Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
42 11 ное 2011, 15:25, 8893 прочитания

Ако БДЖ си отиде за миг

Държавните железници имат нужда от рязка маневра, за да избегнат катастрофата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Ако има нещо положително в гръцката криза,  това е, че най-накрая има с какво да сравним Българските държавни железници. Подобно на южната съседка компанията мастодонт се намира във финансов колапс. И двете имат огромни задължения, които не могат да обслужват. Години наред са разчитали на финансови инжекции. Сега отново се надяват се на помощ отвън, този път срещу огромни реформи. Разликата е само една. След 10 години Гърция все още ще съществува. За БДЖ това не е сигурно.
Сблъсъкът с реалността 

Фотограф: Юлия Лазарова

Затягането на коланите в Гърция се радва на доста голяма обществена подкрепа (освен сред самите гърци). За БДЖ на местна почва все още се прокрадват носталгични и социални мотиви за по-плавна промяна и най-вече за поредни помощи от държавата. Плахите действия и безусловното дотиране обаче отдавна доказаха своята неефективност, когато става въпрос за БДЖ. Ако компанията беше частна, тя отдавна нямаше да е сред съществуващите. Нещо повече. Докато реформите се бавят с години, дружеството започна стремителния си разпад и този път дори държавният й произход може да не успее да я спаси. Дружествените дялове на холдинга в двете дъщерни дружества "Товарни превози" и "Пътнически превози" вече са запорирани от фирми, с които БДЖ не се е разплатило. Така служителите, които заплашват със стачка, ако има съкращения на работници, влаковете и т.н., съвсем скоро може и да няма къде да работят.

Кой иска да бъде реформатор

Реформите в БДЖ ще бъдат нещо много повече от спасяването на едно търговско дружество. Те ще бъдат тест за правителството дали има воля и способности изобщо да превърне в реалност намеренията си за кардинални промени в даден сектор. БДЖ е една много добра възможност за това по няколко причини. Пред компанията няма много опции. Има натиск за промяна отвън в лицето на финансовите институции, от които държавата се надява да получи пари за дългосрочното стабилизиране на компанията. Подходящ е и моментът. Първо, сега няма действащ колективен трудов договор (КТД) поради прекалено високите претенции на синдикатите, т.е. реформите могат да стават по-лесно под натиска за подписване на нов КТД. И второ, изборите вече минаха.


По-смелите заявки за промяна на БДЖ не закъсняха. Дали са реални, ще стане ясно след 24 ноември, за когато е планирано първото спиране на влаковете.

За момента от ръководството на компанията се шегуват, че пътническите превози са толкова неефективни, че всеки ден стачка би понижил загубите с 142 хил. лв. Държавата в лицето на отговорните министри също за разлика от друг път демонстрират твърдата позиция, че няма да се отстъпва при заплахата от протести. "От това правителство политическата ненамеса ни е гарантирана", заяви председателят на управителния съвет на превозвача Владимир Владимиров. Казусът БДЖ даде възможност на министъра на транспорта Ивайло Московски да окачестви себе си като "реформатор", който предпочита да си отиде като такъв "вместо като некадърник". Министърът на финансите Симеон Дянков пък отказа да се отпускат пари на компанията, ако тя не подобри резултатите си. В реформаторските релси влезе и премиерът Бойко Борисов, но в ролята на медицинско лице. "Аз тук съм в ролята на хирург, който трябва да излекува пациента – идва пациент и той умира. В това положение е и БДЖ. Години наред, вместо да се направи тази операция, да се отреже това, което е било болно, те са ги оставили", онагледи ситуацията той.

Релси напред няма

Според отчета на дружеството за деветмесечието на годината общата задлъжнялост на холдинга достига 813.4 млн. лв. От тях дългосрочните задължения са 414.7 млн. лв. Финансовите резултати също са отрицателни, като загубата на холдинга е близо 30 млн. лв. Оборотите постоянно спадат през годините. На практика компанията се намира в ликвидна криза, като още през пролетта на миналата година спря да обслужва по-голямата част от задълженията си и бе активирана държавната гаранция по стари заеми от Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка. Огромна част от подвижния парк обезпечава кредити и така, ако се стигне до процедура по несъстоятелност, превозвачът може да се окаже без локомотиви и вагони. Дяловете на компанията майка в дъщерните й фирми вече са запорирани от две дружества в групата на свързаната с Васил Божков "Трансимпекс" заради вземане от близо 10 млн. лв., като Владимир Владимиров заяви, че още две или три фирми са заявили такива намерения, ако не си получат дължимите суми.

Досега финансовите проблеми на БДЖ бяха решавани по два начина – с нови заеми или с допълнителна субсидия от държавата, като за последните десет години дотациите надхвърлят милиард лева. За първи път ситуацията пред БДЖ е малко по-различна. Пак ще има помощ отвън, но сега от БДЖ се изисква да положи някакви усилия предварително. Тя ще може да получи държавно гарантиран заем от Световната банка в размер на до 460 млн. лв. за покриване на дългосрочните си задължения само ако успее да събере достатъчно допълнителни приходи, за да може да покрива поне лихвите по старите си кредити. Едновременно с това държавата планира през следващите няколко години (до 2016) да увеличава капитала на дружеството. Така на практика заемът към Световната банка ще бъде платен отново със средства на данъкоплатците. За подобен ход обаче е необходимо одобрението на Брюксел. Европейската комисия трябва да прецени дали няма да се наруши пазарната конкуренция и дали планът за преструктуриране и финансово стабилизиране на компанията до 2016 г. ще доведе до реални резултати, или ще е просто непозволена държавна помощ.



За момента ЕК има доста резерви  и започна задълбочено проучване. Така, ако искат благословията на Брюксел, държавата и ръководството на БДЖ трябва не само да настояват за вече планираните реформи, но и да предложат допълнителни. Още повече че след 2013 г. компанията ще се опита да кандидатства за 300 млн. евро от еврофондовете, с които да закупи пътнически влакове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ЕК заделя 100 млрд. евро за запазване на работните места 1 ЕК заделя 100 млрд. евро за запазване на работните места

Държавите ще могат да получат изгодни заеми за спасение на нуждаещите се компании чрез нов фонд - SURE

2 апр 2020, 377 прочитания

KBC очаква свиване на българската икономика с 10% 4 KBC очаква свиване на българската икономика с 10%

Оптимистичният вариант е за спад само с 4%, а най-лошият – за 12%

1 апр 2020, 3174 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Помощ набързо

Реформата на системата за спешна помощ изисква повече мисъл, време и пари, отколкото предвижда последната идея на правителството

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10