Ако БДЖ си отиде за миг

Държавните железници имат нужда от рязка маневра, за да избегнат катастрофата

Сблъсъкът с реалността     ©  Юлия Лазарова

Ако има нещо положително в гръцката криза,  това е, че най-накрая има с какво да сравним Българските държавни железници. Подобно на южната съседка компанията мастодонт се намира във финансов колапс. И двете имат огромни задължения, които не могат да обслужват. Години наред са разчитали на финансови инжекции. Сега отново се надяват се на помощ отвън, този път срещу огромни реформи. Разликата е само една. След 10 години Гърция все още ще съществува. За БДЖ това не е сигурно.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
42 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ventsy avatar :-|
    ventsy
    • - 5
    • + 49

    600 милиона субсидии през следващите 3 години, плюс 400 милиона заем от ЕС е 1 милиард лева. Ако БДЖ започне да работи на печалба и поне да покрива разходите си и плащанията по заемите които има, този милиард може да бъде използван за закупуването на нови влакове, обновяване на вагоните и прочее, което пък ще доведе до повишаване на пътниковия поток.
    Само това е начина, иначе наистина ще фалират.

    Нередност?
  • 2
    fathersiso avatar :-P
    Отец Сисой
    • - 4
    • + 11

    Не съм проек още статията, но:
    ++++++
    за заглавието

    Нередност?
  • 3
    ivo21 avatar :-?
    Иво
    • - 17
    • + 28

    Според мен БДЖ е важна част от транспортирането на пътници и товари в България! Не трябва да се допуска нейния фалит....! Бъдещето в транспорта принадлежи на ЖП транспорта.... особено с бъдещето поскъпване на горивата......... и изчерпване на фосилните горива!

    Нередност?
  • 4
    tucker_case avatar :-P
    tucker case
    • - 6
    • + 43

    бъдещето принадлежи на жп транспорта от 21 век... не на динозавърът от комунизма... :)

    Нередност?
  • 5
    balcanmaster avatar :-(
    Майстор Балкански (00:00–24:00)
    • - 36
    • + 17

    Неправилно е ЖП транспорта да се разглежда предимно в икономическа светлина, както напоследък, тъй като това е всъщност политически въпрос, доколкото железниците са неразделна част от функционалната характеристика на една държава. Бих сравнил призивите за тяхното "закриване", "фалиране" и тем подобните брътвежи с един пресен негативен пример - фактическото фалиране и закриване на Българската Армия, а в областа на транспорта - на БГА "Балкан". Разбира се, една държава може да съществува и без истинска армия, без собствено гражданско въздухоплаване и без собствени железници - такива примери в Африка има достатъчно, въпросът е дали политиците си дават сметка за това...

    Нередност?
  • 6
    balcanmaster avatar :-?
    Майстор Балкански (00:00–24:00)
    • - 29
    • + 15

    До коментар [#3] от "Иво":
    [quote#3:"Иво"]Според мен БДЖ е важна част от транспортирането на пътници и товари в България! Не трябва да се допуска нейния фалит....[/quote]

    Не съм почитател на твоите постинги, обаче в случая си 100% прав, и дори повече. БДЖ изпълнява жизнено важни за правилното функциониране на държавата дейности, те са неразделен елемент от националната сигурност, и имат незаменима социална роля. От железниците не може да се иска да бъдат на печалба, както примерно не може да се изисква от армията и полицията да се икономизират и да реализират търговска печалба. И особено закриването на линии с малко пътници ще бъде погрешно - така населението в някои малки населени места просто ще се дезинтегрира от останалата част от страната, и то с крайно негативни за обществото последици.

    Нередност?
  • 7
    son4eto_ avatar :-|
    son4eto_
    • - 1
    • + 16

    даа, трябва да се завърти пустото му колело. обзема ме едно странни тягостно чувство, когато си помисля, че трябва да пътувам с влака... като имам приятели от чужбина на гости, ме е срам да ги кача на него.

    Нередност?
  • 8
    hitrata_svraka avatar :-|
    Хит®ата Св®ака ;)
    • - 7
    • + 11

    [quote#3:"Иво"]Бъдещето в транспорта принадлежи на ЖП транспорта.... особено с бъдещето поскъпване на горивата......... и изчерпване на фосилните горива! [/quote]

    Съгласен съм с теб по отношение на тежкотоварните превози по суша. Иначе, защо пренебрегваш електромобилите? Защо пренебрегваш и животинската тяга? (Последното ще е и по-романтично.)

    Вярно, ЖП-то има изградена огромна инфраструктура, но... защо тогава БДЖ е неконкурентноспособна?!

    Нередност?
  • 9
    hitrata_svraka avatar :-|
    Хит®ата Св®ака ;)
    • - 5
    • + 29

    [quote#6:"Майстор Балкански (00:00–24:00)"]имат незаменима социална роля. От железниците не може да се иска да бъдат на печалба[/quote]

    Бай Ганьо, кога ще си избиеш тоя соц от главата?!

    Не само от железниците се изисква да бъдат на печалба. От всички нас животът изисква да сме на печалба. От циганите - също!

    Питам се, какво ще стане когато много километри релси (т.е. тонове желязо) почнат да липсват по всички ЖП линии?! Социална роля, мда...

    Нередност?
  • 10
    hitrata_svraka avatar :-(
    Хит®ата Св®ака ;)
    • - 10
    • + 9

    През годините съм си задавал следния чисто физичен въпрос:

    Защо е нужно за превоз на Х тона пътници да се хаби енергия за 50*Х тона тромави железа?!! Стабилност, сигурност - разбирам, да не ги отвеят ураганни ветрове... Обаче хич не е енергоефективно, да му се не види.

    Инерция (огромна) - тази дума е чудесна илюстрация на БДЖ - в прекия и в икономическия смисъл.

    Нередност?
Нов коментар