

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Ако някой смята, че зад тежкото наименование генерален план за организация на движението в София стои грандиозна програма за изграждане на нова инфраструктура, която да отпуши задръстените улици, той греши. Нещо повече, крайният ефект от инвестициите в нови пътища е спорен. Според инж. Тодор Тодоров цялото развитие след 70-те години на автомобилното движение в Европа и Америка е резултат от инвестициите в нова инфраструктура.
"Строили са се нови пътища и пътни възли с идеята, че се създава облекчение на трафика, но всъщност е станало обратното - той е започнал да се увеличава, тъй като все повече хора са били провокирани да седнат зад волана", казва инж. Тодоров. Той обобщава целта на генералния план за организация на движението в София - "бързи, леко реализуеми мерки, за които не е необходим огромен финансов ресурс".
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
11 коментара
- интелигентна система за управление на светофарите (такава на IBM, в Стокхолм, намали задръстванията с 20%), зелени вълни, сензори, позволяване на десен завой на червен светофар, там където е възможно (август месец, е може би най-удобния месец за преструктуриране на цялото движение в София и настройване на светофарите)
- общинска полиция, да помага на контролните органи, да разчистват бус лентите за да върви градския транспорт по-бързо, както и вдигане на всички трошки, излезли отдавна от движение, от улиците на София. Ако процедурата е тромава, Фандъкова е от партията на управляващите, да оптимизират законодателството.
- стартиране на нови участъци от метродиаметрите, освен тези които в момента се строят и ще бъдат открити лятото на 2012 г. Ще е грешка, ако мащабното строителство на Столичното метро замръзне сле пускането на втори метродиаметър и се чака началото на 2014 г. за стартирането на трети
- административна помощ за БДЖ, ако им е по-силите да направят градска железница с техни средства (в София влизат 6 жп линии, а няма околовръстна, която да ги свързва! - тотално небрежно управление на съществуваща инфраструктура). Това ще стимулира хората, живеещи в околностите, да не идват с автомобилите си
- приватизац
Подкрепям напълно № 1 и добавям:
катализатори за всички автомобили; организиране на всички улици като еднопосочни; забрана за паркиране по тротоарите /разбира се, след изграждането на достатъчно паркинги/; обособяване на пешеходни зони /в София за резил няма такава/ и др. лесни неща, които биха отказали масовото придвижване с автомобили.
При добра организация на градския транспорт - редовен, чист и бърз - много хора биха предпочели вместо да висят в задръстванията, да ходят по друг начин на работа. Ще стане по-чисто, по-тихо и по-поносимо.
И най-важното: велоалеи. Много са важни. Напоследък все повече хора предпочитат придвижване с колело. Аз го намирам за прекрасен, но много рисков начин за движение в сегашните условия - велосипедистът трябва да оцелее, пазейки се от освирепелите водачи на МПС; трябва да опази пешеходците, които също не разполагат с много площ за придвижване и на свой ред намират за освирепели велосипедистите; а всички дружно трябва да си наденат по един противогаз, който може да отблъсне, но пък може и да нахъса освирепели улични кучета /бивши домашни любимци:))
Организация на малките улици по кварталите и междублоковите пространства е също важна за да живеят софиянци добре. В момента по всички квартали е ад придвижването по малките улици и паркирането и това е една добър метод да накарат хората да не си ползват колите. Но дали е цивилизовано?
Разбира се общата транспортна уредба е най важна. но като говорим за организация на транспорта, всички гледат Метрото, основните пътни артерии и центъра със своя "блясък"
Трябва да се обърне внимание и на кварталите, където софиянци масово живеят и това са моите приоритети:
- Еднопосочни улици с място за паркиране от дясно (или ляво)
- Изчистване на тротоарите (където ги има) и изграждане на такива (където липсват). В жилищните квартали в работно време щъкат майки, баби и т.н. Те трябва да се чувстват добре в квартала си за да не ходят по други квартали и да правят трафик :)
- Организация на зелените площи като такива и тяхното поддържане
- Реорганицация на междублоковите пространства в места за паркиране (разбира се естетически съобразено с горната точка
- Подобряване на масовия транспорт до жилищните квартали, което ще накара хората да си оставят колите на новите паркинги
- Велоинфраструктура!!! Едва ли скоро колелото ще измести колата на българите на път за работа, но поне през уикендите, да го предпочетат за да се раздвижат.
Крадливите рестипутите-демосратчета, дето управляваха София 1991-2005 такава каша набъркаха с урбулешкото застрояване и продаване на земя, че още 50 години няма да можем да оправим нещата........ и малкото места които имаше за някаква обществена инфраструктура като улици, паркинги бяха застроени до дупка.... а мафиянски пак кандидат за кмет с 2.5% подръжка???
В тази връзка изброените мерки са палеативни и половинчати, ще минат 5,10 и 15 години и нещата ще са още по зле...
Трябва генерална реконструкция на транспортната схема в София която да развърже безбройните недоразумения, като бул. Тодор Александров, който води до Шератон или Цариградското шосе което свършва в СДУ ......
1. Като хвалите този ПЛАН? Защо не кажете, че той е разработен на база 1500 (ХИЛЯДА И ПЕТСТОТИН) телефонни допитвания на софиянци. Това е базата данни на която е разработен за 2,3 милиона лева.
2. Не ви ли е известно, че около половината от леките автомобили са с бензинови двигатели, а от тях около 80% са на газ. Тези автомобили не се допускат в подземните паркинги. Тогава за кои са така рекламираните подземни паркинги?
3. И понеже автора се връща към 70 год. За спряване с автомобилизацията в Америка поемат по пътя на инвестиции в обществения транспорт, а в Япония - в инфраструктора.Е виждаме резултата.
4. Велоалей и автомобили - вижте статистиката на ЕС за градското движение. Дори и във велосипедна Хага и Амстердам над 50% използват лични автомобили, 25% - обществен транспорт и около25% велосипеди. Какви велоалей,какви 5 лева.
Аз съм "за" граския транспорт, "за" велоалеите и за пешеходните зони, като давам и личен пример - колата ми е на платен паркинг, използвам я само в краен случай и то, когато се налага семейно да се отиде някъде; ползвам метрото за да отида на работа, а отделно ходя пеш по 5 км всеки ден най-малко (слава Богу,че съм здрав и мога да си го позволя) и не се изнервям заради виденето по кръстовищата. И за тези, които ще се изкажат против моето мнение ще кажа, че дори метрото не ми е удобен транспорт за придвижване, както не е и за много други хора, ама излизам от къщи половин час по-рано и с ходене си наваксавам висенето по спирките, за да комбинирам с друг транспорт. Истината е, че българинът е много мързелив и не иска да отиде оттук до там пеша, иска и в мола да влезе с колата, ама какво да го коментирам като всички знаем това - удобството на личния автомобил е преди всичко (и всички) друго.
Признавам си, че и аз не мърдах от къщи без кола - можеше гладна да стоя, ако колата ми е на ремонт и не мога да си напазарувам. Но тогава в София колите бяха много малко и можеше да се паркира на места, откъдето сега не ми се иска дори да преминавам.
Вече и аз имам разумно поведение. Все пак метрото за люлинци е истинско спасение, ако го нямаше, щях да си пътувам с колата до центъра, защото на практика няма обществен транспорт до там. В Люлин обаче почти винаги излизам с колата пак по същата причина - няма вътрещноквартален транспорт. И тротоари няма - в буквалния смисъл.
Истината е само една - ограничаване на движението на МПС. Използването на градски транспорт не трябва да става чрез кампании, а по-скоро с целенасоченото създаване на задръствания, т.е. да НЕ се въвеждат така наречените зелени вълни.
Транспортната мрежа на София е добра, проблемът е в остарелият автопарк. Вместо да се наливат пари в излишно планиране на светофарите, трябва по-скоро да се подновят транспортните средства.
А заклетите автомобилисти, сами ще слязат от возилата си, когато им се наложи да пътуват с кола от точка А до точка Б повече от колкото това би им отнело с транспорта или с колело. Въвеждането на платеното паркиране навсякъде в София също ще даде своя резултат. Цена от 6-7 лева на час би отказал всеки, който няма наложителна нужда да паркира.
Това, което го пиша не са свободни съчинеия, а реалност, която се случва све повече в големите европейски градове.
Ако подобна система стартира в София, ще спечелят всички, защото тогава и замърсяването в някои натоварени части от града ще намалее, визирам Цариградско шосе и булевард Сливница. По малкото трафик ще даде възможност за реално изграждане на безопасни вело алеи и най-важното, ще намалеят ПТП.
Един от основните и най-натоварени булеварди е Цар Борис ΙΙΙ. Идеята на Столична община да направи надземно метро върху него обаче е безумна. В момента там върви сигурно най-ефикасната трамвайна линия (номер 5), която обслужва кварталите Крива Река, Хиподрума, Лагера, Красно Село, Бъкстон, Павлово, отчасти Горна Баня, Княжево и от части хората от Владая. Ако сложим и някакъв процент от хората от Перник сами можете да си направите сметката. Не виждам смисъл да се замества сравнително бързата трамвайна линия с надземно метро, което по предварителен план също ще спира на 90% от съществуващите спирки. Това няма да облекчи особено много придвижването с градския транспорт, а и ще продължава да пречи на разширяването на самия булевард.
Идеята ми е, че пътният възел, свързващ Княжево с Руски паметник, трябвя да се реконструира като се изгради ПОДЗЕМНО метро, премахне се трамвайната линия и се увеличи с по едно платно самият булевард.
Това е оптимален вариант за облекчаване на част от движението от Южна София към центъра на града и обратно.
Освен това, движението в кварталите Лагера и Хиподрума в малките улици е кошмарно. Освен, че са пренаселени и съответно хората, нямайки къде да спират, задръстват движението със спрените си атомобили, състоянието на пътната мрежа в самите квартали е под всякаква критика..
Даа, наскоро заживях в Лагера и улиците са кошмарни. Почти всички са двупосочни, а разбира се трябва да се паркира по тях. Но така е из всички жилищни квартали (почти)
Също смятам че където е възможно основните булеварди трябва да се разширяват, но също и да се подобрява веломрежата. Рано или късно ще се натовари и тя, а това означава да се намалят колите.
В същото време някои тротоари са излишно широки... В центъра може обаче по кварталите е излишно.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.