С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 14 ное 2011, 21:42, 6046 прочитания

Реформите в БДЖ може да претърпят пълна промяна след писмото от Брюксел

Почти всички точки от плана за преструктуриране на железниците са подложени на сериозни критики в предварителните заключения на Европейската комисията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Планът за преструктуриране не включва реално проучване на пазара и разчита на ключови предположения като бързото връщане към растеж на българската икономика, което може да се окаже прекалено оптимистично

- Заемът за развитие от Световната банка и съкращенията на персонал не могат да бъдат приемани за собствен принос на БДЖ към преструктурирането

Планът за преструктуриране на БДЖ е на път да се пропука по всичките си точки. Това показва изпратеното в края на миналата седмица от Европейската комисия писмо, което не е предназначено за публикуване, но пък днес "изтече" на сайта http://www.Balkanleaks.eu

Според документа мерките са заплаха за нарушаване на конкуренцията на вътрешния пазар и може да засегнат търговията в ЕС. Въпреки че официално стартиралото разследване на реформата в БДЖ не е прецедент в дейността на комисията, заключенията в нея, дори и предварителни, са доста обезпокоителни.


Междувременно пълен обрат

Шумът през последните няколко дни и седмици около мерките за преструктуриране на БДЖ – съкращения на служителите, намаляване на влакове по неефективни линии и т.н., никак не са случайни.

От транспортното министерство обясниха, че са предусетили позицията на Брюксел по предложения през май план за преструктуриране и затова са предприели промени в него. Но те не били свързани пряко с конкретните заключения от писмото и започналото разследване, уточниха от ведомството.



Нов фокус

Една от ключовите промени в плана за преструктуриране е фокусът. В досегашния план основна част от предвидените 550 млн. лв. държавна помощ за дружеството до 2016 г. под формата на увеличение на капитала трябваше да отиде за покриване на старите дългове – 510 млн. лв., и само 40 млн. лв. за ремонти на влакове и локомотиви.

Това е и едно от "притесненията" на Брюксел. През миналата седмица стана ясно, че концепцията на транспортното министерство вече е възможно най-малка част от парите да отидат за банковите и други задължения на дружеството.

Брюксел обаче се съмнява, че планът е стабилен

Предварителните заключения на ЕК обаче са, че планът за преструктуриране на БДЖ, който България е представила през пролетта, не е достатъчно стабилен, за да гарантира жизнеспособността на железниците в дългосрочен план.

Причината е, че не включва реално проучване на пазара и е изграден на силно хипотетични и трудно предвидими показатели като бързото възстановяване на българската икономика, липсват финансови ресурси за модернизиране на влаковете и локомотивите и др. Именно това поражда съмненията на Брюксел, че мерките може да дадат очаквания резултат.

ДДС като държавна помощ

Възстановеният в минали години данък върху добавената стойност от държавата на групата БДЖ според предварителната оценка на ЕК може да представлява държавна помощ. Такава може да се окажат и непогасените задължения на БДЖ към Национална компания "Железопътна инфраструктура".

В рамките на официалната процедура по разследване ще бъде установена дали е отпусната подобна помощ в нарушение на принципа "един път, последен път". Според него дружество, което е получило помощ за оздравяване през последните десет години, не може да получи втори път такава.

Помогни си сам, за да ти помогнат

Планът за преструктуриране на БДЖ не отговаря и на условието за собствен принос. Заемът за развитие от Световната банка и съкращенията на персонал не се вписват в представите на Брюксел за самоучастие на БДЖ в бъдещото му преструктуриране.

Делът на самоучастието според условията на ЕК е в рамките на 25-50%. Източниците на средства за собствен принос тепърва трябва да бъдат представяни и доказвани от българска страна.

Какво следва

В рамките на месец България ще трябва да предостави на ЕК допълнителна информация за реформите в БДЖ и плана за преструктуриране на дружеството. Част от тях са вече обявените през миналата седмица съкращения на персонала през тази и следващата година и намаляването на влаковете по неефективните линии.

Въз основа на получената информация Брюксел ще излезе със становище дали трябва да започне наказателна процедура срещу страната ни, първият етап от която е проверка. След приключването й казусът може да бъде отнесен към Европейския съд, който ще има последната дума и може да наложи санкция на България.

Независимо дали ще се стигне до такава целият този цикъл на изпращане на план до ЕК, който потенциално няма да получи одобрение, междувременното му доработване и допълване само създава  впечатление за отлагане на проблема във времето и липсата на желание и воля за окончателното му решаване.

Предварителни заключения на ЕК
- Преструктурирането на БДЖ заплашва конкуренцията на вътрешния пазар
- Мярката можа да засегне търговията в ЕС
- Възстановеното ДДС на железниците и неизплатените дългове към НКЖИ може да включва държавна помощ
- Комисията се съмнява, че планът за преструктуриране е достатъчно стабилен за възстановяване жизнеспособността на БДЖ в дългосрочен план
- Няма информация как "Холдинг БДЖ" ще получи средства за изпълнение на мерките и дали ще изпълнява изискването за собствен принос

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица 1 Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Предсрочни избори в Австрия; Борисов очаква провокации преди евровота; Слаб интерес към държавната туристическа кампания; КПКОНПИ заведе дело срещу Емилиян Гебрев

19 май 2019, 397 прочитания

ДЛС "Несебър" увеличи приходите си от ловен туризъм с 25% ДЛС "Несебър" увеличи приходите си от ловен туризъм с 25%

Стопанството предлага отлични условия за лов и атрактивни маршрути за екотуризъм и фотолов

19 май 2019, 592 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Икономиката очаквано се забавя

БВП остава без промяна през третото тримесечие спрямо предходното. На годишна база ръстът е 1.3% от БВП

Aéroport de Sofia

Френският кандидат Aéroports de Paris Group излетя към победата в концесията на софийското летище с изключително високо ценово и инвестиционно предложение

Game-Changer* на газовия пазар

Междусистемната връзка с Гърция е първият реален проект за намаляване на газовата зависимост от Русия

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти

Кино: "Щастливия Лазаро"

С фантазия и щедро сърце срещу неправдите в света