Който не стачкува, не печели
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Който не стачкува, не печели

Който не стачкува, не печели

Загубата от 600 хил. лв. на ден при стачка, обявена от ръководството на БДЖ, е по-скоро невярна

Калина Горанова
4560 прочитания

© Юлия Лазарова


По думите на председателя на управителния съвет на БДЖ Владимир Владимиров от един ден стачка товарните превози ще са на загуба от 400 хил. лв., а пътническите - от 200 хил. лв. Владимиров обаче пропусна да уточни, че това е целият оборот, или приходите на ден, които компанията реализира. (За миналата година "Товарни превози" реализират 153 млн. лв. оборот или малко над 400 хил. лв. на ден).

В така поднесената информация за 600 хил. лв. на ден загуби не се споменава какви ще са разходите, които компанията няма да плати, тъй като влаковете просто няма да се движат. В тази графа спадат заплатите, които няма да бъдат платени на стачкуващите, горивото, инфраструктурните такси и т.н. Ако тези разходи бъдат добавени в уравнението, крайният резултат ще е съвсем друг.

Преди време, изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев се пошегува, че пътническите превози са толкова неефективни, че от всеки ден стачка компанията ще намали загубата при пътническите със 142 хил. лв. Това изявление не е много далеч от истината.

При товарите все пак има положителен резултат. Според Владимиров за разлика от предходната година, когато те са на загуба от 26 млн. лв., сега те са на плюс от 10 млн. лв. Или това прави по 27.4 хил. лв. средно на ден в полза на БДЖ. Това са пари, които реално ще загуби превозвачът (тук не смятаме неустойките към спедитори, за които БДЖ не е представило изчисленията си). Друг е въпросът, че влаковете, превозващи товари, се движат основно нощно време и така при стачка от 8 часа сутрин до 16 часа следобед, компанията няма да загуби нищо.

Ако оставим настрана този факт, при спестени 142 хил. лв. на ден от спрените пътнически влакове, резултатът от бездействието на БДЖ пак би трябвало да е в полза на железницата.

По думите на председателя на управителния съвет на БДЖ Владимир Владимиров от един ден стачка товарните превози ще са на загуба от 400 хил. лв., а пътническите - от 200 хил. лв. Владимиров обаче пропусна да уточни, че това е целият оборот, или приходите на ден, които компанията реализира. (За миналата година "Товарни превози" реализират 153 млн. лв. оборот или малко над 400 хил. лв. на ден).

В така поднесената информация за 600 хил. лв. на ден загуби не се споменава какви ще са разходите, които компанията няма да плати, тъй като влаковете просто няма да се движат. В тази графа спадат заплатите, които няма да бъдат платени на стачкуващите, горивото, инфраструктурните такси и т.н. Ако тези разходи бъдат добавени в уравнението, крайният резултат ще е съвсем друг.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    zaniza avatar :-?
    ЗаНиЗа

    "... влаковете, превозващи товари, се движат основно нощно време и така при стачка от 8 часа сутрин до 16 часа следобед, компанията няма да загуби нищо..." - значи от цялата дандания ще загубят само ПЪТНИЦИТЕ, за които билетите сравнени с автобусните превози са по-евтини.

  • birdman

    Синдикатите ще закрият железниците !

  • 3
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Ако едно нещо не изкарва пари поне да си покрива разходите е за продаване или фалиране. Помислете само, ако фирмата Ви е от 25 години все на загуба и всяка година трябва да вадите пари за да я подпомагате ще го правите ли? Държавата няма пари точно заради паразитни дружества като Кремиковци, БДЖ, Български пощи и т.н., защото ги дотира всяка година и те все повече затъват. Помислете само, как може да липсват 800 вагона и да няма виновни? Тия вагони са платени с държавни пари и някой се е облажил от далаверата. Лично аз не ги виждам и след тия съкращения как ще работят така че поне да не тежат на държавата. За всеки случай за да вземат големите европейски пари след две години и да се опитат да обновят железницата ще трябва да режат до кокал.

  • 4
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Да създадат холдинг между БДЖ и фирмите за скрап, едно добро сътрудничество, което ще доведе до реформа и оптимизация на активите.

  • 5
    ursus avatar :-|
    uzur

    Въпреки леките съмнения,стачката на железничарите на 24 ноември засега не се отменя.
    Ръководството на БДЖ да плаши стачкуващите и обяви стачката за незаконна. Не били спазени задължителните изисквания относно сключване на споразумения за задоволително транспортно обслужване, което трябва да стане най-късно три дни преди началото на стачката и да задоволява поне 50 % от обема на превозите. Щели да записват стачкуващите работници и служители и да ги ...
    Ето и бързата реакция на КНСБ:"Обявената за 24 ноември 2011 г. ефективна стачка е ЗАКОННА и всякакви манипулации от страна на ръководството на БДЖ, главни юристи и др. целят сплашване на работниците и служителите, които заявиха своята готовност за стачка. Такава груба манипулация, натиск, с искането за поименни списъци на тези, които ще стачкуват, не са извършвани през 22-те години на преход в България. Единствения легитимен орган, който може да се произнесе за законността на стачката е Българският съд."
    http://yphalachev.blogspot.com/2011/11/blog-post_4014.html

  • Никола

    Тези мерки трябваше преди години да се вземат, да се погасят задълженията и БДЖ да се даде на някой концесионер, който да направи дружеството конкурентноспособно.
    Сега вместо да си играят с тия съкращения, по-добре да обявят фалит, колкото и зле да се отрази това на пазара на труда, понеже така не става. От тия държавни дружества не печели никой, освен хората, които ги докарват до това им състояние.

  • 7
    petronito avatar :-P
    petronito

    Като железниците ще правят по 600 000 лв на ден пропуски да си работят и да ги събират тея пари.
    Ама управлението им е некадърно та са стигнали до тук

  • 8
    petronito avatar :-|
    petronito

    До коментар [#6] от "Никола":

    Влаковете трябва да се карат така че концесионирането ще удари по раздутата управленска структура иначе и сега и за в бъдеще жепеиците работници ще взимат по 800 лв а директорите за в бъдеще нещо нецензурно.

  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Много "късогледа" статия, шегичките с БДЖ нато основна инфраструктура на страната, не са много уместни точно сега пред стачката.... Даже брюкселските зелки се усетиха и "разскачаха" относно плановете за рИформи в БДЖ на правителството.... а на тях по принцип България им е последна грижа.....

  • 10
    onzisa6tia123etc avatar :-|
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт

    [quote#6:"Никола"]Сега вместо да си играят с тия съкращения,[/quote]
    "Съкращения" е готина дума ама не е пенкелер (в преносен смисъл-магическо решение помагащо да се реши всеки проблем. Побългарен "pain'killer").
    Да кажем в един окръг нещата не били добре. Ако се уволнят всички портиери, чистачки, телефонистки и...знам ли кой още, от "низшия/спомагателен персонал", във всички окръжни, околийски, градски и районни комитети - нещата ще станат ли наред? Разбира се че не. И всички "партийни работници" да уволнят това би довело до трескаво търсене на друга "работа" за тях, но нещата не биха се променили, без коренна промяна на подхода.
    Та и в БДЖ същото. Ама да постачкуват, и да клъцнат малце завалиите ползващи евтините билети. Те, завалиите, са много фотогенични в ТВ репортажи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK