Ръководството на БДЖ ще иска съдът да обяви готвената стачка за незаконна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ръководството на БДЖ ще иска съдът да обяви готвената стачка за незаконна

Ръководството на БДЖ ще иска съдът да обяви готвената стачка за незаконна

Най-засегнати от протеста се очаква да бъдат металургичният, минният и енергетичният сектор, тъй като те няма как да минат на автотранспорт

3627 прочитания

© Асен Тонев


"Стачката категорично не ни устройва и ни води към фалит"

Владимир Владимиров председател на съвета на директорите на "Холдинг БДЖ"

"БДЖ ни уверява, че ще направят нужното, за да няма проблем с транспорта. Освен това нашите превози се извършват предимно нощем. За много фирми обаче жп транспортът е без алтернатива"

Константин Стаменов председател на УС на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори.

Ръководството на Български държавни железници (БДЖ) обяви, че планираната за 24 ноември стачка е незаконна и ще поиска от съда да я обяви за такава. Според юристите на БДЖ, за да бъде стачката законна, три дни преди започването й трябва да е сключено споразумение за задоволително транспортно обслужване, което да покрива поне 50% от нужния превоз. Такова споразумение е било сключено чрез арбитраж преди предишната стачка през март. Тъй като след нея беше сключено и стачно споразумение със синдикатите, според юристите на БДЖ те нямат право да стачкуват по същия казус.

От своя страна синдикатите считат стачката от март за предупредителна и изтъкват, че според закона единствената възможна следваща стъпка е ефективна стачка. Ако съдът обяви стачката за незаконна – както вече се е случвало в края на 90-те години, БДЖ ще може да наложи дисциплинарни наказания на участниците, включително и уволнение.

Последният пирон в ковчега

"Стачката категорично не ни устройва и ни води към фалит", коментира Владимир Владимиров, председател на съвета на директорите на "Холдинг БДЖ". Според сметките на железниците стачката ще носи по 600 хил. лв. пропуснати ползи на ден – 400 хил. от товарни превози и 200 хил. от пътнически. В свое предишно изказване изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев обаче коментира, че поради високата нерентабилност на пътническите влакове, спирането им на практика ще намали загубите на дружеството. Владимиров призна, че относно пътнически превози наистина е така, но изтъкна, че спирането на влаковете автоматочно носи и загуби на Национална компания "Железопътна инфраструктура" поради по-малкото инфраструктурни такси.

От ръководството на БДЖ също така заявиха, че годишните приходи на товарните превози са около 150 млн. лв., а тези на пътнически – 80 млн. лв. "От товарни превози със сигурност ще понесем загуби. Товародателите могат да се преструктурират за няколко дни, но след това вече ще започнем да нарушаваме графиците им", заяви Владимиров.

Представители на бизнеса коментираха пред Capital.bg, че в дългосрочен план най-засегнати биха били металургичният, минният и енергетичният сектор, тъй като те няма как да минат на автотранспорт. "БДЖ ни уверява, че ще направят нужното, за да няма проблем с транспорта. Освен това нашите превози се и звършват предимно нощем. За много фирми обаче жп транспортът е без алтернатива", заяви Константин Стаменов, председател на УС на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори. 

Грижа за пътниците

От БДЖ увериха, че списъкът с влаковете, които вероятно ще бъдат засегнати от стачката, ще бъде публикуван на уебсайта на железниците и ще бъде разпратен по гарите, така че пътниците да бъдат предупреждавани. Цената на билетите за неосъществени поради стачката пътувания ще бъдат възстановявани на 100% от всяка гара, заявиха от БДЖ.

Компанията обаче няма да осигурява автобуси за превоз, тъй като не разполага с необходимия ресурс. "От 90 хил. пътници дневно, засегнатите от стачката ще са към 27 хил. За превозването им ще са нужни 540 автобуса, които няма откъде да намерим", коментира Владимиров. Същевременно от автобусния бранш заявиха готовност да поемат пътниците на БДЖ. "Засега няма запитване към нас за осигуряване на автобуси нито от БДЖ, нито от транспортно министерство. Дори да се стигне до стачка едва ли ще има проблеми с извозването на хората. Нашият неизползван потенциал е много голям. Имаме разрешителни за 3800 курса. От тях 1800 се експлоатират реално и то при 35% средна натовареност", коментира Ивайло Константинов от Националното сдружение на автобусните превозвачи.

Изгубени в диалога

Владимир Владимиров отхвърли обвиненията на синдикатите за липса на диалог, определи ги като мит и ги обвини, че нямат нито кауза, нито алтернатива на реформите. Въпреки това той изрази готовност за продължаване на разговорите, макар през последните две години те да се се оказали неплодотворни. Владимиров обаче беше категоричен, че няма да се обсъждат петте основни мерки на преструктурирането – освобождаване на служители, намаляване на влакове, увеличаване цените на билетите, разпродажба на неоперативни активи и приватизация на товарните превози.

Владимиров изтъкна, че макар колективният трудов договор (КТД) да не е подновен, БДЖ продължава да изпълнява социалните си задължения към служителите. През октомври синдикатите се отказаха от завишените си искания и призоваха да бъде преподписан стария КТД без нови условия. Подписването му беше изтъкнато от профсъюзите и като основа за преговори и отказ от стачката. От ръководството на БДЖ обаче заявиха, че макар да са съгласни с 95% от социалните ангажименти в стария договор, те не могат да приемат тежките съгласувателни процедури, които изискват одобрение от синдикатите за всяко уволнение.

Също така стана ясно, че вместо 150 ще бъдат съкратени 138 от дневно движещите се влакове. Според Владимиров първоначалният списък е включвал 200 влака, но след консултации с автомобилна администрация са били отхвърлени предложения за съкращения на места, където няма алтернативен транспорт. Относно критиките, че списъкът не е бил консултиран с общините, той заяви, че това не е работа на търговското дружество, а на транспортното министерство.

Игра на убеждаване

Владимиров коментира и критиките от страна на Европейската комисия (ЕК) за представения през май плана за преструктуриране. Той обяви, че в момента се извършва актуализация на плана според новите макроикономически данни за БВП и инфлацията, с което ще се отговори на искането на ЕК за по-реалистичен негативен сценарий. Владимиров обаче изрази увереност, че новият негативен сценарий ще се окаже по-позитивен от предишния, ако се осъществят последните съкращения на разходите. "За мен няма съмнение, че ако се осъществят тези мерки, догодина никое от дружествата няма да е на загуба", убеден е той.

Владимиров призна, че не е лесно ЕК да бъде убедена, че приватизацията на "Товарни превози" ще е достатъчна компенсация за държавната помощ за БДЖ. "Това не е лесна битка, но продължаваме да я водим. Брюксел би трябвало да се съобрази с аргументите ни", заяви Владимиров.

"Стачката категорично не ни устройва и ни води към фалит"

Владимир Владимиров председател на съвета на директорите на "Холдинг БДЖ"

"БДЖ ни уверява, че ще направят нужното, за да няма проблем с транспорта. Освен това нашите превози се извършват предимно нощем. За много фирми обаче жп транспортът е без алтернатива"

Константин Стаменов председател на УС на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори.

Ръководството на Български държавни железници (БДЖ) обяви, че планираната за 24 ноември стачка е незаконна и ще поиска от съда да я обяви за такава. Според юристите на БДЖ, за да бъде стачката законна, три дни преди започването й трябва да е сключено споразумение за задоволително транспортно обслужване, което да покрива поне 50% от нужния превоз. Такова споразумение е било сключено чрез арбитраж преди предишната стачка през март. Тъй като след нея беше сключено и стачно споразумение със синдикатите, според юристите на БДЖ те нямат право да стачкуват по същия казус.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kostadyn avatar :-|
    kostadyn

    Няма да се обърнат към съда
    Защото само ще го поставят в неудобно положение - или да признае очевидната законност или да се подмаже на правителството и да цъфне здраво в следващия доклад от ЕК


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK