Пенсиите ще останат ниски за десетилетие и след реформата на ГЕРБ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пенсиите ще останат ниски за десетилетие и след реформата на ГЕРБ

Пенсиите ще останат ниски за десетилетие и след реформата на ГЕРБ

Увеличаване на доходите на пенсионерите ще е възможно само при ръст на общите данъчни приходи

Стефан Антонов
8112 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Вариантите за пенсионна реформа

И двата варианта включват увеличение от 2012 г. на пенсионната възраст с 1 година и за двата пола – 64 години за мъжете и 61 за жените. Допълнително вдигане на пенсионната възраст с по 4 месеца и за двата пола ще започне през 2015 г., докато тя стигне 65 години за мъжете и 63 години за жените. В този период пенсиите ще растат само до размера на инфлацията.

В първия вариант на реформата обаче се допуска увеличаване на тежестта на всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула на 1.2, но само за новоотпуснатите пенсии, което означава само те да нараснат от тази мярка. При втория вариант увеличаването на тежестта на всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула на 1.2 ще важи за всички пенсии. Заради увеличението на всички пенсии от тази мярка пък очакваните спестявания стават по-малки.

Пенсиите на българите ще останат ниски поне до 2020 г., дори системата да бъде реформирана според сегашните намерения на ГЕРБ.

Това показват последните икономически прогнози, на базата на които правителството изготвя оспорваната от синдикатите програма за увеличаване на пенсионната възраст още от следващата година. Те са подготвени от експерти от Националния осигурителен институт (НОИ).

За да се постигне реално увеличаване на доходите за най-възрастните хора при тази пенсионна система, ще е нужно не само реформирането й, но и приходната администрация да ограничи укриването на данъци и осигуровки, а икономика отново да заработи.

Високи пенсии - висок дефицит в НОИ

Предвижданията им показват, че пенсиите е възможно да се увеличат, само ако държавата приеме и занапред да поддържа висок дефицит в държавното обществено осигуряване. През следващата година се предвижда той да бъде 1.9 млрд. лв. и ще е по-висок от тазгодишния.

Документът, с който capital.bg разполага, показва, че ако не се повиши осигурителната тежест, правителството може да свие дефицита в НОИ само с непопулярни мерки и пенсиите да се запазят на сегашното ниво, като единствено се вдигат с размера на инфлацията. Целият анализ пък е изготвен при оптимистичен сценарий - за икономически растеж между 2 и 3% до 2020 г. Това означава, че заложените цели няма да бъдат постигнати при евентуално влизане в нова рецесия. В проучването са използвани допускания, че осигурените лица са 88% от заетите и този дял расте, а събираемостта на осигурителните вноски е 95%, което обаче експерти смятат за нереално висок дял.

Ако политиците решат все пак да вдигнат пенсиите с по-голям темп от инфлацията, недостигът от средства в НОИ ще се увеличи, като експертите от осигурителния институт не са разглеждали вариант за запълването му с по-високи осигурителните вноски.

Сценариите

Експертите от НОИ са направили няколко прогнози за пенсионна реформа. Първата предвижда да се запази т.н. швейцарското правило, при което пенсиите растат по формула, отчитаща половината от растежа на осигурителния доход и половината от инфлацията. И при този сценарий се допуска временно свиване на дефицита в НОИ – до 2016 г., заради демографски фактори като продължителност на живота, смъртност и влиянието им върху броя пенсионери. След това обаче недостигът в осигурителния институт отново ще започне да расте и в дългосрочен план ще достигне 2% от брутния вътрешен продукт, при 2.5% в момента (виж графиката в ляво).

Този дефицит обаче е само в бюджета на Държавното обществено осигуряване, който винаги се покрива със субсидии от републиканския бюджет. Това означава, че държавата ще продължи да плаща пенсии с пари, които е събрала от всички централни данъци – ДДС, акцизи, плосък и корпоративен данък. Всяка година пък ще започва с дефицит в бюджета на НОИ и това ще натиска правителствата да орязват част от останалите разходи. Практиката от последните 2 години пък показа, че първи се съкращават инвестициите, а това пречи на икономическия растеж.

Автор: Капитал

Експерт от Министерство на финансите също заяви, че при сегашното състояние на пенсионната система 90% от повишението на приходите в бюджета ще покрива увеличените разходи в Държавното осигуряване.

Прогнозираният дефицит на НОИ обаче е счетоводно смален. Реално той ще е по-висок, заради характера на пенсионната ни система. При нея държавата скрито субсидира НОИ, представяйки се за осигурител на работещите, като доплаща в касите на осигурителния институт 12% от официалния доход на всички заети.

Без по-смели реформи пенсиите няма да растат

Автор: Капитал

За реално увеличение на всички пенсии ще може да се мисли чак през 2016 г. Ефектите от сега обсъжданата реформа ще осигурят значителни спестявания едва на петата година, когато повишаването на осигурителния стаж и възрастта намалят броя на пенсионерите и така се свият общите разходи за пенсии спрямо варианта без реформиране на системата (виж графиките).

Автор: Капитал

Ресурси за допълнително увеличаване на пенсиите могат да се търсят в още по-непопулярни реформи, за които в момента не се споменава нищо. Според бившия социален министър Иван Нейков държавата може да спести значителни средства като ограничи професиите, които се ползват от право на ранно пенсиониране. "Когато аз станах социален министър, имаше 800 хил. работни места, на които се полагаше ранно пенсиониране. Намалихме техния брой до 180 хил., но след това отново почнаха да ги увеличават. Тази година пак се добавят професии и право на ранно пенсиониране имат 300 хил. души. Това са 15% от общия брой наемни работници и пенсионната система не може да поеме такова бреме", зяви той пред capital.bg. По думите му в дългосрочен план орязването на ранното пенсиониране ще спести средства на НОИ.

Автор: Капитал

Друго виждане обаче изрази Йордан Христосков, който оглавяваше НОИ до 2009 г. Той поиска мерки, с които да се увеличат приходите в хазната. По думите му годишно в страната не се облагат доходи между 8 и 10 млрд. лв. Ако те се обложат, това ще реши всички проблеми на държавното осигуряване, каза той.

"Разходите за пенсии като дял от брутния вътрешен продукт (БВП) са под 10% сега и то защото БВП расте бавно. Това означава, че резерви не трябва да се търсят в разходната част, а в приходната. Основният проблем е сивата икономиката, чийто размер не се сви въпреки всички понижения на данъците и осигуровките. Трябват строги наказания за укриването на доходи и то да се криминализира. Нужни са бързи процедури по несъстоятелност и администрация, която не спи а си събира просрочията", посочи Христосков. Според него причина за дефицита в НОИ е безусловното намаляване на осигуровките, така за няколко години в бизнеса са оставени 13 млрд. лв., но тази политика на преразпределение не е осигурила устойчив икономически растеж.

Единствено дългосрочно решение на пенсионния проблем обаче е българите да забогатеят. По този начин осигурителните ставки може да се запазят, а приходите на НОИ ще растат пропорционално с ръста на доходите.

Тази теза застъпиха бившият финансов министър Пламен Орешарски и макроикономистът Героги Ганев. Ако българинът печели повече, то и с ниските ставки, които предлага данъчната ни система, той ще плаща по-високи данъци в номинално изражение.

Според Георги Ганев няма проблеми бюджетът на НОИ да остане с дефицит, стига икономиката да върви и той да се финансира с трансфери от републиканския бюджет. Това твърди и Пламен Орешарски.

Той припомни, че през 2008 г. тройната коалиция съзнателно намали осигуровките с 12%. В същото време обаче правителството веднага компенсира очакваното свиване на приходите, приемайки ролята на осигурител и така започна за всеки работещ да внася в НОИ по 12% от официалния му доход. "Решението ни целеше да стимулираме бизнеса, като намалим трудовите разходи и очаквахме това да се компенсира с увеличаване на икономическата активност и по-високи приходи от останалите данъци", каза той. Настъпилата през 2009 г. криза попари тези планове, като всички приходи в хазната се оказах по-ниски от планираните, а тази тенденция се запази и през миналата година.

Какви са плановете на правителството:

- Запазване размера осигурителните вноски за фонд "Пенсии" на нивото от 2011 г.

- Осъвременяване на пенсиите за 2011 и 2012 г. не се предвижда

- Премахване на ранното пенсиониране от 2015 г. и преминаването му към професионалните фондове

- След 2014 г. пенсиониране преди законоустановената възраст е възможно само за военнослужещите

- Премахване тавана на новоотпуснатите пенсии от 2014 г. и осъвременяване на старите пенсии, които са на тавана

- Увеличаване тежестта на всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула на 1.2 от 2017 г.

- Увеличение на "вдовишката добавка" от 20 на 26.5 на сто от 1 септември 2011 г.

- Намаляване на размерите на новоотпуснатите пенсии от ДОО, пропорционално на вноската, която е била прехвърляна към ІІ стълб (Универсалните пенсионни фондове)

- Увеличаване на осигурителен стаж с 4 месеца за година и за мъжете и за жените от 2012 г.

- През 2020 г. се достига 37 г. осигурителен стаж за жените и 40 г. осигурителен стаж за мъжете

- От 2021 г. се повишава с 6 месеца за година изискуемата възраст за пенсия, до достигане 65 години за мъжете през 2024 г. и 63 г. за жените през 2026 г.
Вариантите за пенсионна реформа

И двата варианта включват увеличение от 2012 г. на пенсионната възраст с 1 година и за двата пола – 64 години за мъжете и 61 за жените. Допълнително вдигане на пенсионната възраст с по 4 месеца и за двата пола ще започне през 2015 г., докато тя стигне 65 години за мъжете и 63 години за жените. В този период пенсиите ще растат само до размера на инфлацията.

В първия вариант на реформата обаче се допуска увеличаване на тежестта на всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула на 1.2, но само за новоотпуснатите пенсии, което означава само те да нараснат от тази мярка. При втория вариант увеличаването на тежестта на всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула на 1.2 ще важи за всички пенсии. Заради увеличението на всички пенсии от тази мярка пък очакваните спестявания стават по-малки.

Пенсиите на българите ще останат ниски поне до 2020 г., дори системата да бъде реформирана според сегашните намерения на ГЕРБ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    reality avatar :-P
    reality

    Те дано да останат пенсии след реформата на ГЕРБ, че не се знае...

  • 2
    kkk_20 avatar :-|
    kkk_20

    Пълно безумие в да се очаква текущите приходи на НОИ да покриват текущите разходи. Естествено, че няма да стане. Защо не се говори нищо за Сребърния фонд? Нали в него трябваше да постъпят приходи от приватизацията?

    Защо не се намалят броя на бюджетните служители и да им се удържат вноски като на всички останали? Защо има ранно пенсиониране на над 300 хил? Защо не се поеме от професионалните фондове още от 2012?

    Защо не се преразгледат пенсиите за нетрудоспособност?

    Ако трябва да се направи радикална реформа защо не се въведат индивидуални партиди или частно пенсионно осигуряване? Да се събират % от дохода само за социалните фондове / пенсии за старост?/

  • 3
    dark_dirk avatar :-|
    Симо

    До коментар [#1] от "reality":

    То това не зависи от ГЕРБ, а от отношението работещи/пенсионери. При увеличаване на пенсионерите -> мизерни пенсии. При вдигане на осигуровките -> намаляване на заплати на работещите -> работещите почват да бягат от държавата или влизат в сивата икономика -> малко осигуровки -> пак мизерни пенсии.

    В България има прекалено много ранни пенсионери, привилегировани пенсионери, фалшиви инвалиди. При това положение -> мизерни пенсии.

  • 4
    apollo avatar :-|
    apollo

    Докато всички български граждани,в това число роми,полицаи,военни ,държавни служители и тъй-нататък не станат равноправни по отношение на социално и здравно осигуряване/вноски и стаж/,няма как да се говори за нормални пенсии и нормална възраст на пенсиониране.
    Нашата пенсионна и зравна система може да се оприличат на поговорката "Болен,здрав носи",където "болен" са близо двата милиона плащащи вноски "будали",а "здрав" останалите три милиона неплащащи вноски "тарикати" от всякакъв вид и то с благословията на държавната власт.
    При това положение със сигурност двата милиона ще намалеят,за сметка на другите.

  • 5
    chyene avatar :-P
    chyene

    До [#1] ,

    Чакай. То не се знае откога са започнали да изчезват човеко! Имам съмнения, че е някъде във времената отпреди 22 години ...

  • 6
    tims avatar :-|
    tims

    От година на година пенсионерите, които бяха ограбени от социалистическата система на осигуряване намаляват. За новите пенсионери трябва да има изключително стриктни мерки: Колкото внасяш или ти внася работодателят - толкова и ще получаваш. Осигуряваш се 20 години на минимална заплата - толкова и ще получаваш. Ако работещите не осъзнаят, че осигуряването е тяхна работа и не престанат да делят придобивките от сивата икономика с работодателите си, няма да получат нищо. И така е справедливо. А държвата да прекрати фаворизирането на разни групи лентяи, от които няма никаква полза - безбройни чиновници в МВР и военизирани струкутри и пр., за които малкото работещи също плащат.

  • 7
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    Пак да припомня, че около 100 000 души от т.н. "силови ведомства" - МВР и МНО, висят със страшна сила на бюджета. Държавата ЕДИНСТВЕНО на тях плаща:
    - вноските за здравно и социално осигуряване;
    - 20 брутни работни заплати при пенсиониране;
    - режийни за храна и почивки във ведомствените бази;
    - облекло и обувки;
    - максимални пансии;
    - безплатно здравеопазване за тях и семействата им до гроб.
    Очакваните реформи в пенсионната систева би било логично да започнат с орязване на привилегиите на богопомазаните, а не с мерки, които биха засегнали всички останали, само не и тези, които опоскват бюджета на НОИ.

  • 8
    xkf55562643 avatar :-|
    ръпончо

    Не знам за статията, но снимката е уникална!!!

  • 9
    jamaisvu avatar :-|
    jamaisvu

    Повечето страни използват един не толкова честен, но доста популярен метод, който дава успех на момента- при увеличаване на пенсиите се вдига веднага икономиката, тъй като парите директно се превъртат, а по този начин не се засягат фирмие пряко чрез увеличение на данъците. Лошото е, че това е един балон, който ако няма добър икономист, който да го държи изкъсо, в един момент се надува много и се пука-както и стана в много страни. но стагнацията не може да доведе до ръст, тя води само до по-голяма стагнация. първия фал на правителството беше неразплащането с фирмите, вдигането на всякакви глоби и такси с мисълта, че така ще съберат повече пари. има разлика между практическа и научна икономика и май че не всички я усещат...

  • 10
    idanov avatar :-|
    idanov

    Осигуровките трябва да се плащат само от едната страна - от работника. Така работодателя няма да има изгода да крие реалното възнаграждение на работника и сивия сектор ще се свие. Разбира се това трябва да е съпътствано с увеличение на минималната заплата, за да няма възползване от страна на работодатели да намалят нетната стойност на заплатите.

    Премахването на осигуровките от страна на работодателя за сметка на работника ще имат и косвени ефекти - по-прозрачно данъчно бреме и по-улеснено наемане на нови работници. Добре е да се добави и възможност за почасово наемане, а не само на пълен или непълен работен ден, това би улеснило наемането на нови служители.

    Също така тавана на осигуровките е неадекватен в момента. Както и споменатите ранни пенсионирания и по 100 заплати на куп при пенсиониране на държавни служители...

    Не е ясно дали тия неща ще оправят бюджета на НОИ, но е добро начало...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK