БДЖ: Стачкуваха 4 %. Синдикатите: 50 %
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ: Стачкуваха 4 %. Синдикатите: 50 %

БДЖ: Стачкуваха 4 %. Синдикатите: 50 %

Ръководството на БДЖ не се отказва от реформата и не се притеснява от допълнителни загуби за дружеството

2279 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


В първия ден от безсрочната стачка в държавните железници синдикатите и управляващите драстично се разминаха в данните си за участниците и спрените влакове. В същото време през периода между 8 и 16 часа не спряха и всички влакове, но тези, които се движеха, бяха празни или с по няколко души в тях.

Ръководството на БДЖ продължи да настоява, че реформа трябва да има. Според него няма засега опасност стачката  да се отрази финансово на дружеството, освен ако не продължи много дълго.

Без опасност за товарните превози

В момента превозите на товари са слабо засегнати, защото повечето се извършват през нощта, а стачката е през светлата част на деня. Както "Капитал Daily" писа обаче, индустрията се притеснява, че заради стачката през деня през нощта пътническите влакове ще се пускат с предимство и все пак предприятията, които зависят от железопътните превози, ще пострадат.

Ръководството на държавното дружество успокои, че засега няма опасност за товарните линии и дори някои дневни линии също ще бъдат пренасочени за през нощта.

Докато няма проблем с товарите, няма проблем и за БДЖ, твърди изпълнителният директор на компанията Йордан Недев. Спирането на пътническите превози не е проблем. По този начин дружеството е на печалба от 242 хил. лв. дневно, изчисли той.

Причината е, че макар да се губят приходи, се спестяват много повече разходи. Включително и от надниците на стачкуващите, което подлага под съмнение и колко дълго биха издържали те.

Сериозно разминаване

Според официалните данни на ръководството на БДЖ и на министерството на транспорта малко над 900 души от близо 26 000 в двете компании (БДЖ и НКЖИ) са се включили в протеста. Това са данните от задължителните списъци със стачкуващите.

Според синдикатите обаче те били около половината от общите служители. Разминаване има и при данните за отменените линии. Официалните данни са за 59 от общо 130 влака, а на синдикатите – за 90 от 107.

Саботаж

Не всички служители на БДЖ и Националната компания "Железопътна инфраструктура" се включиха в протестните действия. На много места стачкуващият персонал беше подменян и влакове все пак се движеха. Те обаче бяха почти или изцяло празни, защото предупредени за стачката, хората не си купуваха билети.

Синдикатите обвиниха ръководството на дружеството, че плаши хората с уволнения и затова те не участват. Директорът на борда на БДЖ Владимир Владимиров отрече да са упражнявали натиск. От думите му се разбра, че засега компанията се е отказала от плановете си да внася иск в съда, въпреки че продължава да смята стачката за незаконна. Ръководството засега няма и никакво намерение да се отказва от реформата, която предвижда съкращаването на 2000 служители.

Преговорите за пенсионната възраст пропаднаха

Дългоочакваните от синдикатите преговори с премиера Бойко Борисов за увеличаването на пенсионната възраст пропаднаха. Синдикатите напуснаха, защото видели опит за легитимиране на тристранния съвет, докато те искали обикновена среща. Обяснението им е, че поканите, които са получили, били покани за тристранка. Профсъюзните лидери все пак отидоха на събирането в Министерския съвет, но скоро след това напуснаха. Следващото заседание, свикано по надлежен ред, вероятно ще е след националния протест на 30 ноември.

В първия ден от безсрочната стачка в държавните железници синдикатите и управляващите драстично се разминаха в данните си за участниците и спрените влакове. В същото време през периода между 8 и 16 часа не спряха и всички влакове, но тези, които се движеха, бяха празни или с по няколко души в тях.

Ръководството на БДЖ продължи да настоява, че реформа трябва да има. Според него няма засега опасност стачката  да се отрази финансово на дружеството, освен ако не продължи много дълго.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK