Изходи от лабиринта на ниските пенсии
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изходи от лабиринта на ниските пенсии

Капитал

Изходи от лабиринта на ниските пенсии

Само реформата няма да е достатъчна, за да нараснат доходите на възрастните

Стефан Антонов
4771 прочитания

Капитал

© Капитал


Пламен Орешарски бивш министър на финансите:

Понижихме осигуровките, очаквайки да ускорим растежа, но кризата ни изненада. Вдигане на ставките ще попречи на възстановяването.

Йордан Христосков бивш шеф на НОИ:

Скритите резерви са в приходите, които не се събират, не в орязването на разходите. Укриването на осигуровки трябва да се криминализира.

Иван Нейков бивш социален министър:

Ранното пенсиониране засяга 15% от заетите. Такъв натиск трудно може да се удържи, трябва рязко да се намалят професиите с право

Пенсиите на българите ще останат ниски поне до 2020 г., дори ако реформирането на системата започне веднага. Това показват последните икономически прогнози, върху които правителството гради оспорваната от синдикатите програма за увеличаване на пенсионната възраст още от следващата година.

В изготвените от експерти от Националния статистически институт (НОИ) сценарии увеличение на пенсиите ще е възможно само ако държавата продължи да поддържа висок дефицит в държавното обществено осигуряване, който да се покрива от данъците. За 2012 г. очакваната дупка в НОИ е за 2 млрд. лв., по-голяма от тази година.

Документът, с който capital.bg разполага, показва, че ако не се повиши осигурителната тежест, правителството може да свие дефицита в НОИ само с непопулярни мерки. Сегашните пенсии ще се запазят поне за десетилетие и единственото им увеличение може да дойде само от индекдирането с процента на инфлацията.

Експертите не са разглеждали вариант недостигът на средства в НОИ да се запълва с по-високи осигурителни вноски, затова ако политиците решат все пак да вдигнат пенсиите с по-голям темп от инфлацията, дефицитът ще се увеличи още повече.

В проучването са използвани допускания, близо до идеалните - че осигурените лица са 88% от заетите и този дял расте, а събираемостта на вноските е 95%.

Три сценария

Прогнозата на експертите е развита в 3 сценария (виж карето). Първият предвижда да не се прави пенсионна реформа и да се запази т.нар. швейцарско правило, при което пенсиите растат по формула, отчитаща половината от растежа на осигурителния доход и половината от инфлацията.

И при този сценарий се допуска временно свиване на дефицита в НОИ – до 2016 г., заради демографски фактори като продължителност на живота, смъртностост и влиянието им върху броя пенсионери. След това обаче дефицитът отново ще започне да расте и в дългосрочен план ще достигне 2% от брутния вътрешен продукт при 2.5% в момента (виж графиката).

Този дефицит обаче е само в бюджета на държавното обществено осигуряване, който винаги се покрива със субсидии от републиканския бюджет. Това означава, че държавата ще продължи да плаща пенсии с пари, които е събрала от всички централни данъци – ДДС, акцизи, плосък и корпоративен данък.

Всяка година пък ще започва с дефицит в бюджета на НОИ и това ще натиска правителствата да орязват част от останилите разходи. Практиката от последните 2 години пък показа, че първи се съкращават инвестициите, а това пречи на икономическия растеж. Експерт от Министерството на финансите също заяви, че при сегашното състояние на пенсионната система 90% от нарасналите приходи в бюджета ще покриват увеличените разходи в държавното осигуряване.

В също време от 2009 г. насам всяка година прогнозираният дефицит на НОИ е счетоводно смаляван. Затова реално той ще е много по-висок - заради модела на пенсионната система, при който държавата скрито субсидира НОИ, представяйки се за осигурител на работещите, като доплаща в касите на осигуритения институт 12% от официалния доход на всички заети.

Без по-смели мерки пенсиите няма да растат

За евентуално увеличаване на всички пенсии ще може да се мисли не по-рано от 2016 г. Ефектите от сега обсъжданата реформа ще осигурят значителни спестявания едва на петата година, когато повишаването на осигурителния стаж и възрастта намалят броя на пенсионерите и така се свият общите разходи за пенсии спрямо варианта без реформиране на системата (виж графиките).

Ресурси за допълнително увеличаване на пенсиите могат да се търсят в още по-непопулярни реформи, за които в момента дори не се говори. Според бившия социален министър Иван Нейков държавата може да спести значителни средства, като ограничи професиите, които дават право на ранно пенсиониране.

"Когато аз станах социален министър, имаше 800 хил. работни места, на които се полагаше ранно пенсиониране. Намалихме техния брой до 180 хил., но след това отново започнаха да ги увеличават. Тази година пак се добавят професии и право на ранно пенсиониране имат 300 хил. души.

Това са 15% от общия брой наемни работници и пенсионната система не може да поеме такова бреме", коментира Нейков. По думите му в дългосрочен план орязването на ранното пенсиониране ще спести значителни средства на НОИ.

Друго виждане обаче изрази Йордан Христосков, който оглавяваше осигурителния инситут до 2009 г. Според него са нужни най-вече мерки, които да увеличат приходите на държавата. По думите му домакинствата получават между 8 и 10 млрд. лв. скрити доходи, които, ако се обложат, ще решат почти всички проблеми на държавното осигуряване.

"Разходите за пенсии като дял от БВП са под 10% сега, и то защото БВП расте бавно. Това означава, че резерви не трябва да се търсят в разходната част, а в приходите. Основният проблем е сивата икономика, чийто размер не се сви въпреки всички понижения на данъците и осигуровките. Трябват строги наказания за укриването на доходи и то да се криминализира. Нужни са и бързи процедури по несъстоятелност, както и администрация, която не спи, а си събира просрочията", каза Христосков.

Според него причина за дефицита в НОИ е безусловното намаляване на осигуровките, с което за няколко години в бизнеса бяха оставени 13 млрд. лв., но тази политика не е осигурила устойчив икономически растеж.

Забогатяването - най-доброто решение

Единствено дългосрочно решение на пенсионния проблем обаче е българите да забогатеят. По този начин осигурителните ставки може да се запазят, а приходите на НОИ ще растат пропорционално с ръста на доходите. Тази теза застъпиха бившият финансов министър Пламен Орешарски и макроикономистът Героги Ганев. Ако българинът печели повече, то и с ниските ставки, които предлага данъчната ни система, той ще плаща по-високи данъци в номинално изражение.

Според Георги Ганев няма проблеми бюджетът на НОИ да остане с дефицит, стига икономиката да върви и той да се финансира с трансфери от републиканския бюджет. Орешарски коментира, че през 2008 г. тройната коалиция съзнателно е намалила осигуровките с 12%, като веднага е започнала да компенсира очакваното свиване на приходите на НОИ, внасяйки в него от държавния бюджет по 12% от официалния доход на всеки работещ.

"Решението ни целеше да стимулираме бизнеса, като намалим трудовите разходи и очаквахме това да се компенсира с увеличаване на икономическата активност и по-високи приходи от останалите данъци", каза той. Настъпилата през 2009 г. криза попари тези планове, тъй като оттогава всички приходи в дъражавата се оказват по-малко от планираните.

Рамки на реформата до 2020 г.

- Запазване размера на осигурителните вноски за фонд "Пенсии" на нивото от 2011 г.

- Осъвременяване на пенсиите за 2011 г. и 2012 г. не се предвижда - Премахване на ранното пенсиониране от 2015 г. и преминаването му към професионалните фондове. След 2014 г. пенсиониране преди законоустановената възраст е възможно само за военнослужещите
- Премахване тавана на новоотпуснатите пенсии от 2014 г. и осъвременяване на старите пенсии, които са на тавана - Увеличаване на тежестта на всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула на 1.2 от 2017 г. (за новоотпуснати пенсии – чл. 70 на КСО; за останалите – §64 от ЗИД на КСО, ДВ, бр. 100 от 2010 г.). - Увеличение на вдовишката добавка от 20 на 26.5 на сто от 1 септември 2011 г.
- Намаляване на размерите на новоотпуснатите пенсии от ДОО, пропорционално на вноската, която е била прехвърляна към ІІ стълб (универсалните пенсионни фондове) (чл. 127, ал. 3 от КСО) - Увеличаване на изискуемия осигурителен стаж с 4 месеца за година и за мъжете, и за жените от 2012 г. В 2020 г. се достига 37 години осигурителен стаж за жените и 40 години осигурителен стаж за мъжете

- От 2021 г. се повишава с 6 месеца за година изискуемата възраст за пенсия до достигане 65 години за мъжете през 2024 г. и 63 години за жените през 2026 г.

Източник: Капитал Daily
Източник: Капитал Daily
Източник: Капитал Daily
Източник: Капитал Daily
Източник: Капитал Daily
Източник: Капитал Daily
Източник: Капитал Daily
Пламен Орешарски бивш министър на финансите:

Понижихме осигуровките, очаквайки да ускорим растежа, но кризата ни изненада. Вдигане на ставките ще попречи на възстановяването.

Йордан Христосков бивш шеф на НОИ:

Скритите резерви са в приходите, които не се събират, не в орязването на разходите. Укриването на осигуровки трябва да се криминализира.

Иван Нейков бивш социален министър:

Ранното пенсиониране засяга 15% от заетите. Такъв натиск трудно може да се удържи, трябва рязко да се намалят професиите с право

Пенсиите на българите ще останат ниски поне до 2020 г., дори ако реформирането на системата започне веднага. Това показват последните икономически прогнози, върху които правителството гради оспорваната от синдикатите програма за увеличаване на пенсионната възраст още от следващата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • stefanova

    ИЗЛОЖЕНОТО В СТАТИЯТА ПОКАЗВА КАКВО СЛЕДВА ПЪРВО ДА СЕ НАПРАВИ,ПРЕДИ ДА СЕ ПРИСТЪПВА КЪМ УВЕЛИЧАВАНЕ НА ВЪЗРАСТТА НА ПЕНСИОНИРАНЕ НА ОСТАВАЩИТЕ ВСЕ ПО-МАЛКО БЪЛГАРИ РАБОТЕЩИ БЕЗ ПРИВИЛЕГИИ ПРИ ОБЩИТЕ УСЛОВИЯ НА ПЕНСИОНИРАНЕ! НА ТОЗИ ЕТАП ПРОБЛЕМА НА ПЕНСИОННАТА СИСТЕМА НЕ Е ВЪЗРАСТТА ЗА ПЕНСИНИРАНЕ!,А ПРОБОЙНИТЕ В СИТЕМАТА И ПРИХОДНАТА И ЧАСТ! Е КАК ИМАМЕ НУЖДА ОТ КОМПЕТЕНТНИ УПРАВНИЦИ МИЛЕЕЩИ ЗА РОД И РОДИНА!

  • 2
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    Приходите се оситгуряват от работищите в реалния сектор ,а те са със сравнително ниски заплати,а раннопенсиониращите се са фуражки или администрация и те не внасят своя дял. Разходите са същата схема ,но обърната наопъки. Тия които не са внасяли ,след това ползват повече и по-дълго. Как такава система да издържи? Като накарат внасящите да работят докато умрат ли?Местата в реалната икономика са относително постоянно число.Като увеличим хората ,които трябва да работят, местата няма да се увеличат , а само ще се увеличи безработицата.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Швейцарското бравило не бива да се пипа - то е като валутния борд. Има мегдани и за по-радикални действия:

    1) всички по-млади от 25 г. се прехвърлят изцяло към капиталовия стълб, с изключение на една еднаква като сума вноска към солидарния стълб, която да им гарантира една социална пенсия и да има застрахователен характер

    2) повишаване на заетостта чрез ликвидиране на всички буфери, които задържат работната ръка извън пазара на труда. Това е:
    - детската градина до 7 г. (по цял свят вече е до 6., в Англия - до 5.)
    - гимназия до 12. клас (учи се същото, каквото навремето за 11 класа)
    - бившите СПТУ-та ги направиха и тях до 12. клас, а материалът е за максимум 10. класа
    - обединяване на платежите нареждания за осигуровките от 6 бр. на 1 бр. месечно. По днешному за дребните търговци банковите разходи изяждат половината осигуровка, отделно ги глобяват редовно за объркани кодовое и пропуснати декларации 1 и 6, карат ги да се регистрират като "администратор на лични данни" и т.н. Затова те си крият масово чираците, вместо да ги осигуряват
    - съкращаване на всякакви кухи бройки за висшисти и измислени специалност. Те не само точат бюджета, но и издърпват работна сила от пазара
    - ликвидиране на проблема с местата в детските градини. Ако трябва, парите да се дават в брой на бабите-пенсионерки, за да може мамите да се върнат на работа след 1 година.

  • 4
    godlieb avatar :-|
    Carmina BULGARANA

    ДНЕС ЕДИН ПЕНСИОНЕР ОГЛЕЖДАЙКИ СЕ - КАЗА НА УХОТО ДРУГ ПЕНСИОНЕР: "ТОВА НЕ Е НИКАКЪВ ГЕНОЦИД!" ДРУГИЯТ ПЕНСИОНЕР ЗАПИТА: "ЗАЩО?" "ЗАЩОТО СЕ ИЗВЪРШВА ЧРЕЗ ЛЕГАЛНИ МЕТОДИ." "ЕЙ ТОВА СЕ НАРИЧА - ЧИСТА РАБОТА!" - УДИВИ СЕ ПЪРВИЯТ.

  • 5
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    пенсионерите да спрат да гласуват за БКП, за да се споминат с поне малко чиста съвест.

    цял живот са работили за без пари на БКП, цял живот комунистите са ги подтискали и са ограбвали труда на момчетата, а сега пенсионерите реват в съблекалните. и отново гласуват за Сергишев, който помнят те, им бил давал всяка година помощи за дърва и ток и по 150-200 лв. за Коледа...

    срамна работа!

  • 6
    nogica avatar :-|
    nogica

    най-важното е държавата да започне да плаща задълженията си към НОЙ който дължи за държавната администрация и това да се отразява в фиша с заплатата.Тези който се пенсеонират рано да могат да си ползват пенсиите когато достигнат възрастта,те продължават да работят и след това.Падане на тавана на пенсиите-за какво да плащам повече сега след като няма да ми дадат това за което съм плащал.Как да се вдигне пенсията след като шповече от 50% са се осигурявали на минималната заплата

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#6] от "nogica":

    Осигуряването на държавни чиновници с държавни пари е все едно да платиш нещо на себе си. От левия джоб за десния, като е много вероятно дял от парите да потънат по отсечката. Не разбирам, какво толкова се очаква от подобна мярка с нулев икономически смисъл.

    Виж, за тавана на пенсиите е вярно, но там има по-радикален подход: капиталовият стълб. Чили има население 2 х колкото България, а за 30 години частните пенсионните фондове там са натрупали 140 милиарда долара (словом: сто и четиридесет милиарда $)

  • 9
    angeldust avatar :-|
    angeldust

    "овцете изядоха хората" в нашия случай компютрите са овцете.Все повече дейности се извършват от машини няма толкова работа колкото бързо расте населението,а поради порочноста на финансовата система и лихвите всеки иска да печели все повече- е да ама нищо не расте до безкрай освен може би глупостта.Изход: катаклизъм или война и редуциране на населението или премахване на лихвите и производство според нуждите а не само да си платиш лихвите.май стана сложно ама е възможно най-сбито,затова

  • 10
    chad avatar :-?
    Chad

    "Без по-смели мерки пенсиите няма да растат
    ...
    Ресурси за допълнително увеличаване на пенсиите могат да се търсят в още по-непопулярни реформи, за които в момента дори не се говори...."

    Изключително смела мярка се оказва да се събере дължимото! Твърде много смелост явно се изисква за това, щом това дори не се споменава от тези, които трябва да го свършат! Трябва да дойде Христосков да им го каже!

    Даже се чудя - в правителството има хора, които твърде успешно се правят със събирането на дарения. А не могат да се правят със събирането на законово дължимото...

    А ако се събере дължимото, ефектът за бюджета на г-на Вицепремиера ще бъде тройно (или даже повече - десеторно) по-висок, отколкото всички упражнения по отучване на нацията да се осигурява, демонстрирани в предложението на г-жата Менда Стоянова!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK