Алея на лошата слава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Алея на лошата слава

Проектът за "Алея Първа" продължава скандалния си път

Алея на лошата слава

Проектът в морската градина на "Холдинг Варна" продължава да дава примери за това как липсата на публичност компрометира отношенията на държавата с бизнеса

Спас Спасов
9813 прочитания

Проектът за "Алея Първа" продължава скандалния си път

© Георги Кожухаров


Вълненията около проекта "Алея първа" за крайбрежната зона във Варна добиват вече постоянна цикличност. Те следват на близка дистанция изборните кампании в България и точно тогава провокират внезапната активност на държавната администрация. От това обикновено се ражда скандал, който пробужда обществения интерес към случващото се, но винаги постфактум.

Така се случи и в началото на изтеклата седмица, когато варненският областен управител Данчо Симеонов одобри проекта за укрепването на свлачище в Морската градина. Подписът даде на практика зелена светлина за мащабния проект "Алея първа", според който "Холдинг Варна" трябва да построи в градската крайбрежна зона яхтено пристанище, спортни и развлекателни съоръжения, медицински  комплекс, три аквапарка, заведения за хранене, рибарско селище с борса и дори офиси на Морска администрация.

Новината за подписания проект дойде по-малко от месец след изборите за местна власт, в които ГЕРБ спечели във Варна, като подкрепи за четвърти мандат Кирил Йорданов. Пак след избори, но този път след парламентарните, състояли се на 5 юли 2009 г., стана известно, че в самия край на управлението на тройната коалиция предшественикът на Симеонов Христо Контров (ДПС) е продал без търг на "Холдинг Варна" 118 дка крайбрежен терен на цена около 50 евро за кв.м. Сделката бе извършена по настояване на тогавашния шеф на агенцията за инвестиции Стоян Сталев, а мотивът му, че през 2007 г. холдингът, който е част от групата на "Химимпорт", е получил за проекта си "Алея Първа" на стойност 73 млн. лв. сертификат за инвеститор първи клас. 

Черен PR

Принципно новината за подписа на директора на Инженерна инфраструктура и благоустрояване на Община Варна инж. Стоян Димитров, с който се разрешава укрепването на свличащия се бряг, не би трябвало да носи отрицателен знак. Казусът "Алея първа" обаче има странна съдба.

Най-напред сделката с държавните терени стана публично достояние не през официална информация на варненската областна администрация, а месец по-късно, като разкритие на местния вестник "Позвънете". Веднага след това се оказа, че за да могат да бъдат продадени, те са деактувани от публична в частна държавна собственост, а вкарването на проекта "Алея първа" в процедурата по Закона за насърчаване на инвестициите бе направило възможно елиминирането на евентуални конкуренти при продажбата на земята.

Опитите на "Холдинг Варна" да представи в положителна светлина намеренията си за строителство в крайбрежната зона на Варна дойдоха едва след като няколко неправителствени организации вече бяха поискали отмяна на сделката. Те атакуваха както смущаващо ниската цена на продажбата, така и законността на актовете за промяна в статута на терените. Те са били преактувани от изключителна държавна собственост в публична от тогавашния заместник областен управител в нарушение на Закона за държавната собственост, който изисква акт на правителството за това, твърдяха тогава от гражданските сдружения оспорващи проекта.  Последваха заплахи към двама от гражданските активисти – арх. Калина Павлова и Николай Цветков, за които те съобщиха публично.

Комуникационната стратегия на "Холдинг Варна" беше шумно провалена за втори път и през май миналата година. Тогава се оказа, че през главата на новия регионален министър Росен Плевнелиев Районната дирекция "Национален строителен контрол" (РДНСК) и главният архитект на Варна са издали пет разрешения за строителство в спорните терени. Стигна се дотам, че по този повод Плевнелиев дори публично поиска оставката на варненския кмет Кирил Йорданов. Проблемите тогава бяха свързани с факта, че терените за които холдингът получи разрешения за строеж, попадаха в зона с наложена строителна забрана заради свлачищни и корозионни процеси, наложена със заповед още от служебния кабинет на Стефан Софиянски през 1997 г. , която не е отменена и досега. За да бъде вдигната забраната, е необходимо първо да се извърши укрепване на терените. То обаче изисква специален проект, отделно разрешително за строеж и съгласуване с министъра на регионалното развитие и благоустройството, каквито са изискванията на Закона за устройство на територията. 

Отрицателният имидж на проекта беше потвърден и в хода на тазгодишната предизборна кампания във Варна. Битката срещу сделката за "Алея първа" се превърна в платформа на арх. Калина Павлова, издигната от партия "Зелените". Ответният удар срещу нея бяха два видеоклипа с неясно съдържание, които се опитаха да изиграят ролята на долнопробни компромати. 

Застраховката

През септември т. г. Върховният административен съд (ВАС) окончателно отхвърли жалбата срещу законността на сделката, подадена от партия "Зелените" и още няколко граждански сдружения. Мотивът - липса на правен интерес. Друго дело за достъп до информация по обстоятелствата около продажбата все още чака решение.

В този контекст подписът, с който варненският областен управител разрешава укрепване на терените, включени в проекта "Алея първа", нямаше как да не предизвика пореден трус. В отговор на въпрос, зададен от "Капитал" в сряда, от пресслужбата на областната администрация във Варна съобщиха, че главният архитект на Община Варна е издал строителни разрешения за извършване на укрепителни и отводнителни дейности в крайбрежната зона на Варна. "В свлачищни райони строителството на сгради и други строежи може да се извършва след отчитане на техния положителен ефект", пише още в отговора. Оказва се обаче, че петте разрешения за строеж, получени от "Холдинг Варна" през май миналата година, на практика предхождат тези за задължителните "укрепителни дейности".

Обяснението за това разминаване дойде от служител в общинската администрация във Варна, пожелал анонимност. "Строителните разрешения, издадени от главния архитект на Варна през пролетта на 2010 г. бяха "застраховка" за инвеститора на "Алея първа", обясни той. Така "Холдинг Варна" получи гаранции за реализацията на проекта си, след като укрепи брега". Като жест на закъсняла откритост "Холдинг Варна" публикува целия комплект строителни разрешения, с които разполага, на сайта си. От компанията обаче отказаха всякакъв коментар за сроковете, в които възнамеряват да реализират инвестицията си.

Малки тайни

Макар и изненадващо безпокойството на "Холдинг Варна" сигурно има основание. "Ние пледираме, че сделката за т.нар. Алея първа е нищожна, казва Калина Павлова. След отказа на ВАС да образува дело по жалбата ни, единствената възможност остава Съдът по правата на човека в Страсбург. Нищожните сделки могат да се обявяват за такива по всяко време, за това в закона няма срок." Тя и гражданските сдружения, които я подкрепят, са подали и друг сигнал, този път до Европейската комисия за "държавна помощ", предоставена чрез сделката на "Холдинг Варна". Реакцията по него предстои.

Междувременно стана известно, че Варненската областна администрация е премълчала информацията за среща с мениджмънта на "Холдинг Варна", състояла се на 1 август т.г. От Агенцията за инвестиции съобщиха, че на тази дата е било подписано допълнително споразумение към договора за покупката на терени по крайбрежието във Варна. С него е бил удължен изтеклият срок на действие на сертификата за инвеститор първи клас, издаден на компанията през през 2007 г. За този акт агенцията е била информирана едва на 19 септември т.г.

Всичко това показва, че "Алея първа" все още е сюжет в бъдеще време. Виртуалната публичност на "Холдинг Варна" се оказва само средство за прикриване на факти от реалността. В същото време мънкането на държавната администрация продължава да минира със съмнения контактите й с бизнеса. От това губят и тя и той. Единствени гражданите разбраха, че всички грешки, направени в миналото, се плащат в настоящето. И че само активността им може да ги направи наистина важни.

Вълненията около проекта "Алея първа" за крайбрежната зона във Варна добиват вече постоянна цикличност. Те следват на близка дистанция изборните кампании в България и точно тогава провокират внезапната активност на държавната администрация. От това обикновено се ражда скандал, който пробужда обществения интерес към случващото се, но винаги постфактум.

Така се случи и в началото на изтеклата седмица, когато варненският областен управител Данчо Симеонов одобри проекта за укрепването на свлачище в Морската градина. Подписът даде на практика зелена светлина за мащабния проект "Алея първа", според който "Холдинг Варна" трябва да построи в градската крайбрежна зона яхтено пристанище, спортни и развлекателни съоръжения, медицински  комплекс, три аквапарка, заведения за хранене, рибарско селище с борса и дори офиси на Морска администрация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    adon avatar :-|
    RUSE

    Община Варна трябваше да обяви конкурс и да изготви проект за това как трябва да изглежда крайбрежието на града. След това трябваше да обяви търг за несвързани помежду си инвеститори, които да изградят заложеното в проекта, срещу право на ползване за определен период от време. Така Община Варна щеше да има сериозни приходи и щеше да се създаде не едно застинало феодално владение, а постоянно развиващо се красиво кътче гарантирано от вътрешната конкуренция на различни позарни субекти – магазини и различни заведения. Така общината хем щеше да има думата за това как да изглежда града; хем щеше да гарантира и осигури достъп на всички хора до всички изградени обекти; хем нямаше да даде една стотинка за изграждането; хем щеше да получава пари от тях; хем щеше да си остане и собственик на всички обекти. Сега всички ще плащат наеми на ТИМ, а Община Варна и варненци ще са крепостни селяни, които пълнят джобовете на изостаналия си със столетия местен феодал.

  • 2
    adon avatar :-|
    RUSE

    Същата схема е на път да се реализира и в РУСЕ. Цели 21 години крайбрежието на река Дунав е изключителна държавна собственост и на никой простосмъртен не е разрешено да изгражда каквото и да е съоръжение - временно или постоянно край реката. Затова например в Русе край Дунав няма нито една кръчма, няма законно рибарско селище, няма място за паркиране на лодки и яхти, няма магазинчета за сувенири и каквото и да било друго. Всичко се прави да не би хората разхождащи се по реката да видят далаверите с горивата, които всички групировки - Приста ойл, Мултигруп, ВИС, СИК, ТИМ, включително и Лукойл, правят край бреговете на реката. В един момент без никаква предварителна разгласа се появи журналистическо проучване в местния вестник Утро, че Правителството прехвърлило правото за ползване на цялото крайбрежие от реката пред град Русе на Общината, а тя веднага го дала на ТИМ. Даже не успяли да уточнят границите на това дето го прехвърлили. Така вече град Русе на север граничи не с река Дунав, а с ТИМ. Явно всичко е било договорено предварително. Общинския съвет оспори правото на ТИМ да вземат част от брега, тъй като държавата е дала само правото на ползване на водата на р. Дунав. Жалка държава станахме. Сега ГЕРБ вече получиха достатъчно места в Общинския съвет в Русе и ТИМ явно няма да имат проблеми в тази нецивилизована изостанала държава управлявана като васална провинция от руски слуги.

  • 3
    mitkoha avatar :-(
    mitkoha

    Фактът е, че в България мафиоти могат да направят инвестиция от 78 милиона и че държавата им помага за това, вместо да ги вкарва в затворите. Най-скандалното за мен обаче е, че варненци знаеха как кметът им работи с мафията, но въпреки това го преизбраха. Ето в такива моменти съжалявам, че още съм тук.

    Още нещо: сигурен съм, че сигналът за държавна помощ, споменат в края на статията, е до Европейската комисия (тъй като в ЕС тя е забранена), а не до Съвета на Европа, който няма нищо общо с това.

    Не ми харесва това, че на престъпната организация ТИМ вече й викат
    "групата Химимпорт", но млъкни сърце... Добре, че поне някъде се пише за зулумите в общината. :)

  • 4
    japi avatar :-|
    japi

    Колкото построиха стадион "Варна", толкова ще укрепят и брега.

  • tsyrvulan

    Време е вече тая шайка бандити (ТИМ) още наречени групата Химимпорт, и подкрепящите ги малоумни слабоумници от общинска и държавна администрация да гризнат дръвцето. Варненци имат правото да изкажат собственото си мнение по така наречения проект, да приемат или отхвърлят предложението след, повтарям след задълбочено обществено обсъждане, след като евентуалното строителство касае един от символите ( и любимо място за отдих и разходка ) на градът.

  • 6
    wc1 avatar :-|
    WC1

    "Районната дирекция "Национален строителен контрол" (РДНСК) и главният архитект на Варна са издали пет разрешения за строителство."
    РДНСК не издава разрешения за строеж!!!

    в зона с наложена строителна забрана заради свлачищни и КОРОЗИОННИ процеси,
    Думата е правилна, но не е на правилното място. Би трябвало да е ерозионни....

  • 7
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    До коментар [#1] от "RUSE":

    Приятелю, малко си ме копнал, ама иначе всичко което си написал си е абсолютно вярно.

  • 8
    wc1 avatar :-|
    WC1

    До коментар [#1] от "RUSE":

    "Община Варна трябваше да обяви конкурс и да изготви проект за това как трябва да изглежда крайбрежието на града."
    Община Варна е приела ПУП за района, който е влязъл в сила през 2002 г.
    "След това трябваше да обяви търг за несвързани помежду си инвеститори, които да изградят заложеното в проекта, срещу право на ползване за определен период от време."
    Терените са държавна собственост и общината не може да обявява търгове за тях.
    " Така Община Варна щеше да има сериозни приходи и щеше да се създаде не едно застинало феодално владение, а постоянно развиващо се красиво кътче гарантирано от вътрешната конкуренция на различни позарни субекти – магазини и различни заведения. "
    Приходите от продажбата ги реализира държавата, а разходите за укрепване и инвестиции в инфраструктура ги поема инвеститора, което е икономия на държавни разходи.
    "Така общината хем щеше да има думата за това как да изглежда града; хем щеше да гарантира и осигури достъп на всички хора до всички изградени обекти; хем нямаше да даде една стотинка за изграждането; хем щеше да получава пари от тях; хем щеше да си остане и собственик на всички обекти."
    Такъв филм няма. Някой да построи обектите без пари и общината да събира наемите. Т.Ж.ще стане от гроба и ще ми прегърне.

  • 9
    wc1 avatar :-|
    WC1

    Ви прегърне

  • 10
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    До коментар [#8] от "MB":

    Нямало било такъв филм! Терените били държавни, а Общината била приела ПУП влязал в сила през 2002г. Разходите за укрепване и инвестиции в инфраструктура ги поемал инвеститора, което било икономия на държавни разходи.
    Абе човече ти май още си държиш портрета на Тодор Живков над бюрото. Ако все още не си разбрал това, с което капитализма победи феодализма и "социализъма" се казва свобода, обществено гарантирани правила и пазарна икономика. Именно конкуренцията между отделните субекти движи всички заедно напред - като една борова гора. КОНКУРЕНЦИЯТА ГЛУПАКО. Навсякъде, където не е възможно да се създаде пазарна конкурентна среда, то трябва да си съществува държавния монопол, защото по-страшен от държавния монопол е само частният. Ако Община Варна не е съгластна с проекта или с начина на неговото осъществяване пред град Варна, то държавата няма как да го реализира такова национално предателство, наричано от някои - инвестиция.
    Това ще затрие Варна, защото ще я конституира като ФЕОДАЛНО ВЛАДЕНИЕ !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.