Неизвестният наследник
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Неизвестният наследник

Неизвестният наследник

Позитивно е, че премиерът посочи представител на неправителствения сектор. Достатъчно ли е това?

7353 прочитания

© Надежда Чипева


Дежа-вю. Така някои от участниците определиха темите, изказванията и заключенията на поредната кръгла маса за съдебната реформа, организирана тази седмица. Всичко, казано там, било вече казано през 2009 г. и преди това, и още преди това...

Някъде там, на дискусиятаq беше и Диана Ковачева – изпълнителният директор на "Прозрачност без граници" -  българския клон на международната организация Transparency international. Тя внимателно слуша и записва всичко. Не взима думата.

Само няколко часа по-рано, министър-председателят Бойко Борисов публично беше потвърдил, че именно Ковачева ще бъде предложена за наследник на правосъдния министър Маргарита Попова, която беше избрана за вицепрезидент.

Номинацията на Диана Ковачева предизвика полярни реакции – положителната оценка за това, че тя е млада, идва от неправителствения сектор и е представител на уважавана в целия свят организация, която се бори за демократичните принципи. От друга страна, въпреки че е в магистратско-юридическите среди от повече от 10 години, гласът на Диана Ковачева никога не се е чувал, тя никога не е изразявала позицията си за проблемите на съдебната система или не е взимала страна в кризисните моменти. Което може да бъде съществен проблем при актуалното разпределение на силите в държавата – слаба опозиция, медии, които са далеч от свободата, и съдебна система, за която изпълнителната власт има планове различни от това тя да бъде независима.

Професия: НПО

Видно от професионалната биография на Диана Ковачева, след като завършва право в СУ и университета в Нанси, тя работи за около година в международния отдел на правосъдното министерство, след което става изпълнителен директор на асоциация "Прозрачност без граници".

Сдружението работи предимно по проекти свързани с превенцията на корупцията, а допирните точки със съдебната система се броят на пръсти, като по-голямата част са насочени към повишаване капацитета на прокуратурата.

Няма причина да се съмняваме, че тези проекти са помогнали на държавното обвинение да стане по-прозрачно и ефективно. Това, което притеснява обаче, е, че гласът на Ковачева не се чу, когато държавата беше осъдена по делото Колеви срещу България миналата година (когато Европейският съд по правата на човека в прав текст ни каза, че държавното обвинение не може да гарантира, че е способно да разследва високопоставени публични фигури).

Не я чухме и когато миналата седмица с решението по отказа за екстрадиция на Димитринка Калайджиева (за убийството на ямболската адвокатка Надежда Георгиева), лондонският съд директно каза, че съдебната система не е много по-различна от времето на Никола Филчев. А част от проектите на "Прозрачност без граници" с прокуратурата са се случвали именно по време на неговото управление.

Правим паралел между тези случаи, защото един от основните приоритети на Диана Ковачева би следвало да бъде реформата на държавното обвинение. Друг е въпросът, че това, че не е изразявала позиция по тези проблеми, само по себе си също е позиция.

Няколко горещи стола

Постът на правосъдния министър е ключов поне поради няколко причини. Диана Ковачева ще бъде председателстващ на Висшия съдебен съвет – институцията, която управлява съдебната система и която според Европейската комисия води непредвидима и непрозрачна кадрова политика. Нейният предшественик Маргарита Попова полагаше усилия буквално да дисциплинира съвета, да го кара (често насила) да си отваря очите за ключовите проблеми. Правосъдният министър насрочва заседанията на съвета и предлага дневен ред, което не е малко.

Един пресен пример - няколко седмици подред членовете на съвета пренебрегваха писмото на Съюза на съдиите в България, което алармираше за проблеми в започналите конкурси за повишаване в системата. Чак тази седмица, след намесата на Попова, писмото беше включено в дневния ред на съвета.

Не можем да подминем обаче факта, че "Прозрачност без граници" беше сред НПО-тата, които през 2009 г. се подписаха под писмото до ВСС, с което поискаха да анализират проблемите в управлението на Софийския градски съд.

През министерството на правосъдието минава и цялата комуникация на България с Европейската комисия по процеса за сътрудничество и мониторинг в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност.

Последните доклади на Брюксел бяха критични именно към работата на полицията и прокуратурата, което не се хареса нито на вътрешния министър Цветан Цветанов, нито на главния прокурор Борис Велчев. Източници на "Капитал" в ЕК коментираха, че през последната година е имало регрес в комуникацията с България и тя била главно заради отказа на полицията и прокуратурата да съдействат.

Още преди да потвърди за Диана Ковачева, премиерът Борисов даде знак, че наследникът на Маргарита Попова ще трябва да е някой, на когото Брюксел има доверие. "Избират я с мотив, че Брюксел я познава. Само че Брюксел в действителност въобще не я познава", коментира източникът ни в ЕК. Той има предвид, че Ковачева не е известна в средите, които следят какво се случва с българската съдебна система и координират усилията на ЕС за реформи в тази област.

През министерството на правосъдието минава и цялата законодателна политика в областта на съдебната реформа, там се изготвят и ключови законопроекти, като този за конфискацията на имущество, придобито от престъпна дейност.

"Няма значение дали човекът, заемащ поста, е от правителствена или неправителствена организация. Важното в случая е доколко познава системата и проблемите й", коментира правозащитникът Йонко Грозев

Конюнктурата...

За новия правосъден министър ще бъде много трудно, защото времето за реформите в един от най-прогнилите публични сектори вече тече наобратно.

Дежа-вю. Така някои от участниците определиха темите, изказванията и заключенията на поредната кръгла маса за съдебната реформа, организирана тази седмица. Всичко, казано там, било вече казано през 2009 г. и преди това, и още преди това...

Някъде там, на дискусиятаq беше и Диана Ковачева – изпълнителният директор на "Прозрачност без граници" -  българския клон на международната организация Transparency international. Тя внимателно слуша и записва всичко. Не взима думата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    da_nika avatar :-?
    da_nika

    След светлата диря, останала след международната Румяна и земеделската Калинка, препоръката: "В Брюксел са и чували името" не е ли леко смешна?
    Брюксел има общото изискване работата да се върши от експерти. Дейността в НПО експертна ли е? И ако е - такава, каквото е необходима за МП ли?
    Аман от парашутисти!

  • 2
    grayeagle avatar :-|
    grayeagle

    Не може да се назначават за министри хора, които нямат понятие от ежедневно администриране. В НПО работата е сравнително спокойна- тих пристан. Следиш случаи и правиш доклади по твоя преценка. Няма ежедневно, тежко напрежение, срокове, надделяване очи в очи. Тук липсват няколко междинни етапа в кариерата на дамата. Във ВСС тя ще се изправи срещу силни, ловки и корави личности, с големи позиции. В Министерството пък ръководиш хиляди хора, за което трябва опит, който се трупа по междинните нива в йерархията. Не ни е необходим харесван на Запад министър, а е необходим работещ добре такъв. Дамата не е експерт по даден вид право, няма опитност като съдия или прокурор. Реално досега не е работила под натиск и е напълно неизвестна, а и от даденото СВ никой не може да каже какво може и какво не. Но нали в този вестник се предпочита младото начало.

  • 3
    onzisa6tia123etc avatar :-|
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт

    [quote#2:"grayeagle"]Не може да се назначават за министри хора, които нямат понятие от ежедневно администриране.[/quote]
    Може, може, и още как може. Особено ако искаш министъра да ти е кукла на конци. Ама нямала опит в администриране? Ще и препоръчат "правилните" хора да и вършат работата, още по "правилни" да и дават съвети и...'сичко ще бъде както Той (или наместника му) иска.
    За съжаление...

  • 4
    gilermos avatar :-|
    gilermos

    Изникват ми въпроси, не знам дали встрани или съвсем в конюнктурата...

    http://www.glasove.com/prozrachnost-bez-granitsi-ili-biznes-s-evroproekti-17648

  • 5
    baletlnetpepas avatar :-|
    Автор

    Да й дадем дължимите 100 дни!
    На този етап може само да и предложим да си смени фризьора

  • 6
    1951 avatar :-|
    1951

    Има дежа-ву в това назначение и то е свързано с едно лелче, което играеше ролята на здравен министър през лятото на 2010 г.
    Изваждането на никой от никъде и слагането му на такъв пост носи своите много минуси и малко плюсове, но както каза колегата по-горе - има 100 дни, да я видим.

  • evpetra

    До коментар [#5] от "Автор":

    И след 100-те дни какво?

  • 8
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    В Бивол има статия, която беше пусната и в други сайтове, за НПОто на Ковачева и разни интересни участия в държавни проекти на свързани с него хора. Статията говори само за позитивите на този избор, но защо не казва за съмненията за свързаност с корупция? Даже и да са само догадки, пак е важно да се знае от обществеността, че ги има.

  • 9
    pliok avatar :-|
    Пльок

    До коментар [#8] от "атанас":

    Мда, това НПО на практика самото не е прозрачно, както ми стана ясно при селекцията му на наблюдатели за изборите, а връзката с Transparency international само злепоставя международната организация...

  • 10
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Министърът не е нужно да е администратор, той е политическа фигура. Заместниците му, обаче трябва да са администратори.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK