С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 ное 2011, 21:28, 3125 прочитания

Големите компании ще учат малките на социална отговорност

Участниците в програмата на Българската мрежа на Глобалния договор ще имат изисквания за добри практики към доставчиците си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Специална програма на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН ще насърчава прилагането на социалноотговорни практики в малките и средните предприятия. Това е колективен проект на компаниите в сдружението, който е насочен към доставчиците им нагоре по веригата. Инициативата стартира официално с пилотното участие на "Асарел-Медет", "Овергаз", "TNT България" и "Екопак".

И четирите компании имат богати портфейли с дейности по корпоративна социална отговорност (КСО), като идеята сега е те да предадат опита си и да включат и по-малките фирми. Тази практика набира все по-голяма популярност на Запад. Благодарение на холандския си собственик още през 2005 г. логистичната "TNT България" например беше сертифицирана по стандарта SA8000, който поставя КСО изисквания и към доставчиците.


Тръжни процедури

Като първа стъпка за приобщаване на по-малките фирми към идеята компаниите ще поставят изискването те да имат доказуеми проекти или политики по КСО. Това ще бъде включено като условие в тръжните им процедури и ще засяга всички външни поръчки - от доставката на канцеларски материали до почистването, кетъринга и рекламите. "Предвиждаме при равни други условия предимство да имат кандидати, които са припознали корпоративната социална отговорност като своя кауза", уточни Александър Чобанов, директор "Човешки ресурси" на "Асарел-Медет".

По думите му това може да бъде удостоверено или чрез членство в Българската мрежа на Глобалния договор на ООН, или чрез покриване на съотносими международни стандарти в областта на околната среда и безопасността на труда, или чрез референции за реализирани мащабни проекти в полза на обществото.



Глобалният договор е създаден през 1999 г. по идея на тогавашния генерален секретар на ООН Кофи Анан.

Членовете му се ангажират да следват десетте принципа на инициативата, които са в четири основни сфери - човешки права, трудови норми, околна среда и антикорупция, както и да представят годишно комюнике за напредъка си. Те имат право да ползват цялото ноу-хау на мрежата и информацията за всички добри практики. Освен да управлява глобалната инициатива у нас, Българската мрежа предприема и различни инициативи за популяризиране на КСО и налагане на отговорно бизнес поведение, една от които е и новата програма за малки и средни предприятия.

Да бъдат приобщени

"Идеята не е фирмите да бъдат отхвърлени, а да бъдат приобщени, за което се предвиждат няколко простички стъпки", каза изпълнителният директор на Българската мрежа Марина Стефанова. В рамките на една година компаниите ще проведат безплатно обучение за всички предприятия, които искат да продължат да бъдат техни доставчици.

Това ще включва както изясняване на идеята за КСО, така и какви са практиките и методите за внедряване. Допълнително се предвиждат и консултации при нужда. "Ще изготвим кратък наръчник за фирмената ни политика в областта на КСО с идеята да го предоставяме на всички наши партньори, които проявяват интерес и които бихме могли да спечелим като съмишленици", уточни Чобанов.

На фирмите ще бъде предоставена и серия от бланки с основното съдържание на КСО, политика, стратегии и план за действие. "Не може да се изисква от едно малко предприятие да пише огромни стратегии, но е важно да има всички изискуеми минимални документи и бланки, с които да придвижва и наблюдава тази дейност", обясни Стефанова. Документацията ще бъде опростена, така че да могат фирмите да разберат идеята за социалната отговорност, а не пиар страната й.

Участие в големи проекти

Освен индивидуалните КСО инициативи, които малките и средните фирми реализират, те ще имат възможност да се включат и в големите проекти на компаниите лидери. По думите на Стефанова малките предприятия нямат нито възможност, нито ресурс да измислят грандиозни проекти като "Искам бебе", създаване на частно училище или детска градина или залесяване на 10 дка площ.

Те обаче ще могат да избират от портфейла с проекти на големите компании и да участват със своя дял в тях. От "TNT България" смятат да започнат с най-стария си проект - Moving the World, който е насочен към борбата с глада. Предвиждат и инициативи за повишаване отговорността на пътя и намаляване на емисиите въглероден диоксид. Отново с екологичен ефект е и проектът на "Екопак", който включва въвеждане на GPS система за камионите и контейнерите на подизпълнителите, което цели да оптимизира маршрутите им и да ограничи отделяните газове. Макар и само като идея за момента на следващ етап се предвижда проектите на всички големи участници в програмата да бъдат събрани в обща база данни. Така, ако доставчик на един от лидерите хареса проект на друг, той ще може да се включи в него.

Стимули

"Първият и най-важен стимул за доставчиците ни е, че ще работят с нас", посочи управителят на "TNT България" Иван Василев. Освен това се предвиждат и допълнителни поощрения от страна на лидерите. "Не може да се очаква едно малко предприятие да спечели наградата "КСО компания на годината", но това не означава, че то влага по-малко усилия", коментира и Стефанова. Затова фирмите ще бъдат стимулирани с награди, които не е задължително да бъдат парични, а може да бъдат под формата на грамота, безплатно членство или посещение на някоя конференция. Важното е те да знаят, че приносът им е значим и се оценява.

Марина Стефанова, изпълнителен директор на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН
Веригите за доставки са тези, които гарантират на компаниите, че са социално отговорни. За да можеш да кажеш, че си такъв, трябва да можеш да кажеш тези пред мен са и тези зад мен евентуално са, освен ако не продаваш на краен потребител. Това е един от елементите за вътрешната грижа на компаниите, да погледнат не само служителите си, но и напред във веригата си за доставки.
Идеята на програмата е големите да възпитават малките безвъзмездно и активно да предоставят ноу-хау. Това няма да представлява огромно усилие, никой няма да изхарчи ужасно количество пари, за да се включи. От друга страна, участието в програмата ще сплоти и ще сподели визия. Малкият бизнес ще има голямото улеснение да не трябва да измисля топлата вода, при положение че нея вече я има и никой не я крие. Стартира диалог вътре, който ще бъде дългосрочен и доброволен.

Мотивация
Защо участваме

Включваме се в програмата, защото сме компания, която развива социалноотговорни инициативи от създаването си, още преди терминът КСО да придобие популярност в България. Дружеството е и един от първите членове на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН, а от 2010 г. е председател на инициативата. Убедени сме, че бизнесът, независимо колко е голям, трябва не само да спазва законодателната рамка, но и да допринася за развитието на общността.
"Овергаз инк"

Ние сме една от първите български компании, които се присъединиха към Глобалния договор на ООН още през 2003 г. Оттогава досега многократно сме участвали в различни инициативи на българската мрежа, така че за нас това не е прецедент. КСО е наша кауза и като при всяка кауза ние сме съпричастни към това тя да печели все повече съмишленици. Считаме, че днес е особено важно да се дискутират възможностите, да се обменя натрупаният вече опит, а добрите практики да се популяризират и да стават повече.
Александър Чобанов, директор "Човешки ресурси" на "Асарел-Медет"

Считаме, че е много важно малките и средните предприятия да са информирани за възможностите за КСО. В нашата работа фокусът е върху опазването на околната среда и ние редовно информираме нашите партньори - клиенти, общини и подизпълнители, за добрите практики в тази сфера. Наши клиенти са някои от най-големите мултинационални компании, от които черпим информация и добри практики в тази сфера. Предвиждаме със съдействието на Българската мрежа да разширим информацията, която предоставяме, и в другите сфери на КСО.
"Екопак България"

Ако цитираме една известна мъдрост, "всяко пътешествие започва с първата стъпка". А това е добра стъпка за разпространение на бизнес култура, свързана с КСО, и ние като член на Националния съвет на Българската мрежа на Глобалния договор мислим, че е наша отговорност да подкрепим проекта. КСО е актив в най-добрия смисъл на думата, защото, освен че повишава доверието в една компания, тя води до мотивация сред служителите, намаляване на разходите, иновации и други положителни не само социални, но и икономически резултати.
Иван Василев, управител на "TNT България"

Програма
Пет основни стъпки

1. Включване на изисквания към доставчиците за съществуване на КСО проекти или политики в техните предприятия.
2. Предлагане на безплатно за доставчиците базисно обучение и пакет с безплатни консултации по темата "Що е то КСО и Глобален договор".
3. Предлагане на набор от изработени бланки/ формуляри за по-лесно управление на КСО дейности и процеси.
4. Включване на доставчиците в КСО проекти на компанията.
5. Раздаване на награди и други поощрения от компанията на нейните доставчици за прилагане на КСО.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов се разколеба и за еврото 2 Борисов се разколеба и за еврото

Не е ясно дали премиерът иска да потуши неоснователни страхове, или реагира в типичния си стил при първата по-силна съпротива

18 фев 2020, 576 прочитания

Вечерни новини: Заразата с коронавируса продължава да настъпва, до петък частните лотарии спират Вечерни новини: Заразата с коронавируса продължава да настъпва, до петък частните лотарии спират

И още: Размяна на остри реплики по върховете на държавата, Нидерлания заговори за разделяне на Северна Македония и Албания при преговорите за ЕС

17 фев 2020, 3091 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Шефът на финансовото разузнаване спечели конкурс в ОЛАФ

Директорът на финансовото разузнаване в ДАНС Васил Киров е подал оставка, тъй като е спечелил конкурс за работа в Европейската служба за борба с финансовите измами – ОЛАФ

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10