Стачката в БДЖ засега не е засегнала компаниите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стачката в БДЖ засега не е засегнала компаниите

Стачката в БДЖ засега не е засегнала компаниите

Продължаването на ефективния протест обаче заплашва някои фирми от спиране

2336 прочитания

Засега стачката в железниците не се е отразила на работата на металургичните предприятия, стана ясно след четвъртия пореден ден от началото на стачката на работещите в БДЖ.

"Все още нямаме данни, но периодът е много кратък, за да доведе до спиране на производството. Всяко наше предприятие има наличности за толкова дни, защото процесите са непрекъсваеми", каза изпълнителният директор на Българската асоциация на металургичната индустрия Политими Паунова. 

Опасността обаче остава

При евентуална по-продължителна стачка последиците за сектора може да са сериозни, предупреди преди няколко дни асоциацията. Компаниите превозват големи обеми суровини и продукция с железопътен транспорт и трудно могат да намерят алтернатива, в резултат на което ще трябва да плащат неустойки на клиентите. Според Паунова по-големият проблем е, че някои предприятия може да бъдат принудени да спрат работа, тъй като няма къде да складират сярната киселина, която се получава като страничен продукт при улавянето на серния диоксид от производството.

От една страна, заводите не могат да започнат да изпускат газа в атмосферата, а от друга, нямат неограничен капацитет за складиране на киселината, която трябва да се извозва редовно. Металургичните заводи транспортират около 5-6 млн. т годишно по железопътните линии. Транспортният министър Ивайло Московски съобщи в събота, че товарните влакове ще се движат след 16 часа и през нощта, за да се избегнат финансови загуби за компанията. 

Числа срещу числа

Според синдикатите 80% от железничарите, които са били на смяна в неделя, са взели участие в протестите, съобщи dnevnik.bg. От общо 130 влака, които е трябвало да пътуват към 10.30 ч., са спрели 102, а 10 не са стигнали до крайната си точка. От БДЖ пък информираха, че 94 от общо 129 влака са спрели, а 248 души в "Пътнически превози" и 58 - в "Товарни превози", са се включили в протестите.

"Стачката продължава", съобщи председателят на синдикалната организация на железничарите към КНСБ Петър Бунев пред БНР. Транспортният министър отправи покана към синдикатите да го придружат при разговорите с кредиторите на дружеството в Германия, за да се убедят в сериозността на положението. "Нещата вече са на политическо ниво, защото застраховката на получен заем от 156 млн. евро минава през бюджета на Германия", обясни Московски. Чисто фискално БДЖ печели от стачката, потвърди позицията си той. "Още 500 служители ще бъдат уволнени през 2012 г., но ще бъдат обезпечени с някакъв вид социален пакет", каза в събота пред "Дарик" министърът.

Засега стачката в железниците не се е отразила на работата на металургичните предприятия, стана ясно след четвъртия пореден ден от началото на стачката на работещите в БДЖ.

"Все още нямаме данни, но периодът е много кратък, за да доведе до спиране на производството. Всяко наше предприятие има наличности за толкова дни, защото процесите са непрекъсваеми", каза изпълнителният директор на Българската асоциация на металургичната индустрия Политими Паунова. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    venci_kr avatar :-|
    venci_kr

    Няма и да ги засегне. Огромното болшенство от пътуващи също няма да бъдат засегнати, понеже отдавна не ползват услугите на БДЖ. Ще бъдат засегнати основно по-бедни и социално зависими хора, ползващи субсидирано пътуване. Иначе пазарът на пътническите превози у нас, отдавна е достигнал до положение в което липсата на БДЖ, не само няма да се усети, но и няма да доведе до съществен ръст на приходите на алтернативните превозвачи. Колкото до индустрията, без да съм специалист по въпроса, мисля че фирмите ще намерят начин да решат транспортните си проблеми, до като т.нар. синдикати решат че пиар акцията, наречена стачка вече не им носи позитиви.

  • 2
    daria_vip avatar :-|
    daria_vip

    Агрегираната загуба за Българската Икономика във време на Криза заради стачката на БДЖ подминава скромно 1 милиард лева на ден чисто загубени пари от нереализиран доход на ДЕН .

    Първо -пропуснати товарни превози от големи икономически субекти .
    Второ потенциален доход от Бизнес и работни часове и заплати на хората нереализирали ги заради БДЖ

    Трето -Загубен потениален продукт който можеше да се произведе и продаде на печалба както и потенциалните клиенти които щяха да го купят пропуснати курсове поръчки и данъци за жазната също

    Четвърто Стачката е безмислена


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK