Въпрос на избор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Въпрос на избор

Въпрос на избор

С пенсионната реформа управляващите решават дилемата мир със синдикатите или финансово здраве на икономиката

Екатерина Попова
4810 прочитания

© Мария Димитрова


В последните седмици кризата не дава много възможности на политиците да губят време в лавиране. Европейски правителства падат за дни, когато се търси решение. Папандреу и Берлускони са само последните примери. За правителството на ГЕРБ моментът също е изключително ключов - ако задържи сегашните икономически показатели, страната може да се включи в отбора на по-дисциплинираните и по-стабилните държави.

Един от важните тестове за премиера Бойко Борисов е промяната в пенсионната система. Сега изборът е здравето на цялата икономика или добрите отношения със синдикатите. До тук първата стачка не преобърна волята на управляващите. Макар плавният вариант от три години по четири месеца увеличение на възрастта за пенсия да изглежда отстъпление,  всъщност крайният резултат е почти един и същ. Въпрос на тактика.

Затова депутати и министри опитаха да търсят разговор със синдикатите, но лидерите им са против всякаква промяна на възрастта. Не стана ясно дали плавният вариант, който беше гласуван от парламентарната бюджетна комисия, е резултат точно от срещите с профсъюзите през последните дни или планът е бил точно такъв още в началото. Важното обаче е, че не се стигна до отказ от промяна, каквото поведение до неотдавна демонстрираше ГЕРБ при всеки външен натиск.

Какво се променя

От следващия месец държавата ще започне да увеличава възрастта за пенсиониране с четири месеца на година за всички категории труд, както и за хората, които се пенсионират без достатъчен осигурителен стаж (виж инфографиката).

Най-атакувано от синдикатите беше включването в промените на работещите при тежки условия. В крайна сметка те също ще бъдат засегнати. "Аз се надявам синдикатите добре да са обяснили на хората, които работят при І и ІІ категория труд - на миньорите, металурзите, химиците, на всички около 110 хил. човека, че е необходимо до 2015 г. да се повишава възрастта и за тях, защото след това пенсиите на тези хора ще се изплащат само от професионалните фондове. Ако не започне да се повишава възрастта още от тази година, от 2015 г. те ще получат от тези фондове много по-малки пенсии. Това го правим в техен интерес", обясни социалният министър Тотю Младенов.

Отделно от това от 2012 г. със същото темпо - четири месеца на година, започва да расте и изискваният осигурителен стаж за пенсия при масовата трета категория труд. Целта е той постепенно да се вдигне с три години до 37 години за жените и 40 години за мъжете.

Ефектът за бюджета на държавното обществено осигуряване от по-високата възраст през следващата година ще е около 30 млн. лв. Или с 12 млн. лв. по-малко от нужните за увеличаване на минималната пенсия на 145 лв. от юни 2012 г.

Дългосрочно обаче акумулираният ефект е доста по-голям. До 2017 г. се очаква той да бъде 300 млн. лв., а в края на десетилетието да достигне 660 млн. лв. по изчисления на Националния осигурителен институт (НОИ). С натрупване до 2020 г. пенсионният фонд ще спести около 6 млрд. лв., ако към вдигането на възрастта и стажа се добавят и ефектите от две други промени. Първата е индексирането на пенсиите да става само според инфлацията, което на практика ги замразява на сегашното им ниво на покупателна способност. Другата мярка - стажът да носи повече пари към размера на пенсията, ще важи само за новоотпуснатите пенсии след 2017 г.

Промените във възрастта ще попречат едва на 10 200 души да се пенсионират догодина, изчислиха в НОИ. Всъщност през 2012 г. сегашната пенсионна възраст ще навършат около 100 хил. души. Но 58 хил. от тях вече са пенсионери, т.е. получават или ранни или инвалидни пенсии. Други около 17 хиляди са неактивни или безработни и нямат необходимия стаж, за да се пенсионират.

Недосегаемите

Засега управляващите показват, че поддържат и решението за повишаване на изисквания стаж за военните и полицаите - от 25 на 27 години. Тук също трябва воля и постоянство до окончателното гласуване, като се има предвид привилегированият статут на силовите структури в политиката на ГЕРБ.

През седмицата се обсъждаше и въвеждането на лични осигурителни вноски както за работещите в сектор "Сигурност", така и за останалата част от администрацията. Финансовият министър заяви, че ако се прави, тази стъпка може да влезе в сила най-рано в средата на следващата година.

Друга идея на част от управляващите е военните и полицаите също да имат минимална възраст за пенсиониране. В момента един полицай или следовател например може да придобие право на пенсия още на 45 години, стига да е изпълнил условието за стаж. Данните на НОИ показват, че заетите в сектор "Сигурност" се пенсионират средно на 50 години и няколко месеца. Тази възраст спокойно може да бъде легализирана.

Освен това бившите служители на силовите ведомства са огромна тежест за пенсионния бюджет. Обикновено разходите за техните пенсии надвишават повече от два пъти приходите от вноски, които държавата плаща за работещите във военизираните структури. Например през 2010 г. от осигуровки са постъпили близо 205 млн. лв., а за пенсии са платени 503.3 млн. лв. Подобно е съотношението през последните няколко години.

Извън мерките на правителството за оздравяване на осигурителната система остава най-голямата пробойна в пенсионния фонд - инвалидните пенсии. В момента те източват огромна сума - близо 1 млрд. лв. на година. Няколко правителства мислеха в тази посока, но засега предприетите от тях мерки не дадоха ефект. Все пак през последната година броят на инвалидните пенсии спря да расте с предишните огромни темпове. От следващата година НОИ има намерение да засили контрола, но не е сигурно, че и това ще помогне.

Всички тези промени бяха гласувани в парламентарната бюджетна комисия. Докато не минат и в пленарна зала обаче, изненади не са изключени. При положение че вече две седмици и премиер и вицепремиер обясняват, че реформата е неизбежна, повече отстъпления не трябва да има. В противен случай на ГЕРБ ще му се наложи да прави поредните пенсионни промени догодина.

По темата работи и Вера Денизова

В последните седмици кризата не дава много възможности на политиците да губят време в лавиране. Европейски правителства падат за дни, когато се търси решение. Папандреу и Берлускони са само последните примери. За правителството на ГЕРБ моментът също е изключително ключов - ако задържи сегашните икономически показатели, страната може да се включи в отбора на по-дисциплинираните и по-стабилните държави.

Един от важните тестове за премиера Бойко Борисов е промяната в пенсионната система. Сега изборът е здравето на цялата икономика или добрите отношения със синдикатите. До тук първата стачка не преобърна волята на управляващите. Макар плавният вариант от три години по четири месеца увеличение на възрастта за пенсия да изглежда отстъпление,  всъщност крайният резултат е почти един и същ. Въпрос на тактика.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    "...Например през 2010 г. от осигуровки са постъпили близо 205 млн. лв., а за пенсии са платени 503.3 млн. лв..."
    Нужно е да се напомни на автора, че държавните служители НЕ плащат осигурителни и здравни вноски. Това се прави от републиканския бюджет в бюджета на НОИ, а пенсиите им се изплащат от същото място. Така че недостигът не е около 300 млн. лв, както се внушава, а разходите за тези категории отива към над 700 млн.лв.
    Милиционерите и военните продължават да стоят отстрани на опитите за реформа. Макар цифрите да са пределно убедителни, ГЕРБ не гледат натам. Онзи ден военният министър има наглостта да заяви, че ще се съгласи подопечните му да си плащат вноските, но трябвало заради този разход да им се увеличат заплатите!!!
    А кой компенсира удръжките от заплатите на заетите в реалния сектор?
    С това мислене от времето на военния комунизъм няма да мръднем от дъното

  • 2
    dgdimitrov avatar :-|
    Quo Vadis?

    най-чуствителната реформа ще е вдигане на възраста за силовите министерства на примерно 60 год. (може примерно до 45 год да са на полева служба и след това да се местят на административна работа).

    Един милиционер струва на НОИ колкото 31 обикновени пенсионери 3-та категория, но за сметка на това за разлика от тях приноса му за пенисония фонд е 0 !!!!

  • 3
    ju_li avatar :-?
    ju.li

    Как до преди месец цъфтяхме и връзвахме, а днес сме във виденова зима???

  • 4
    igr81 avatar :-|
    antropos

    До коментар [#1] от "Б.Давидков":Извинете, но пишете откровени глупости! През седмицата изрично се подчерта че въпросните служители ще си плащат осигуровките, НО ще им компенсират заплатите ! Това си беше ясно и преди, но пуста българска дребнавост...

  • 5
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Споко, март/април 2012 ще променяме пак :-) това са реалностите сега :-)

  • 6
    gospodin avatar :-P
    Г-н D

    До коментар [#4] от "antropos":

    Това за глупостите ше го пропусна от уважение към форума. Що се отнася до останалото, единствено финансовият министър спомена в интервю по бТв за идеята си това да стане от средата на 2012 г, но с уговорката, че в парламентарната група няма нагласа за такива промени. Не знам дали знаете, но в сегашното правителство не министрите решават ресорните си въпроси, а последната дума е на Футболиста на годината.

  • 7
    chad avatar :-(
    Chad

    "Ефектът за бюджета на държавното обществено осигуряване от по-високата възраст през следващата година ще е около 30 млн. лв. Или с 12 млн. лв. по-малко от нужните за увеличаване на минималната пенсия на 145 лв. от юни 2012 г.

    Дългосрочно обаче акумулираният ефект е доста по-голям. До 2017 г. се очаква той да бъде 300 млн. лв., а в края на десетилетието да достигне 660 млн. лв. по изчисления на Националния осигурителен институт (НОИ)"

    Странно, преди няколко дни министъра Младенов анонсира други цифри:
    "Заради вече огласените мерки разходите на НОИ през 2012 г. ще се свият с 28,4 млн. лв. През 2013 г. ще намалеят с 121,6 млн. лв., през 2014 г. – 340,2 млн. лв., през 2015 г. – 704,4 млн. лв., през 2016 г. – 1,2 млрд. В момента този дефицит е около 1,9 млрд. лв. и държавата прави допълнително трансфери за около 2,34 млрд. лв., пресметна Тотю Младенов." (това е в "Монитор", 29-ти ноември).

    Естествено такива несъответствия будят недоверие в основанията за предприемане на "вече огласените мерки".

  • 8
    chad avatar :-(
    Chad

    Въпросът е защо частични, правени "на парче" параметрични промени в пенсионната ни система толкова упорито са наричани "реформа".

    Недоумението ми премина, когато се вгледах в анонсираните от министъра Младенов цифри пред "Монитор".

    Какво означава разходите на НОИ да намалеят с един милиард и двеста милиона лева годишно - само след пет години?
    При сегашния брой пенсионери и среден размер на една получавана пенсия е явно невъзможно - нали затова се предприемат "огласените мерки"...

    Ако средната пенсия в момента е 265 лв., практическият резултат от мерките има следното премълчавано измерение: след пет години да има 377 000 пенсионери по-малко, което да доведе до намаляване на месечните плащания на НОИ с оповестените сто млн.лв., или милиард и двеста милиона годишно...

    Може би в планираното рязко намаляване броя на пенсионерите в условията на демографска криза и застаряване на населението в страната ни се крие упоритото назоваване на "огласените мерки" реформа?

  • 9
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    До коментар [#4] от "antropos":

    За да не съм голословен, намерих ви и цитат:"НОИ ни даде първоначални сметки и в следващата тристранка ще работим по идеята държавните служители вече сами да си плащат осигуровките. Около ½ от дефицита на НОИ идва от силовите институции и ако им прехвърлим те да си плащат сами, заплащането им трявбва да се вдигне с около 1.5 млрд. Още не е готов анализът, ще се прави поне месец, но това може да стане най-рано средата на годината.", каза Дянков.

  • 10
    alexandertodorov avatar :-|
    Alexander Todorov

    От къде идват дупките в бюджета на НОИ и как да се затворят
    http://alexanderbtodorov.wordpress.com/2011/11/27/holes-in-the-budget/

    Пенсионни „мултифондове“ – оправданието защо парите за пенсия са изчезнали
    http://alexanderbtodorov.wordpress.com/2011/12/01/mega-fack-multifunds/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK