Най-добър сред лошите

Кои са проблемите на Софийския университет и как могат да се решат

В структурите на университета се е настанила бюрокрация
В структурите на университета се е настанила бюрокрация
В структурите на университета се е настанила бюрокрация    ©  Цветелина Белутова
В структурите на университета се е настанила бюрокрация    ©  Цветелина Белутова

Ректорът на Софийския университет (СУ) проф. Иван Илчев е човек на метафорите. Вади по една от всеки джоб, за да обясни който и да е проблем или предизвикателство, пред които е изправена институцията. "Ако имаш работилница за велосипеди, много трудно можеш да правиш ламборджини", казва той по повод бавното темпо, с което университетът догонва стандартите на европейските университети. "Все едно да имаш две фабрики, които имат едно и също финансиране на килограм продукция, и от едната да искаш да произвежда кренвирши, а от другата пастърма", продължава Илчев по отношение различните очаквания, които има обществото към СУ и останалите висши учебни заведения в страната.

Ако трябва да влезем в същата стилистика, за да опишем моментното състояние на СУ, на пръв поглед той е оазис в безкрайната пустиня на българското висше образование. Ако се вгледаш по-внимателно обаче, това усещане изчезва. Като мираж. Да, Софийският университет все още е най-голямото и престижно висше учебно заведение в страната, но качеството на обучението пада. С него и нивото на студентите и преподавателите. А и няма изгледи за цялостна реформа.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 16

    За контрол и разработка на стратегия на финансово-административноо управление на университета е необходим попечителски съвет от заангажирани граждански лица, а не един менаджер който ще има възможността да манипулира договорите в полза на органичен кръг от ръководството. Това е опитът на най-добрите - няма смисъл да развивам тезата кой да влиза в такъв съвет - бизнесмени, банкери, ръководители на държавни ведомства, академични лица и студенти, назначавани от държавата за ограни1ен срок, избирани в рамките на София, смесен и т.н. Главното е да се раздели академичната независимост от управленската дейност, при което последната да се стреми да реализира приоритетите на първата. АКо се върви към остойностяване на програми и ефекоивнотст, може и да се наложи елиминирането на някои катедри и специалности, но решенията да се вземат от факултетите в рамките на отпуснаните средства които те (факултетите, катедрите) да управляват.

    Нередност?
  • 2
    red.mary avatar :-|
    red.mary
    • - 1
    • + 37

    Горе-долу точно е обрисувана картината. Като всяко нещо в държавата. Няма пари - демотивация -лошо качество. И за медиците важи, и за магистратите, и за университетските преподаватели, и за студентите...
    Е, има и още едно нещо - манталитет. Или по-скоро липсата му. Това също е масово явление - и сред лекарите (липсата на уважение към пациента, към болния, към търсещия помощ), и сред администрацията (липса на уважение към човека пред гишето), и сред преподаватели и учители към техните питомци (с вечно падащо ниво, ако питате тях), и сред политици (спрямо материала, дето ги избира) и т.н. и т.н.
    Какво да се прави ли? Да си сменим чипа? Надали сме способни.

    Нередност?
  • 3
    maiski avatar :-|
    Хъм
    • - 7
    • + 15

    Образованието си, получено в СУ, не сменям за нищо на света или поне в България (въпреки всички негативи), сравнено с магистратурата ми в НБУ (аналогичен проблем с посочената студентка - в програмата ми било имало и едни други изпити, за които разбрах чак след като завърших семестриално и които забавиха дипломирането ми с 1 год. и половина; да не говорим, че нямам усещането преподаватели да са знаели нещо повече от мен, което е страшно демотивиращо).
    Завършила съм не особено популярна специалност в СУ, в която учехме трима, но за съжаление завършиха всички.
    Страшно ми липсва обаче практическата насоченост. Ако не бях попаднала на шеф, който прояви разбиране към проблема, когато започнах работа, сигурно щяха да ме изхвърлят.

    Нередност?
  • 4
    mapto avatar :-|
    mapto
    • + 8

    В СУ има и изключения, но те са изпаднали в немилост, защото активността им показва контраста с повсеместната апатия. Както обичат да казват господата в академичния съвет - "уравниловка". Ето един пример: http://mapto-on.blogspot.com/2009/02/blog-post.html

    Нередност?
  • 5
    patchev avatar :-|
    HXP
    • - 1
    • + 29

    За едно само не съм съгласен-никой не излиза от университета напълно подготвен за професионалният живот. И на запад фирмите инвестират немалки суми в обучението на абсолвентите докато навлязат в материята. Но вече факта, че материала в българските университети се отдалечава ДРАСТИЧНО от реалността, е вече плашещ. И също така факта, че се субсидират абсолютно безмислени специалности, като например "икономика на отбраната". "икономика на интелектуалната собственост", "МИО" и други. Вместо да се обединят в по-обширни, където студента в по-късният етап се специализира по-дълбоко, то сега има всякакви вариации, които в крайна сметка не водят до никаква съществена квалификация. И отделно факта, че всеки почти всеки влязъл завършва трябва да се изкорени! Ако искаме да сме конкурентноспособни на макро ниво, то трябва да се набие мисълта, че НЕ ВСЕКИ ТРЯБВА ДА ИМА УНИВЕРСИТЕТСКА ДИПЛОМА!

    Нередност?
  • 7
    valkapyrzalka avatar :-|
    valkapyrzalka
    • - 1
    • + 24

    Мда, добре сте ни изтипосали, напълно съм съгласна. Да добавя относно научната дейност. Миналото лято организирахме малък международен семинар в СУ. Помолихме отговорните администраторки да обърнат внимание на чистачките да измият прозорците. Става дума за същите тези 1230 щата, назначени за постоянно за да се спестят 250 хил. лв., които споменава г-н Ректора. Отговориха ни, че за миенето на прозорци е необходима специална заповед от Рекора.

    Нередност?
  • 8
    province2001 avatar :-|
    province2001
    • - 3
    • + 25

    Всички тези проблеми са факт и тук са описани доста меко. Най-лошото е, че реформа в СУ през следващите 4 години няма да има. ЗА това съдя по интервюто, което проф. Илчев даде пред Дневник преди изветсно време. http://www.dnevnik.bg/intervju/2011/11/24/1210824_prof_ivan_ilchev_v_poslednite_godini_niamam_vreme_za/
    Статуквото в СУ се пази вече 20 години, вече е невъзможно, освен ако университетът не иска да се самозакрие. а той явно иска. В момента при този преподавателски и административен състав и 100 милиона да даде държавата на Су резултатът ще е все същия. Във всички западни университети преподавателите работят по кабинетите си в сградите на университетите, без това да ги превръща в чиновници, в СУ кабинетите пустеят и служат просто за закачалка за дрехи на преподавателите в дните в които преподават. А парното си върви... Направете анкета сред преподавателите и ги питайте колко от тях знаят че през служебните си компютри имат достъп до електронни бази данни. 70% от тях не знаят какво е това JSTOR. Качеството е наистина много много зле и няма да се оправи дори и да направят заплатите 1500 лв. Необходими са курсове за преквалификация на преподавателите, а не тези преподаватели да трупат точки като те самите предлагат курсове за преквалификация.

    Нередност?
  • 9
    hatebreed avatar :-P
    hatebreed
    • - 2
    • + 20

    Независимо от множеството недостатъци и проблеми, СУ остава най-добрият университет в България - във всяка една област. Реформи действително са необходими, но не само в СУ, а в националната стратегия за висше образование, в политиката на управляващите. Както и в началното, основното и средното образование, които всъщност подготвят кадрите за висшите училища. Иначе всеизвестен факт е, че преподавателите (не само в СУ) не си гледат работата в унивеститета, не правят научни изследвания и т.н., ами използват авторитета на висшето училище за частни цели. Доста от тях не се появяват на лекции, дори на изпити. Да не говорим, че повтарят като папагали едни и същи неща 20, 30 и повече години, все едно света не се е променил от тогава. А администрацията задължително трябва да се редуцира, да се назначат млади хора, да се внедри електронна система за справки и обмен на електронни документи... Крайно време е да се прекрати и шуробаджанащината в университетите, за да се даде път на младите способни учени и изследователи. Вижте Философския факултет на СУ - катедри като Публична администрация, Философия, Политология - особено последната! Родово-семейно-кланов принцип. Кеф ти съпрузи, кеф ти братя и сестри, кеф ти номенклатурни останки... Без нито една или една единствена научна публикация за 20-30 години. И щом това е най-доброто в България, ясно какво ни е нивото в европейски и световен мащаб.

    Нередност?
  • 10
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • - 4
    • + 16

    на запад един от основните критерии за качеството на университета е каква работа си намират студентите завърили там и за колко пари. нормално - това е целта на един студент, да си осигури образование, което да му помогне в работата след това. ако се прави такава статистика в БГ ще се окаже, че на първо място са всички тези поне 10 хиляди (тоест над 20% от общия брой) студента , които всяка година завършват в чужбина. Тоест, към момента най-доброто образование за един българин е това, което може да получи в другите ЕС държави. Дори цената не е толкова по-различна - в повечето държави то също е безплатно или много евтино, а при почасова работа в германия примерно българският студент ще изкарва много по-лесно прехраната си от почасова работа в софия.

    с други думи, като чуя от СУ да ми се хвалят , че са номер едно и ми става мнооооого смешно. Защото те вече играят на много по-голям пазар и там не са номер едно, а се на номер 20 отзад напред - само останалите 19 бг университета са след тях

    Нередност?
Нов коментар