Икономическата несигурност удря все повече потреблението

Продажбите на дребно в България се понижават все повече, единствено лекарствата отчитат ръст

Спадът в потреблението на годишна база е 5.3% през октомври.
Спадът в потреблението на годишна база е 5.3% през октомври.    ©  Юлия Лазарова
Спадът в потреблението на годишна база е 5.3% през октомври.
Спадът в потреблението на годишна база е 5.3% през октомври.    ©  Юлия Лазарова

Икономическата несигурността и прогнозите за нова рецесия в Европа продължават да натискат потреблението в България надолу. През октомври продажбите на дребно са се свили с 0.8% спрямо предходния месец. На годишна база обаче ситуацията се влошава още повече - отчетен е спад от 5.2%, при 3% за септември. Единствените стоки, които продължават да отчитат устойчив ръст на оборотите, са лекарствата, докато при всички останали има спад, показват данните на националната статистика (НСИ).

Напразни надежди

Преди година на потреблението, което е ключов компонент в БВП, се даваха големи надежди за бързо излизане от кризата, след като се оказа, че ускореният износ не е достатъчен, на фона на свитите инвестиции. Влошаването на дълговата криза в еврозоната и прогнозите за нова рецесия в глобален мащаб обаче свиха потребителското доверие, а от там и разходите, които правят домакинствата.

Негативните очаквания на домакинствата се прехвърлят и в България. Това в комбинация с все още свити доходи заплашва да вкара икономиката в низходяща спирала. Данните за третото тримесечие вече показаха, че БВП на България е нараснал само с 0.3% за тримесечие и с 1.6% на годишна база. Това показа, че забавянето в Европа се прехвърля и у нас.

Кое ще съживи икономиката

"Не потреблението ще съживи икономиката, а инвестициите. Смятам, че нямаме нужда от политика, която да стимулира потреблението. Много по-важна е заетостта, защото тя пада и през третото тримесечие, като на този фон е нормално да се купува по-малко", заяви за "Kапитал Daily" Георги Стоев, управляващ партньор в "Индъстри уоч", и допълни:

"Ако погледнем банковата статистика, ще видим, че задълженията на домакинствата бележат нетно намаление, или с други думи изплащат се повече заеми, отколкото се отпускат. В същото време кредитирането към частния сектор расте с изключение на строителния бранш. Темповете не могат да бъдат по-бързи въпреки наличието на ресурс, защото средата не го позволява. Налице е стабилизиране на нещата, макар и то да става по-най-трудния начин."

"Сегашното поведение на потребителите е най-разумното предвид на несигурната ситуация. Заделяйки пари, те всъщност създават база за кредитиране и стимулиране на растежа в една по-сигурна обстановка. Вътрешните спестявания се очертават като единствен източник на растеж, защото не е ясно кога чуждите инвестиции ще се върнат.

Затова в момента наблюдаваме едно "болезнено оздравяване", коментира и Димитър Чобанов, макроикономист и преподавател в УНСС. Според него е малко вероятно, но е възможно домакинствата да пестят за коледните и новогодишните празници, а не толкова от липса на сигурност за бъдещето. 

Единствено лекарствата са нагоре

Единствените стоки, които продължават да отчитат устойчив ръст на оборотите, са лекарствата (+6.3%), докато при всички останали има спад. При мебелите и домакинската техника той е 10.5%, а при компютри и телефони - с 8.3%, на автомобилни горива - с 6.9%, на облекло и обувки - с 3.5%, на храни и напитки - с 1.9%.

На месечна база има известно раздвижване при продажбите на текстил, обувки и кожени изделия (+1.9%), а малко повече е повишението в аптеките и магазините за козметика (+1.5%). Продължава спадът на оборотите при компютрите и битовата техника.

Новият фокус са ниските цени

Свиването на оборотите се дължи и на преориентиране на потребителите към стоки с по-ниски цени. Според представители на производители и търговци обаче има спад и в обемите. Това кара търговските вериги не само в България, но и в Европа, да започват да намаляват цените, за да увеличат продажбите си. Наскоро "Пикадили" започна да сваля цените на основни стокови групи, на най-търсените продукти и тези за ежедневна употреба.

Поевтиняване на останалите стоки ще има през следващата година. Преди няколко дни германската Praktiker обяви, че ще предлага масово стоки с отстъпки в Германия, за да увеличи приходите си. Търговската верига от типа "направи си сам" се връща към акциите "20% отстъпка от всичко".

През миналия месец два от магазините на Penny market - в Монтана и Ботевград, преминаха под шапката на Billa. Цените в тях ще са по-високи от тези на дискаунтъра Penny, но и по-ниски от тези в супермаркетите. Така търговските вериги настройват стратегиите си спрямо изтънелите бюджети на купувачите.