С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 7 дек 2011, 21:30, 5962 прочитания

Краят на Големия шлем

България излиза от проекта за нефтопровода "Бургас – Александруполис"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Почти четири години след като президентът Георги Първанов в присъствието на Владимир Путин тържествено обяви, че България е постигнала "голям шлем" в енергетиката, правителството на ГЕРБ реши да сложи край на един от трите ключови проекта с руско участие.

България ще предложи на другите две страни в международната проектна компания за "Бургас – Александруполис" - Русия и Гърция, да бъде прекратена дейността на дружеството. Финансовият министър Симеон Дянков твърди, че държавата няма да дължи неустойки в случая, но ще трябва да изчисти неизплатените си задължения в рамките на проектната компания.  

Най-накрая крайно решение



Още преди повече от година премиерът Бойко Борисов обяви, че България смята да се откаже от трансграничния нефтопровод, защото той крие екологични рискове и не е рентабилен. Впоследствие все пак реши да изчака екологичната оценка на проекта, за да не се налага страната да плаща неустойки.

Оценката се забави, защото няколко пъти беше връщана от Министерството на околната среда и водите за преработване. В началото на ноември министерството най-накрая излезе с окончателно решение, но противно на очакванията, то беше положително. Въпреки това правителството е решило да предприеме стъпки за излизане от проекта. По думите на Симеон Дянков причината е финансова – тръбата не може да бъде изградена по договорения през 2007 г. начин.

Мултимедиа: Хронология на проекта "Бургас - Александруполис"
[[linkdosie]]



Парите, парите

Според старите оценки изграждането на петролопровода трябва да струва 800 млн. евро, но експертите твърдят, че цената вече далеч надхвърля един милиард. Симеон Дянков прогнозира преди година, че стойността му реално ще е 2 млрд. евро. Парите за българския участък се изчисляваха на около 300 млн. евро. Очакваните приходи от такси пък са 30 – 35 млн. евро годишно. В проектната компания "Транс Болкан Пайплайн" Русия притежава 51%, а България и Гърция си поделят по 24.5%.

А неустойки?

Бившият икономически министър от БСП Петър Димитров твърди, че Русия и Гърция ще предявят искове за до 1 млрд. евро. Финансовият министър Дянков обаче увери, че според юристите България няма да дължи неустойки и единственото, което трябва да направи, е да внесе 12.8 млн. лева (6.5 млн. евро) в компанията, за да изчисти неплатените си вноски за последните три години. По думите на икономическия министър Трайчо Трайков всъщност другите две страни са неизправни и не спазват договорките, което дава основание на България да се оттегли.

Какво следва

След една седмица ще се проведе редовно заседание на общото събрание на "Транс Болкан Пайплайн" и на него българската страна ще представи предложението си. Ако Русия и Гърция не се съгласят, страната ще излезе едностранно след изтичането на заложения в договора 12-месечен срок. Засега това се очертава и най-вероятният сценарий.

Агенция ИТАР-ТАСС разпространи реакция на руския участник "Транснефт", която е, че дори България да не участва в акционерното дружество, петролопроводът все пак може да мине по трасето от Бургас до Александруполис. Русия обаче не бърза с проекта и дори смяташе да го замрази временно. Гърция обяви, че стои твърдо зад изграждането на нефтопровода. Два основни въпроса поставят под съмнение този вариант на реализация без България – все още няма яснота откъде ще идва суровината, а разминавания има дори в руските икономически среди. От години представители на "Лукойл" твърдят, че проектът е икономически необоснован.

Последствия за АЕЦ "Белене"?

След решението за "Бургас – Александруполис" енергийни експерти предположиха, че сега правителството ще се фокусира над другите големи проекти. Енергийният министър Трайчо Трайков обаче коментира, че Русия бави и тях, включително АЕЦ "Белене". "Там нещата вече са вкарани в правилните релси на работа и ще доведат на края до положително или отрицателно решение за сключването на договор за проекта", добави министърът. Той обаче напомни, че Москва все още не представила "задоволително обяснение" как да се финансира централата, така че да не се налага държавата да плаща. "Така че ви моля да имате едно наум", каза още Трайков. Изказването притесни неговия предшественик Петър Димитров, който видя в думите на министъра заплаха за АЕЦ "Белене".

Отказът от "Бургас - Александруполис" може да се окаже началото на края на т. нар. Голям шлем, който е силно критикуван заради зависимостта, в която поставя България. Досега за нито един от трите проекта няма представен анализ, който да покаже има ли икономически смисъл от тях. За АЕЦ "Белене" такъв в момента се изготвя. При "Южен поток" обаче има спор дали очакваните транзитни такси са достатъчна причина за приоритезирането му.

Трите основни проблема на тръбата

Екологичен
Трасето на нефтопровода минава през зони от "Натура 2000", макар че имаше идеи то да бъде променено (което би го оскъпило). Районът около Бургас е с международно значение за биологичното разнообразие и птиците и е част от миграционното трасе "Виа Понтика". Съществува и опасност от нефтени разливи, въпреки че в последния вариант на проекта беше променен начинът за разтоварване на нефта.

Икономически
Икономическата оценка е остаряла и към момента няма актуална. Според договора цената на проекта е 800 млн. евро, но по експертни оценки сега надхвърля 1.1 млрд. евро. Няма яснота за финансирането на проекта от българска и гръцка страна. Миналата година Русия предложи да поеме това задължение. Местният бизнес в Бургаска област има притеснения, че реализирането на проекта ще попречи на туризма в региона.

Геополитически
Най-сериозният въпрос е, че "Бургас – Александруполис" е един от трите големи проекта в България, които са създадени в партньорство с Русия. Реализирането им силно би обвързало страната с Москва. Преди пет години това даде повод на руския посланик в НАТО Дмитрий Рогозин да определи България като "троянския кон на Русия в ЕС".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Луксозните хотели в София са поскъпнали с над 20% по време на европредседателството Луксозните хотели в София са поскъпнали с над 20% по време на европредседателството

Предлагането в 5-звездния сегмент ще нарасне с близо 50% до 2021 г., прогнозират от Cushman & Wakefield Forton

27 юни 2019, 201 прочитания

Битката за общественото радио Битката за общественото радио

Най-важното е медиата да прави качествена и безпристрастна журналистика

27 юни 2019, 431 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Поправките за ВЕИ са внесени в парламента без предварително обсъждане

В окончателните текстове отпада възможността преференциалните тарифи да се определят два пъти годишно

Ръст, но все по-бавен

Глобалните инвестиции в реклама се забавят, докато пазарът в България продължава нараства

Възкръсналата империя на Ковачки

Един човек владее целия цикъл в енергетиката: копае, транспортира, продава и изгаря. Христо Ковачки вече e най-големият търговец на ток и има империя за 1.5 млрд. лв.

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Петя Кокудева

Скоро ще се появи първата й пътешественическа книга - "Поздрави от синята палатка"

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас