С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 9 дек 2011, 15:34, 5300 прочитания

Една тръба по-малко

Заради икономическа неизгода проектът за нефтопровода "Бургас-Александруполис" си отива окончателно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


След като две години правителството на ГЕРБ се опита да прилага всяка възможна административна хватка, за да откаже останалите акционери от проекта "Бургас-Александруполис", тази седмица то взе решение за изтегляне на страната от него. Финансовият министър Симеон Дянков и икономическият Трайчо Трайков обявиха, че България ще предложи на Русия и Гърция тристранното междуправителствено споразумение за петролопровода да бъде прекратено по взаимно съгласие. А причината – проектът не е рентабилен.

Така след 12-годишно протакане най-накрая страната каза окончателно "не" на съмнителния откъм ползи нефтопровод. Позицията на управляващите беше очаквана: още с идването си на власт ГЕРБ обяви, че ще прекрати участието в "Бургас-Александруполис", ако е екологично опасен и икономически неизгоден. А работата по петролопровода така или иначе буксуваше от години. Той заедно с АЕЦ "Белене" и газопровода "Южен поток" е един от трите ключови руски проекта в България, заради които страната ни търпи критики, защото я поставят в зависимост от Русия.


Прекратяването на проекта повдига въпроси. Първият е, защо се прави точно сега - дали защото са изчерпани възможностите за бавене на взимането на решение, или защото е готов окончателният анализ на правителството за неговата целесъобразност. Вторият е дали това няма да послужи като оправдание на управляващите да заявят, че нямат проруски уклон и след това да се отвори пътят на други проекти.

Формалностите


България ще предложи на другите две страни в международната проектна компания TransBalkanPipeline B.V (ТБП) да бъде прекратена дейността на дружеството. Ако не се постигне такава договорка, българската страна ще се оттегли самостоятелно след изтичането на заложения в договора 12-месечен срок. Правителственото решение е взето на база заключенията, направени през първия етап на работата на ТБП - фазата на разработка на проекта. Според анализите петролопроводът "Бургас – Александруполис" не може да бъде реализиран при условията, уговорени в сключеното през 2007 г. споразумение.

"На заседанието на Министерския съвет беше приет и текстът на писмата, които се пращат към руското и гръцкото правителство и съответно към другите акционери на компанията, която трябваше да разработи този проект", каза вицепремиерът Симеон Дянков. ТБП беше създадена през 2008 г., като Русия притежава 51% от нея, а България и Гърция си поделят по 24.5%. Финансовият министър увери, че България няма да дължи неустойки. Държавата се е консултирала с няколко международни правни кантори и според тях единственото, което трябва да направи, е да внесе 12.8 млн. лева (6.5 млн. евро) в компанията, за да изчисти неплатените си вноски за последните три години.
"Това са вноски, които сме дължали 2009, 2010 и 2011 г. Досега това правителство не е плащало, предишното също не е платило последните си две вноски. Ние по този начин изчистваме всичките си задължения към проектната компания и оттук нататък не дължим никакви пари. При неналичие на възможност по първоначалното споразумение във финансовата част да се изпълни ние смятаме, че е редно да се прекрати дейността по този проект", поясни Дянков.



Най-вероятно България ще съобщи официално за излизането си от компанията на 14 декември в Амстердам, където ще има заседание на надзорния съвет на съвместното предприятие ТБП. От действията на правителството има и директна, макар и малка финансова полза – спестява си около 6.5 млн. лв. разходи по проекта за 2012 г.

Анкета

Одобрявате ли отказа на България от проекта "Бургас-Александруполис"
За да гласувате в анкетата, натиснете върху предпочитания от вас отговор.
// Kапитал

Мултимедиа: Хронология на проекта "Бургас - Александруполис"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Неочакван стопанин за летище София, има задържан за хакерската атака срещу НАП Вечерни новини: Неочакван стопанин за летище София, има задържан за хакерската атака срещу НАП

И още: Кьовеши ще е европейски прокурор; Мониторинг за върховенството на закона ще има за всички в ЕС; HBO и Netflix в битка за наградите Emmy

17 юли 2019, 3450 прочитания

В очакване на електрическите тротинетки в София 2 В очакване на електрическите тротинетки в София

Три компании имат интерес да предлагат услуга за отдаването им под наем

17 юли 2019, 1868 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Пет едри проблема

или защо България не е атрактивна за чуждите инвеститори

София провали идеята за велоконцесия

Сбъркана философия в основата й превърна конкурса в битка за рекламни площи на няколко играчи в бранша

Да управляваш 520 000 души

Франк Апел, главен изпълнителен директор на Deutsche Post DHL Group

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: "КО-ОП"

Коуъркинг пространството отваря врати с амбицията да среща различни професионалисти, публики и изкуства

I like to move it, move it

В света на Ingress - GPS базираната игра от създателите на Pokemon Go, която подтиква към движение и социални контакти