Новият брой:
Образованието: Лунната мисия на България

Въпросът със заема за мотрисите "Сименс" остава открит

До края на годината трябва да е ясна българската позиция

За изпълнителния директор на БДЖ Йордан Недев трудното тепърва предстои
За изпълнителния директор на БДЖ Йордан Недев трудното тепърва предстои
За изпълнителния директор на БДЖ Йордан Недев трудното тепърва предстои    ©  Цветелина Белутова
За изпълнителния директор на БДЖ Йордан Недев трудното тепърва предстои    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След края на близо едномесечната стачка, Български държавни железници трябва да се съсредоточат върху другия си основен проблем – кредиторите. В оставащите две работни седмици на годината трябва да бъде решен въпросът с просрочените задължения на железницата към германската държавна банка Kwf. Ако не започне да се разплаща с германския кредитор, БДЖ вероятно ще трябва да се прости с единствените си модерни мотриси "Сименс", които обслужват някои от най-натоварените линии.

Проблемът има и политически аспект, тъй като Kwf има държавна гаранция за заема към БДЖ. Това означава, че ако БДЖ продължи да не плаща, гаранцията ще бъде активирана и германският бюджет ще се натовари с близо 200 млн. евро. Затова и транспортният министър Ивайло Московски изрази надежда, че ще се стигне само блокиране на мотрисите, а не до физическото им изземване. Според него проблемът трябва да бъде решен на предстоящите през януари срещи на премиера Бойко Борисов и финансовия министър Симеон Дянков с германските им колеги. Същевременно изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев изглежда примирен със загубата на мотрисите и заяви пред медиите, че "може да се окаже, че тези влакове са твърде скъпи за българските железници и затова да бъдат върнати".


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gope avatar :-|
    Gopeто
    • + 7

    Още с обявяването на мерките за стабилизиране, задавах въпроса какво още ще се направи, за да не фалира компанията. Защото това, което се предприе води до намаляване на загубите чрез предимно еднократни мерки. Но почти нищо не се чу за увеличаване на приходите. Един от начините е да се увеличат пътниците. За целта освен инвестициите, които не е много ясно дали ще се опитват да направят, трябва да се предприемат и мерки изискващи воля, желание и отговорност. Говорим за коренна промяна на разписанието, което да е удобно за пътуващите с влак, а не за служителите на жп транспортните компании и на автобусните превозвачи. В момента са съкратени механично едни влакове, а другите са си по същите времена. Поддръжката на съществуващите вагони също трябва да се подобри. Всеки влак се обслужва в крайните гари и не е нормално да тръгва мръсен от гара София например. Трябва да спрат гратисчийството и плащането на ръка на кондукторите.
    Не разбрах как ще се работи за да възстанови движението на спрените влакове? Защото разчетите за някои от влаковете са правени набързо и непълно. И никъде няма изледване на потенциален пътникопоток. Или казано по-просто откъде и как да се привлечат повече пътници.

    Нередност?
  • 2
    delian avatar :-|
    Делян Делчев
    • + 8

    До коментар [#1] от "Gopeто":

    Абсолютно съм съгласен с това. Само искам да добавя коментар към статията, където пише за частичната нотификация за 140 милиона. Тези пари са непипваеми, защото нотификацията е частична, понеже те са обвързани със заема от СБ (за да няма две разрешения за държавна помощ, което ще е недопустимо според евро правилата), тоест разрешението за тях е същото като за заема за СБ - или се чака ЕК да разреши тази държавна помощ. Преди ЕК да разреши и тези 140 милиона не могат да се пипат. Следователно БДЖ в момента може единствено да плаща на базата на вътрешни ресурси.
    По отношение на пътникопотока, безспорно е че той е намалял. Не само за БДЖ, но и за автобусният превоз (въпреки прехвърлянето от БДЖ към него). Причините са икономически и демографски. Хората с над определени доходи нагоре са си закупили автомобили и използват предимно тях. Хората с по-ниски доходи пък не могат да плащат за скъпи билети, а и те ограничават принципно пътуванията си. Демографски - имаме тежка урбанизация и значително намаляване (с между 1/3 и на половина) на икономически активното население. То ще продължи да намалява, в обозримо бъдеще. Урбанизационният процес също ще продължи, и основен катализатор за него е дистрибуцията на учебните заведения, най-вече висшите, които обвързват и икономическата дистрибуция. Безспорно е че по отношение на товаро транспортни дейности БДЖ може да разчита на растеж на икономиката, но той в следващите 5 години няма да е впечатляващ, поради обективни и външни за страната причини. Следователно тук ЕК е права. Отделно товаро транспортната дейност ще се приватизира. За да оцелее БДЖ с пътнически превози трябва или да повиши пътнико потока, или да намали разходите по него (тоест да повиши ефективността на пътник). А най-вероятно да натиска и в двете посоки. Тъй като си нямаме един Жириновски да обещае да се заеме лично с демографският проблем (а сега като се сетих, Първанов каза когато започваше вторият му мандат, че това ще е една от неговите основни цели, и може би наистина се е заел, чуха се много слухове), а и дори да имахме, това щеше да има ефект след 30 години, но не и скоро, то основният източник на БДЖ би бил повишаване на ефективността. Тоест транспорта да конкурира по качество (и то кумулативно, не лукс а ефективност - скорост на придвижване и адекватност) автобусният транспорт, което изисква пренагласяне на разписанията и спиране на всички влакове, които не покриват издръжката си, с надеждата част от пътниците да се прехвърлят по другите (но дори да не го направят, те така или иначе носят загуби, дори и с калкулацията на държавната субсидия).

    Нередност?
  • 3
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube
    • + 3

    До коментар [#2] от "Делян Делчев":

    100+

    Ако не дигнат скоростта и не започнат да си спазват разписанията са изгубени поне в пътническите превози - дори и при 2.50 нафта трябва да съм луд да се кача на влак Бургас-София и да пътувам 7+ часа. За товарните - биха могли чудесно да използват потенциала на гарите за тежки и обемисти пратки от гара до гара или да подпишат договори за наемане на капацитет с куриери.


    Нередност?
  • 4
    bta avatar :-|
    bta
    • + 2

    До коментар [#1] от "Gopeто":

    Те го знаят това ама ,не знаят как да го приложат,тъудно е да пикаеш срещу вятъра.

    Нередност?
  • 5
    ventsy avatar :-|
    ventsy

    До коментар [#1] от "Gopeто":
    И да оправят връзките няма как да увеличат значително пътнико потока.

    Големия проблем е че влаковете са в плачевно състояние и са иключително бавни. Навремето с майка ходихме на село с влака. Може би на 10 км от Пловдив. Докато тръгнем и ни дадат линия аз с автобуса или с кола вече да съм стигнал. Както каза #3 същото е и за дълги разстояния.

    Навремето хората нямаха коли, нямаше толкова развит автобусен транспорт - така че БДЖ беше кажи речи единствената опция.

    Отгоре на всичко, в последните 20 години населението е намаляло сигурно с 2 милиона, а БДЖ-то си е същото (не си спомням да е имало някога съкращения).




    Нередност?
  • 6
    gope avatar :-|
    Gopeто
    • + 1

    Да се увеличи пътникопотока в условията на криза и в състоянието на железницата е по-скоро утопия. От друга страна това е най-евтиния транспорт, но не е предпочитан, което си е парадокс. По тази причина съм съгласен с намаляването на влаковете. Но за да има оптимизация другите трябва да са в удобни за ползване времена и да има поне елементарни условия. Затова ръководдството трябва да направи възможното да запази мотрисите "Сименс". Трябва да създаде организация, те да се поддържат. Трябва да се поддържа добре и другия подвижен състав. За това трябваг по-малко пари и повече желание и воля. И трябва да има по-конкретна яснота какви влакове и вагони ще се купуват, ззанапред. За да започнат хората да предпочитат влака. Трябва разбира се да търсят и хора като мен, които предпочитат да пътуват с влак вместо със собствен автомобил, когато могат да избират.

    Нередност?
  • 7
    evidence avatar :-P
    Evidence

    Французите са го изпипали много добре.TGV - то за тях си е голяма гордост (те са големи националисти - евала!)
    ----> http://www.tgv.com/fr/tgv-et-vous/les-films-sncf-tgv

    В рекламата се казва: "Представете си хиляди хора готови да предоставят услугите си на всеки етап от Вашето пътуване. TGV въвежда "Услуги TGV" и Вие никога повече няма да сте по-добре придружавани."

    БДЖ - за спретнатите хора миришещи на парфюм и дезодорант, с по 2 коли, бизнесмените с лъснати обувки, с по 3 коли и мръсните хора по селата, миришещи на алкохол и слушащи чака - рака - стига се прави и се с БДЖ най-накрая се умириши!

    Нередност?
Нов коментар