Проверките на пътните почистващи фирми - колко да са внезапни

Проверките на пътните почистващи фирми - колко да са внезапни

Вътрешният министър Цветанов се закани да ги изненада, но изненаданият може да е той

6277 прочитания

© Цветелина Николаева


Служба "Пожарна безопасност и защита на населението" съвместно с Агенция "Пътна инфарструктура" ще правят внезапни проверки на почистващите пътни фирми, съобщи във вторник вътрешният министър Цветан Цветанов. Поводът е декларираната от тях наличност на необходимата техника, "но когато се получи тежка ситуация, се оказва, че тези машини или не са в състояние да бъдат експлоатирани, или са дадени за използване на друго място". Според Цветанов това показала кризисната ситуация през почивните дни, когато станаха задръствания по магистралите "Хемус" и "Струма" и достъпът до редица селища беше откъснат.

"От анализа, който беше направен, и от всички действия, които бяха предприети, се установи, че има виновни лица за създаването и задълбочаването на проблемите по пътищата в зимните условия, по-специално на магистрала "Хемус" и магистрала "Струма". Отговорността за ситуацията трябва да се носи от съответната снегопочистваща фирма, която трябва да се грижи за проходимостта", каза министърът.

Мъгляви задължения

Много е вероятно вицепремиерът всъщност да се "изненада" от факта, че "съответната снегопочистваща фирма" не носи отговорност. Ден по-рано шефът на пътната агенция Лазар Лазаров заяви, че "в договорите с фирмите няма условия  какво се прави при обилен снеговалеж, който продължава с дни. Времето за действие е свързано с приключването на снеговалежа и никъде няма изискване, докато вали сняг, фирмата да е изчистила до асфалт". Във вторник и председателят на строителната камара инж. Иван Бойчев допълни по "Дарик радио", че "снегопочистващите машини трябва да излязат на пътя чак един час след спирането на валежа, както е записано в наредба, която не е променяна от 20 години". И според техническите правила за поддържане на пътищата от 2009 г., изпратени на "Капитал Daily" от пътната агенция във вторник, "максималният срок за провеждане на мероприятията е времето (в часове) от момента на спиране на снеговалежа или от момента на констатиране на заледяването по пътищата до момента на постигане на изискванията, дадени в таблицата. За магистрала часовете са два". В същото време обаче чл. 290 казва, че по пътищата с нива на зимно поддържане А и Б  (магистрали и първокласни) снегочистенето трябва да започне веднага след побеляване на платното за движение.

Лъжи са причина за кризисната ситуация в страната, коментира министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова, която би трябвало да (си) изясни дали наистина фирмите са освободени от ангажимент да чистят, докато снегът вали и натрупва, както твърди Лазаров.  "Фирмите няма да изоставят пътя да бъде затворен, защото за затварянето търпят санкции", уточни шефът на АПИ, което кореспондира с посочената от Цветанов "отговорност да се грижи за проходимостта".

Шофьорите - дежурните виновни

Реакцията на кризата на магистралите "Хемус" и "Струма" показа какъв би бил резултатът от бъдещите "внезапни проверки" на почистващите фирми. Те са си изпълнили задължението да осигурят "проходимост", така че "пътят да не бъде затворен", а управляващите прехвърлиха вината за хаоса отново върху тировете и невъзпитаните по думите на Цветанов шофьори, които премиерът Борисов поиска да бъдат и арестувани.

Уволнението на шефовете на държавното дружество "Автомагистрали", което чисти "Хемус" и "Тракия", беше по-скоро популистки ход - с тях управляващите могат да си го позволят за разлика от частните фирми. На "Струма" например не бяха почистени аварийните ленти.

От друга страна, тировете едва ли следва да бъдат обвинявани за случилото се, тъй като няма забрана за движението им по магистралите през почивните дни в този сезон. Участък на "Струма", за който отговаря  частната "Стройинженеринг 94", беше така "изчистен", че два тира се завъртяха и блокираха движението, което беше отклонено през Радомир. Както каза пред телевизионните камери един от шофьорите, идващ от северната част на Европа и преминал през много по-тежки снеговалежи, "такова чудо никъде нямаше".

Данъкоплатците - обречени неизменно да губят

Следващата констатация, която би "изненадала" вътрешния министър, е, че така ще продължи и през следващите 3-4 години. Защото през 2010 и първата половина на 2011 г. са сключени нови договори с 28 фирми за почистване на пътищата в страната с такъв срок. По думите на шефа на АПИ договорите, сключени от предшественика му Божидар Йотов и одобрени от предишния министър Плевнелиев, са неизгодни за държавата, но пътната агенция нямало да ги разваля, защото плащането на неустойките щяло да бъде още по-неизгодно. "Най-просто казано, когато пече слънце, има един коефициент 0.6, по който се умножават цените, и фирмите получават за своята бойна готовност, че седят и чакат, следят метеорологията, машините са на стендбай... И наистина и по нашите разчети тогава държавата губи, а фирмите печелят – без реално да има почистване, а само с  готовност на опорните пунктове те получават средства", обясни Лазар Лазаров. По думите му данъкоплатците трябва да изчакат още 3 години най-малко - до сключването на новите договори, в които вече щяло да се заложи условието да се плаща за свършена работа. Засега ефектът за тях е около 17 млн. лв. допълнително за поддържането на пътищата през този зимен сезон.

Колкото до нежеланието на фирмите да инвестират в нова техника, цената на нов роторен снегорин от 250-300 хил. евро го обяснява. "Нито една фирма не си е купила нов снегорин, а ползват стари, някои от които са на 30 – 50 години", потвърди и шефът на АПИ.

Познати и нови играчи - да печелят все повече

С предишните, сключени от тройната коалиция, договори държавата е плащала по 35 млн. лв. годишно за тази дейност. Миналата година обаче фирмите са си разпределили 50 млн. лв., а за тази година са предвидени 52 млн. лв.

Поддържането на пътищата е бизнес на няколко добре познати играча още от правителството на Сакскобургготски. На практика два холдинга - "Трейс"(4525 км), контролиран от Николай Михайлов, и "Пътища" (3824 км ) - от Васил Божков, чистят пътищата на половин България. Те са и основните печеливши в търговете за строителството им, включително и на магистралите. Най-вече заради договорите, сключени от правителството на Станишев в областта на пътното строителство, Брюксел спря всички фондове за България през 2009 г. Кабинетът "Борисов"  продължи също с тях  - "Трейс" и "Холдинг Пътища" са сред основните строители на новите магистрали, а "Трейс" - и на метрото.

Още няколко почистващи фирми държат пътищата в по две области - обединението "Североизток груп" например, в което влизат "Пътно строителство Добрич" и варненските "Инжстройинженеринг" и "Пътища и мостове", се грижи за Варна и Добрич.

В консорциум с местни фирми пък варненската "Хидрострой", управлявана от общинския съветник от ГЕРБ във Варна Николай Пашов, чисти пътищата в Разград и Шумен. Дружеството е акционер в още 11 компании в пътното поддържане, строителството и хотелиерството.

Двама от собствениците на "Стройинженеринг 94", която ще бъде глобена заради блокадата на магистрала "Струма", са Феодор Феодоров-Федята, и спонсорът на президента Първанов Людмил Стойков, делото за пране на пари срещу когото предстои на втора инстанция.

Фирма на Цветан Василев води в търга за джипове на АПИ

"Киа моторс България", свързана с мажоритарния акционер в Корпоративна банка Цветан Василев, е класирана на първо място в търг на пътната агенция за доставката на 46 джипа за 1.24 млн. лв., съобщи 24chasa.bg, позовавайки се на жалба на класираната на второ място "Евролийз ауто" до КЗК от 29 декември. Антимонополният орган трябва да се произнесе в двумесечен срок, а решението му може да се обжалва във ВАС.

"Киа моторс България" е собственост на "Афлик България", която държи основния пакет от инвестиционния посредник "Фина С" на Цветан Василев, посочва сайтът на "24 часа".

 

Служба "Пожарна безопасност и защита на населението" съвместно с Агенция "Пътна инфарструктура" ще правят внезапни проверки на почистващите пътни фирми, съобщи във вторник вътрешният министър Цветан Цветанов. Поводът е декларираната от тях наличност на необходимата техника, "но когато се получи тежка ситуация, се оказва, че тези машини или не са в състояние да бъдат експлоатирани, или са дадени за използване на друго място". Според Цветанов това показала кризисната ситуация през почивните дни, когато станаха задръствания по магистралите "Хемус" и "Струма" и достъпът до редица селища беше откъснат.

"От анализа, който беше направен, и от всички действия, които бяха предприети, се установи, че има виновни лица за създаването и задълбочаването на проблемите по пътищата в зимните условия, по-специално на магистрала "Хемус" и магистрала "Струма". Отговорността за ситуацията трябва да се носи от съответната снегопочистваща фирма, която трябва да се грижи за проходимостта", каза министърът.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


17 коментара
  • 1
    dow_jones avatar :-|
    dow_jones

    И какво ново спрямо историите с батко и братко?

  • 2
    bta avatar :-|
    bta

    Внезапни -той ги предупреди вече.

  • 3
    hue avatar :-|
    Николов

    "които премиерът Борисов поиска да бъдат и арестувани." да им се отсекат главите, би изревала Кралицата на Купите

  • 4
    tafricanski avatar :-|
    Теодор

    "Както каза пред телевизионните камери един от шофьорите, идващ от северната част на Европа и преминал през много по-тежки снеговалежи, "такова чудо никъде нямаше"." Да, защото в Северна Европа сняг още не е валял. Криза, обаче, имаше със снега в Австрия и Швейцария точно по същото време, когато и в България имаше проблеми.
    Че държавата не се справя с нищо, с което една държава трябва да се справя, съм съгласен. Ама айде стига такова чудо никъде освен в България да няма, че вече спира да е тъжна самозаблудата и почва да става спешна.
    Поздрави от Северна Европа!

  • 5
    tafricanski avatar :-|
    Теодор

    *смешна

  • 6
    wds23355772 avatar :-P
    wds23355772

    Абе тука много мрънкаме обаче ще ви кажа защо: преди една година Плевнелиев се кълнеше, че повече проблеми със снегопочистването нямало да има. Били сключили дългосрочни договори, което означава, че фирмите щели да инвестират в техника и да са спокойни за плащанията към тях. Така, като ударила голямата зима всичко щяло да е под контрол. Пък аз да и кажа не виждам да има някаква коренна разлика спрямо едно време, когато с почистването се занимаваха тракторите от ТКЗС-то!

  • 7
    debutant avatar :-|
    debutant

    Какво излиза? Реваха за договорите за почистване на тройната коалиция, а Плевнелиев сключи още по-некадърни договори, със същите фирми, на който плащат с 18 милиона повече, отколкото тройната коалиция?!?

  • 8
    stg avatar :-|
    stg

    [quote#4:"Теодор"]Да, защото в Северна Европа сняг още не е валял[/quote]
    ама как ще вали сняг в северна Европа, то там берат реколтата от кокосови орехи

  • Serios

    Много добра статия. Стана ми ясно, че чистене "веднага" няма и няма да има, но пък плащането е сигурно и е абсолютно винаги. Това, ако не е прекрасна сделка. И тя не е наследена от тройната коалиция, а е дело на сегашното правителство.
    Разбира се, че шофьорите ще бъдат най-лесната изкупителна жертва.
    Повдига ми се от този популизъм.

  • 10
    aisajder avatar :-|
    aisajder

    До коментар [#4] от "Теодор":

    .. да се запознаеш- сайта на Австрийските пътни служби.. - колко сняг е навалял и как е бил чистен..!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход