Йоанис Гейвелис: Опитваме се да побутваме ж.п. проектите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Йоанис Гейвелис: Опитваме се да побутваме ж.п. проектите

България не би трябвало да загуби нито лев, надява се Гейвелис

Йоанис Гейвелис: Опитваме се да побутваме ж.п. проектите

Експертът за България в новия еврофонд Connecting Europe обяснява идеите за обща европейска ж.п. мрежа

Огнян Георгиев
4758 прочитания

България не би трябвало да загуби нито лев, надява се Гейвелис

© Капитал


ЖП транспортът в Европа страда от липса на достатъчно свързаност и перспектива, смята Европейската комисия. Само 20 от основните летища в ЕС например имат връзка с жп линии. Такава връзка имат и само 35 от пристанищата.

Ето защо, за да достигне 80% ръст на тези превози до 2050 г., тя възнамерява до 2030 г. да свърже всички държави в ЕС по няколко основни коридора (виж инфографиката). За тази цел ще бъдат необходими 500 млрд. евро, от които 250 млрд. - до 2020 г. Повечето от тези пари ще дойдат от бюджетите на големите страни в Западна Европа, а новите страни членки ще имат нов приоритет в следващия програмен период: да оползотворят 10 млрд. евро, които ще бъдат изтеглени от оперативните програми и ще бъдат включени в нов, специален фонд - Connecting Europe.

Как това ще се отрази на България "Капитал" попита отговарящия за страната ни в новия фонд.

Как новият фонд ще повлияе върху парите за новите страни членки?

- В него ще има 10 млрд. евро, които ще бъдат извадени от Кохезионния фонд и ще бъдат сложени в новия фонд. Тази сума ще бъде специално отделена за държавите, които подлежат на кохезионна помощ. Процедурите ще са подобни, съфинансирането ще е на същия максимален процент, просто тук страните ще се състезават за финансиране на жп проектите си. Проектите за енергийните и телекомуникационните връзки имат отделен бюджет. Не би трябвало България например да загуби нито лев, защото тя ще има възможност да получи всички пари, които иска, ако проектите й бъдат одобрени.

Ако България обаче се провали в кандидатстването по тези проекти, ще загуби парите?

- Ако се провали напълно - да. Но това са много проекти в цялата страна.

Но в жп сферата тя се проваля засега...

- Но ситуацията се подобрява. Мисля, че има достатъчно проекти - и от Кулата, и до Турция. 80 - 85% от парите в този фонд ще отидат за основните коридори, в които влизат повечето от важните за България проекти. Българските власти, министър Ивайло Московски в частност, бяха много активни в общото усилие да се създаде новата карта на жп линиите в Европа. България има късмета да бъде в ядрото на новата мрежа, където попадат повечето важни за нея проекти.

България не може да разчита на транспортни потоци през територията си, ако не изгради качествени връзки, особено с Турция. А със Западна Европа, като минимум с Виена и Братислава. Тук можете да разчитате и на Румъния, която също има голям интерес от това. Тоест проектите, които могат да бъдат финансирани, са Видин - София - турската граница (с връзка към Бургас), София - гръцката, сръбската и македонската граница.

Не трябваше ли според първоначалния план комисията да контролира тези свързващи проекти?

- Правилата на кохезионния фонд и структурните фондове са същите, не ги променяме. Променяме леко условията за кандидатстване, но правителствата остават основните изпълнители.

Тогава кое ще е различното - контролът?

- Не задължително. Не бих казал, че досега контролът е лош. Забелязвам, че експертите от "Регионално развитие" идват по-често, отколкото трябва в България - опитват се да настояват, да побутват, да движат проектите. Целта е друга - да се сложи фокус върху жп коридорите и трансграничните линии, за да не се стига до сегашните варианти, в които се отпускат пари за жп коридор, а в края на краищата, ако проектът не тръгне, те се трансформират до малък път например.

Няма поточна линия за жп проекти, които да са готови, особено в областта на трансграничните коридори. Тъй като подготвянето на такива проекти отнема 2-3 години, ни се иска първите да започнат да се подават през 2015 г. Тези 10 млрд. ще бъдат за жп мрежата. И тъй като интересът на България е същият, няма разминаване.

Една от целите е свързването на летища с жп мрежата. Това ще включва ли например финансиране на софийското метро до летището, за да се свърже с гарата?

- Не съм сигурен. Ако бъде сметнато за необходима връзка, тази линия може и да подлежи на финансиране от този фонд, но не мога да кажа отсега.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    pavelan avatar :-|
    Павел Антонов

    А защо пък метро? Ж.п. линия в момента минава на стотина метра от летищата в София и Варна, доизграждането и построяването на терминали, които веднага биха свързали тези летища с цетровете на градовете, а и с останалата страна, е очевидно решение. В Будапеща вече го направиха и от Терминал 1 се стига до центъра за 14 мин, а до Сегед - за 2 часа. Вместо това в София се убива съществуващата кръгова железница и се строи безкрайно зигзагообразно метро.

  • 2
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#1] от "Павел Антонов":

    Околовръстна линия в София няма от близо 30 години - благодарностите си отправете към партията любимка и нейния правешки гуру. А и се запознайте с проекта за линията към летището - до бъдещата 21ва станция ще бъде построена нова гара Искър, чрез която летище София ще бъде свързано с най-натоварените направления в страната. А и ако софийското метро е зигзагообразно, то за лондонското трябва да се измисли нов термин.

    Други са проблемните проекти - новото трасе на Карнобат-Синдел, липсата на перспектива за удължаването на линията Ямбол-Елхово до турската граница, липсата на пряка връзка между Варна и Бургас, ново траса за Русе-Каспичан и тн. А пък безумието за 3 милиарда до Видин въобще не си струва да се коментира!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.