С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 13 яну 2012, 15:56, 3833 прочитания

Йоанис Гейвелис: Опитваме се да побутваме ж.п. проектите

Експертът за България в новия еврофонд Connecting Europe обяснява идеите за обща европейска ж.п. мрежа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
България не би трябвало да загуби нито лев, надява се Гейвелис

България не би трябвало да загуби нито лев, надява се Гейвелис

Фотограф: Капитал

Още по темата

Който не стачкува, не печели

Загубата от 600 хил. лв. на ден при стачка, обявена от ръководството на БДЖ, е по-скоро невярна

22 ное 2011

Ако БДЖ си отиде за миг

Държавните железници имат нужда от рязка маневра, за да избегнат катастрофата

11 ное 2011

Нямате достъп до тази държава

ЖП връзката с Турция ще бъде прекъсната. Без дебат и предизвестие за частните превозвачи и спедитори

21 яну 2011

Сiao-ciao, Първомай

Мудността на българската администрация изплаши дори италианците

1 окт 2010

Железобезпътица

Брюксел спря жп търг за милиони заради съмнения в корупция

11 юни 2010

Фалит експрес

ЖП транспортът в България се нуждае от революционна промяна. Макар и болезнена

16 окт 2009

ЖП транспортът в Европа страда от липса на достатъчно свързаност и перспектива, смята Европейската комисия. Само 20 от основните летища в ЕС например имат връзка с жп линии. Такава връзка имат и само 35 от пристанищата.

Ето защо, за да достигне 80% ръст на тези превози до 2050 г., тя възнамерява до 2030 г. да свърже всички държави в ЕС по няколко основни коридора (виж инфографиката). За тази цел ще бъдат необходими 500 млрд. евро, от които 250 млрд. - до 2020 г. Повечето от тези пари ще дойдат от бюджетите на големите страни в Западна Европа, а новите страни членки ще имат нов приоритет в следващия програмен период: да оползотворят 10 млрд. евро, които ще бъдат изтеглени от оперативните програми и ще бъдат включени в нов, специален фонд - Connecting Europe.


Как това ще се отрази на България "Капитал" попита отговарящия за страната ни в новия фонд.
Как новият фонд ще повлияе върху парите за новите страни членки?

- В него ще има 10 млрд. евро, които ще бъдат извадени от Кохезионния фонд и ще бъдат сложени в новия фонд. Тази сума ще бъде специално отделена за държавите, които подлежат на кохезионна помощ. Процедурите ще са подобни, съфинансирането ще е на същия максимален процент, просто тук страните ще се състезават за финансиране на жп проектите си. Проектите за енергийните и телекомуникационните връзки имат отделен бюджет. Не би трябвало България например да загуби нито лев, защото тя ще има възможност да получи всички пари, които иска, ако проектите й бъдат одобрени.

Ако България обаче се провали в кандидатстването по тези проекти, ще загуби парите?



- Ако се провали напълно - да. Но това са много проекти в цялата страна.

Но в жп сферата тя се проваля засега...

- Но ситуацията се подобрява. Мисля, че има достатъчно проекти - и от Кулата, и до Турция. 80 - 85% от парите в този фонд ще отидат за основните коридори, в които влизат повечето от важните за България проекти. Българските власти, министър Ивайло Московски в частност, бяха много активни в общото усилие да се създаде новата карта на жп линиите в Европа. България има късмета да бъде в ядрото на новата мрежа, където попадат повечето важни за нея проекти.

България не може да разчита на транспортни потоци през територията си, ако не изгради качествени връзки, особено с Турция. А със Западна Европа, като минимум с Виена и Братислава. Тук можете да разчитате и на Румъния, която също има голям интерес от това. Тоест проектите, които могат да бъдат финансирани, са Видин - София - турската граница (с връзка към Бургас), София - гръцката, сръбската и македонската граница.

Не трябваше ли според първоначалния план комисията да контролира тези свързващи проекти?

- Правилата на кохезионния фонд и структурните фондове са същите, не ги променяме. Променяме леко условията за кандидатстване, но правителствата остават основните изпълнители.

Тогава кое ще е различното - контролът?

- Не задължително. Не бих казал, че досега контролът е лош. Забелязвам, че експертите от "Регионално развитие" идват по-често, отколкото трябва в България - опитват се да настояват, да побутват, да движат проектите. Целта е друга - да се сложи фокус върху жп коридорите и трансграничните линии, за да не се стига до сегашните варианти, в които се отпускат пари за жп коридор, а в края на краищата, ако проектът не тръгне, те се трансформират до малък път например.

Няма поточна линия за жп проекти, които да са готови, особено в областта на трансграничните коридори. Тъй като подготвянето на такива проекти отнема 2-3 години, ни се иска първите да започнат да се подават през 2015 г. Тези 10 млрд. ще бъдат за жп мрежата. И тъй като интересът на България е същият, няма разминаване.

Една от целите е свързването на летища с жп мрежата. Това ще включва ли например финансиране на софийското метро до летището, за да се свърже с гарата?

- Не съм сигурен. Ако бъде сметнато за необходима връзка, тази линия може и да подлежи на финансиране от този фонд, но не мога да кажа отсега.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Валери Симеонов подаде оставка в опит да намали напрежението 7 Валери Симеонов подаде оставка в опит да намали напрежението

Лидерът на НФСБ иска да "лиши протестите срещу управлението от тяхното основание"

16 ное 2018, 3666 прочитания

Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв. Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв.

Който управлява през 2019 г., ще участва в избора на заместник на Цацаров и разпределянето на скъпи поръчки

16 ное 2018, 5398 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Грешка, грешка, обърках кода

Европейско съдебно решение ограничава възможността на фирмите да крият мита и данъци

Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв.

Който управлява през 2019 г., ще участва в избора на заместник на Цацаров и разпределянето на скъпи поръчки

Заем с равни или намаляващи вноски

Макар и рядко, този въпрос изниква и всеки трябва да е наясно какво да има предвид

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.11.2018 Прочетете