Йоанис Гейвелис: Опитваме се да побутваме ж.п. проектите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Йоанис Гейвелис: Опитваме се да побутваме ж.п. проектите

България не би трябвало да загуби нито лев, надява се Гейвелис

Йоанис Гейвелис: Опитваме се да побутваме ж.п. проектите

Експертът за България в новия еврофонд Connecting Europe обяснява идеите за обща европейска ж.п. мрежа

Огнян Георгиев
4292 прочитания

България не би трябвало да загуби нито лев, надява се Гейвелис

© Капитал


България не би трябвало да загуби нито лев, надява се Гейвелис
Фотограф: Капитал
Автор: Капитал
Преглед на оригинала

ЖП транспортът в Европа страда от липса на достатъчно свързаност и перспектива, смята Европейската комисия. Само 20 от основните летища в ЕС например имат връзка с жп линии. Такава връзка имат и само 35 от пристанищата.

Ето защо, за да достигне 80% ръст на тези превози до 2050 г., тя възнамерява до 2030 г. да свърже всички държави в ЕС по няколко основни коридора (виж инфографиката). За тази цел ще бъдат необходими 500 млрд. евро, от които 250 млрд. - до 2020 г. Повечето от тези пари ще дойдат от бюджетите на големите страни в Западна Европа, а новите страни членки ще имат нов приоритет в следващия програмен период: да оползотворят 10 млрд. евро, които ще бъдат изтеглени от оперативните програми и ще бъдат включени в нов, специален фонд - Connecting Europe.

Как това ще се отрази на България "Капитал" попита отговарящия за страната ни в новия фонд.

Как новият фонд ще повлияе върху парите за новите страни членки?

- В него ще има 10 млрд. евро, които ще бъдат извадени от Кохезионния фонд и ще бъдат сложени в новия фонд. Тази сума ще бъде специално отделена за държавите, които подлежат на кохезионна помощ. Процедурите ще са подобни, съфинансирането ще е на същия максимален процент, просто тук страните ще се състезават за финансиране на жп проектите си. Проектите за енергийните и телекомуникационните връзки имат отделен бюджет. Не би трябвало България например да загуби нито лев, защото тя ще има възможност да получи всички пари, които иска, ако проектите й бъдат одобрени.

Ако България обаче се провали в кандидатстването по тези проекти, ще загуби парите?

- Ако се провали напълно - да. Но това са много проекти в цялата страна.

Но в жп сферата тя се проваля засега...

- Но ситуацията се подобрява. Мисля, че има достатъчно проекти - и от Кулата, и до Турция. 80 - 85% от парите в този фонд ще отидат за основните коридори, в които влизат повечето от важните за България проекти. Българските власти, министър Ивайло Московски в частност, бяха много активни в общото усилие да се създаде новата карта на жп линиите в Европа. България има късмета да бъде в ядрото на новата мрежа, където попадат повечето важни за нея проекти.

България не може да разчита на транспортни потоци през територията си, ако не изгради качествени връзки, особено с Турция. А със Западна Европа, като минимум с Виена и Братислава. Тук можете да разчитате и на Румъния, която също има голям интерес от това. Тоест проектите, които могат да бъдат финансирани, са Видин - София - турската граница (с връзка към Бургас), София - гръцката, сръбската и македонската граница.

Не трябваше ли според първоначалния план комисията да контролира тези свързващи проекти?

- Правилата на кохезионния фонд и структурните фондове са същите, не ги променяме. Променяме леко условията за кандидатстване, но правителствата остават основните изпълнители.

Тогава кое ще е различното - контролът?

- Не задължително. Не бих казал, че досега контролът е лош. Забелязвам, че експертите от "Регионално развитие" идват по-често, отколкото трябва в България - опитват се да настояват, да побутват, да движат проектите. Целта е друга - да се сложи фокус върху жп коридорите и трансграничните линии, за да не се стига до сегашните варианти, в които се отпускат пари за жп коридор, а в края на краищата, ако проектът не тръгне, те се трансформират до малък път например.

Няма поточна линия за жп проекти, които да са готови, особено в областта на трансграничните коридори. Тъй като подготвянето на такива проекти отнема 2-3 години, ни се иска първите да започнат да се подават през 2015 г. Тези 10 млрд. ще бъдат за жп мрежата. И тъй като интересът на България е същият, няма разминаване.

Една от целите е свързването на летища с жп мрежата. Това ще включва ли например финансиране на софийското метро до летището, за да се свърже с гарата?

- Не съм сигурен. Ако бъде сметнато за необходима връзка, тази линия може и да подлежи на финансиране от този фонд, но не мога да кажа отсега.

България не би трябвало да загуби нито лев, надява се Гейвелис
Фотограф: Капитал
Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    pavelan avatar :-|
    Павел Антонов

    А защо пък метро? Ж.п. линия в момента минава на стотина метра от летищата в София и Варна, доизграждането и построяването на терминали, които веднага биха свързали тези летища с цетровете на градовете, а и с останалата страна, е очевидно решение. В Будапеща вече го направиха и от Терминал 1 се стига до центъра за 14 мин, а до Сегед - за 2 часа. Вместо това в София се убива съществуващата кръгова железница и се строи безкрайно зигзагообразно метро.

  • 2
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#1] от "Павел Антонов":

    Околовръстна линия в София няма от близо 30 години - благодарностите си отправете към партията любимка и нейния правешки гуру. А и се запознайте с проекта за линията към летището - до бъдещата 21ва станция ще бъде построена нова гара Искър, чрез която летище София ще бъде свързано с най-натоварените направления в страната. А и ако софийското метро е зигзагообразно, то за лондонското трябва да се измисли нов термин.

    Други са проблемните проекти - новото трасе на Карнобат-Синдел, липсата на перспектива за удължаването на линията Ямбол-Елхово до турската граница, липсата на пряка връзка между Варна и Бургас, ново траса за Русе-Каспичан и тн. А пък безумието за 3 милиарда до Видин въобще не си струва да се коментира!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK