Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 яну 2012, 17:09, 2999 прочитания

Обръщане на течението

Планира се окрупняване на водния сектор, активите стават публични, за да се дават по-лесно на концесия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Воден режим. Само тези две думички успяват да привлекат общественото внимание към онова полезно нещо, наречено управление на водните ресурси. Въпреки това проблемите с водата в България далеч не спират, когато язовирите са пълни. По-скоро заради благосклонността на природата този изостанал и нереформиран сектор не създава постоянно видими проблеми. Важно е да се помни, че дори когато от чешмата ви тече вода, всички ние непрекъснато губим много от състоянието на водния сектор.

Малко числа. Загубите на вода по мрежата са около 60%. Едва 46% от населението използва пречистена питейна вода. Около 60% от хората имат канализация. Огромна част от мръсната вода се излива в реките и морето. Голяма част от водопроводната и канализационната мрежа, напоителните системи и дигите, които предпазват от наводнения, не са пипани от края на втората половина на миналия век и отдавна са амортизирани. Накратко - добре, че не сме в по-сушав регион.


Очевидно е, че подобно състояние не може да бъде преодоляно с работа на парче. Необходими са промени, които да привлекат повече средства към сектора - независимо дали от оперативните програми, от бюджета или от частен капитал и опит. Ето защо в края на декември Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), отговорно за ВиК инфраструктурата, пусна за съгласуване предложение за промени в Закона за водите.

Идеите на МРРБ трябва да залегнат и във водната стратегия на страната, по която без особен успех от лятото на 2009 г. работи Министерство на околната среда и водите. Екоминистерството плати 800 хил. лв. на частна компания, която да направи анализ на водния сектор и да предложи алтернативи за управлението му.  Конкурсът беше спечелен от обединение от фирми, като в една от тях е работил министърът на екологията Нона Караджова. През пролетта на 2011 г. консултантът предложи вариант на стратегия, която така и не беше оповестена публично. Наложило се е документът да бъде преработен и допълнен, разказват запознати от сектора и сега от МОСВ се чака да представят стратегия за управлението както на ВиК сектора, така и на другите три основни водни отрасъла - напояване, хидроенергетика и защита от вредното въздействие на водите, или иначе казано - справяне с наводненията.

Докато това се случи обаче, МРРБ предлага бързи промени, които скоро ще бъдат гласувани в парламента. Основните идеи са секторът да бъде окрупнен, а всички активи да станат публични.



Числото 28

Промените от 1989 г. заварват страната с 28 ВиК подразделения на едно голямо предприятие. Те се обособяват в самостоятелни дружества, като активите са вкарани в капиталите им. Постепенно започва и тяхното роене и раздробяване. Така малки оператори, които обслужват една или няколко малки общини, в даден момент се откъсват от по-голямата компания и към момента ВиК-тата са набъбнали до 52. Така например в Батак и Брезник има самостоятелни ВиК компании. Все още има и градове, чиито кметове искат да разполагат със собствено ВиК. Бройката не би била проблем, ако компаниите се управляваха ефективно, имаше средства за инвестиции и мрежите и услугите се развиваха. Нещата обаче не стоят така.

Идеята на МРРБ е секторът да се окрупни, като целта е броят на ВиК дружествата да бъде намален до 28. "Основният проблем е, че тези малки предприятия нямат капацитет, нямат възможности да генерират средства и да инвестират достатъчно. Не са в състояние да прилагат нови технологии, така че да се превърнат в европейски оператори, а не да останат на нивото отпреди 50 години", обяснява Добромир Симидчиев, зам.-министър на регионалното развитие. Според министерството във водния сектор трябва да се постигне икономия от мащаба, като една голяма компания е в състояние да генерира и инвестира много повече ресурс в малки градове и села, каквито те никога не биха могли да генерират сами.

Тук се стига до въпроса с ВиК мрежата, която от МРРБ искат да бъде извадена от активите на дружествата и да стане публична, като ще бъде разделена на държавна и общинска. Предложението е водоизточниците, пречиствателните станции за питейни води и довеждащите до градовете водопроводи да бъдат държавни, а мрежата в градовете, канализацията и пречистването на отпадната вода да бъде общинска. "Това са публични активи и няма логика да се намират в което и да било търговско дружество", аргументира се Симидчиев. "Така държавата ще има по-добър контрол върху разпределението и използването на водата. Публичността на активите пък ще даде инструмент в ръцете на собственика, в случай че той не е доволен от управлението и иска да покани друга компания", допълва той.

Идеята за окрупняването не е нова. Предишното правителство реши да се създадат асоциации, които да възлагат на ВиК фирмите да оперират мрежата. В тях влизат кметовете на общините и областният управител, който се оторизира да гласува от министъра на регионалното развитие. Решенията се взимат с мнозинство от две трети. Асоциациите, които са де факто сдружения на собственици, вече са почти създадени. Нямаше обаче сливане на отделните ВиК оператори. Сега след влизането на новия закон в действие ще се даде възможност на малките компании доброволно да се комбинират с големите. Отказът обаче не е опция - в такъв случай голямата компания на областния град автоматично ще получи правото да подпише договор с асоциацията и да управлява всички активи в областта, а малките просто ще трябва да изчезнат. Така 28 фирми ще оперират целия процес от язовира до пречиствателната станция за отпадна вода (без значение дали публичната собственост е държавна или общинска).

В МРРБ предстои да бъде създадено и специално звено, което ще се занимава с водната инфраструктура в страната, ще съхранява информация за всичко, без значение дали е в сферата на ВиК, напояването или хидроенергетиката и ще създаде и поддържа воден кадастър. Сега на места има само частична документация и само няколко души в местното ВиК знаят подробните планове на мрежата в даден град и това е проблем при ремонти или когато тези хора напуснат. Окрупняването на ВиК сектора, смятат от МРРБ, ще подобри управлението му.

Най-вероятните противници на идеята се очаква да бъдат по-малките общини и ВиК дружества. Страховете на кметовете може да дойдат от несигурността за самите тях дали ще могат да защитят своите интереси в асоциациите. "Идеята е кметовете да се намесят. Да участват при определянето на инвестиционната програма, да се борят каква да бъде тя и всеки да се бори за себе си", заявява Симидчиев. Дали и как ще се случи това обаче, е трудно да се предвиди.

Цена на едро

Няколко стари идеи вече не са актуални. Например моделът на НЕК няма да важи - няма да има една голяма държавна водна компания и няма да има единна цена на водата за цялата страна. Цените ще бъдат също 28, като при определянето им трябва да се взима под внимание и състоянието на активите и нуждите от инвестиции. Друга идея, която вече не е валидна, е цената на кубик вода да расте с ръста на потребление. 

Предложението на МРРБ всъщност в голяма степен повтаря примера със "Софийска вода". Преди години общината взе активите и впоследствие ги предостави за опериране на концесионера. Т.е. "Софийска вода" експлоатира и инвестира в публични активи, срещу което получава някаква финансова изгода. На същия принцип трябва да работят и окрупнените компании, като така някои от тях могат да станат атрактивни за концесиониране. "Има потенциален интерес, но не и конкретен, тъй като към момента няма условия да дойдат частни компании", коментира Симидчиев.

А водният сектор има нуждата от огромни инвестиции. Частни капитали към момента се използват само в столицата. Без концесии парите за подобряването на мрежата може да идват по три направления: през еврофондовете, където в момента се отпускат средства основно за пречистването на отпадните води, през цената, когато компанията успее да защити инвестиционните си планове пред регулатора, и от бюджета. Една от концепциите на МРРБ е да се увеличат вътрешните средства за сектора. "Министерството винаги е имало бюджет за рехабилитации, но той не е достатъчен. Поради бюджетните ограничения и глобалната икономическа криза от 50-100 млн. лв. преди 3-4 години сега за 2012 г. той е 1.5 млн. лв. Все едно го няма", обяснява Симидчиев.

Истината обаче е, че в период на криза повечето пари за тези модернизации ще идват от Европа. Ето защо бързината е обяснима: ако иска да получи повече средства във водния си сектор, България трябва да представи адекватни предложения и измерители в преговорите с Европейската комисия за следващия период 2014-2020 г. А времето за тези преговори изтича догодина.

Какво се предлага
- Само 28 ВиК в цялата страна
- Водните мрежи стават публична собственост
- Няма да има единна цена за водата.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя 1 МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя

Aко глобата бъде платена в срока за обжалване, ще се дължат само 70% нея

25 май 2020, 861 прочитания

Столичната община планира да отвори данните си за гражданите и бизнеса Столичната община планира да отвори данните си за гражданите и бизнеса

Това е една от целите на зам.-кмета по дигитализация Владимир Данаилов

24 май 2020, 2271 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Пазарният режим на тока

Споровете за достъпа до евтиното производство на АЕЦ "Козлодуй" са симптом за бъдещото увеличение на цените

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10