Росен Плевнелиев: Не съм фен на революциите, а на постоянните усилия

Росен Плевнелиев

Росен Плевнелиев: Не съм фен на революциите, а на постоянните усилия

Новоизбраният президент пред "Капитал"

Алексей Лазаров
12833 прочитания

Росен Плевнелиев

© Надежда Чипева


Профил

Росен Плевнелиев е четвъртият български президент след 1989 г. В четвъртък той положи клетва в парламента, а в неделя е военната церемония, след която той официално ще встъпи в длъжност. Плевнелиев влиза в президентството с амбициите да наложи изцяло нов стил на работа, като превърне институцията в място за обсъждания и дефиниране на дългосрочните приоритети за държавата.

Срещаме се с Росен Плевнелиев само два часа след края на церемонията по заклеването му като президент в стаята, която той дели с екипа си в сградата на партийния дом. Настроението на всички е леко приповдигнато, а на масата има шоколадови бонбони и чинии с парчета торта. Новият държавен глава и екипът му се нанасят в сградата на президентството в неделя, след военната церемония по предаване на властта...

Какво ще е първото нещо, което ще направи новият президент. В понеделник влизате в кабинета си и?

Дори не в понеделник, още в неделя имам среща с еврокомисаря Кристалина Георгиева и комисаря по регионалното развитие Йоханес Хан. Веднага след това имам среща с вицепрезидентите на трите големи международни финансови институции – Световна банка, ЕБВР и Европейската инвестиционна банка. Аз съм готов, имам ясен план за действие и още от първия час имам ясни идеи. Искам да променя начина, по който работи президентската институция. Считам, че много по-успешният модел за работа ще бъде не просто да изпълнявам конституционните си задължения. Искам да се фокусирам върху конкретни приоритети и проекти. Моята позиция ще бъде много по-силна, когато има ясни цели, които са обществено признати. Съответно президентската институция в тези приоритети може да задава дългосрочно посоката и да контролира, да следи дали има резултати. Ако тя просто остане само да "прави политика", няма да се различавам. А аз искам да съм различен президент.

И хората го очакват. А как ще се случи практически това? Какво ще се промени в администрацията?

Много неща ще се променят. Знам много добре от опита си като регионален министър и като мениджър, че ти може да бъдеш само толкова добър, колкото е добър екипът ти. Винаги съм казвал, че мога да бъда платформа за успеха на много други хора, но отказвам да им свърша работата. Обясних го и на хората от съдебната власт, и на хората от службите, и на генералите от армията. На всички казах в прав текст: "Аз няма да ви свърша работата, но ще ви помогна по-добре да си свършите вашата." Винаги съм държал моят екип да е добър, да са млади и мотивирани хора и да са амбициозни. Тогава и аз мога да бъда много по-успешен, като подкрепям техните усилия, задавам посоката и, разбира се, от време на време помагам с някоя умна идея. Затова екипът ми е важен. Ще отида с изцяло нов екип. Това са около 30 важни позиции в президентството. Имаме нова органиграма на президентството. Наясно съм с шестте съвета, които ще създадем, структурирани са, имаме правилата, по които ще работят. Още от първия ден ще има указ на президента за част от съветниците и секретари на президента, които ще бъдат назначени. Всичко това е следствие от плана, по който работя последните два месеца, за да не изпусна нито един ден.

Кога ще може да очакваме да администрацията да бъде окончателно сглобена?

Аз съм много търпелив човек. Когато не съм убеден в едно решение, не го взимам бързо. Към момента имам една част от екипа, като със сигурност след това спрямо моята представа за това как ще се формулират задачите и приоритетите, ще напасваме. Но тези 30 важни позиции – на секретарите, съветниците началника на кабинета и на главния секретар, ще са запълнени до три месеца. Към момента наполовина вече са заети. Мария Иванова е прессекретар, Екатерина Захариева, която беше зам.-министър в МРРБ, е главен секретар. Елица Николова, която беше шеф на кабинета ми в министерството, ще бъде икономически секретар по въпросите, свързани с регионалното развитие и инфраструктурата. Павел Анастасов, който беше парламентарен секретар в МРРБ, ще има много, много важна задача. Тъй като казах, че ще бъда прагматичният президент и ще има приоритети, по които ще гоним конкретни резултати, Павел ще бъде специалният надзорник по приоритетите. Този млад човек, който няма и 30 години, ще бъде фокусиран върху приоритетите и дали по тях ние постигаме напредък. Цветлин Йовчев, който беше за един период от време шеф на ДАНС, ще бъде началник на кабинета. Имам съветник по икономическите въпроси – Евгени Ангелов, който беше заместник-министър на икономиката. Той ще отговаря за секторите "Икономика, иновации и инвестиции". Петя Тянкова ще бъде юридически секретар. Росен Кожухаров ще бъде юридически секретар с фокус правната реформа. Той беше една от силните фигури в министерството на правосъдието, когато Маргарита Попова беше министър. Росен Кожухаров отговаряше за CVM-a, (Coordination and verification mechanism), механизма, свързан със съдебната реформа и националната програма за изпълнение на реформата в съдебната система. Той е компетентен и знаещ. Задачата му ще бъде да е фокусиран единствено и само върху прогреса по съдебната реформа. Там искам да съм много коректен и честен към нашите партньори в Брюксел. Обещали сме резултати до 2013 г., поели сме конкретни ангажименти, имаме екшън план, трябва се изпълнява и президентството ще следи много отблизо какво се случва.

Самата Маргарита Попова ще се включва ли по някакъв начин в обсъжданията по съдебната реформа?

Разбира се. Искам категорично да кажа, че се разбирам прекрасно с Маргарита Попова. Тя е член на екипа. Не случайно толкова често споменавам думата екип, защото аз съм екипен играч. Хората от моя отбор поемат тежестта. Аз помагам, мотивирам и представлявам. Маргарита е част от екипа. Със сигурност ще имаме поне три оперативки седмично. Имаме шест съвета. Освен това ще имаме една организационна оперативка и за да не станат седем заседания в седмицата, ще ги редуваме.

Организационната оперативка ще е всяка седмица. Там са секретарите, главният секретар, шефът на кабинета, президентът и вицепрезидентът. От общо шест съвета ще има по два всяка седмица. За мен този формат е важен, защото това е начинът, по който аз акумулирам всичко от прогреса и проблемите по съответните приоритети. Съветите са голямата промяна в президентството към център за дебати и център за дългосрочни приоритети и решения. Там искаме да направим изцяло нов формат.

Заседанията на съветите с изключение на тези, свързани с националната сигурност, ще се предават на живо в интернет. Ще има съвет за икономическо и социално развитие, ще има съвет за културно и духовно развитие и национална идентичност, съвет за образование и иновации... Всеки съвет ще има ясна програма. Ние не искаме (за съжаление навремето е било така) просто да се съберат едни умни хора, които говорят, понякога излишно политизират, но в крайна сметка след това трудно стигат до конкретни резултати. За да променим този формат, за да няма говорилня, за да има широк формат, представителство и публичност, ние взимаме малко от опита на полското президентство. Част от промените идват от опита и на немското и на френското президентство, като сме отворени за всички други добри идеи. Програмата на всеки отделен съвет ще бъде публична. Ще има годишна програма, ще има и тримесечни. Докато годишните ще фиксират конкретни дати на заседанията, тримесечните ще "забиват" темите. Когато имаме ясни теми, ще имаме и различен формат на представителство по тези теми. Търсим компетентни хора и широко представителство. Там ще бъдат и министрите, и законодателната власт, ще бъдат различни партийни лидери. Разбира се, ще има и работодателски и профсъюзни организации. Държа да имаме представителство на регионите - поканил съм шестте български региона, те ще имат постоянни места в съветите. Тъй като вярвам, че трябва да направим връзката между образование, иновации и икономика, ще поканим БАН, ще поканим водещите университети. Ще поканим и гражданите. Ще има специална гражданска квота. Така за всеки един съвет ще се знае три месеца предсрочно каква му е темата, кои са поканените и кога се събират. Ще имаме стриктен регламент за провеждането на самите съвети. Хората ще имат възможност да слушат, медиите да го следят съвсем директно. Единствените съвети, които ще са закрити, са тези, свързани с националната сигурност.

Добре, а ако приемем, че тези съвети формулират смислени идеи и добри предложения, как те ще бъдат реализирани?

Истината е, че президентът не управлява пари и проекти. Истината е, че президентът зависи от изпълнителната власт, за да могат добрите идеи да станат част от нашето ежедневие и да се работи по тях. Именно затова аз толкова наблягам на дългосрочния план за развитие на България. Той ще формулира големите цели и в речта си след клетвата аз може би десет пъти съвсем съзнателно повторих, че по националните приоритети сме длъжни да работим заедно независимо кой е на власт. Разчитам на отговорната политическа позиция на българските лидери, че когато се договорим, че борбата с корупцията е приоритет, модерната инфраструктура е приоритет, репутацията на България е приоритет, съответно и набележим конкретни мерки, ще работим по тях независимо кой е на власт.

Една от трудните задачи на президента е да намери точната дистанция от управляващите, така че едновременно да работи с тях по конкретни идеи и да запази възможността да ги критикува за грешките.

Така е. Аз бих казал, че конституцията е доста добре премерена и дава на президента и други възможности да реагира. Когато постигнем съгласие по "България 2020" (това трябва да стане до края на 2012 г.), когато облечем тези приоритети в конкретни политики и проекти, аз ще очаквам изпълнителната власт съответно да постига резултати. Ако няма резултати, отивам в парламента. Мога в критични моменти да правя и обръщения към нацията. Мога да изляза и да кажа на хората: "Някой ви променя приоритетите." Разбирам, че изпълнителната, законодателната и съдебната власт имат своята самостоятелност. Знам много добре конституцията – аз съм равно отдалечен от всички власти. Завися от тях, но и те от мен. Всички други власти имат нужда и полза от активно президентство.

Най-силният период на всеки президент е, когато на власт е партията, която го е издигнала. Тогава се получава добро разпределение на задачите между изпълнителната власт и държавния глава. Случва ли се нещо подобно и в момента? Разбирате ли се с какво правителството да помогне на президента и обратното?

Абсолютно. Съвсем съзнателно днес, в моето програмно слово, аз не споменах думата магистрала нито веднъж.

Факт. А защо?

Аз вече ставам президент на дългосрочните приоритети. Оттам нататък изпълнителната власт трябва да ги изпълнява чрез конкретни проекти. Същото е в енергетиката. Абсолютно недопустимо е президентът да се обяснява за този, или онзи проект, без да е задал приоритетите. Ако имаме ясни цели, тогава може да говорим за проекти. Аз ще се радвам да отида като президент за откриването на някоя магистрала и дай боже да започнем да строим някой от другите големи инфраструктурни проекти. Аз преди всичко ще бъде коректен към изпълнителната, законодателната власт и съдебната система. Моята задача ще е да задавам смислени посоки и да организирам президентството като център на дебати, който да легитимира тези приоритети. Да се отвори за всички партии и когато се обединим около конкретни цели, а аз ще съм този, който ще следи за изпълнението им. Съзнателно не казах думата магистрала, но ще следя тяхното изпълнение и нещо повече - надявам се през 2013 г. да не дойде някой, който да спре строителството. Освен ако българите не решат в широк обществен дебат, че има нещо много по-важно и адекватно на сегашната ситуация. Аз ще спазвам правилата. Очаквам коректно отношение и резултати от всички останали власти.

Понякога обаче ще се очаква от президента да взема отношение по текущи въпроси. Има добър пример от тази седмица – историята с шистовия газ. Тя е и тест за ролята на президента като обединител на нацията, защото има две много полярни мнения. Какво щяхте да направите вие, ако вече бяхте встъпили в длъжност.

Точно така. България отново и по тази тема се люшкаше в двете абсолютни крайности. Без да има обществен дебат, без да са дошли експерти, без да са дошли представители на компетентните дирекции от Европейската комисия, без да е направен разрез на цялата ситуация – плюсове, минуси, за да се вземе съзнателно решение. Много често се случва така в България. Задачата на президентската институция в подобни казуси ще бъде да реагира веднага чрез съответните съвети, за да инициира качествени дебати. Всички са поканени, всички гледни точки ще бъдат чути и ще взимаме съзнателно решение, след като сме премерили аргументите.

Как мислите да попълвате президентските квоти в различните органи?

Аз дадох заявка за посоката още в моите разговори, например с министъра на външните работи по назначенията за посланици, по същия начин и за съдебната система. За мен е важно тези назначения да не се случват в последния момент, по непрозрачен начин. Всички кандидатури трябва да бъдат публични достатъчно време преди избирането им и да се чуят ясните аргументи на тези, които ги номинират. Те трябва да кажат защо точно този човек трябва да стане ръководител например на някоя от съдебните институции в България. Какви са неговите предимства, качества? Ще искам повече съзнателен избор. За да имаме доверие в институциите, трябва да променим начина, по който се правят назначенията. Разбира се, не всички ще са доволни. И разбира се, всеки в България рано или късно е оплют. Нека обаче преди всеки избор да имаме време да чуем аргументите за него. Аз искам като президент, когато назначавам някого, по същия начин да сложим на сайта, да покажем известно време преди това кого смятам да назнача, заради какви негови качества и по кои приоритети смятам, че той ще бъде достоен да свърши работа.

Ще има ли веднага реакция от президентството по някоя от последните спорни теми – например шистовия газ и промените в Закона за горите?

Ще бъдем много фокусирани какво се случва в парламента, защото президентът е длъжен да познава логиката на съответните промени в законите. Част от моя екип – десетки хора в правната дирекция, правния съвет, юридическите секретари, ще се занимават специално с това, за да знаем и мотивацията за различните решения на парламента. Спокойно бихме направили един дебат в президентството по отношение на закона за горите. Но искам да кажа и друго. Аз съм свидетел как когато нямаше ски зона "Пирин" половината от населението в този регион се занимаваше с контрабанда на дървен материал. Аз съм абсолютно наясно, че създаването на икономическа перспектива за качествен туризъм в тази зона увеличи много работните места, остави младите хора в региона и в крайна сметка допринесе за много по-малко незаконно изсичане на горите. Като президент много бих искал да чуя различните аргументи. Мога да слушам и крайни мнения, но не съм привърженик на крайните решения. За съжаление в парламента невинаги успяваме да имаме широки дебати по тези теми.

Какви правомощия ще се прехвърлят на вицепрезидента?

Всички по конституция. Освен това Маргарита Попова ще бъде действаща част от екипа на президента. Много важна тема, която не влиза в конституционните й задължения, е реформата в съдебната система, назначенията в съдебната система, изграждането на качествени, морално отговорни и достойни магистрати. Това не е нещо, което ще стане бързо – то е процес и ние ще го следим внимателно. Няма да скрия, че ако ние нямаме добре работеща система на правораздаване, няма да имаме нищо друго.

А съгласен ли сте с предложението в новия закон в комисията по конфискация на незаконното имущество да няма президентска квота?

Не съм съгласен да няма президентска квота в комисията. Считам, че е грешка. Абсолютно съм убеден, че когато се чуят нашите аргументи, тази позиция ще бъде променена. Президентът като пряко избран от народа има своята силна дума и в тази толкова важна тема за липсата на справедливост. Когато обикалях из страната като кандидат-президент, хората ми казваха най-често две неща и аз няма да спра да ги повтарям. Те казваха "Справедливост", те казваха "Резултати". Справедливост за тях означаваше да няма царкировци във всяко населено място в България. За целта комисията за конфискация на незаконно придобито имущество играе важна роля, също трябва и президентът. Очаквам и ще се боря за това. Надявам се това да не е първият случай, в който ще наложа вето, защото президентството трябва да има представител в тази комисия. Важно е за българите.

В речта си след клетвата в парламента формулирахте много конкретни цели – доходите на българите през 2020 г. да са поне 70% от средните за ЕС, България да влезе в "топ 50" в света по конкурентоспособност... Как се спряхте точно на тези показатели?

Така съм учен. Това е част моето немско прагматично възпитание. За мен е важно не просто да има приоритети и проекти, а прогрес. Прогресът означава да има измерими индикатори, които ни показват, че напредваме. Не просто да си говорим бедни ли сме, богати ли, производителни, ефективни... За мен това са обективните индикатори на прогреса и те ще бъдат непрекъснато следени. Когато си поставяме за цел да бъдем в топ 50 по качество на бизнес средата, това не е лесно упражнение. Трябва да видим всички индикатори, да видим каква е оценката в момента по тях и по всеки един от тях да направим план за действие как наистина да го докараме до топ 50. Убеден съм, че можем. Единственият начин да успеем обаче не е революцията. Не съм фен на революцията. Аз съм фен на постоянните усилия и съзнателното усилие всяка година да бъдем по-конкурентоспособни, по-приветливи за инвестиции, по-производителни и това трябва да се измерва всяка година.

Профил

Росен Плевнелиев е четвъртият български президент след 1989 г. В четвъртък той положи клетва в парламента, а в неделя е военната церемония, след която той официално ще встъпи в длъжност. Плевнелиев влиза в президентството с амбициите да наложи изцяло нов стил на работа, като превърне институцията в място за обсъждания и дефиниране на дългосрочните приоритети за държавата.

Срещаме се с Росен Плевнелиев само два часа след края на церемонията по заклеването му като президент в стаята, която той дели с екипа си в сградата на партийния дом. Настроението на всички е леко приповдигнато, а на масата има шоколадови бонбони и чинии с парчета торта. Новият държавен глава и екипът му се нанасят в сградата на президентството в неделя, след военната церемония по предаване на властта...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


42 коментара
  • 1
    fatec55 avatar :-(
    fatec55

    Тема, която не влиза в конституционните ПРАВОМОЩИЯ и на президента и на вицето , е реформата в съдебната система! Така че това звучи като тупане по гърдите "Болгар! Болгар... "
    А и по какъв начин ще стане , изграждането на качествени, морално отговорни и достойни магистрати ? Това да не е комин - когато не ти е достатъчно висок да го надстроиш ?!...
    Пак ПРАЗНИ ПРИКАЗКИ и изхвърляния ....

  • 2
    borabora54 avatar :-P
    borabora54

    Ясно! Пак ще чакаме години ... години.... години...
    Щото на България са й нужни радикални промени, а не еволюционна умозрителност... Когато му дойде времето...

  • 3
    raz_dva_tri avatar :-|
    Raz Dva Tri

    Дано успеете да реализирате плановете си г-н Президент! Ще имате доста препятствия, доста от които "подводни". Успех!

  • 4
    peshokev avatar :-|
    peshokev

    Аз пък не съм фен, цял живот да чакам промяна. Ха сега, като е толкова конкретен и конструктивен г-н президента, да разпише една страница със конкретни цели които си поставя да постигне през мандата. Да разпише още една страница с критериите по които ще се оценяват резултатите.
    Да ги качи на сайта на президентството и да не ги сваля от там до края на мандата си.
    Щото и аз съм пълен с добри намерения, старая се и полагам големи усилия, но ми плащат само ако постигам резултати.

  • 5
    bigman avatar :-|
    BGman1

    До коментар [#1] от "fatec55":


    [quote#1:"fatec55"]Пак ПРАЗНИ ПРИКАЗКИ и изхвърляния .... [/quote]
    Не познавам из основи президентските лостове за влияние...но мисля че Гоце добре използва своите...постигна това за което беше назначен от ДС...останахме си най бедната държава в Европа...не допусна конкуренция на руската енергийна мафия...продължаваме да чиракуваме на червените олигарси...
    Така че, ако Плевнелиев съумее да промени част от негативите наследени от предшественика си със сигурност ще бъде успешен Президент...

  • 6
    mapto avatar :-|
    mapto

    Много важен е ангажимента пред обществото (public engagement). Липсата на обясняване на решенията пред обществото изигра лоша шега на Костов. Комуникирането на работата е още по-важно за президентската институция, която лесно може да получи медийно време, но трудно може да прокара определена инициатива, ако институциите се хванат само за формалностите.

    Затова такива интервюта пред медии са много важни, но може би трябва да се помисли как ангажимента може да премине в 21ви век - в индивидуален онлайн контакт с всеки, който иска да комуникира с институциите. Разбира се с определена мярка, за да не започнат разни като д-р Стефан Чолаков да приемат президента за личен психоаналитик. Все пак личният подход е важен. Показва, че в институцията има хора.

  • 7
    throughya avatar :-|
    throughya

    До коментар [#4] от "peshokev":

    плюс4е.

  • 8
    dbbonev avatar :-|
    dbbonev

    'в сградата на партийния дом'?

  • 9
    chaniva avatar :-|
    chaniva

    Поредните страници, изпълнени с безсмислени/безвкусни локуми.
    На човека всичко му е азписано, подготвено - само се нанася в неделя и започва да изпълнява заръките - ПР-те на партията му няма да позволят да се откланя от пътя, който ГЕРБ???? му е начертала.

  • 10
    peshokev avatar :-P
    peshokev

    69 пъти казва "ЩЕ" и 2 пъти "2020". Който не вярва да брои.
    Втори път чета интервюто и ми се струва още по абстрактно, но пък е забавно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход