"Озаптяването" на хипермаркетите

Подготвяните нови правила за лоялна търговия са компромисни според производителите, а според веригите - излишни и вредни

   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова
Нямаме притеснения за сроковете за разплащане. Ние ценим и практикуваме т.нар. fair, или честна култура на поведение към доставчиците

Милена Драгийска-Денчева,

управител на "Lidl България"

Промените в закона са по-скоро компромисни. Първоначално бяха много по-добри за производителите, но се направиха отстъпки

Димитър Зоров,

собственик на "Пършевица"

Година след като български производители обявиха, че големите търговски вериги им "извиват ръцете" в опит да постигнат най-ниските възможни доставни цени и поискаха специално законодателство, което да ги защити от "агресивния" подход на веригите, министерството на икономиката е почти готово с промени в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), които трябва да регулират отношенията между страните, научи "Капитал Daily". Нова глава в ЗЗК ще регламентира "лоялната търговия" по два основни параметъра - с известни ограничения на финансовия натиск на големите вериги върху търговците, както и с мерки за ускоряване на разплащането между двете страни. И докато производителите определят мерките като компромисни, големите търговски вериги продължават да поддържат мнението, че всякакви регулации са напълно излишни и дори биха имали негативен ефект. 


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


18 коментара
  • 1
    kireto avatar :-|
    Кирето

    Повече от ясно е,че търговците ще роптаят,а производителите ще са за промените.Търговските вериги могат да използват мерките за да си завишат цените.Вървим,макар и бавно в правилната посока.
    Всяко начало е трудно, но все пак трябва да се започне от някъде.

  • 2
    emo_enev avatar :-|
    Newcastle Fan

    Най-големият проблем е, че в търговските вериги има много вносни продукти (включително и произведени в Германия), които са на цени като българските (дори и по-ниски в някои случаи) понякога и с по-добро качество. Това се дължи на по-модерното производствено оборудване в Европа и по-високата производителност - особено при трайни продукти. Съответно веригите в България могат да си внасят стока от европейски доставчици ако българските производители предявяват повече претенции и искат по-добри условия.

  • 3
    ace avatar :-|
    ace

    Който не е разбрал, че да - веригите притежават "значителна пазарна сила" и да, злоупотребяват с нея от години, просто пада от Марс. Тук не става дума за непазарни мерки, а за това правилата, които така или иначе съществуват, да се направят така, че да защитават страните. В Европа веригите плащат, тук си раздават бонуси за мотаене на доставчиците. Големите в ритейла са излобирали доста и на ниво БГ и на ниво ЕС. Те имат и инструментариума, и наглостта. Недейте да развивате някакви "либерални" теории, които въобще не са либерални. Концентрацията и картелите не са добри за пазарната икономика.

  • 4
    m17 avatar :-(
    m17

    Този закон е поредната глупост извършвана с мисълта за добро дело. За всеки човек с елементрани мисловни възможности е ясно че в цялата цена на една стока се плаща от крайния потребител. И като натоварваме тази цена с регулации, няма как тя да не нарастне. И докато някой регулации, например етикетиране, срок на годност и т.н. имат смисъл защото цената им е поносима спрямо ползата за крайния потребител то други регулации, който пазат корпоративните интереси на някой субект за безмислени за потребителите.
    Отгоре на това такива регулации са напълно безмислени в една отворена пазарна икономика. Ако местните производители подържат високи цени веригите просто ще внесат от други страни в ЕС.

  • 5
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#3] от "ace":

    Всяка сделка е компромис между продавача и купувача. И щом има сделка значи условията са приемливи и за двете страни. И ако натоварвама тази сделка с допълнителни регулации какво очаквате да стане - да прецакате единия участник ли ?. Това дори теоретически не може да стане а на практика просто тази сделка не се извършва. А купувача си търси друг продавач.
    Не си сли спомняте какво се се случва като имаше фиксирани цени на стоките при комунизма - просто нямаше стоки.

  • 6
    kireto avatar :-|
    Кирето

    Когато вдигат ток,бензин,телефония и вода всички ревем, че трябва регулаторните органи да се намесят.Когато същите тези органи се намесват в търговията на дребно,трябвало да се спазват пазарните принципи...
    Можем ли да си изберем друг доставчик на ток или вода?
    Тук идеята е не да се регулират отношенията търговец /супермарект/ - краен клиент,а отношенията между търговец и доставчик.
    Крайният клиент може /или поне би трябвало да може/ само да спечели това.
    Озаптяване на картелите между супермаркетите и натиска им върху българските производители.

  • 7
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    Това, че видите ли потребителят щял да е губещ не е много така. Въпросният потребител нали все пак работи някъде. И има много потребители, които работят във фирми производители на стоки, които се продават по хипермаркетите. Удряйки по производителя, това рано или късно се отразява много по-зле на потребителя, който няма да може да потребява, отколкото някои регулации, които така или иначе се въвеждат в доста други страни, където т.нар. вериги са вече 70-80 процента от търговията и се чудят как да стимулират пак дребните търговци и производителите.

  • 8
    peshokev avatar :-|
    peshokev

    До коментар [#4] от "m17":
    Приятелю, само се хабиш. В природата на човек е да си измисля реалност, после да си живее в нея и да я защитава, до като обективната реалност не му извърти един шамар. Малките деца и големите хора доста си приличат.
    Изключвам разбира се, варианта когато тази измислена реалност, корелира с обективната реалност.

  • 9
    customize avatar :-|
    customize

    всички злини започват с добри намерения

  • 10
    yotata avatar :-|
    йотата

    Кои са по-важни в България - производителите или потребителите?
    Имат ли право на избор и едните и другите?
    Каква им е алтернативата?
    Едва когато смислено отговорим на въпросите можем да защитаваме едната или другата позиция.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход