С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 27 яну 2012, 14:30, 14598 прочитания

Към бъдещето и назад

Как едно столично училище направи първото си онлайн контролно и колко много още липсва в българското образование

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Точно в осем сутринта миналия понеделник всички ученици от 12 а клас на столичната Немска езикова гимназия бяха онлайн. Но не във Facebook или във vbox7. А за да направят класната си работа по български език и литература и да се тестват за задължителната матура през май. При това от компютъра вкъщи.

Онлайн уроците по литература в Немската започват още от началото на тази учебна година. Инициатор е преподавателят Марта Джалева, а идеята й хрумва миналата година, когато на неин ученик му се налага да остане за по-дълго време вкъщи заради здравословни проблеми. Тогава тя разбира за проект на Центъра за образователни инициативи, които с финансовата подкрепа на фондация "Америка за България" разработват онлайн платформа за дистанционно обучение, базирана на moodle, представят я в училища в страната и обучават учители. Джалева предлага на дванайсетокласниците да проучат платформата и да решат дали искат да работят с нея. Отговорът е единодушно "да". Следва бързо обучение във всеки клас от Центъра за образователни инициативи. Няколко дни след 15 септември целият курс по литература за 12 клас вече е онлайн - с материали по всички теми, календар на задачите за годината и тестове за матурата. Учениците имат виртуална класна стая, форум, място за качване на файлове, уикисекция. Домашните имат начален и краен срок, в който са активни. Всеки грешен отговор в тестовете те отпраща към правило, което очевидно има нужда да си припомниш, а в изпитите ти намалява резултата. Преподавателят вижда кой ученик какъв материал е чел и колко време се е готвил. Може да направи статистика на най-често срещаните грешки и да определи кои теми имат нужда от повече дискусия в клас.  


Ефектът от онлайн платформата върху учебния процес е огромен. "Учениците са много по-спокойни - знаят, че всичко е там, онлайн, могат и да задават анонимно въпроси по материала", разказва Марта Джалева. Това според нея е и начин за справяне с агресията в училище. Когато едно дете например е под стрес, че изпуска част от диктуван урок или пък няма смелост да зададе въпрос пред всички останали, това го фрустрира. Качването на материалите онлайн и познатият му форум по някакъв начин свалят напрежението.

"Платформата може да бъде полезна по всички предмети, защото с нея дори и да отсъстваш, не пропускаш материал. Тази форма ми харесва, защото е модерна и е "в час" с нашите интереси и занимания в интернет", споделя Теодор Стоянов от 12 а клас. Негови съученици добавят в анкета за предимствата и недостатъците на платформата, че с нея могат да си видят резултата и грешките веднага след даден тест (вместо учителят да мъкне килограми хартия към къщи), няма опасност да запишеш нещо грешно в клас и ти помага да се подготвиш за университета. "Разсейваме се от Facebook", "токът спира" и други технически проблеми пък са сред минусите според дванайсетокласниците.

Противно на първоначалните възражения, че вкъщи учениците могат много по-лесно да преписват на класното, статистиката сочи друго - отговорите не се повтарят, няма и съмнения за плагиатстване от учебници и помагала. Броят отваряни в платформата материали дори показва, че дванайсетокласниците са чели много повече от друг път. "Ако бяха в училище, щяха да преписват като луди", допълва Джалева. Според нея оценяването по новия метод е по-обективно, освен това ученикът може да види прогреса си и как стои спрямо останалите. Преподавателят забелязва и предимство за себе си - "издигаш се в очите на учениците", най-малкото защото с помощта на новите технологии вече си една идея по-близо до техния свят. Родителите също подкрепят инициативата - някои от тях дори си взимат отпуск в деня на онлайн класното и осигуряват на детето си допълнителен компютър в случай на проблеми с техниката. Всъщност те също имат достъп до платформата и могат да следят прогреса на детето.



Според Цветан Цветански, председател на УС на Центъра за образователни инициативи, този нов вид обучение помага и за индивидуалната работа с всеки ученик. Софтуерът може да покаже постиженията и интересите на отделните деца и по този начин учителят да се ориентира как да работи с тях. "На едно дете можеш да дадеш да прочете Яворов, на друго - Вапцаров", дава пример Цветански. Този начин според него е добър и за самочувствието на учителя, който се чувства ангажиран с управлението и контрола над една среда. "А за да може учителят да си възстанови авторитета, първо трябва да възстанови самоуважението си", коментира той.

Успехът на обучението по литература в Немската се дължи и на още един фактор - учениците там имат активна роля в целия процес. Освен че сами одобряват новата онлайн платформа, Марта Джалева се консултира с тях при разпределянето на материала през годината и при определянето на датите за изпитните работи. Това създава у учениците чувство за значимост, за участие в образователния процес и отговорност към това, което се случва.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Крайно различни прогнози за изборите в София, финансовото министерство залага 3.3% ръст на БВП догодина Вечерни новини: Крайно различни прогнози за изборите в София, финансовото министерство залага 3.3% ръст на БВП догодина

И още: Готова е първата отсечка от "Турски поток" в България; Brexit пак ще се отложи, ако парламентът не одобри сделката на Джонсън

21 окт 2019, 137 прочитания

Вярно или не за "Топлофикация София": колко, на кого и защо дължи 1 Вярно или не за "Топлофикация София": колко, на кого и защо дължи

В предизборната битка стандартният договор на "Булгаргаз" се оказа рекетьорски за столичното парно

21 окт 2019, 623 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Резултати, а не просто усвояване

Как изглежда кохезионната политика, гледана от десния долен ъгъл на Европа

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10