С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
20 27 яну 2012, 14:30, 13758 прочитания

Към бъдещето и назад

Как едно столично училище направи първото си онлайн контролно и колко много още липсва в българското образование

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Монополът на тетрадката

Какво пречи на училищата да разчупят преподаването и програмата

4 окт 2013

Популизмът е заразен

Истерията около учебния план по литература е притеснителен по няколко причини и нито една от тях не е трябва ли да е задължителен Ботев или не

21 юни 2013

Скочи в математиката

Една история за това как уравненията, функциите и вероятностите могат да станат полезни и забавни

19 окт 2012

е-защо?

Образователното министерство търси кой да достави онлайн платформа за обучение, но вместо похвали засега събира критики

13 юли 2012

Големите надежди

Няколко млади български учители със заразяващ ентусиазъм, който може да задвижи скърцащата образователна система

27 апр 2012

Добър (4)

Новият закон за училищното образование върви в правилната посока, но има още какво да се направи

17 фев 2012

Учениците в частните детски градини и училища ще получават държавна издръжка

Образователното министерство най-после завърши новия закон за училищното образование

14 фев 2012

Онлайн урокът на с. Търън

...Или как електронното образование може да реши проблема с честите дървени ваканции

10 фев 2012

Клуб "Капитал": Какво трябва да се промени в образованието

Видео и обобщение на дискусията за най-важните проблеми на образованието в България и възможните им решения

10 фев 2012

Целият свят в един екран

Интерактивните книги и учебници скоро ще оползотворят образователния потенциал на таблетите

3 фев 2012

Въпреки и вместо държавата

Реформите в образованието

27 яну 2012

Теорема на успеха

Златните медалисти по математика Павлена Ненова и Нгуен Чи Зунг за състезанията, образованието и бъдещето им

23 дек 2011

Най-добър сред лошите

Кои са проблемите на Софийския университет и как могат да се решат

2 дек 2011

Славното минало на сивото настояще

Как обучението по история в училище може да насади националистически нагласи

7 окт 2011

Учителят лидер трябва да вдъхновява

Професорът от IMD Гинка Тьогел пред "Капитал"

21 яну 2011

В момента няма връзка с този свят

Рейтингът на университетите показа нагледно как бизнесът и образованието продължават да не говорят на един език

5 ное 2010

Шест идеи, които ще разтърсят висшето образование

Какво трябва да се случи в университетите, за да произвеждат знание, а не дипломи

3 сеп 2010


Точно в осем сутринта миналия понеделник всички ученици от 12 а клас на столичната Немска езикова гимназия бяха онлайн. Но не във Facebook или във vbox7. А за да направят класната си работа по български език и литература и да се тестват за задължителната матура през май. При това от компютъра вкъщи.

Онлайн уроците по литература в Немската започват още от началото на тази учебна година. Инициатор е преподавателят Марта Джалева, а идеята й хрумва миналата година, когато на неин ученик му се налага да остане за по-дълго време вкъщи заради здравословни проблеми. Тогава тя разбира за проект на Центъра за образователни инициативи, които с финансовата подкрепа на фондация "Америка за България" разработват онлайн платформа за дистанционно обучение, базирана на moodle, представят я в училища в страната и обучават учители. Джалева предлага на дванайсетокласниците да проучат платформата и да решат дали искат да работят с нея. Отговорът е единодушно "да". Следва бързо обучение във всеки клас от Центъра за образователни инициативи. Няколко дни след 15 септември целият курс по литература за 12 клас вече е онлайн - с материали по всички теми, календар на задачите за годината и тестове за матурата. Учениците имат виртуална класна стая, форум, място за качване на файлове, уикисекция. Домашните имат начален и краен срок, в който са активни. Всеки грешен отговор в тестовете те отпраща към правило, което очевидно има нужда да си припомниш, а в изпитите ти намалява резултата. Преподавателят вижда кой ученик какъв материал е чел и колко време се е готвил. Може да направи статистика на най-често срещаните грешки и да определи кои теми имат нужда от повече дискусия в клас.  

Ефектът от онлайн платформата върху учебния процес е огромен. "Учениците са много по-спокойни - знаят, че всичко е там, онлайн, могат и да задават анонимно въпроси по материала", разказва Марта Джалева. Това според нея е и начин за справяне с агресията в училище. Когато едно дете например е под стрес, че изпуска част от диктуван урок или пък няма смелост да зададе въпрос пред всички останали, това го фрустрира. Качването на материалите онлайн и познатият му форум по някакъв начин свалят напрежението.

"Платформата може да бъде полезна по всички предмети, защото с нея дори и да отсъстваш, не пропускаш материал. Тази форма ми харесва, защото е модерна и е "в час" с нашите интереси и занимания в интернет", споделя Теодор Стоянов от 12 а клас. Негови съученици добавят в анкета за предимствата и недостатъците на платформата, че с нея могат да си видят резултата и грешките веднага след даден тест (вместо учителят да мъкне килограми хартия към къщи), няма опасност да запишеш нещо грешно в клас и ти помага да се подготвиш за университета. "Разсейваме се от Facebook", "токът спира" и други технически проблеми пък са сред минусите според дванайсетокласниците.

Противно на първоначалните възражения, че вкъщи учениците могат много по-лесно да преписват на класното, статистиката сочи друго - отговорите не се повтарят, няма и съмнения за плагиатстване от учебници и помагала. Броят отваряни в платформата материали дори показва, че дванайсетокласниците са чели много повече от друг път. "Ако бяха в училище, щяха да преписват като луди", допълва Джалева. Според нея оценяването по новия метод е по-обективно, освен това ученикът може да види прогреса си и как стои спрямо останалите. Преподавателят забелязва и предимство за себе си - "издигаш се в очите на учениците", най-малкото защото с помощта на новите технологии вече си една идея по-близо до техния свят. Родителите също подкрепят инициативата - някои от тях дори си взимат отпуск в деня на онлайн класното и осигуряват на детето си допълнителен компютър в случай на проблеми с техниката. Всъщност те също имат достъп до платформата и могат да следят прогреса на детето.



Според Цветан Цветански, председател на УС на Центъра за образователни инициативи, този нов вид обучение помага и за индивидуалната работа с всеки ученик. Софтуерът може да покаже постиженията и интересите на отделните деца и по този начин учителят да се ориентира как да работи с тях. "На едно дете можеш да дадеш да прочете Яворов, на друго - Вапцаров", дава пример Цветански. Този начин според него е добър и за самочувствието на учителя, който се чувства ангажиран с управлението и контрола над една среда. "А за да може учителят да си възстанови авторитета, първо трябва да възстанови самоуважението си", коментира той.

Успехът на обучението по литература в Немската се дължи и на още един фактор - учениците там имат активна роля в целия процес. Освен че сами одобряват новата онлайн платформа, Марта Джалева се консултира с тях при разпределянето на материала през годината и при определянето на датите за изпитните работи. Това създава у учениците чувство за значимост, за участие в образователния процес и отговорност към това, което се случва.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ремонти затварят голяма част от центъра на София през лятото Ремонти затварят голяма част от центъра на София през лятото

Най-засегнато тази година ще е карето между улиците "Раковски", "Граф Игнатиев", "Васил Левски" и "Цар Освободител"

22 юни 2018, 1279 прочитания

Борисов ще настоява за затваряне на границите на ЕС за мигранти 1 Борисов ще настоява за затваряне на границите на ЕС за мигранти

Премиерът запозна депутатите с позицията на България за мигрантите в отговор на декларация на БСП

22 юни 2018, 1131 прочитания

24 часа 7 дни

22 юни 2018, 6452 прочитания

22 юни 2018, 3575 прочитания

22 юни 2018, 1908 прочитания

22 юни 2018, 1804 прочитания

22 юни 2018, 1760 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Резултати, а не просто усвояване

Как изглежда кохезионната политика, гледана от десния долен ъгъл на Европа

Наемаш или не

С 20% ръст на наемите за една година, сделките са намаляли двойно, а наемателите търсят по-евтини варианти

Как да търгуваш с такива приятели

Доналд Тръмп отказва да разбере, че протекционизмът е не само лоша политика, но лоша икономика

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Славянска беседа

Журналистът и писател Мариуш Шчигел за днешна Полша, демокрацията като трудова злополука и лекарството против популизъм

Нежна е нощта

Лубри показва Ladies Only в Пловдив

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 23.06.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Краят на дизела и нашествието му в България?

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 22.06.2018 Прочетете