Към бъдещето и назад

Как едно столично училище направи първото си онлайн контролно и колко много още липсва в българското образование

Точно в осем сутринта миналия понеделник всички ученици от 12 а клас на столичната Немска езикова гимназия бяха онлайн. Но не във Facebook или във vbox7. А за да направят класната си работа по български език и литература и да се тестват за задължителната матура през май. При това от компютъра вкъщи.

Онлайн уроците по литература в Немската започват още от началото на тази учебна година. Инициатор е преподавателят Марта Джалева, а идеята й хрумва миналата година, когато на неин ученик му се налага да остане за по-дълго време вкъщи заради здравословни проблеми. Тогава тя разбира за проект на Центъра за образователни инициативи, които с финансовата подкрепа на фондация "Америка за България" разработват онлайн платформа за дистанционно обучение, базирана на moodle, представят я в училища в страната и обучават учители. Джалева предлага на дванайсетокласниците да проучат платформата и да решат дали искат да работят с нея. Отговорът е единодушно "да". Следва бързо обучение във всеки клас от Центъра за образователни инициативи. Няколко дни след 15 септември целият курс по литература за 12 клас вече е онлайн - с материали по всички теми, календар на задачите за годината и тестове за матурата. Учениците имат виртуална класна стая, форум, място за качване на файлове, уикисекция. Домашните имат начален и краен срок, в който са активни. Всеки грешен отговор в тестовете те отпраща към правило, което очевидно има нужда да си припомниш, а в изпитите ти намалява резултата. Преподавателят вижда кой ученик какъв материал е чел и колко време се е готвил. Може да направи статистика на най-често срещаните грешки и да определи кои теми имат нужда от повече дискусия в клас.  


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
20 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 3
    • + 42

    Закъсняла е точната дума. Moodle се използва масово от доста години вече, дори и на някои места в България: изобщо не е нещо революционно. Все браво, че някой се е сетил и в държавните училища да подтиква промяна. За класните по Интернет от дома съм скептичен, по-добре да се правят на място в кабинет с квестори и т.н. В противен случай рискът е прекалено голям. Ценното тук е, че някои от българските учители започват да разбират, че обратната връзка от учениците трябва да е на първо място. След това трябва да идват родителите на второ място и чак накрая разпорежданията на МОН, формата на матурата и т.н.

    Нередност?
  • 2
    v.v.v avatar :-|
    SELECT * FROM DUAL;
    • + 60

    Тази жена трябва да получи медал! От все сърце едно "Евала!" за куража и иновативното мислене! :) Но понеже една птичка пролет не прави, дано повече находчиви учители се осмелят на същото. Давайте смело напред!

    Нередност?
  • 3
    gallnare avatar :-?
    Мария
    • - 1
    • + 18

    Аз май не разбрах добре, и затова ще си попитам: Наистина ли moodle не се използва в България? Ама съвсем наистина ли? Питам, защото не схващам как така иновативното мислене е оставено без държавна подкрепа. И както правилно коментират по-горе, изобщо не става дума за нещо ново, а за масова практика в държавните училища в ЕС.

    Ако това е така, МОН или както там се нарича има ли идея в каква революционна ситуация се намира образованието навсякъде, и не на последно място заради технологичните промени? Как така повече от 20 години рием като добичета на едно място?

    Иначе, както четох днес, а и преди време в "Дневник", много е модно да се яхне метлата на "прогресивното образование", да се натикат всички учители в казана и на "горките деца" да се преподава по възможност малко, бавно и полека, като на умствено изостанали. И никакви мудъли и прочие глезотии:-(...

    Нередност?
  • 4
    rordin avatar :-|
    victor troska
    • - 6
    • + 27

    До коментар [#1] от "J.J.":
    какъв е рискът ако ги правят вкъщи?
    ако не знаят отговорът на даден въпрос те просто ще си прочетат материала за него. ефектът е, че технически ще са преписали, а практически, ще са усвоили въпроснията материал. което май беше и целта на цялото занятие.

    Нередност?
  • 5
    nixonanim avatar :-P
    Nixonanim
    • - 2
    • + 32

    Похвално е, че в едно училище са решили сами, без одобрение от някого да използват онлайн система за съдържанието.

    За съжаление moodle е остаряла и скучна платформа, всеки който познавам да работи с нея я псува. Има купища спецове в България, които за половин година биха могли да направят нещо много по-добро и вълнуващо. Техническия капацитет го ИМАМЕ!!!

    Много ми се иска да видя например инвестиция и развитие на българската система Envision, на Nimero (която се използва вече в 160 училища от над 7500 деца). Ще е далеч по-добре сами тук да си направим наше си нещо в което да инвестираме, отколкото да ползваме остарели и слаби системи просто защото xxx държави в света ги използват.

    И това за мен е напълно възможно да се случи без разрешението и одобрението на МОН, правителството или парламента. От тях вече две години чакаме нов закон за образованието.

    Нередност?
  • 6
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • - 3
    • + 26

    До коментар [#4] от "victor troska":

    Освен това за да препишеш от учебника трябва да си го чел вече и да знаеш къде да търсиш отговра :) за да препишеш от съученик трябва само да надигнеш врат

    Нередност?
  • 7
    vivianne avatar :-|
    LI
    • + 17

    Да, това е начин да се ползва умно мрежата, не само за див чат и чалга.
    Но пък точно възпитаниците на Немската, са по-далечко от чалгата, всъщност, надявам се да са. Поздравления за учителката!
    Знам, че онлайн препитването се ползва в езикови центрове - АвоБел, Престиж, модерно е-обучение има във ВУЗФ - все частни организации.

    Нередност?
  • 8
    zlatina3 avatar :-|
    HAGBARD
    • + 10

    Страхотна инициатива, поне в по- добрите училища би могла да се въведе с успех. Но при всички регулации, ограничения и санкции от страна на инспекторатите трудно може да стане масова. За съжаление образованието ни продължава да се управлява чиновнически и ограничено.

    Нередност?
  • 9
    antropos avatar :-|
    antropos
    • - 2
    • + 9

    До коментар [#3] от "mimi_pmi":Да, съвсем наистина! Дори когато учителите проведоха най-голямата и най-продължителна стачка в историята на България след Освобождението, тези техни искания/за модернизиране на образователния процес/ бяха дезавоализирани и на обществото се сведе информацията, че те искат само и единствено пари. Изкривяването продължава и до днес - София не е България, ха опитайте нещо подобно в което и да е градче. Пък и в днешно време, поне според мен, срамно звучат и дитирамбите от статията. В епохата на "Голямото село" това не е новива!

    Нередност?
  • 10
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 1
    • + 7

    До коментар [#4] от "victor troska":

    Прав сте, не обясних добре. Рискът при тази система е много голям. Не е особено трудно да намериш анализи със спорно качество в Интернет, в помощна литература и т.н. Цялата система даже те подтиква да го направиш. Аз завърших преди няколко години, но в 7-ми клас реших да си направя един експеримент: предадох едно съчинение-разсъждение, което беше изцяло copy/paste от помощната литература, която учителката ми по "Български език и литература" непрекъснато ни задължаваше да си купим. Е, получих 4-ка без никакви коментари... След като обясних какво е станало беше доста забавнo. :) Та идеята ми беше, в момента държавното образование в България, а и немалка част от частното, се е превърнало в един нездравословен бизнес, целящ само изнудване на учениците и родителите по n-брой начини. Единственият начин това да се промени е по-активна роля на учителите, които да променят собствените си странни стандарти и по този начин да повлияят на цялата система, включително и на МОН. Дано най-накрая се разбере, че свободата на мисленето е основното нещо, което трябва да се насърчава. Поставяме децата в рамки още от най-ранна възраст, което повлиява отрицателно на цялостното им развитие. Трябва да се насърчават да се интересуват, да развиват интересите си, а не да бъдат поставяни в изкуствени рамки чрез програми и т.н. Ако това се промени няма да има такъв риск.

    Нередност?
Нов коментар