Малцина са достойни за БДЖ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малцина са достойни за БДЖ

Не е ясно за коя гара пътува БДЖ

Малцина са достойни за БДЖ

Управляващите опитват да изгонят стратегическите инвеститори от приватизацията на "Товарни превози"

Калина Горанова
6441 прочитания

Не е ясно за коя гара пътува БДЖ

© Юлия Лазарова


Министърът на транспорта Ивайло Московски тази година ще има възможността да се освободи от част от "товара" си. След като преди месеци той заяви, че на него се е паднала късата клечка да отговаря за държавни мастодонти, затънали в проблеми и дългове, визирайки пощите и железниците, тази година той ще се раздели с една от тежестите си - "Товарни превози". Приватизацията се очаква да започне през март и надеждата на правителството е да приключи сравнително бързо, защото парите са нужни на свръхзадлъжнялото БДЖ.

Сделката обаче отсега се очертава натоварена с проблеми - първо, стратегическите инвеститори се отблъскват с ненужно високи критерии. Освен това в последния момент се правят продажби и прехвърляния на активи, като някои от тези движения допълнително могат да отслабят интереса към дружеството (виж карето). И за да не нямаме второ копие на продажба на "Булгартабак", т.е. устойчива тенденция на нагласени сделки, управляващите могат този път да обсъдят малко по-широко идеите си и да ги нагласят по пазарната логика, а не по желанието на конкретен инвеститор. Защото съвпаденията са твърде много - случайно или не, като потенциални кандидати се спрягат аналогични на първата процедура имена.

За какво се борим

Въпреки че правният анализ и оценката на "Товарни превози" са завършени едва преди дни, Министерството на транспорта отдавна е готово с критериите си към купувачите. Те са изложени в писмо до Агенцията по приватизация (АП) от 21 ноември 2011, подписано от Ивайло Московски. Критериите на министъра вдигат високо летвата за стратегическите инвеститори. Те трябва да имат общ оборот от 500 млн. евро общо за последните 3 години. За сведение - БДЖ "Товарни превози" има приходи от 167 млн. лв. през 2011 г. Представители на сектора твърдят, че на условието отговарят шепа държавни жп превозвачи от Европа. Според писмото на Московски не съществува и възможността да се търсят спедитори, а само жп компании. А консултанти твърдят, че големи европейски спедитори също проявяват интерес.

За финансовите инвеститори критерият е точно копие на условието към кандидатите за "Булгартабак холдинг" - да управляват активи от 1 млрд. евро и да имат 25 млн. евро собствен капитал.

"Изискванията са заложени високи умишлено, за да не кандидатстват случайни компании", коментира говорителят на транспортното министерство Георги Андреев. Така обаче може да се стигне и до другата крайност, броят на желаещите да бъде сведен до миниум, като така може да се пропуснат и някои добри оферти.

"Критериите към стратегическите инвеститори са много завишени, а занижени към финансовите", коментира Станко Станков, управител на частната жп компания "Булмаркет". Това е първата частна фирма на пазара, като оперира от седем години, но няма да може да участва не само заради оборота, но и заради нужния 10-годишен опит. Според Станков така се стига до противоречие - от една страна, министерството хем заявява, че иска да запази дейността на компанията, хем не допуска стратегически инвеститор. От компанията обясняват, че биха проявили интерес, но не и към момента, тъй като не попадат в групата на допустимите. Същият аргумент изтъкна и Филип Ромбаут, изпълнителен директор на "Агрополихим". Дружеството е съакционер в най-голямата частна жп компания в страната - "Българска железопътна компания". "Не проявяваме интерес, ако не можем да участваме. Сега няма такава опция", коментира той.

От ръководството на БДЖ коментираха, че те самите са предложили в пъти по-ниски критерии. Реално нито дружеството, нито министерството обаче могат да определят точните критерии. Решението по закон трябва да е на АП. Ако пак направим аналог с продажбата на "Булгартабак", тогава критериите за изкупуване на тютюн, които изгониха чуждите кандидати, бяха решавани на най-високо ниво - минаха през санкцията на премиера Бойко Борисов. Сегашните идеи на Московски може отново да идват по този път. Засега от АП твърдят, че писмото е само за сведение, т.е. има шанс за редакция.

В списъка на спряганите

Точен измерител на интереса към компанията няма. Консултанти говорят за все пак силен чужд интерес и за проучване от страна на български групи. Списъкът с местни имена е вече класическият: банкерът Цветан Василев, Васил Божков (който има и друг жп бизнес), Първа инвестиционна банка (покрай връзката с "Надин" и "Кремиковци", "Химимпорт" (които пък наблюдавали всичко обявено за продажба). Два различни източника посочиха, че консултантът на руската ВТБ Милен Велчев е говорил за интерес на клиента си към "Товарни превози". По подобие на "Булгартабак" и в този случай се твърди, че зад офертата ще стоят интереси на Цветан Василев.

От другата страна е групата на чуждите стратегически кандидати. Тук информациите се разминават - едни говорят за австрийски интерес, други за испански, трети за британски. Единственото повторение е по линия на заинтересуван кандидат от Турция. Два различни източника твърдят, че това е Koc Holding (един от най-големите индустриални конгломерати в Турция, собственост на едноименната фамилия). В миналото дружеството искаше да приватизира БТК, но загуби състезанието. Сега дори имало вероятност Koc Holding да привлече за партньор и Deutsche Bahn. За целта е възможно в критериите за купувачи да бъде допълнена и опцията за консорциум.

И още съмнения

Засега ясните неща около сделката изглеждат така: ще се продава 100% от дружеството, а процедурата трябва да започне до края на март. Най-вероятно ще става чрез конкурс. А очакваната цена е в диапазона 70-130 млн. евро.

Има обаче и няколко неизвестни. Основната част от документацията вече е изготвена от консултанта "Камбуров и съдружници" и предадена в АП. Сега се доуточняват въпроси по анализа. Компанията имаше доста краткото време от няколко месеца, за да работи по "Товарни превози". А според консултанти за подобен срок трудно може да се направи детайлен анализ и оценка на дружество със стотици активи и смесена собственост. Така например все още не е ясно какво ще стане с фериботния терминал във Варна, където собствеността е смесена между БДЖ "Товарни превози" и Национална компания "Железопътна инфраструктура", а той се използва от Параходство "Български морски флот". Неясна е и съдбата на около 10 сгради, в които към момента се ползват от транспортна полиция, но все още са в активите на "Товарни превози".

Ясно е обаче какво ще получи купувачът - 219 локомотива, около 4950 вагона и загуба от 10.5 млн. лв. през 2011 г. Към тях като бонус ще има и 4352 служители, които при твърда политика от страна на БДЖ могат да бъдат намалени с 1000. Той ще трябва да се справи и с превозването на 11.6 млн. тона жп товари (колкото е превозила БДЖ през 2011 г. от общо 14-15 млн. тона за страната). При тази равносметка един стратегически инвеститор би имал по-добри шансове да се справи с компанията.  

Финална разпродажба

Докато приватизацията на "Товарни превози" се подготвя, компанията прави разпродажби като за последно на ненужните си товарни вагони. Целта е да съберат повече приходи, обясняват от БДЖ. За търговете обаче разбират малцина, а наддаванията са огласени скромно - на сайта на компанията в съответния подраздел за търгове и продажби. През есента компанията се раздели с 514 вагона за скрап за малко над 3 млн. лв. Продажбата не става от раз и цената пада на всеки нов опит. От БДЖ посочват, че купувачът е търговецът на скрап "Надин". Последваха критики. От една страна, за ниската цена, като от бизнеса с метали коментираха, че всеки един вагон струва с около 3 хил. лв. над договореното, както и че компаниите изобщо не са разбрали за търга. Втората критика беше, че вагоните не са били отписани от движение, както и че някои от тях са били използваеми и е можело да се продадат като работещи вагони. Последва опит за продажба на още 940 вагона този път в движение. Първоначалната им цена беше 10.3 млн. лв., а мотивът - отново да се изкарат допълнителни средства. Търгът обаче отново не беше шумно огласен, а датата на провеждането му е 23 декември. Неизненадващо се явява само един кандидат. Той купува 310 вагона за 4.5 млн. лв. За останалите ще има нов търг на по-ниска цена. Разпродажбата предстои. Следете сайта на БДЖ.

Министърът на транспорта Ивайло Московски тази година ще има възможността да се освободи от част от "товара" си. След като преди месеци той заяви, че на него се е паднала късата клечка да отговаря за държавни мастодонти, затънали в проблеми и дългове, визирайки пощите и железниците, тази година той ще се раздели с една от тежестите си - "Товарни превози". Приватизацията се очаква да започне през март и надеждата на правителството е да приключи сравнително бързо, защото парите са нужни на свръхзадлъжнялото БДЖ.

Сделката обаче отсега се очертава натоварена с проблеми - първо, стратегическите инвеститори се отблъскват с ненужно високи критерии. Освен това в последния момент се правят продажби и прехвърляния на активи, като някои от тези движения допълнително могат да отслабят интереса към дружеството (виж карето). И за да не нямаме второ копие на продажба на "Булгартабак", т.е. устойчива тенденция на нагласени сделки, управляващите могат този път да обсъдят малко по-широко идеите си и да ги нагласят по пазарната логика, а не по желанието на конкретен инвеститор. Защото съвпаденията са твърде много - случайно или не, като потенциални кандидати се спрягат аналогични на първата процедура имена.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

31 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    И с БДЖ ще стане каквото стана с останалите приватизирани мастодонти - едно голямо нищо!

  • 2
    svetlaq avatar :-P
    svetlaq

    Приватизацията на БДЖ-Товарни превози е задължителна,заради много обтстоятелства,защото няма друг начин да получим заема от Световната банка,защото не е работа на държавата да се занимава с превози и защото това е единствената надежда пред компанията да се модернизира.Цветан Василев има ли сделка в България,в която да не го замесвате?Какъв ви е проблема с него не знам,но аз не мисля,че той ще е лош собственик,стга да предложи добра цена за БДЖ.

  • 3
    svetlaq avatar :-|
    svetlaq

    До коментар [#1] от "geordgeo":

    Те добре,че сега преди приватизацията са цъфнали и вързали,направо европейските държави ни завиждат за прекрасното състояние на БДЖ :)

  • 4
    pesho_ark avatar :-|
    pesho_ark

    То още нищо не е сигурна, ама вие си предполагате и си пищете- няма проблеми. И пак едни и същи имена се спрягат- все едно и също. Ама дано наистина да се окаже ,че Цветан Василев е сред купувачите, че поне човека знае как да спаси положението:)

  • 5
    elena_kil avatar :-|
    elena_kil

    Надявам се или Цветан Василев ,или Първа инвестиционна банка да го купят, че да го оправят и закрепят това БДЖ и всички да сме доволни. Те поне ще си свършат добре задълженията, работила съм и с двете банки и са изключителни професионалисти.

  • 6
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    След партийти очевидно вече и банките имат платени форумци :)
    Трима с рейтинг нула ни обясняват колко велик е цветан василев :)

  • 7
    mihal_mh avatar :-|
    mihal_mh

    Поне, ако е Цветан Василев БДЖ ще остане БЪЛГАРСКО, а няма да е пак на някой чужденец.

  • 8
    rado767 avatar :-|
    rado767

    Я вижте хубаво в статията колко чужденци чакат на опашката! Защо трябва да се позволява всичко в България да е на чужденци- само да печелят от нас и да си перат парите? По -добре да е Василев- единствено неговата банка е българска! За какво повече да си говорим.....

  • 9
    kazahstan avatar :-|
    kazahstan

    Какво ви е все Цветан Василев в устата.Цветан Василев това,Цветан Василев онова,да не би да е незаконно да участвш и приватизационните търгове на държавата? Който предложи най-добри условия,той ще спечели наддаването,а и сътоянието на БДЖ-Товарни превози не е за завиждане,ако вие мислите,че е много лесно от такава изпаднала компания да направиш печелившо предприятие,по-добре вие се заемете,да ви видим тогава.

  • 10
    burgazliika avatar :-P
    burgazliika

    Цветан Василев е единствения,който има опита и ресурсите да изправи тази закъсала компания на крака,да я измъкне от батака и да я направи модерен и печеливш товарен превозвач,така че не знам какво имате проти той да участва в процеса по приватизация.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.