История за два града
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

История за два града

История за два града

София разполага с по-малко пари от Виена, но ги използва по-неразумно

Зорница Маркова, Вера Денизова
9272 прочитания

© Антония Тилева


Знаете ли колко делят София от най-добрия град за живеене през 2011 г.? Само 10 часа път с кола, 1 час полет със самолет, някакви си 1000 км и... над 11 млрд. евро.

Иначе Виена и София са сходни като територия и население. Бюджетът на австрийската столица през тази година обаче е 18 пъти по-голям от софийския и е 11.83 млрд. евро. Това е много по-близо като размер до парите, с които разполага българската държава. Този разкош си има своето обяснение - различният стандарт на живот в двата града.

Средната работна заплата в София през миналата година е била около 450 евро на месец, а във Виена - малко над 2500 евро. По-доброто благосъстояние на хората все пак зависи и от икономиките на двете държави и едва ли ще ви изненадаме с констатацията, че тази на Австрия е много по-развита и голяма.

И докато БВП на глава от населението в България е едва 4.8 хил. евро, този показател за Австрия е 34.1 хил. евро. Има и още. Ако не правиш нещо както е по правилата във Виена, често може да отнесеш глоба. Ако караш колело в насрещната посока, ще получиш фиш, а ако искаш да си надстроиш тавана, трябва да си купиш паркомясто. Тоест за всяко нещо, което правиш или ползваш повече от останалите, трябва да дадеш на града и повече пари.

Ако има нещо, по което си приличат двете столици, то е в приблизителната структура на управление на дейностите в тях. В повечето случаи компаниите, които предоставят обществени услуги, са 100% собственост на общината. И двата града разчитат и на финансиране от държавата, но докато около 50% от парите във Виена идват от федералния бюджет, в София този процент е около 20.

Структурата на данъците и таксите, които събират двете общини, също е различна. В номинално изражение виенските изглеждат по-високи, може би затова и един от проблемите на града е ниската им събираемост. Двете общини си приличат и в още нещо - и двете завършиха миналата година с просрочени задължения. Естествено, разликите отново са в размера, в полза на Виена. През тази година австрийската столица ще натрупа дългове от над 3 млрд. евро и за да балансира бюджета си, вдига повечето от таксите, които събира от гражданите си.

Така или иначе суперградът си има и своята цена, а за да стане такъв, освен пари в него дълги години е влагана и целенасочена мисъл. И не е учудващо, че за култура във Виена годишно се харчат стотици милиони евро. Те след това се възвръщат бързо под формата на милиони туристи, които подхранват местната икономика.

Ако има нещо, за което може да бъде похвалена Столичната община пък, то е политиката й на невдигане на данъци. А в опит да насърчи туризма общината тази година дори понижи туристическия данък.

Още от края на XIX век София често е гледала Виена като модел за управление на града. С идването си в България Фердинанд решава да направи всичко възможно столицата да заприлича на австрийската. Той кани известни тогава архитекти и влиянието им все още се усеща тук-там около жълтите павета. През годините дистанцията между двата града никога не е била скъсявана значително, но мечтите София да стане Виена на Балканите винаги са актуални.

В следващите редове ще ви предложим кратко сравнение между четири от най-проблемните области в София и Виена.

СОФИЯ

Чистота

На година жителите на София изхвърлят около 500 хил. тона битови отпадъци (това означава, че всеки софиянец "произвежда" по близо килограм на ден). За да си представите какво означава това – за превозването им са нужни около 143 хил. тежкотоварни камиона. За събирането на боклука, както и за почистването на улиците на града имат грижата осем консорциума и фирми концесионери. Всяка от тях отговаря за различна част на града. Това са ЗМБГ, два консорциума с участието на фирма "Титан", други два консорциума с участието на АЕС Х, както и компанията "А. С. А. България" ООД. За почистването на шеста зона, в която са районите "Красно село" и "Красна поляна", отговаря консорциумът "Щрабаг Умвелт сървиз". За да бъде градът чист (или поне за да не тъне в още по-голяма мръсотия), през тази година Столичната община ще плати на фирмите общо 87.2 млн. лв. От тях 12 млн. лв. са предназначени за зимно почистване, а за лятно – 33.3 млн. лв. За сметосъбиране и сметоизвозване ще отидат над 50 млн. лв. От общината обаче обясняват, че фирмите по почистването имат амбициите да вкарат и нова техника, за да оптимизират работата си.

Сега по-голямата част от тази дейност се извършва ръчно или с остарял машинен парк. А дали е достатъчно чисто се контролира от т.нар. столичен инспекторат.

София все още е далеч от идеята за разделно събиране на отпадъците, което след това да позволи тяхното рециклиране. Градът все още не разполага и със собствен завод за преработка на отпадъците, въпреки че по проекта, който трябва да се финансира с евросредства, се работи от години.

Улици

Освен по-чист софиянци искат да видят своя град и с по-поддържани улици. През тази година за ремонт на улици са заделени 27.6 млн. лв., или почти колкото миналата година. Зам.-кметът по финансовата дейност на общината Дончо Барбалов обяснява, че с тази сума ще бъдат ремонтирани 585 дка. За сравнение - това е площ почти колкото Морската градина в Бургас. Мерната единица не е в километри, тъй като ширината на улиците е различна, поясняват от общината. Продължава и изграждането на пет кръстовища на 2 нива с европари. "Тази година 3 от тях трябва да бъдат готови", каза Барбалов. Около 3.3 млн. лв. са заделени за изграждане на улици, ще бъдат ремонтирани и 10 подлеза, както и 10 кръстовища. Ремонтът на улици вече беше обявен за един от приоритетите в работата на общината за тази година. Дали това ще е така? Ще се разбере наесен.

Градски транспорт

Мръсни и стари средства за градски транспорт, контрольори скандалджии и отмъстителни шофьори. Столичани недоволстват от години. Гледката изненадва неприятно и всеки гост на София. През седмицата от "Московска" 33 съобщиха, че планират да подменят транспортните средства в градския транспорт. Така до края на следващата година всички стари тролеи трябва дa бъдат сменени, а автобусите - до края на 2015 г. Средната възраст на автобусите в София е 13 години, а всеки трети е в експлоатация от 20–27 години. Планира се да бъдат инсталирани и нови 600 информационни табла по спирките до края на следващата година. Иначе транспортът в столицата е един от най-евтините в сравнение с останалите европейски столици – левче за еднократно билетче. Има и намаления за студенти, пенсионери и инвалиди. Затова и традиционно общината и държавата дофинансират тази дейност. За електро- и автотранспорт през тази година Столичната община ще плати 90 млн. лв. под формата на компенсации на общинските и частните транспортни оператори. Отделно от това има и държавна субсидия - 8 млн. лв.

Ако има нещо, с което се гордее сегашното, а и предишно ръководство на общината пък, това е все още строящото се метро. През тази година трябва да бъде завършена и втората метролиния от жк "Обеля" до бул. "Черни връх", за което са заделени 33.3 млн. лв.

Фирмата, която контролира и организира работата на целия градски транспорт, е "Център за градска мобилност". Дружеството е 100% собственост на общината. Към него са и "Паркинги и гаражи". През 2010 г. дружеството е завършило на печалба 3.2 млн. лв., а персоналът му е почти 1040 души.

Детски градини

Един от най-наболелите проблеми за семействата с малки деца в София е хроничният недостиг на места в детските градини. И въпреки че всяка година се разширява или строи n на брой детски заведения, все още децата между 3- и 6-годишна възраст, които не могат да посещават детска градина, са 4 хиляди. Това число трябва да се стопи с още малко. "За 2012 г. предвиждаме нови около 1000 места в детски градини, обяви столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя поясни, че тази година започва изграждането на 4 нови детски градини, още няколко ще бъдат разширени. Месечната такса, която родителите плащат за това, че децата им посещават общинска детска градина, и тази година няма да се променя и ще е 60 лв. Традиционно тази дейност се субсидира от кметството. През 2012 г. се очаква от такси да бъдат събрани  3.2 млн. лв., а парите, които общината ще отпусне на детските заведения за издръжка, са почти десет пъти повече. От "Московска" 33 обаче обясняват, че с дотирането на детските градини изпълняват и социална функция.

ВИЕНА

Чистота

Във Виена много рядко вали сняг. А ако се случи да натрупа малко, не се задържа. Тоест градът трудно може да бъде изненадан от снега през зимата. Но дори и да не беше така, едва ли щеше да има проблем с отстраняването му. Градът никога не е изглеждал да има проблем с почистването и със събирането на отпадъците.

Събирането на боклука, почистването на улиците и отстраняването на снега се прави от самата община чрез нейния "48-ми отдел" (MA 48).  Това е самостоятелна единица към общината, която се грижи за цялата дейност, има собствен екип и техника. През тази година за чистене на улиците ще бъдат дадени малко над 118 млн. евро. Разделено на цялото население на града, това се пада по близо 70 евро на човек. МА 48 има общо 3500 служители. От тях 1200 са чистачи по улиците, които изпразват кофите по спирките, метат и чистят на ръка. Обществените кофи за боклук са 18 хил.

Събирането, извозването и разделянето на боклука също са част от задълженията на МА 48. Част от него се преработва и изгаря в четирите съоръжения. Те са собственост на компанията Fernwärme Wien, която отново е 100-процентова собственост на общината.

Всеки жител на Виена плаща като част от таксите за жилището си услугата за почистване на града. Извозването на една кофа от 120 литра например струва 4.24 евро. Събирането на боклука става най-малко веднъж на месец. От 2008 г. към МА 48 има отделна група, която контролира чистотата в града. WasteWatcher правят акции, обикалят и глобяват, ако някой не си почисти след кучето на улицата. През миналата година има издадени 19 хил. наказателни акта.

Детски градини

Във Виена има над 15 хил. места в яслите и около 50 хил. в детските градини. Разделено на населението, излиза, че на средно 25 човека се пада едно място.

От всички заведения за деца малко под 45% са държавни, а останалите са частни, но се подпомагат от общината. Целта е сумата, която родителите плащат за децата си в частните градини, да не е много по-висока от тази за частните.

Във Виена държавните детски градини са без пари, а родителите плащат само храната. Това излиза около 60-70 евро на месец. В частните се плаща храната и разликата, която остава непокрита от общината. Смята се за нормално таксата за едно дете в частна градина да е около 100 евро.

Проблемът с детските градини не е решен напълно и във Виена. Заради непрекъснато прииждащите емигранти местата не достигат. Частично проблемът се решава от т.нар. дневни родители – жени със статут на на учители, които гледат по 3-4 деца в дома си. Общината покрива и разходите за тях. Такива места има около 1000 във Виена.

При децата между 3 и 6 години се смята, че общината успява да осигури място за всички, макар настаняването в градините невинаги да отговаря на желанието. При децата под 3 години има места за около 30%. Както коментираха от общината за "Капитал", малкият процент се дължи на това, че в тази ранна възраст не всички родители искат да пратят децата си на градина.

Градски транспорт

В медиите често излизат реклами на по една страница – снимка на трамвай с усмихнат ватман и надпис "Пътувайте с Wiener Linien". Тази реклама сама по себе си е излишна, тъй като в града няма друга алтернатива за пътуване освен с автомобил или колело.

Wiener Linien е 100% дъщерна компания на Wiener Stadtwerke, която от своя страна е изцяло общинско дружество. Към него спадат още енергийната и гробищната инфраструктура на града, а годишният оборот, който прави компанията, е над 3 млрд. евро. С него Wiener Stadtwerke влиза в топ 20 на най-големите компании в Австрия. През 2010 г. концернът е бил на печалба от близо 25 млн. евро, а направеният оборот от Wiener Linien е малко над 440 млн. евро. Те са основно от продажбата на билети и други допълнителни приходи. Освен това Wiener Linien ще получи през тази година малко над 250 млн. евро от общината за покриване на разходите.

За тази година сумите изглежда подобно – около 130 млн. евро трябва да бъдат отделени за нови улици, ремонт и саниране на стари. През миналата година едни от основните проекти по изграждане на улици са били околовръстното на града, магистралата към Чехия и някои други регионални възли. В доклада на консултантската компания Create Connections за състоянието на инфраструктурата във Виена през миналата година се посочва, че изграждането на уличната мрежа в града трябва да бъде приоритетизирано с по-голяма тежест. Очакванията според този доклад са, че през 2020 г. около 140 – 150 хил. автомобила ще се движат на ден из виенските улици, а десет години по-късно те ще са 200 хил.

Знаете ли колко делят София от най-добрия град за живеене през 2011 г.? Само 10 часа път с кола, 1 час полет със самолет, някакви си 1000 км и... над 11 млрд. евро.

Иначе Виена и София са сходни като територия и население. Бюджетът на австрийската столица през тази година обаче е 18 пъти по-голям от софийския и е 11.83 млрд. евро. Това е много по-близо като размер до парите, с които разполага българската държава. Този разкош си има своето обяснение - различният стандарт на живот в двата града.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Колко плащат виенчани за данък сгради? Като процент от пазарната цена на имота и в абсолютни стойности?

    Всъщност данъкът освен че събира средства за държавата и поправя и поддържа улици, събира на едно място собственици с приблизителни възможности - заради това няма мизерни блокове в центъра на Виена... както е в София.

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Да не говорим, че нормалният данък сгради намалява и криенето на други данъци, щото трябва хората най-малко данъка да си плащат и да доказват за тези пари доходи. А при нас.. многоимотните все се оказват нискодоходни..

  • 3
    r0ksi avatar :-|
    Рокси

    Не знам на какво се дължи честото писане за Виена напоследък, но са малко, как да кажа, слабички статиите. В тази конкретно няма почти никаква информация, няколко основни цифри и това е, дори не са показани паралелно или в съпоставим вид.

  • 4
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов

    "Тоест за всяко нещо, което правиш или ползваш повече от останалите, трябва да дадеш на града и повече пари." !!!

  • 5
    yankee avatar :-|
    Yankee

    Услужливо пропускате факта, че въпросните чудесни виенчани с 2500 евро доход прибраха на отговорно пазене парите на разните комунистически царчета и сатрапчета и регионални кгб-мафийки, давайки подслон и паспорт на червената гмеж и съвсем не се погнусиха от жълтиците събрани от кражба и престъпление срещу човечеството. Даже и дума не обелиха отде червените фараони носят торбите с парите в старопрестолна Виена. Хвала на такива трудолюбиви, гостоприемни стопани!

  • 6
    yankee avatar :-|
    Yankee

    Я попитайте отде Райфайзен Банк взе пари за да се самосъздаде, например

  • 7
    aisajder avatar :-P
    aisajder

    До коментар [#5] от "Yankee":
    Прав си!
    Виена напомня Лондон - прибраха и лондончани едни мръсни пари, барабар с еврейчетата-мафиоти ...
    Берьозовски например ..
    Че не ги и дават на съда, въпреки ДОКАЗАНОТО обвинение срещу тях, за парични престъпления !

    И за други градове можем да пишем- Тел Авив .. прибрал Чорни и Марк Рич .. и още .. и още ..!

  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Типично балканско високо самонение, сравняват се с не кой да е град а с Виена.... Абе Андрешко, Виена е столица на 700 годишна империя... къде си тръгнал да сравяваш к.. с палец2???

  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    [quote#2:"mick"]щото трябва хората най-малко данъка да си плащат [/quote]
    Плащането на данъци не е патриотично задължение никому, никой не е длъжен да върти бизнеса си в интерес на фиска ..... определение на Върховният съд на САЩ още от 1934 година....

  • 10
    salandino678 avatar :-|
    salandino678

    За данък сгради –3% от държавната оценка/не пазарната/
    За субвенционираните жилища настроиха толкова много че разрешиха и на не–авст. поданици да кандидастват!
    При много строг подбор–да работиш„никой от сем- да не е на социал или съден–и правилата са строги но„ справедливи и важа за всички–ако 6 месеца не си си платил–вънка барабар с чергите„дигаш шум пиеш„ музики и чалги гърмат–събира се така наречения домсъвет 1/предупреждение
    2/писмо до МА 42 и пак си прайш квото искаш–вънка!
    Боклука– много българи изгореха – дет си викат за кво да им плащам за
    стар монитор печка перална хладилник–на колата и я остави у некой глуха
    Но ариеца–пенсионер не спи–телефончето–полициятя и сетне жална ти майка– а пенсионера е доволен половината от глобата накрая на месеца муш у гушката пристига на контото/Закон останал от Адолфи Алойзич и никога не отменян/ т.е. добрия гражданин требва и папо да му даваш/
    За транспорта–ами София е ужас некакъв– купуваш си карта за цялата
    градска мрежа– ама за метрото не важи„за пернишката електричка–абей ти луд ли си?
    Виена–50€ на месец„15€ на седмица„4.60€ за ден– но важи за ВСИЧКО
    в зона 100 т.е. трам..бус„ метро– работи 24 часа 5 лини„ S бан електричка!
    Като от 1 май картата за година става 365 € т.е. по едно € на ден!
    За парите–ами направете го и в България– независимо дали си фурнаджия или олигарх да си сигурен че нема 1 цент да ти изчезне и че
    договора в момента на сключането важи до края!
    И последно за данъците за мен беше и е чудно напил се направил катастрофа убил човек друг осакатил–2 глусловно и да плати кръвнината и 1 година ез книжка!
    Малка кръчма собственика за три години излъгал данъчните с 60 000€
    леле–мале адвокати прокурори преса–5 години ефективно но ако се разкае и върне парите в 3–ен размер само 2!
    та така....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK