Програмите за бизнеса и за околната среда остават сред най-критикуваните
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Програмите за бизнеса и за околната среда остават сред най-критикуваните

Сред най-големите предизвикателства през 2012 г. ще бъдат обществените поръчки и улесняването на достъпа до финансиране от европейските фондове, отбеляза председателят на Комисията по европейските въпроси Моника Панайотова при представянето на доклада

Програмите за бизнеса и за околната среда остават сред най-критикуваните

2012 г. трябва да е "годината на плащанията", препоръчват от парламентарната комисия отговаряща за европейските фондове

3369 прочитания

Сред най-големите предизвикателства през 2012 г. ще бъдат обществените поръчки и улесняването на достъпа до финансиране от европейските фондове, отбеляза председателят на Комисията по европейските въпроси Моника Панайотова при представянето на доклада

© Анелия Николова


Внимание с парите за селските райони и рибарството

Рискът от загуба на европейски субсидии по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) и Оперативна програма "Рибарство" трябва да се минимизира, препоръчват в доклада си Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ).

Оттам отбелязват, че е важно да се подобри планирането на индикативната програма на ПРСР и прозорците за прием на проекти, за което настояват и представителите на бизнеса. Друга препоръка е приоритетите на програмата да бъдат съобразени с реформата на общата селскостопанска политика. Като напредък се отчита организацията по работата на програмата, прехвърлянето на средства към атрактивните мерки и създаването на Гаранционния фонд, чрез който се подобрява финансирането на предприятията.

По отношение на програма  "Рибарство", по която вече са изгубени 4 млн. евро заради некачествени проекти, акцентът е да се преодолее натрупаното забавяне в периода 2007-2009 г., за да се избегне риска от нови загуби. Други препоръки са да се повиши атрактивността на програмата и да се облекчи достъпа на бенефициентите до нея.

 

През 2011 г. е постигнат напредък в договарянето на средствата от европейските фондове, а 2012 г. трябва да бъде "годината на изпълнението", т.е. да се ускорят и плащанията с оглед на това, че през следващата година вече приключва програмния период. Това е един от основните акценти в годишния доклад на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ).

Делът на реално разплатените средства трябва да се удвои и в края на годината да достигне поне към 40%, коментира министърът отговарящ за управлението на средствата от европейските фондове Томислав Дончев. 

Сред най-критикуваните програми продължават да бъдат "Конкурентоспособност" и "Околна среда", в доклада не липсват и критики към "Развитие на човешките ресурси". Според комисията сред най-големите предизвикателства през 2012 г. ще бъдат обществените поръчки и улесняването на достъпа до финансиране от европейските фондове.

Резултати по две

Размерът и на договорените, и на платените субсидии през 2011 г. отчитат близо двоен ръст, показват изчисленията на Комисията. В края на миналата година са договорени към 5.3 млрд. евро или 66% от субсидиите, до които има достъп България по 7-те оперативни програми. В същото време реално разплатените средства възлизат само на 1.5 млрд. евро или 18.78% - пет години след старта на сегашния програмен период и две години преди края му. 

"Отличници" и "слабаци"

Сред отличниците се откроява програма "Транспорт", която отчита най-голям ръст и на договорените (3 пъти), и на изплатените средства (4 пъти). В същото време тя води и по реален размер на договорени и усвоени субсидии, като причината за това е голямата стойност на проектите, които се изпълняват по нея. Препоръката на експертите от Комисията е да се укрепи административния капацитет и да се оптимизира работата, така че проектите през 2012 г. да не изостават от график.

Двоен ръст на договорените средства има и при програмите "Техническа помощ" и "Околна среда". Но ако първата запазва това увеличение и при плащанията, втората се справя по-слабо – ръстът там е 1.5 пъти на годишна база. Сред основните проблеми тук са не само промяната в правилата на програмата, но и липсата на средства и капацитет за реализиране на мащабни проекти, особено във водния сектор.    

Близо два пъти се увеличават плащанията по програмите "Човешки ресурси" и "Регионално развитие", които са и сред лидерите по обем на изплатените субсидии. Това, което липсва по първата пограма е по-тясната й връзка с пазара на труда и неговите тенденции, особено по отношение на младежката безработица, а по втората препоръката е да се акцентира на по-качественото изпълнение на проектите, става ясно от доклада на КЕВКЕФ.

На фона на тези резултати сравнително слаб ръст и на договарянето, и на плащанията има по програмите "Конкурентоспособност" и "Административен капацитет". По програмата за бизнеса са договорени с 1.3 пъти повече субсидии, а са платени 1.2 пъти повече. Реално, без изкривяването на статистиката покрай отчитането на субсидиите от инициативата JEREMIE, бизнесът е получил около 50 млн. евро по програмата през 2011 г. От комисията критикуват изоставането в цялостното изпълнение на схемите насочени към бизнеса и препоръчват ускоряване на работата по оценка и плащания на субсидиите.   

Ако сравняваме плащанията по програмите като дял от общия им бюджет, с добри позиции ще бъдат "Административен капацитет", "Конкурентоспособност", "Транспорт" и "Регионално развитие" (ОПРЧР). При тях плащанията са над 20% от общия бюджет. С най-малък дял са плащанията по програма "Околна среда"  (ОПОС) – 11% и "Човешки ресурси" – 16.21%.

Оценки, забележки, препоръки

"На някоя и друга страница бих нанесъл леки корекции в данните, но от друга страна препоръките звучат така все едно аз съм ги написал", коментира Дончев след представянето на доклада. Опозицията обаче бе доста по-критична.

"Много ми се ще да сме сред отличниците, но за съжаление не сме", каза бившият министър отговарящ за европейските фондове Меглена Плугчиева. Тя цитира данни, според които България е на 26-то място сред държавите членки по усвояване на средства от Европейския социален фонд и на 25-то по усвояване на субсидии от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд. Тя отчете, че с добра практика се отличават програмите "Регионално развитие" и "Транспорт", но критикува ОПРЧР, която по думите й трябва да реагира по-адекватно на пазара на труда, както и изоставащата ОПОС.

"Не бива да си затваряме очите за финансовите корекции, които понякога дори са неизпълними. Те растат и блокират не само общините, а и бизнеса", коментира депутатът от БСП и бивш зам.-министър на регионалното развитие Димчо Михалевски. 

Трябва да се постави акцент върху своевременните разплащания, както и върху облекчаването на административните условия за кандидатстване, акцентира и зам.-председателят на Българската стопанска камара Камен Колев, който е и председател на Комисия по европейските въпроси и контрол на еврофондовете.

Внимание с парите за селските райони и рибарството

Рискът от загуба на европейски субсидии по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) и Оперативна програма "Рибарство" трябва да се минимизира, препоръчват в доклада си Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ).

Оттам отбелязват, че е важно да се подобри планирането на индикативната програма на ПРСР и прозорците за прием на проекти, за което настояват и представителите на бизнеса. Друга препоръка е приоритетите на програмата да бъдат съобразени с реформата на общата селскостопанска политика. Като напредък се отчита организацията по работата на програмата, прехвърлянето на средства към атрактивните мерки и създаването на Гаранционния фонд, чрез който се подобрява финансирането на предприятията.

По отношение на програма  "Рибарство", по която вече са изгубени 4 млн. евро заради некачествени проекти, акцентът е да се преодолее натрупаното забавяне в периода 2007-2009 г., за да се избегне риска от нови загуби. Други препоръки са да се повиши атрактивността на програмата и да се облекчи достъпа на бенефициентите до нея.

 

През 2011 г. е постигнат напредък в договарянето на средствата от европейските фондове, а 2012 г. трябва да бъде "годината на изпълнението", т.е. да се ускорят и плащанията с оглед на това, че през следващата година вече приключва програмния период. Това е един от основните акценти в годишния доклад на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове (КЕВКЕФ).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Картинката е следната (потвърдено от статистиката) - там където получател е дъравата или общините, нещата са горе-долу наред (спрямо досега реализираната кръгла нула), но там където получатели са частни фирми - зле. Защо?
    1. Чиновникът, бидейки българин, ненавижда възможността някой си (не държавата, а някой конкретен човек/фирма) да вземе пари за нещо-си. Душевния дискомфорт е неописуем, предвид народопсихологията.
    2. Частните получатели, обучени че за да спечелят финансиране трябва да минат през определен консултант, изпускат идеята на финансирането и всъщост стават съучастници в един дълбоко корупционен механизъм.
    3. В рамките на една мярка, "нашите" консултанти стават толкова много, че в един момент се стига до провал, докато се уточни кой наш човек трябва да "гушне".
    4. Твърде често, самораслия БГ "бизнесмен" е дотолкова несъстоятелен в бизнеса и идеите си, че дори БГ администрация схваща че цялата конструкция е направена за "да усвои едни пари".
    5. В страна, където 90% от всички активи (машини и др.) са втора ръка, факта че ти дават 50% от цената не се явява фактор, защото платените от получателя 50% пак са повече от втората ръка.
    6. БГ администрация се отличава с формализъм и тъпоумие, което проваля и най-добрите намерения. Трудно се намират "бележки" че не си камила.
    7. Механизмът на европрограмите, в 9 от 10 случая е тъп, а целта - нерядко безсмилсена.

  • 2
    rosko1306 avatar :-|
    rosko1306

    [quote#1:"misho73"]Картинката е следната (потвърдено от статистиката) - там където получател е дъравата или общините, нещата са горе-долу наред (спрямо досега реализираната кръгла нула), но там където получатели са частни фирми - зле. Защо? [/quote]
    Разумен въпрос с много прост отговор. Там, където чиновниците имат интерес да лапат - кметове и пр. - работите вървят. Там, където "частниците" искат да вземат - не винаги намеренията им са почтени, разбира се - не става. Бавят оценката на проектите година, че и повече, за това време фирмата може вече да я няма....
    Скръб, пълна скръб...... Само за това ниско усвояване правителството трябва да си ходи. Щото едни пари в тази криза са безвъзвратно загубени........


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK