Клуб "Капитал": Какво трябва да се промени в образованието

Видео и обобщение на дискусията за най-важните проблеми на образованието в България и възможните им решения

Ясна визия какъв трябва да бъде продуктът на образованието, мерки срещу ранното отпадане от училище, учене през целия живот, развиване на силните страни на учениците и повече автономия за учителите. Това са част от изводите след дискусията за основните проблеми на българското образование и възможните им решения, която "Капитал" организира на 24 януари.

Темата дискутираха Мария Ангелова, зам.-директор на Американския колеж, Даниел Вълчев, бивш министър на образованието и преподавател в Софийския университет (СУ), Красимир Вълчев, главен секретар на Министерство на образованието, младежта и науката, Елена Маринова, президент на "Мусала Софт", Явор Джонев, представител на гражданска инициатива "Диалог за бъдещето" и съосновател на "Сирма груп холдинг" и Георги Ганев, икономист в "Център за либерални стратегии" и преподавател в СУ. В обсъждането се включиха още учители, университетски преподаватели, представители на бизнеса и неправителствени организации.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
32 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ban avatar :-|
    ban
    • - 3
    • + 10

    Образователната система е отражение на обществото. В боледуващо общество няма как да има блестяща образователна система.
    Ами ето го края на дискусията, просто всяка една обществена система е отражение на обществено-икономическото развитие, това трябва да се разбере от хората и най-вече от политиците, защото когато се намесят и необмислените реформи, положението става страшно! И това е видно от вече 30-те години реформи, в средното и висше образование! На практика основното което е необходимо на един човек вече се научава в детската градина, четене, писане, смятане, компютри! Това от 5 годишни, а последната образователна степен - доктор, обикновено се завършва на 30, е как ви се струва 25 години учене???

    Нередност?
  • 2
    10stinki avatar :-|
    10 стинки
    • - 4
    • + 15

    "Министерството на образованието, младежта и науката не е в състояние да дефинира национална образователна стратегия."
    - А?!?!?!? Ми да го уволняваме тогава...
    "Образователната система е отражение на обществото. В боледуващо общество няма как да има блестяща образователна система. Няма как по телевизията на върви "Милионер търси съпруга...."
    - Колко пъти бивш министър повтори "Няма как"?!! Как такива хора - глупаци стават министри? А как е станал преподавател в СУ? На какво учи тоз човек студентите? Че няма как? Като няма как, мой човек, подаваш оставка и ставаш багерист! Винаги има как! С мерак! Обществото е болно точно защото образованието изостана. Не е остаряло ами мъртво. Произвежда мъртъвци буквално. Никакви метафори не ползвам. Хората умират заради образованието. Въобще всеки даскал трябва да се замисли и преброи колко хора е УБИЛ!

    "Има нужда от ясно дефинирана цел какви личности трябва да възпитава българското училище" - той отговорът е във въпроса. училището трябва да възпитава личности. Не да гази мачка, затлачва и унищожава мозъците.

    При тези разнообразни източници на информация е срамота, недопустимо да се задължават учениците да купуват еди кой си учебник, да им се диктува по цял час и после да трябва да учат материала вкъщи. Повече психология, повече философия и етика и такива неща. Повече за смисъла на живота от хора, които знаят а не от такива които са го загубили.

    25 години учене са малко. За доктор може и 40 да са нужни. Плюс това последните 10 години учене нямат нищо общо с първите 15. Там се практикува, прилага и доразвива наученото. Да не говорим че животът е смислен докато човек се учи. Спре ли - става ненужен консумиращ организъм.

    Нередност?
  • 3
    tsonkooo avatar :-?
    Тsonkooo
    • - 1
    • + 7

    Образованието в България, поне средното все още е добро, сравнението ми е с деца завършили основно образование, което е общо и задължително навсякъде, в други страни - конкретно, Италия, ЮАР, Испания и Турция и продължили средното си образование в обикновена гимназия при нас. Нивото на нашите ученици е значително по-високо.

    Нередност?
  • 4
    nkrivoshiev avatar :-|
    nkrivoshiev
    • + 3

    За образованието преди и сега - Changing Education Paradigms:
    http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

    Нередност?
  • 5
    cocaigne avatar :-|
    cocaigne
    • - 5
    • + 12

    Това което липсва на образованието е създаването на професионалисти. Навсякъде в развитите страни се набляга на занаятите а не общото. Не е нужно да си вишист, за да работиш като продавач това трябва да се разбере от управляващите. Това трябва да се приеме от родителите и от работодателите. Защото ако се вдигнат заплатите на по ниско квалифицираните работници, ще се замислиш дали да ходиш студент.
    Също така учителите ТРЯБВА да бъдат респектирани. Защото децата по принцип прекарват повече време в присъствието на учителите, от колкото в присъствието на родителите си. Това на никой не му минава през акъла.
    В БГ липсва стойностна система. Това че имаш възможност да учиш, няма никаква стойност - по скоро това е забавачница в която прекарваш на топло няколко часа, докато родителите се върнат с кльопачката - това е всеобщото схващане.
    Като завършек на моите разхвърляни мисли: Къде е майсторската гилдия? Къде е гордостта да си Майстор?

    Нередност?
  • 6
    atanas_au avatar :-|
    atanas_au
    • - 3
    • + 5

    Какво ли ,всичко трябва да се промени ,като за начало всички преподаватели ,които работят с нежелание ,после и самият учебен процес и да има повече развитие в обучението .

    Нередност?
  • 7
    raimond avatar :-?
    Meister Eckhart
    • - 2
    • + 6


    Най-важният проблем на образованието е КАЧЕСТВОТО.

    Качество се постига изключително с КОНТРОЛ,

    ефективен -ефикасен КОНТРОЛ
    Контролът бива- предварителен,текущ,последващ,контрол на входа,контрол на изхода и така нататък, външен контрол,вътрешен контрол, за огромно съжаление университетите са независими в най-лошия смисъл на думата и по тази причина единствено възможния в тези условия самоконтрол ,вече десетилетия жъне плевели.

    Нередност?
  • 8
    raimond avatar :-|
    Meister Eckhart
    • - 7
    • + 14


    Обзалагам се ,че всеки магистър от Западна Европа,ще разкаже тотално играта на всеки доцент в България във всяка една специалност,а за инженерните специалности това е 1 000 % сигурно.

    Нередност?
  • 9
    glupcho68 avatar :-|
    glupcho68
    • - 1
    • + 8

    До коментар [#8] от "Белый медведь":

    Разбира се.Имам приятел който е завършил висше електроника и си признава,че нищо не разбира.Дори и една спойка с поялник не може да направи.Всичко е учил не заради интерес а защото трябва да се учи нещо.

    Нередност?
  • 10
    marilyn82 avatar :-|
    Мерилин
    • - 1
    • + 11

    Образованието трябва да отговаря на практическите нужди на обществото, не сме толкова богати за да си позволим лукса да произвеждаме безработни висшисти/такива има доста във форума/, в Германия са единици децата, които завършват висше образование, набляга се на средните технически кадри, които са много добре подготвени и много добре платени, при това всеки един немски техник може да сложи в джоба си повечето от нашите инженери, в съответната специалност.

    Нередност?
Нов коментар