Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
32 10 фев 2012, 8:00, 14350 прочитания

Клуб "Капитал": Какво трябва да се промени в образованието

Видео и обобщение на дискусията за най-важните проблеми на образованието в България и възможните им решения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Видео



Ясна визия какъв трябва да бъде продуктът на образованието, мерки срещу ранното отпадане от училище, учене през целия живот, развиване на силните страни на учениците и повече автономия за учителите. Това са част от изводите след дискусията за основните проблеми на българското образование и възможните им решения, която "Капитал" организира на 24 януари.

Темата дискутираха Мария Ангелова, зам.-директор на Американския колеж, Даниел Вълчев, бивш министър на образованието и преподавател в Софийския университет (СУ), Красимир Вълчев, главен секретар на Министерство на образованието, младежта и науката, Елена Маринова, президент на "Мусала Софт", Явор Джонев, представител на гражданска инициатива "Диалог за бъдещето" и съосновател на "Сирма груп холдинг" и Георги Ганев, икономист в "Център за либерални стратегии" и преподавател в СУ. В обсъждането се включиха още учители, университетски преподаватели, представители на бизнеса и неправителствени организации.


По-долу ви представяме обобщение на най-важните изводи от дискусията, а във видеото можете да видите част от изказванията на основните участници.

Мария Ангелова, зам.-директор на Американския колеж (1:26 мин.):

Министерството на образованието, младежта и науката не е в състояние да дефинира национална образователна стратегия. Има нужда от ясно дефинирана цел какви личности трябва да възпитава българското училище и какви умения трябва да притежават те. Това е свързано и с изцяло нова концепция за учебните планове и програми, учебното съдържание, професионалната квалификация на учителите и административната структура на българското училище.



Учебната среда трябва да предлага условия за формиране на конкретни умения - работа с източници, формиране на мнение, идентифициране на проблема и неговото решение, изслушване на чуждо мнение, групова работа, способност за формиране на собствена цел и за постигането й. Ученикът реално трябва да е в центъра на образователния процес.

Има нужда също така от единни критерии за оценяване на учениците и на преподавателите.

В момента министерството макроменажира всяка подробност. Съществува една архаична система от нормативни документи и всяка инициатива на училищното настоятелство или ръководство се сблъсква с бюрокрация. Учителите и училищните ръководства трябва да имат повече свобода при взимането на решения. Включително и за чисто организационната работа. Учителите няма как да са мотивирани да използват електронния начин за водене на документация, при положение, че хартиеният е задължителен.

Даниел Вълчев, бивш министър на образованието и преподавател в Софийския университет (6:16 мин.):

Образователната система е отражение на обществото. В боледуващо общество няма как да има блестяща образователна система. Няма как по телевизията на върви "Милионер търси съпруга", а в училище да убеждаваме децата на "трудът краси човека". Ако бащата не спира на червен светофар сутрин докато кара детето към училище, колкото и часове по гражданско образование да имаме, те няма да имат ефект.

Има три основни проблема:

- ранно отпадане от системата и силната концентрацията на това отпадане в ромските общности
- големи различия в качеството в различните училища и региони в страната - няма една образователна система
- влошаване на качеството във всяка следваща образователна степен - има сравнително добро качество в предучилищната и началната степен, което се влошава нагоре. Висшето образование е на път да се "провинциализира"

Изводи:

- образованието не е ведомствен въпрос
- трябва да се действа бързо, защото в образованието за да стоиш на място, трябва да бягаш бързо
- реформата трябва да е прозрачна и предвидима
- трябва да има конкуренция - между учениците, училищата, университетите, преподавателите
- играчите в системата трябва да имат повече свобода, но и да носят по-голяма отговорност
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зам.-министърът на екологията и братята Атанас и Пламен Бобокови вече са обвиняеми Зам.-министърът на екологията и братята Атанас и Пламен Бобокови вече са обвиняеми

Според прокуратурата в организираната престъпна група влизат 10 души, за 4 от тях е поискан постоянен арест

30 май 2020, 2431 прочитания

България получава 5 пъти повече пари за енергийния преход. Какво следва от това? 1 България получава 5 пъти повече пари за енергийния преход. Какво следва от това?

От 458 млн. евро субсидията ще се повиши на 2.69 млрд. евро, но възможностите за използването на тези средства са ограничени

30 май 2020, 2782 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
БСК: Токът за бита да поскъпва заедно с този за индустрията

Това може да се случи, ако делът на свободния пазар се разшири до 50% и се отчита потреблението на домакинствата, казват от бизнес организацията

Още от Капитал
Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Финaнсови играчки за деца

Банките отдавна имат предложения за разплащания за най-малките, но в сегмента навлизат и финтех компании

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10