С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
32 10 фев 2012, 8:00, 14085 прочитания

Клуб "Капитал": Какво трябва да се промени в образованието

Видео и обобщение на дискусията за най-важните проблеми на образованието в България и възможните им решения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Видео

Евгения Пеева, изпълнителен директор на "Заедно в час":

Няколко са приоритетните мерки, които спешно трябва да се реализират в системата на училищното образование, за да противодействаме на кризисната тенденция: над 40% от българските ученици да излизат от училище неподготвени за ефективно включване в пазара на труда и 30% от българските младежи да не завършват средно образование:

- преподаване на ключови компетенции за живота: децата да се учат да мислят да анализират, да прилагат принципи и модели от науката за решаване на реални житейски казуси; да формират социални и организационни умения; да придобият мотивация и нагласа да учат и да се развиват през целия живот


- независим начин за оценка на резултатите от работата на образователната система, който да е разбираем за учителите и обществото

- механизми, които да осигурят, че в системата ще има достатъчно ефективни преподаватели. В следващите 10 години ще излязат в пенсия 40% от българските учители. А младите преподаватели в системата са под 10% и все по-малко млади, качествени, мотивирани хора влизат в нея.

- високи изисквания за наемане в училище. Международни изследвания показват, че ефективността и качествената работа на един учител не зависи от броя дипломи и магистърски степени, които има, нито от продължителността на стажа му. Важни са качествата на учителя, като стремеж към високи постижения, упоритост, аналитични, организационни и комуникативни умения.



- повече автономност на директорите на училищата да подбират онези учители, които са най-добри в класната стая, а не най-добри на хартия

- либерализиране на пазара на квалификационни програми за учители, като се даде възможност на независими обучителни организации да осигуряват акредитирани курсове за придобиване на педагогическа квалификация

Деян Колев, председател на Център за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе":

Основната причина за отпадането от училище на ромските деца е пропастта между училището като институция и ромската общност като такава. В училище под българин се разбира етнически българин.

Трябва да се създаде мост между ромската общност и училището и училището да се направи включващо и интеркултурно, така че да формира взаимно познание, толерантност и приятелство сред всички ученици. Интеркултурното и интерактивното образование е най-добрата педагогическа основа за преодоляването на отпадането - пример за това са усилията на училищата, въвеждащи СИП "Фолклор на етносите". Има нужда от по-широко използване на интерактивни техники и информационни технологии, от преподаване на "умения за живот" и от механизми за включване на родителите.

Ева Борисова, председател на Асоциация "Родители":

Училището се превърна в място за преподаване на знания и старателно избягва всякакви ангажименти свързани с толкова необходимия разоговор за възможните ценности и за пътя към това да създадем общество на споделени ценности.

Ученето през целия живот не е лозунг измислен от Европейския съюз, а естествена необходимост на самоактуализиращия се човек. Училището е място, където преди всичко учат възрастните - родители и учители. Точно в училище, през най-мощния стимул - децата, като възрастни ние се изправяме пред най-сериозните въпроси на собственото си развитие.

Какво спешно трябва да направим:

- Да върнем разговора за ценностите в училище. Да изискваме от училището да декларира и да практикува споделени ценности на своя екип.

- Да върнем и изискваме от учителите правото да целеполагат. Само така ще възстановим специалната връзка учител-ученик. Учителят трябва да знае какво иска за всеки от своите ученици и най-вече каква е реалистичната цел, която детето може да постигне днес и сега.

Трябва ни учител, който да познава ученика, а също така и учител, който е способен да разкрие на ученика естествената свързаност на знанията, описващи цялостния и хармоничен свят, в който
живеем.

В 5-7-ми клас ние се нужда от силно окрупняване на предметните области, така че броят на учителите, с които работи едно дете, да не надвишава 5-6 човека. В идеалния вариант всеки учител би трябвало да общува с всеки свой ученик всеки ден или не по-малко от 4 дни в седмицата.

- Да управляваме качеството. След 4 години външно оценяване ние не сме в състояние да сравним резултатите на отделните випуски, поради което никой в системата няма идея влошава ли се или се подобрява качеството на образованието.

Години наред реформите в България се правят на предчувствие. Проблемът не е, че се взимат грешни решения, а че нямаме механизъм бързо и навреме да преценим, кои решения са били правилни и трябва да им гарантираме устойчивост, за да донесат пълния си резултат и кои са се оказали грешни и трябва бързо да бъдат коригирани.

"Капитал" ще продължи дискусията за проблемите на българското образование и техните решения с форум "Бизнес и образование" през март.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зеленият вятър на промяната Зеленият вятър на промяната

Брюксел предлага най-мащабната реформа след въвеждането на еврото, за да стане ЕС въглеродно неутрален до 2050 г.

12 дек 2019, 91 прочитания

Новата система на София за качеството на въздуха - скъпа и със спорен ефект Новата система на София за качеството на въздуха - скъпа и със спорен ефект

Столичната община ще пусне мрежа от 22 сензора с онлайн система за данни, която струва 548 хил. лв., но не се различава много от гражданската AirSofia

12 дек 2019, 148 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
БСК: Токът за бита да поскъпва заедно с този за индустрията

Това може да се случи, ако делът на свободния пазар се разшири до 50% и се отчита потреблението на домакинствата, казват от бизнес организацията

Още от Капитал
Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10