Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
68 20 фев 2012, 21:30, 11218 прочитания

Скъпите горива потапят индустрията

Толкова високи цени на дизела и бензина в България досега не е имало

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Когато цените на горивата се качват, почти никой не е щастлив. И България не е изключение. Компаниите трупат непредвидени разходи и стоките им стават по-скъпи, потребителите пък или ограничават пътуванията си, или се лишават от алтернативни покупки. Дори държавата, която на пръв поглед събира повече данъци от скъпите горива, има основания за притеснения. Защото се качва инфлацията, а това може да повлияе негативно на бавно възстановяващата се от кризата икономика. 
Най-пряко засегнати от рекордните цени са транспортните фирми. По веригата това ще се пренесе до всички производители, като най-осезаемо ще е при евтините и обемни стоки. Ще пострадат и всички заводи, които работят в свързани с нефтопродуктите сектори като моторни масла, пластмасови изделия и др. Засега загуби е трудно да се изчисляват, защото не е ясно колко ще продължи ситуацията с рекордните горива. Но безспорно ефект ще има.

Един несъвършен пазар

Търговците на горива на едро и дребно на българския пазар не закъсняха и много бързо коригираха цените си на база международните котировки. Резултатът е, че толкова скъп дизел и бензин досега не е имало (виж графиката). За покачването тук обяснение може да се търси в по-високия долар спрямо лева. Но в потребителите има съмнения и за използване на моментната ситуация.

Според Ваньо Алексиев, собственик на транспортната компания "Биомет", цените на горивата в България са нереално високи. "През 2008 г. при тогавашния голям скок цената на барел беше достигнала 160 долара, сега е 120 долара. Тогава обаче цената по бензиностанциите беше по-ниска, отколкото е сега (или 2.60 лв. за литър тогава срещу 2.71 лв. за литър сега - бел. ред.)", коментира той. 

Представители на петролния бранш обясниха, че разходно ориентираният метод не е единственият при образуването на цените по бензиностанциите. "Търговците на горива се опитват да компенсират слабите си продажби с увеличаване на цените, като международните петролни вълнения се явяват удобна възможност за това", твърди дистрибутор на горива. 

За тази година търсенето е по-ниско, отколкото през същия период на миналата година, отчитат от бранша. Те все още не разполагат с точно число с колко е спаднало потреблението на горива, но прогнозираха, че процентното намаление е двуцифрено. За това допринася сложната зимна обстановка от изминалите седмици, която в известна степен блокира транспорта. 

Допълнително консумацията всяка година спада заради влошената икономическа активност. Търговският директор на "Петрол" Иван Костадинов обобщава, че по негови изчисления в последните три години продажбите на целия пазар намаляват с по 9%.

Друго несъвършенство на местния пазар е, че огромна роля в ценообразуването играе основният представител на пазара на едро и дребно "Лукойл България". Неофициално мениджъри на петролни вериги коментират, че съобразяват цените си с дружеството и така се стига до почти еднакви нива по бензиностанциите. Това твърдение обаче е недоказано. Комисията за защита на конкуренцията все още проверява пазара, след като преди години не откри картел.


Пламен Бобоков, председател на управителния съвет на "Приста ойл":
"Поскъпването на петрола неизбежно ще се отрази на производството ни. При нас повишаването на цените на суровините се усеща с известно забавяне, но за сметка на това ефектът е по-продължителен. При всички положения очакваме голямо поскъпване на маслата, но засега е трудно да се прогнозира с колко."
Мариана Кукушева, председател на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите: 
"Най-бързо и веднага усещаме всяко покачването на цените на горивата, което става и пряко и в пропорция, защото дизелът е основно гориво за дистрибуция на всички храни и напитки. Непредсказуемостта по отношение на цените води до паническо презапасяване и повишение на цени на храни и суровини. Това, което притеснява всички, е, че хаосът е основа за съкращаване на работни места и ликвидиране на производства.
Димитър Мачуганов, зърнопроизводител от Ловеч:
"Като отчетем загубите на зърнопроизводителите заради зимните условия, които ще са около 25-30% от реколтата, покачването на цената на горивата още повече ще натовари производителите. Поскъпването на горивата не е основен проблем, но е сериозен заради комбинацията от други фактори. Няма да има пряко поскъпване на житото, по-скоро ще пострадат производителите, защото разходите им ще са по-високи." 


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зам.-министърът на екологията и братята Атанас и Пламен Бобокови вече са обвиняеми Зам.-министърът на екологията и братята Атанас и Пламен Бобокови вече са обвиняеми

Според прокуратурата в организираната престъпна група влизат 10 души, за 4 от тях е поискан постоянен арест

30 май 2020, 2574 прочитания

България получава 5 пъти повече пари за енергийния преход. Какво следва от това? 1 България получава 5 пъти повече пари за енергийния преход. Какво следва от това?

От 458 млн. евро субсидията ще се повиши на 2.69 млрд. евро, но възможностите за използването на тези средства са ограничени

30 май 2020, 2890 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Агенцията по вписванията е с нов директор след наказателна процедура на ЕК

Причината е забавеният софтуер за регистрация на европейски търговци

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10