Метро поръчката на годината
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Метро поръчката на годината

Метро поръчката на годината

Над 40 фирми имат интерес до строят линията до летището. Търгът ще е за над 100 млн. евро

10400 прочитания

Следващият понеделник е сред най-важните дни от годината за строителните фирми. Тогава е търгът за поредното продължение на линиите, като този път целта е летището. Трасето се очаква да струва около 130 млн. евро, което е голям бизнес за компаниите в сектора. Затова и интересът е силен. Колко точно ще са кандидатите ще стане ясно в понеделник, когато изтича срокът за подаване и отваряне на оферти.

Изпълнителният директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев съобщи, че 44 фирми вече са купили тръжна документация за участието в търга. Сред компаниите има български, германски, австрийски, гръцки, турски, италиански, хърватски и испански. Най-вероятно те ще участват в консорциуми.

Досега рекордът за най-много оферти за строителство на отсечка е 18. Сега ще има и открити участъци, затова се очаква повече фирми да отговарят на условията и да опитат да строят отсечки.

Колко струва

По европейската програма "Транспорт" за строителството, консултантите и строителния надзор на участъка от "Интер експо център" на бул. "Цариградско шосе" до летище София са предвидени близо 168 млн. евро, но това са стари индикативни стойности. Най-голямата част от сумата трябва да бъде за същинското изграждане на трасето - около 130 млн. евро. Заради кризата и прогнозите за силна конкуренция естествено може да се очакват и доста по-ниски цени.

Предвижда се удължението да стигне до летището в края на 2014 г. Така че търгът в понеделник е добра новина и за всички пътници от и до летището.

Българските играчи

Първото преброяване показа, че повечето големи български строителни компании ще участват. Пред вестника това потвърдиха "Геотехмин", "ГБС инфраструктурно строителство", "Станилов", както и "Евро алианс инженеринг". Преди време изпълнителният директор на "Евро алианс инженеринг" Валентин Трашлиев заяви пред "Капитал", че компанията ще участва в процедурата самостоятелно.

Още не е ясно дали фирма от "Трейс груп холд" ще се включи в състезанието, но заради предишното им участие в строителството на отсечката до "Младост" това звучи много вероятно. От "Балканстрой", която се включи в предишни търгове за строеж на метрото, не пожелаха да коментират.

За чуждите компании няма информация, но е логично интерес да проявят някои от досегашните строители на отсечки.

Три отсечки за бързина

Участъкът е разделен на три отсечки – от "Цариградско шосе" до бул. "Цветан Лазаров" и "Димитър Списаревски" с дължина 1046 метра и една метростанция, втората е до ул. "Поручик Неделчо Бончев" и е дълга 1825 метра. Третата е оттам до втория терминал на летището и включва изграждане на две станции.

Общата дължина на трасето от "Цариградско шосе" до летището е почти 5 км. Две от станциите ще са надземни, а другите две – подземни. Срокът за строеж на всеки от лотовете е 28 месеца. Критерият за избор ще е най-ниската цена.

Свършеното досега

"В момента текат отчуждителните процедури, които трябва да приключат до края на март", каза инж. Братоев. Процедурата по избор на строители на отделните лотове трябва да завърши до края на април. През май се очаква да бъде получено и разрешението за строеж. Оценките за въздействието върху околната среда вече са направени, съобщиха още от "Метрополитен".

Почти готови

Докато текат процедурата за линията до летището, ще завърши строителството на участъка от "Младост 1" до "Интер експо център". "Официалното откриване ще е в началото на май", каза инж. Стоян Братоев.

За изграждането на трасето досега са платени почти 208 млн. лв., или 94% от парите. Само за декември и януари за участъка от "Младост" до бул. "Цариградско шосе" и от "Обеля" до "Надежда" са платени 36.4 млн. лева, съобщиха от транспортното министерство. За строителството на втория диаметър – от "Надежда" до бул. "Черни връх", са платени 86% от сумите по договорите. Предвижда се по това трасе подземната железница да започне да се движи през август–септември тази година.

В бъдеще време

Развитието на метрото предвижда първият диаметър от "Обеля" до "Младост 1" да бъде продължен не само до летище София, а и до "Младост 4". Местата на станциите са определени. Те ще са при "Нова Деница", при хипермаркет "ХИТ" и до началото на "Бизнес парк София". "За изграждането на това трасе обаче все още няма осигурено финансиране", припомни инж. Братоев.

Развитието на мрежата предвижда и изграждането на трети лъч, за трасето на който доскоро се обсъждаха няколко варианта. В крайна сметка то вече е уточнено. Окончателният вариант е линията да е с маршрут бул. "Владимир Вазов" - бул. "Евлоги Георгиев" - Орлов мост – НДК – "Красно село" - жк "Овча купел". Тя ще е дълга 15.5 км и ще има 18 станции. Предвижда се след завършването на всички отсечки на подземната железница с нея всеки ден да пътуват над 700 хил. пътници.
През май ще бъде открито трасето "Младост" 1 - "Цариградско шосе", а през август - септември - "Надежда" - бул. "Черни връх"
Фотограф: КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ

Следващият понеделник е сред най-важните дни от годината за строителните фирми. Тогава е търгът за поредното продължение на линиите, като този път целта е летището. Трасето се очаква да струва около 130 млн. евро, което е голям бизнес за компаниите в сектора. Затова и интересът е силен. Колко точно ще са кандидатите ще стане ясно в понеделник, когато изтича срокът за подаване и отваряне на оферти.

Изпълнителният директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев съобщи, че 44 фирми вече са купили тръжна документация за участието в търга. Сред компаниите има български, германски, австрийски, гръцки, турски, италиански, хърватски и испански. Най-вероятно те ще участват в консорциуми.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Очертава се към 2020 да приключи тази 50-тина годишна епопея. После само ще надграждаме.

  • 2
    bgvlado avatar :-?
    БГ Владо

    дано да доживея до всяка точка на София да стигам само с метро :)

  • 3
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Бакшишите четат с ужас новината!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    velikov4eta avatar :-|
    velikov4eta

    Защо не е предвидена линия на метрото ,която да пресича бул.България

    в райните на ж.к.Белите брези,Хиподрума,Стрелбище?,като се има предвид,че в тези райони има интензивен автомобилен трафик?

  • 5
    chievo avatar :-|
    Chievo

    До коментар [#4] от "velikov4eta":

    За там май готвят промяна на трамвайната линия 7 - ще го правят скоростен трамвай, който да не чака на светофари. Което също е добър вариант.

  • 6
    ivanko001 avatar :-?
    ivanko001

    честото на гражданите от София, а за всички останали от провинцията не ни остава нищо друго освен да поемаме към райската София или най-добре да изчезваме по бързо от България. Предлагам всички жители на провинцията да стегнат куфари и имане и да потеглят към Софийско равно поле. Абе 130 милиона ерво за метро има а 5 милиона за младите хора да ги стимулират да развиват бизнес няма. Да е.а и тъпаците, ама ние сме бо големи и от тях че ги търпим тия хрантутници

  • 7
    ivanko001 avatar :-|
    ivanko001

    исках да кажа "ЧЕСТИТО"

  • 8
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#4] от "velikov4eta":

    За в бъдеще се предвижда разклонение на 3ти метродиаметър по Дойран.

    До коментар [#6] от "ivanko001":

    Тези 130 милиона (а най-вероятно ще са и по-малко) са нищо в сравнение с милионите, които се изляха в Доганов камък. Но да най-лесно е да се обвиняват софиянци за всичко.

  • 9
    mminchev avatar :-|
    Милен Минчев

    Е много добре . Най-удобния транспорт .

  • 10
    plamen69 avatar :-|
    plamen69

    До коментар [#6] от "ivanko001":
    Е няма как да има метро / поне на този етап / в Пазарджик.
    А тези 5 млн. как точно биха се разпределили на младите хора за развитие на бизнес , защото ако не са под формата на обезпечен заем просто нищо няма да се получи , ще има три дни " Иху" , а после "тихо".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK