Раздавачът на екология
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Раздавачът на екология

Не закъсняха шегите, че ведомството на Трайчо Трайков вече може да се нарича МИЕТВ, а ръководеното от министър Караджова – МОС

Раздавачът на екология

Министерството на околната среда постепенно раздава функциите си на други ведомства

Калина Горанова
6183 прочитания

Не закъсняха шегите, че ведомството на Трайчо Трайков вече може да се нарича МИЕТВ, а ръководеното от министър Караджова – МОС

© Цветелина Белутова


При встъпването си в длъжност министърът на околната среда и водите Нона Караджова заяви, че на никого няма да му се налага да чака нейния заветен подпис.

"Заветният подпис" всъщност беше препратка към предшественика й Джевдет Чакъров. Той успя да си спечели лоша слава сред голяма част от бизнеса, който трябваше да се реди на дългата опашка в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) за различни разрешителни. Бюрото на Чакъров стана прословуто със стотиците папки и преписки на него, чакащи за подпис, за което разказваха както изпатили си фирми, така и източници от министерството. МОСВ пък успя да се пребори за челно място в класацията на най-големите "резачки"за бизнеса, а мениджърите нерядко виждаха в поведението на институцията опити за корупционен натиск.

С идването на Караджова нещата претърпяха известна положителна промяна. Намеренията на министъра бяха да преустанови практиката със затлачването на бизнес процесите, като се минимизират камарите от папки и преписки. Тогава тя заяви, че основната задача на ведомството трябва да бъде правенето на политики.

Две и половина години по-късно екоминистерството може би е единственото успяло в голяма степен да се разтовари от дейности... като делегира голяма част от тях на други министерства, общини или подструктури. Това е рядко срещано явление предвид обичайния стремеж на политиците да концентрират в ръцете си все по-голяма и по-голяма власт. Така от аутсорсинга на МОСВ с по-големи правомощия в последните няколко години се оказаха мегаминистерството на икономиката, енергетиката и туризма, Министерство на регионалното развитие и благоустройството, както и Министерство на земеделието и храните, в което Мирослав Найденов успешно прокарва интересите си в сферата на лова и управлението на горите и природните паркове.

От една страна, делегирането на МОСВ е смислено, тъй като министерство на екологията трябва да концентрира усилията си върху екологичните аспекти на инвестициите, а не върху бизнес частта, коментират представители на индустрията. От друга страна обаче, по някои въпроси, попадащи в компетенциите на МОСВ, по-голямата твърдост на екоминистъра не би била излишна. Делегирането също не бива да граничи с абдикация, и то там, където има сериозни проблеми.

На всяка манджа - разрешително

"Още първия месец от работата ми като министър заварих много натрупани преписки, може би над сто", съобщи Караджова скоро след встъпването си в длъжност. "Направи ми впечатление, че през последните 2–3 години е работено с някакви съгласувателни разрешителни режими, което на никого не е нужно. Направено е за затруднение на потребителите – за да зависят гражданите и фирмите от администраторите и съответно да се събират допълнителни такси", коментира тогава тя. В началото на мандата бяха заварени над 900 броя преписки и документи с мълчалив отказ, свързани с разрешителни режими в секторите води, земни недра и подземни богатства и отпадъци. Чрез прекратяване на тази практика е създадена възможност за бизнеса да работи след години забавяне и са премахнати предпоставките за корупционни практики, отговаря сега Караджова.

Едно от нещата, които претърпяха положителна промяна при управлението на Караджова, е именно опростяването на някои процедури и концентрирането на определени услуги за бизнеса на едно място. Едно от първите неща, което беше делегирано, бяха концесиите за добив. Те вече се дават на едно гише и то се намира в министерството на икономиката. Това решение беше окачествено като положително от бранша.

"Преди имаше голям обем административни процедури, разпределени в три министерства – на икономиката, регионалното развитие и екологията. Регионалното министерство даваше разрешителните за инертни скални облицовъчни материали, в МОСВ се намираше геоложкият регистър, в който има информация за находищата", обяснява Алекс Нестор, зам.-председател на управителния съвет на Българска минно-геоложка камара. "Инвеститорите често попадаха по средата на междуведомствените недоразумения", обяснява той, като допълва, че идеята за "едно гише" е добро решение.

Това показват и резултатите. "Министерство на икономиката е дало рекорден брой концесии и са се увеличили постъпленията. По-малкото администрация пък оказва добро въздействие върху инвестиционния климат", допълва Нестор.

Промяната е смислена и от функционална гледна точка - не може министерството, което трябва да контролира как концесионерите опазват околната среда, да им дава разрешителни. При тази схема винаги има риск от занижен или свръхконтрол.

Делегира или абдикира

При наводнението в село Бисер обаче реакцията на МОСВ заприлича повече на абдикация, отколкото на делегиране, и то в момент, в който стана ясно, че общините нямат капацитет да се справят с водите. На специална пресконференция министър Караджова заяви, че отговорни са гражданите, които избират кметовете си. Спокойно обясни, че държавата няма представа какво е състоянието на около 3000 язовира, заяви, че служителите в подопечните й четири басейнови дирекции нямат капацитет да контролират язовирите и че разчитат на добрата воля на собствениците им. Като резултат леко се обезсмисли присъствието на последната дума в заглавието на ведомството. Скоро след това стана ясно, че водите могат спокойно да се добавят към и сега дългото Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, след като министър Трайчо Трайков беше посочен, че оттук насетне ще отговаря за сигурността на тези хидротехнически съоръжения. Не закъсняха и шегите, че ведомството му вече може да се нарича МИЕТВ, а ръководеното от Караджова – МОС.

Всъщност водите са друг голям въпрос (освен радушното участие на предшественика й от ДПС във всякакви съгласувателни процедури), по който позициите на екоминистерството претърпяха известна метаморфоза. По времето на Чакъров те бяха обект на спорове между него и колегата му от регионалното Асен Гагаузов за това кой да има по-големи правомощия. Първоначално министър Караджова също тръгна с големите амбиции министерството да изработи цялостна стратегия за сектора. През 2010 г. то възложи на частна компания срещу 800 хил. лв. да изготви анализ. Конкурсът беше спечелен от обединение от фирми, като в една от тях е работила Нона Караджова, преди да стане министър. През пролетта на 2011 г. консултантът предложи три варианта, засягащи основно ВиК отрасъла. Най-стабилно разработеният от тях предвиждаше да започне обединяване, като се предостави водеща роля на екоминистерството в лицето на четирите му басейнови дирекции (същите, за които Караджова съобщи, че нямат капацитет да проверяват язовирите). Паралелно с това се изискваше създаването на "Воден фонд", който да акумулира средства от цената на водата и от бюджета. Те впоследствие трябваше да бъдат отпускани за инвестиции в мрежата, както и ежемесечно на ВиК дружествата за техните разходи. Министерството на регионалното развитие обаче не беше съгласно с предложения вариант и предложи алтернатива, според която водещата роля във водоснабдяването и канализацията е за него. Стратегията на консултанта на МОСВ така и не беше оповестена публично, а екоминистерството спря да коментира каквито и да било въпроси по нея.

Източници от сектора разказаха, че се е наложило документът сериозно да се преработва и допълва. Работата по него продължава до днес. Сега обаче индикациите са, че се върви в посока МРРБ да поеме ВиК мрежите. Там ще бъде създаден и воден регистър, който ще съхранява подробна информация за водните обекти в страната. В момента пък се обсъжда и идеята през следващия програмен период 2014 - 2020 г. по еврофондовете инвестициите във водния сектор да преминат също към регионалното министерство, като е възможно да няма отделна програма за околна среда.

Големите 16

Освен към други министерства МОСВ делегира дейности и към подопечни структури. Така например в промените в Закона за опазване на околната среда, които към момента са между първо и второ четене в парламента, се предвижда комплексните разрешителни, с които трябва да разполагат предприятията, да се издават, изменят или отменят от Изпълнителната агенция по околна среда. Процедурите по оценка на въздействието върху околната среда и екологичните оценки, които се правят, за да се разреши осъществяването на даден проект, планове или програми в определена зона, пък ще бъдат децентрализирани в по-голяма степен към 16-те регионални екоинспекции. "Компетенциите на МОСВ за вземане на решение по ОВОС остават само за инвестиционни предложения, засягащи защитена територия или територия, контролирана от две или повече регионални екоинспекции. Ако има инвестиционно предложения за строителство, дейности и технологии на територията на Република България, за които се предполага значително въздействие върху околната среда на територията на друга държава или държави. Или за разширение или изменение на действаща инсталация, за чиято експлоатация има валидно комплексно разрешително, ако това разширение или изменение може да доведе до значително отрицателно въздействие върху околната среда", коментираха от министерството.

Увеличаването на правомощията на регионалните екоинспекции не е безсмислено. Те така или иначе са на терен и са структурите, които на практика извършват контрола. Министерството на околната среда и водите обаче трябва да е сигурно, че те могат да изпълняват задачите си коректно. Досега те не могат да се похвалят с много блестяща слава. Пример за това е проектът на "Витоша ски", чиято екооценка трябва да се преразглежда отново от РИОСВ - София. Страната успя да си издейства и наказателна процедура заради голямото застрояване с ветрогенератори в Североизточна България. "Процедурата, която имаме, е заради варненската инспекция, която масово е издавала разрешителни без ОВОС", коментира малко след началото на мандата на ГЕРБ пред "Капитал" зам.-министър Евдокия Манева.

След встъпването на Караджова по-голяма част от директорите на поделенията бяха сменени. Министерството тогава откри много нередности в тяхната дейност. "Контролната дейност е била съзнателно парирана. Нищо не е искано от тези директори освен в определени случаи да не спазват закона", продължава Манева. Тогава тя разказа още, че са били установени случаи на толериране на определени предприятия, като не били проверявани или това се е правило формално. "Открихме, че има редица случаи, когато актовете на директорите падат. Възможни са две причини, едната е некомпетентност, другата е съвършено съзнателно непопълване на всички реквизити на акта, за да падне", коментира тя. 

Така екоминистерството трябва да положи усилия, за да убеди всички, че тези неща са останали в миналото, преди да разпръсне още повече отговорността в 16 посоки.

Леко чувство на празнина

Безспорен победител от аутсорсинга на МОСВ обаче е министърът на земеделието Мирослав Найденов. През октомври 2010 г. издаването на разрешително за отстрел на кафяви мечки беше прехвърлено от министерството на екологията (отговорно за опазването на защитените видове) на министерството на земеделието, което има пряк финансов интерес от лова посредством държавните ловни стопанства.

Няколко месеца преди приемането на промяната зам.-министър Манева коментира пред в. "Дневник", че не е редно земеделският министър да разрешава отстрела, защото той не е отговорен за опазването на защитените видове и освен това ведомството му има финансов интерес от лова чрез държавните ловни стопанства. В крайна сметка обаче екоминистерството даде положително становище по законопроекта. Помолена да коментира разминаването след гласуваните промени, г-жа Манева заяви: "Аз просто не искам да се намесвам в тази битка като личност."

"Основният мотив за това беше, че всички разрешителни се издават на името на държавните горски стопанства, които са поделения на МЗХ и които реално организират отстрела. По този начин от административна гледна точка се подобрява организацията и координацията на процеса от момента на подаването на заявлението и издаването на разрешителното до реализацията му. Освен това броят на мечките, за които може да издадат разрешителни, се определят съвместно от министъра на земеделието и министъра на околната среда по предложение на Националната комисия за мечката, създадена към МОСВ. В този смисъл формалното прехвърляне на правомощието за издаване на разрешителните от МОСВ на МЗХ не може да се разглежда или използва като повод за "битки" между институции за запазване на правомощия", коментира сега Караджова.

Волята на министъра за земеделието и храните е с приоритет и по отношение на природните паркове, въпреки че те се водят защитена територия и се управляват по Закона за защитените територии, а не по този за горите. Несъвършенства в нормативната база обаче причисляват техните администрации към Министерството на земеделието и по-специално на Изпълнителната агенция по горите. Точно по такива въпроси, свързани директно с опазването на околната среда в най-чистия й вид, по-голяма твърдост или законодателна инициатива от страна на Караджова обаче не би била излишна.

Вместо това две години след изказване за "заветния подпис" едно друго мнение на екоминистъра доби по-голяма популярност. Направено беше по време на срещата на Съвета на министрите на околната среда на ЕС в Люксембург на 21 юни 2011 и беше популяризирано от екокоалицията "За да остане природа в България". "От видеозапис и стенограма от заседанието на съвета на министрите става ясно, че българският министър на околната среда и водите Нона Караджова отказва да подкрепи Европейската стратегия за биоразнообразието, мотивирайки се, че голямата площ на "Натура 2000" в България създава сериозни проблеми за икономическото развитие на България, води до обезлюдяване на цели райони и населението се настройва много негативно срещу опазването на природата и "Натура 2000". Освен това министър Караджова твърди, че България не може да поеме отговорност за прилагането на стратегията до 2013 г., тъй като до приключването на един проект на МОСВ за картиране на част от тези видове и хабитати министерството не знае какви местообитания и видове има в България", съобщават от коалицията.

Нищо че и това е сред задълженията му

В крайна сметка съществуването на едно или друго министерство или агенция в правния ред на държавата не е задължително. Важното е да се спазват законите, гражданите и фирмите ще бъдат обслужвани по възможно най-добрият начин, без това да е в ущърб на държавния и обществения интерес, които трябва да са защитени. Разбира се, наличието на институциите или промените в техните правомощия са показателни за силната или слабата позиция на даден министър или за приоритетите на дадено правителство. Създаде се например Министерство на младежта и спорта. Други пък ведомства изчезнаха като това на бедствията и авариите и държавната администрация. Държавната администрация и бедствията и авариите обаче все още са си фактор. По-малко власт в ръцете на министерство на околната среда и водите не означава непременно по-малко екология. Нали не означава?

При встъпването си в длъжност министърът на околната среда и водите Нона Караджова заяви, че на никого няма да му се налага да чака нейния заветен подпис.

"Заветният подпис" всъщност беше препратка към предшественика й Джевдет Чакъров. Той успя да си спечели лоша слава сред голяма част от бизнеса, който трябваше да се реди на дългата опашка в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) за различни разрешителни. Бюрото на Чакъров стана прословуто със стотиците папки и преписки на него, чакащи за подпис, за което разказваха както изпатили си фирми, така и източници от министерството. МОСВ пък успя да се пребори за челно място в класацията на най-големите "резачки"за бизнеса, а мениджърите нерядко виждаха в поведението на институцията опити за корупционен натиск.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    venelingeologia avatar :-|
    venelingeologia

    Бе, абна му работа! Така викат в Дупница хората за нещо, дето се върши без воля, разум и душа. .. Още малко и Трайков ще стане Министър на Всичкото! Пък нито той, нито хората му разбират от вода, скала, звяр и природа!

  • 2
    yotata avatar :-|
    йотата

    Ми щото едни **-стотин човека няма как да реално покрият 111000км2 територия нали?
    (Бе дали не ни е много тая територия почвам вече да се питам...)
    А да работят "по документи" с язовирите няма как да стане; то не е същото като да разглеждаш планове на цял природен парк на бюрцето и да установиш, че концесионерът изконцесионирал и малко повече прилежаща територия. Накъм 30-40% повече.
    А да засилим министерството не бива, особено в условия на криза. Особено когато намалява едновременно и състава и бюджета на другото - най-важното министерство на републиката при това правителство.

  • 3
    shto_ne avatar :-P
    Планинар

    Пример за пълна абдикация на Нона Караджова и МОСВ е и случаят с незаконната ски зона Банско в Национален парк "Пирин". Вместо да приложат предвидените в закона наказания за унищожаването на 65 % по-голяма площ над разрешеното - Нона Караджова предлага незаконното да се узакони, включително чрез лобистки поправки в законите. Страхотен пример за останалия бизнес. Страхотна политика. Страхотно аутсорсване на екологията в доказано нечестни бизнесмени като Ц. Минев. Не, мерси!

  • 4
    inram avatar :-|
    Maria Krustewa

    Направете справка колко качествени експерти са напуснали МОСВ - за периода на управление на Нона Караджова -скоро ще се наложи цялостен аутсорс на МОСВ, поради липса на експерти.

  • 5
    dun avatar :-|
    dun

    един от трите основни стълба на политиката на ЕС е опазването на околната среда и балансирането на интерсите между икономическите и социалните ПО РАВНО !

    В този смисъл данъкоплатците издържаме МОСВ за да защитава опазването на околната среда в този баланс осигурявайки ни Конституционното право на "чиста и здравословна околна среда в съответствие със стандартите"

    Именно това обаче министерството НЕ ПРАВИ и примерите са десетки като се започне от неадекватното управление на защитените територии и се стигне до издаването на индустриални разрешителни.

    По въпроса за г-н Нестор и неговите концесии можете да видите публикувани на страницата на Сметната палата два доклада за изпълнението на концесиите - трагедията е пълна !!! вкл. с активното съдействие на МОСВ ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK