Рекламната кампания на Острова беше отчетена като "омагьосваща"

Няма ясни очаквания за туристическия пазар в България след края й

Кадър от рекламния клип
Кадър от рекламния клип    ©  SkyNews
Кадър от рекламния клип
Кадър от рекламния клип    ©  SkyNews

Кампания с "невероятен отзвук", която "омагьоса" милиони британски туристи. Това е оценката, която Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) само си даде в понеделник за първото от този род представяне на България като туристическа дестинация.

"За нас Великобритания е стратегически пазар, тъй като е на второ място в света като генериращ пазар по пътувания в чужбина", обясни заместник-министърът по туризма Иво Маринов.

Поръчката за интегрирана комуникационна кампания на стойност близо 2 млн. лв. от оперативна програма "Регионално развитие" беше обявена през декември 2010 г. и спечелена от комуникационния холдинг MPG, включващ няколко рекламни агенции.

Заради обжалвания на конкурса за изпълнител кампанията се забави с няколко месеца и вместо през март миналата година започна през септември, като ще приключи идния месец.

Без измерване на ефекта

Официално поставената задача е да "допринесе за повишаване на ефективността на националния маркетинг и реклама на туристическия продукт". Заложените резултати предвиждат да се увеличи потокът от туристи от Великобритания, без да се конкретизира с какъв процент, и те да бъдат по-равномерно разпределени в рамките на годината и на територията на страната. Постигането и на другата цел - да се подобри имиджът на България сред различните целеви групи на Острова, е трудно измеримо.

На въпрос на "Капитал Daily" дали се планира изследване, което да измери влиянието на рекламата върху броя на привлечените британски туристи през тази година, от МИЕТ обясниха, че след като получат окончателните резултати от кампанията (през март), ще направят такава оценка.

"Прогнозите в момента на база на записванията за зимния сезон са за ръст от около 3%, което е добър резултат на фона на сериозните спадове на други традиционни ски дестинации за британския пазар. За сезон лято се очакват същите нива като миналата година предвид икономическата криза на пазара Великобритания", казаха от ведомството.

"Конкретните изисквания в заданието бяха по отношение на броя излъчвания, броя публикации, броя журналисти. Нямаше конкретна цел, свързана с броя британски туристи", обясни пред "Капитал Daily" и изпълнителният директор на MPG Мартин Дановски. По думите му "привличането на 500 хил. британски туристи годишно през 2020 г. е обща цел за развитие на българския туризъм и тази кампания е просто една от стъпките към нея".

Деница Савчева, изпълнителен директор на агенцията Intelday Solutions, отговаряща за PR дейностите по проекта, също обясни, че измерването на ефекта не е включено в него.

Различни целеви групи

Заданието предвижда организиране на обиколки из България на журналисти от Великобритания, които да представят различните възможности за туризъм. В понеделник бяха отчетени 140 "влюбени в България журналисти" и 36 платени публикации.

Според отчета осигурени са били 239 билборда и 325 излъчвания на телевизионни клипове пред аудитория от 6 млн. британци, които са изживели "магията на България". Кампанията се е провеждала и чрез интернет, както и в информационни срещи и презентации пред туроператори.

Рекламната агенция изпълнител не е имала отношение и към избора на медии, по които да се пускат рекламните материали. Това е определяло министерството. "Доколкото имаме участие, то е при договарянето на по-ниски цени, с което сме добавили допълнителни излъчвания", каза изпълнителният директор на MPG Мартин Дановски.

Според министерството успехът на кампанията се дължи на това, че е "проговорила на езика на обикновения британец".

С няколко сходни като концепция тв клипа, които представят различните възможности за туризъм в България, е трябвало да се обхванат различни като потребности и предпочитания целеви групи туристи - от младежи и семейства с деца със средни доходи, през бизнес мениджъри между 30 и 50 години с високи доходи до британци с интерес за покупка на имоти в България.

Доколкото целта на всяка рекламна кампания е да увеличи продажбите, предстои да се разбере дали тази години в България ще дойдат повече и с колко британски туристи. Успехът на шестмесечната кампания би трябвало да се измери с повече от 3-те процента ръст за ски сезона.