Пазарът на бензин и дизел: Между картела и регулирането
Парламентът не сложи мораториум върху цените на горивата, а КЗК не успя да реши има ли проблем с конкуренцията
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Горивата започват да си имат месец и той е март. По същото време преди година правителството сключи с най-големия играч в сектора "Лукойл" едномесечен меморандум за замразяване на цените на дребно. Ефект почти нямаше, просто се показа, че и държавата може да спира конкуренцията. Сега сходно предложение на "Атака", но за шест месеца мораториум и за всички цени на едро, беше отхвърлено от депутатите.
По същото време членовете на Комисията за защита на конкуренцията дълго дебатираха и се очакваше да решат в сряда дали в сектора има картел или злоупотреба с господстващо положение. Но не успя да излезе с решение. Комисарите на гласуваха в сряда и ще продължат с обсъжданията и утре. А министърът на икономиката за пореден път повтори, че трябва повече конкуренция и има нещо странно в цените. От целия държавен шум засега не последва нищо, но няма и как. Единствена конкретика може да дойде от антимонополния регулатор. Но за това ще почакаме още един-два дни.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
17 коментара
Докато руската енергийна мафия определя цените в България цените ще са най високи в целия ЕС спрямо средната работна заплата...
До коментар [#1] от "BGman1":
Така е, и също продължаваме да зависим от настроението на шефовете на Газпром. Кат не са на кеф взмат, че врътнат кранчето...а ние си плащаме през носа.
С разлика от 1 стотинка между отделните фирмени бензиностанции няма как да няма картелно споразумение и не се иска висше образование, за да го видиш и разбереш. Няма да се учудя, ако КЗК е инициатора за създаването на картела дори, те за друго не стават!
Т.е уж има 300 вносителя на горива, а де факто има само 3 фирми притежаващи данъчни складове и всички трябва да минават през тях. Добре, да речем при дизела и бензина е сложно - ами при пропан-бутана: как може така идиотски да му променят цената с около 15% нагоре за месец и нещо и на каква основа точно се случва това?
Или сега като намалиха дизела викат - хайде да си прехвърлим печалбата в газта. Знаят че има много автомобили каращи на такъв вид гориво и факта, че то е с половин акциз им дава повод да си блъскат по-големи надценки.
До коментар [#1] от "BGman1":
Тя тази мафия, без тихата подкрепа от страна на раковото образование скрито зад абстракцията държава, не може да работи.
До коментар [#3] от "geordgeo":
И аз така си мисля, че има картел на работниците, които за под 800лв. не искат да работят работата която им предлагам.
До коментар [#1] от "BGman1":
Наистина ли и какви доказателства имате за това.Аз съм на друго мнение.Но както е тръгнала май ще има нови стачки.
Аз лично нямам никакво доверие на КЗК .Тези хора са сложени там от човека слънце - приятеля на Вальо Златев .
Гореописаните ОПАСЕНИЯ на КЗК колко „перфектно” работи пазарът на горива напълно съвпадат с моите доста по-повърхностни наблюдения и констатации. Реално само Лукойл и Нафтекс Петрол, които наследиха петролните бази на държавните монополисти Нефтохим и Петрол, са в състояние да водят конкурентна борба по между си и до преди години наистина воюваха. В крайна сметка, както в стратегическите електронни игри, Лукойл притежаваше по-добър потенциал и средства и победи. След това - съм 100% сигурен – се споразумяха за това кой от къде е и за какво се бори. И по този начин Лукойл принуди не само Нафтекс Петрол, ами и всички останали да се съобразяват с тях. Отделно в момента в Нафтекс Петрол въобще не им е до войни с който и да било. Отделно новите регулации, имащи благородната цел да свият сивия сектор до минимум, дадоха допълнителни конкурентни предимства на притежателите на складови бази. Отделно България е малък и неатрактивен пазар и трудно би оправдал сериозни дългосрочни инвестиции. В тази ситуация държавата няма много полезни ходове. Но поне става пределно ясно на всички до какво води липсата на конкуренция. И би трябвало да е обица на ухото на всички депутати, когато гласуват закони като тези за отпадъците, които под някакви благовидни предлози драстично ще ограничат конкуренцията в един бранш.
Тъпото си е тъпо... имало 300 и те държали 60%. ОК - другите 40% кой ги държи ? 301вия нали ? ;)
Не може да се очаква от клиентите на Лукойл да продават по-евтино от него. Тук е заровено кучето.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.