Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 12 мар 2012, 20:25, 5452 прочитания

Инфлацията падна до 2% през февруари

Икономистите засега не виждат тревожни сигнали в покачването на потребителските и производствените цени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Инфлацията за февруари е 0.9%, отчете Националният статистически институт (НСИ), а спрямо същия месец на миналата година потребителските цени са се повишили с 2%.

С това годишните стойности на инфлацията се понижават четвърти пореден месец (виж графиката), което означава, че цените растат по-бавно спрямо съответните месеци на предната година.


През зимата обаче отново се наблюдават инфлационни фактори, които повишават разходите на домакинствата за потребление.

Такива са скъпите горива и храните, а ако тенденцията се запази, има риск инфлацията за годината да надхвърли прогнозираните от правителството 2.8%.

Разбивката по отделни стокови групи показва, че се повишават цените на тези продукти, чието потребление също расте. Така храните поскъпват с 1.6% на месечна база, бензинът и дизелът - съответно с 3.7% и 2.2%, докато а лекарствата и козметиката поскъпват с 0.1%. Това са и продуктите, чиито продажби на дребно се увеличават според последните данни на НСИ.



Същевременно там, където продажбите спадат, цените също са по-ниски. Статистиката отчита поевтиняване при облеклото и обувките средно с 2% и с 3.4%, а цените на обзавеждането падат средно с 0.6%.

На 29 февруари НСИ оповести данни за цените, по които производителите са реализирали продукцията си през януари. Тогава бе отбелязано и най-голямото повишение на месечна база за последните 4 години - с 2.3%.

Според повечето макроикономисти обаче на този етап няма повод да се очаква сериозен ръст на потребителската инфлация, а сигнал за тревожни промени ще е запазване на високи производствени цени поне за срок от едно тримесечие.

Европейската централна банка обаче завиши прогнозата си за инфлацията в еврозоната от 2% на 2.4% заради по-скъпите енергийни ресурси и повишаването на различни държавно регулирани цени.
Високата инфлация е благоприятна за българския бюджет, защото негов основен източник на приходи е данъкът върху добавената стойност, и с увеличението на цените растат и постъпленията на държавата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Повече фирми ще имат достъп до държавно подпомагане; Северна Македония стана член на НАТО 2 Уикенд новини: Повече фирми ще имат достъп до държавно подпомагане; Северна Македония стана член на НАТО

И още: България все пак ще започне да тества малко повече за COVID-19, заразените с коронавирус у нас вече са 346, еврогрупата се среща за още мерки

29 мар 2020, 1726 прочитания

Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ 12 Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ

Цената на тока няма да бъде намалена, за да може централата да получи въпросните средства

29 мар 2020, 5244 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Държавата подкани пътните фирми да си намалят цените

Липсата на конкуренция довела до огромните разлики в заплащането

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10