Новият брой: Пътят към Европа
Close

Световната банка препоръчва сливане на университети

Парите за висше образование да нараснат 1% от БВП, предлагат експертите

Капитал Daily    ©  Юлия Лазарова

Експерти от Световната банка представиха в понеделник доклад за реформата във висшето образование в България, който поставя на първо място сливането на университети.

"България се характеризира с голям брой малки, тясно специализирани държавни висши училища", се посочва в доклада, а препоръката към правителството е да разгледа възможността за сливане на някои от тях в по-големи центрове.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
19 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ngyurov avatar :-P
    Никола
    • + 18

    Министерството го изработва този закон няколко правителства вече...

    Нередност?
  • 2
    niki_m avatar :-|
    николай
    • - 1
    • + 22

    Абсолютно са прави!
    Не мога да разбера, защо във всеки град има по три икономически вуз-а, по пет факултета по финанси, мениджмънт и стопанска администрация, по седем юридически, по девет пи-ар и обществени връзки...
    И от толкова университети, висши училища, факултети, институти - България затъва все повече и повече икономически и финансово.
    Е, питам, какво тогава се преподава и какво изучават тези "икономисти" в държавата ни, че всичко е разбито до край?

    Нередност?
  • 3
    pzashev avatar :-|
    pzashev
    • - 1
    • + 10

    Ние (и много други) го препоръчваме много по-отдавна! Но сега щом го е казала Световната банка да се надяваме някой да до го чуе.

    Нередност?
  • 4
    fred avatar :-|
    Fred
    • - 1
    • + 25

    Проблемът не е в инженерните ВУЗ накъдето се е насочила Световната банка.

    Броят на университетите е много но това е защото последните години се откриха многобройни измислени "университети" с още по измислени специалности в тях като европеистика, мениджмънт и подобни. Които безпроблемно записваха и дипломираха всеки който си плати таксите /и нещо под масата/. И народа масово се записваше там а не в инженерните ВУЗ където е трудно и се учи много, където с разтягане на локуми не може да се мине а трябват формули и точни сметки.

    Наплива към тези университети е защото целта е да се получи диплома и заеме някоя синекурна длъжност където да се премятат папки а не да се върши работа. Мнозинството от тях са кухи структури които разчитат на гостуващи лектори които претупват набързо материала и бързат към следващият "университет". Прочути са с корупцията си лидер в което е ЮЗУ но тъкмо в тях политическият ни "елит" набързо получи дипломите си. Ясно защо, бързо и лесно е не е като да следваш в инженерен ВУЗ.

    Вместо да обърне внимание на такива измислени университети и специалности Световната банка се насочва към инженерните ВУЗ в София и предлага сливането им в политехника. Нали целта е да се намали броят на университетите, защо не закриете тези новоизлюпените а посягате на инженерните ВУЗ доказали се с десетилетия? Те са само 3-4 на брой, какво ще получите като намаление след като ще останалите десетки "университети"? Техните кадри изградиха промишлеността ни и хиляди от тях работят по цял свят.

    Специализирането на инженерните ВУЗ било недостатък. Първо, не са толкова специализирани защото това са цели отрасли. Второ, инженерното образование иска много точни и конкретни знания с общи приказки, стратегии и концепции не става. Един болт дори да се направи пак се смята и проверява защото от този болт може да зависи човешки живот. И при инженерите винаги се знае конкретно кой е отговорният, не е като при "експертите" от Световната банка и въобще всички видове банки. Именно техните хора предизвикаха тази световна криза а не инженерите. Така че първо да си оправят бакиите и тогава да си пъхат носа в инженерното образование.

    Тази политехника ще е само едно излишно управленско ниво между сегашните университети и министерството на просветата. Ефект от това не виждам освен ако целта не е под маската на "усъвършенстване" тихо да се закрият специалности и дори инженерни ВУЗ. Ами закривайте, явно целта е да бъдем източник на суровини и евтини нискоквалифицирани кадри. Гарантирано ефекта ще е съсипване на нещо доказало се с десетилетия.

    Ако искаме да имаме икономика трябва да има производство а то иска инженери. Само с премятане на папки и стратегии не става господа от Световната банка, трябва и да се произвежда. Вие просто лежите на гърба на тези които произвеждат. Търпят ви но не прекалявайте с нахалството си.

    Нередност?
  • 5
    fred avatar :-|
    Fred
    • + 6

    Този абзац беше малко объркан затова го подреждам по-добре. Извинявам се, но се изнервих от поредната управленска дивотия. Писнало ми е от такива псевдо-експерти и съветите им. Като са толкова умни да го направят сами а не да дават акъл на тези които наистина нещо правят. Има недостатъци, знаем го и се опитваме да бъде по-добре. Те ще си дадат съветите и ще се изнижат а ние тук ще сърбаме надробеното от тях.

    [quote#4:"Fred"]Вместо да обърне внимание на такива измислени университети и специалности Световната банка се насочва към инженерните ВУЗ в София и предлага сливането им в политехника. Нали целта е да се намали броят на университетите, защо не закриете тези новоизлюпените а посягате на инженерните ВУЗ доказали се с десетилетия? Техните кадри изградиха промишлеността ни и десетки хиляди от тях работят по цял свят.Те са само 3-4 на брой, какво ще получите като намаление след като ще останат десетките други "университети"? [/quote]

    Нередност?
  • 6
    areta avatar :-|
    areta
    • + 9

    Според мен, #4 е много прав, но не знам дали има кой да го чуе. Трябва все нещо да има, за да могат така наречните мениджъри да има какво да мениджират!

    Нередност?
  • 7
    hristo_gg avatar :-|
    Hristo Gospodinov
    • + 7

    Не виждам как сливането на университети ще реши проблемите. Само със субсидии и огромни университети няма да стане. Ако няма конкуренция между университетите какъв е смисълът от занятието. Трябва цялостна промяна в политиката на всеки университет, ама в момента като всеки даскал си знае, че мястото му е непокътнато в университета независимо какво прави, преподава ли, гевези ли се, какъв му е стимулът да се развива.
    Ще си ходи на работа да се прави на маймуна пред поток от 100 маймуняка, така между частната му работа и преподаването и хич няма да му пука какво се случва със студентите.

    Друг е въпросът, че и самият прием на студенти трябва да се затегне, самият манталитет, който обладава институциите е отчайващ. Хората, които отиват за знание реално там са нищожна част от масовката, която отива заради купона в студентски град и заради хартийката, с която после какво ще прави не е много ясно...

    Не ми е много ясно как да се случи промяната и какво трябва да се промени. Но сливането на университети не е решение според мен.

    Нещата, които аз си мисля, че биха помогнали са:
    -затягане на влизането в университети, да ме прощавате ама не може всяка година всеки университет да си увеличава броя на студентите, трябва да е качество за сметка на количество
    -закриване на специалности - някой специалности са там, чакайки с отворени обятия хора, с 2ки и 3ки да се правят че ги учат на нещо 4 години
    -обратна връзка от страна на студентите - независими въпросници на края на всеки курс да имат реално отношение към преподавателя, ако 3 курса от по 100+ човека се оплакват от преподавател, очевидно проблемът не е в студентите
    -Връзка с бизнеса, това да се получи, може да се направи конкуренция между различните катедри, повече самостоятелност на деканите на катедри да канят представители на бизнеса. Пример: катедра финанси може да има общ проект с банки студенти да работят по реални примери от живота, а не от абсурдно написаните учебници. Може освен това да се работи с компании по техни проекти.
    -Повече самостоятелност на катедрите - алумни организации, които освен всичко да се опитват и да привличат пари
    -Нещо да се промени по ситуацията с учебниците, не може всеки преподавател да си издава учебник за всяка година и да задължава студентите да го купуват, ясно е, че всичките са светила, ама..

    Сигурен съм, че някой от предложенията ми са необосновани при по-внимателна критика, която ще се радвам да чуя, ако някой въобще си направи труда да ги прочете.
    Но едно просто сливане на университети и увеличаване на парите, които се изсипват не мисля, че ще оправи нещата. (Не че не трябва да се увеличат парите, просто е важно и как се изразходват.)

    Нередност?
  • 8
    edin131 avatar :-|
    Nikoi
    • + 6

    ами какво да кажем за медицинските ВУз дето станаха 7 или 8 и не могат да произведат жив лекар за България ,освен това са се превърнали в династични частни компании ,където от 30 години няма нито един сменен администратор ,сменя се ректор ,декан ,а останалите са едни и същи и симулират някякво преподаване на материал ,които няма нищо общо с практиката на лекарите след това ,общо взето няма никакво развитие последните 30 години ,да не говорим ,че напълно липсват дистанционни форми за обучение ,практически обучения и т.н и като погледнеш се вижда ,че за страната се произвеждат практически 40-50 млади лекари ,които са обикновено синове и дъщери на мастити лекари и те общо взето влизат в частните им клиники и за това държавата издържа 7 медицински университета ,като парите за това идват от нефинансирането на здравната система и то предимно в частта на извънболничната помощ извън големите университетски центрове ,където липсват лекари и недофинансиране на спешната и неотложна помощ ,но за сметка на това университетите са супер финансирани ,оборудвани с техника и обикновено по 20 професори и доценти преглеждат 3-4 пациента дневно ,но го правят като трябва ,докато близо 3 милиона по селата нямат никакъв досег до дипломиран лекар,защото там пари няма ,те се дават именно на тези 20 лекаря ,които общо взето силно симулират дейност и в крайна сметка изкарват повече пари от някой нещастник ,дето обикаля по селата ,че на това отгоре и го обвиняват ,че бил вземал много пари и бил прост доктор не разбирал ,нещата са тотално изкривени и никой не може да ги оправи ,а живота си тече .

    Нередност?
  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 1
    • + 3

    "Сливането" и "Разливането" на нещо си е широко практикуван метод да се прави нещо, ден да мине друг да дойде..... дайте да се слеем за да се промени нещо, пък ще видим какво ще стан.......

    Образование се прави само с парета, виж 1% от БВП даден за образование е единствената добра идея на СБ по въпроса......

    Щото СБ е майстор да налива парета в ялови проекти, наля едни 136 млн. ЕВРА в "подмяната" на тръбопроводи и абонатни станции на топлофикациите в София и Перник, от което те не станаха нито по ефекетивни нито по евтини.....

    Нередност?
  • 10
    milena_82 avatar :-|
    milena_82
    • - 1
    • + 5

    Идеята да се намали броят на висшите училища не е нова. У нас има 52 университета. Но според мен,проблемът не е в броя на висшите училища,а в начина по който се обучава в тях.

    Нередност?
Нов коментар