Летище Стара Загора с потенциал за логистичен хъб между Азия и Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Летище Стара Загора с потенциал за логистичен хъб между Азия и Европа

От 11 години летището не е използвано.

Летище Стара Загора с потенциал за логистичен хъб между Азия и Европа

Държавната корпорация за управление на летищата на Южна Корея проявява сериозен интерес към проекта

17752 прочитания

От 11 години летището не е използвано.


Затвореното от 11 години летище "Стара Загора" може да се превърне в едно от най-големите карго летища в Европа, което да поема товарите от азиатските страни към Европейския съюз и обратно. Четвъртият по големина карго оператор в света – държавната корпорация за управление на летищата на Република Корея, проявява сериозен интерес към проекта. Посланикът на Корея Чън-Би-хо лично разгледа летището на Стара Загора, като следствие от разговорите между премиера на азиатската страна Ким Хуанг-шик с българския премиер Бойко Борисов през септември миналата година.

"Поканих корейски частни компании да дойдат тук и да се уверят във възможностите на пистите, защото вярвам, че това летище и наличната база могат да се превърнат в логистичен център на въздушен карго и граждански терминал", заяви дипломатът. Възможностите на разположеното върху 6000 дка старозагорско летище проучват още корпорации от Китай, Сингапур и Казахстан. "Логиката на едно такова летище е, че в Западна Европа свършват слотовете за самолети и големите потоци товари, които идват от изток – Китай, Корея, Япония, трябва някъде да кацнат и след това да се разпределят към Европа", посочи Асен Василев, директор в Центъра за икономически стратегии и конкурентноспособност.

Според анализаторите Европа се нуждае поне от пет нови карго летища, които ще бъдат построени в източната й част и България има всички шансове едно от тях да бъде на нейна територия. Инвеститорите оглеждат още терени край София, Пловдив и Бургас, но "Летище Стара Загора" остава с най-големи шансове заради централното си разположение и близостта си с автомагистрала "Тракия". "Стара Загора е един от най-подходящите градове в страната, защото е разположен върху на три европейски коридора. Стратегическият интерес тук е не само български, но и европейски", смята Асен Василев.

По неофициална информация само първия транш по изграждането на терминала ще бъде в размер на около 400 млн. долара. Проектът се разработва още от 2009 г. и предвижда изграждането на две писти с дължина 4200 метра, обслужващи Боинг 747 и Еърбъс 380. "Летище Стара Загора" би позволило придвижване до всяка дестинация в Европа за 3 часа със самолет и за 24 часа с камион.

През 1975 г. "Летище Стара Загора" пуска първата си международна линия Стара Загора-Москва. От 2001 г. обаче на него не е кацал голям самолет. Маневрите по пистата му са замразени заради изронената настилка и липсата на навигационна апаратура. Идеите за отдаването му на концесия през годините за изграждане на международна борса за цветя и зеленчуци, търговски или чартърен терминал, досега остават неосъществени.

Затвореното от 11 години летище "Стара Загора" може да се превърне в едно от най-големите карго летища в Европа, което да поема товарите от азиатските страни към Европейския съюз и обратно. Четвъртият по големина карго оператор в света – държавната корпорация за управление на летищата на Република Корея, проявява сериозен интерес към проекта. Посланикът на Корея Чън-Би-хо лично разгледа летището на Стара Загора, като следствие от разговорите между премиера на азиатската страна Ким Хуанг-шик с българския премиер Бойко Борисов през септември миналата година.

"Поканих корейски частни компании да дойдат тук и да се уверят във възможностите на пистите, защото вярвам, че това летище и наличната база могат да се превърнат в логистичен център на въздушен карго и граждански терминал", заяви дипломатът. Възможностите на разположеното върху 6000 дка старозагорско летище проучват още корпорации от Китай, Сингапур и Казахстан. "Логиката на едно такова летище е, че в Западна Европа свършват слотовете за самолети и големите потоци товари, които идват от изток – Китай, Корея, Япония, трябва някъде да кацнат и след това да се разпределят към Европа", посочи Асен Василев, директор в Центъра за икономически стратегии и конкурентноспособност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

53 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Интересно каква е картината на цялостната логистика - навигационно/радиолокационо оборудване, поддържане на писти за тежки самолети, охранявано складово стопанство, пътна мрежа за тежки камиони, паркинги и хотел/мотел база, въобще цялата система. Или пореден "кьорфишек" от кувейтски тип.

  • 2
    ugi avatar :-|
    ugi

    До коментар [#1] от "daskal1":

    То си ги пише - няма нищо, пистата е скапана. То е ясно, че за да стане тая работа ще трябват много пари, но пък земята наоколо не е много скъпа, има разрешение за летище, има магистрала. Предполагам и летището в Русе може да послужи за тая цел като там предимството ще е директната връзка с пристанището и възможността за транспорт до почти цяла Европа по Дунав и каналите след това. Но пък там за момента все още няма свестни пътища.

  • 3
    tsvetna avatar :-|
    Цветна

    Очевидно на потенциалните инвеститори им е достатъчно да е в България. Доколкото знам, у нас е по-евтино да се преминава през процеса на обмитяване на стоки, внасяни от страни извън ЕС. След това тези стоки така и така заминават в посока някъде на запад.

  • 4
    npaine avatar :-|
    NPaine

    На такива планове сме се наслушали.

    Дано стане факт, искрено ще се радвам.

    Но дотогава съм крайно скептичен.

  • 5
    odysseus avatar :-|
    odysseus

    Мдааа, а някой питал ли жителите на Стара Загора дали искат подобно летище с подобен обем логистика и неизбежното замърсяване на Стара Загора ??? Защото аз като жител на Стара Загора съм категорично против. Летището е разрушено !!! По-добре в шопландия си постройте подобен стоков терминал. Ние в Стара Загора казваме "ДО ТУК". Ако не го разберете по мирния начин, ще го научите по трудния !!!

  • 6
    odysseus avatar :-|
    odysseus

    [quote#2:"ugi"]има разрешение за летище[/quote]

    Летището има разрешение за лека селскостопанска авиация. Абе я по-добре си намерете друга залагалка !!! ;-) На гол гъз, чифте пищови !!! ;-)

  • 7
    1951 avatar :-|
    1951

    Фикция!
    Нямаме индустрия, която да може да произвежда стоки, които да оправдават превоз по въздуха. Нямаме и индустрия, която да и трябват такива стоки. Едно време поне оръжия изнасяхме, ама и това се разсипа.
    В старозагорското летище има хляб само за някаква лека авиация и до там. Но на леката авиация такива големи летище не и трябват.

  • 8
    1951 avatar :-P
    1951

    До коментар [#5] от "odysseus":

    Абе вас в Стара Загора да не ви слагат нещо във водата, че сте такива параноици?
    Змеьово ви тровеше, сега летището ще ви трови, сигурно и местния Кауфланд ви трови, да не говорим за вредните излъчвания от уаерлеса...
    Ама как за Марица Изток никой не пита ми е голяма мистерия :)

  • 9
    iiilieva avatar :-?
    iiilieva

    Ще ми се да попиииитам: А колко Бг каргокомпании оцеляха по време и след премахването на предпазната клауза, наложена от ЕС през 2007-2008г?
    Знам само за една, софийска, или може би бъркам???

  • 10
    bulair avatar :-|
    Булаир

    Логистичен хъб = логистичен център = транспортен възел/център
    ... Г-жо Панайотова, защо се мъчите с тая кирилица - направо минете на английски и окончателно ни очаровайте с ерудицията си.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK