Виртуална класна стая
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Виртуална класна стая

Виртуална класна стая

Безплатните видеоуроци вече са на път да конкурират частните учители

7547 прочитания

© Shutterstock


Не всички семейства имат възможност да плащат за скъпи частни уроци, така че алтернативите са повече от добре дошли.

В образованието на едно дете в България има три стресови момента: първи клас - заради новата среда, кандидатстването в гимназия - заради първите сериозни изпити, борбата за влизане в университет - заради конкуренцията.

Частните уроци се смятат за задължително условие за успех във второто и третото изпитание. Затова повечето родители са принудени да влагат в тях огромни средства. Инвестицията, разбира се, не дава гаранция за висок резултат в конкурса. А и не всички семейства имат възможност да плащат за скъпи частни уроци. Така че алтернативите са повече от добре дошли.

videouchitel.com

"Пътувах в градския транспорт и случайно чух разговор между ученици. Двама от тях се хвалеха на какви уроци са се записали. Третият каза, че ще се готви сам. Личеше си притеснението му, че не може да си позволи частни учители." Тази случка силно впечатлява Илиян Илиев. Той е държавен служител и няма връзка с образователната система, но чувства проблема близък. След като гледа предаване за видеоуроци в Южна Корея, той решава да пренесе този опит и в България. Така преди две години създава сайта videouchitel.com.

Там са публикувани над 100 видеоурока по математика. Идеята е сайтът да успее да обхване учебната програма от 4-и клас до края на гимназията. Самият Илиян Илиев не е математик. Той обаче прекарва известно време във форумите по математика в мрежата и успява да идентифицира най-активните там - Мартин и Станислав. Предлага им да станат онлайн преподаватели. Те се съгласяват. Заедно с тях в началото се включват и две учителки по математика от Монтана и Пловдив. Едната от тях -  Диляна Каменова, работи за videouchitel.com и днес.

За да записва уроците, Илиян Илиев пътува до двата града на свои разноски. Използва класните стаи в две училища. Преподавателките обясняват на дъската основни проблеми и задачи. Видеоучителите са на разположение и след това. Ако при гледане на уроците някой ученик срещне затруднения, винаги може да се обърне към тях на контактите, посочени в сайта.

Всичко, което правят ентусиастите във videouchitel.com, е безвъзмездно. Илиев финансира сайта сам. Малкото рекламни банери в него не покриват разходите, но са достатъчни, за да се плати годишната такса за запазване на домейна.

Авторът на инициативата иска да я разшири, като обхване и други предмети като история, физика, химия и биология. Той вярва, че ако използва социалните мрежи, ще намери още съмишленици. "Ако се сравняваме с Южна Корея, където в подобния сайт има повече от милион посещения на ден, при нас посещенията са относително малко. Все пак стартирахме с най-обикновена страница. Сега мислим да започнем да пускаме и полезни новини за учениците", разказва създателят на videouchitel.com.

ucha.se

Илиян Илиев не е единственият ентусиаст, който се опитва да помага на учениците. Алтернатива на частните уроци предлага и сайтът ucha.se. Той е създаден само преди няколко месеца от Дарин Маджаров - докторант в Белгия, който се занимава с алтернативни източници на енергия. Неговата сестра е в 11 клас и среща затруднения в училище. Дарин решава да й помогне. Записва видеоклипчета, на които обяснява уроците, и й ги изпраща. Сестра му показва уроците и на приятелите си.

Какъв е проблемът според Дарин? Когато в час учителят пита ученика "Разбра ли?", детето се притеснява да си признае, че има нужда от още обяснения. Видеоклиповете дават възможност то да се връща назад към трудния момент в съответния урок, за да го разбере напълно. В ucha.se има и чат канал, в който ученици могат да общуват с Дарин и дори да му поръчват видеоуроци по конкретни теми от учебния материал. Те могат също да си помагат един на друг, когато Дарин не е на линия.

Сайтът съществува едва от миналата есен, но вече съдържа над 160 урока, гледани повече от 57 хил. пъти от ученици и учители в цялата страна. Там са поместени клипчета с обяснения по физика, химия, биология и математика. Отскоро вече има и уроци по английски език.

Дарин Маджаров прави всичко сам и безвъзмездно. Той отделя по пет-шест часа на ден, за да записва видеоуроци за ученици между 8 и 11 клас. За урок му трябват средно по два часа - да прочете и проучи темата, а после да запише клипчето. Винаги се опитва да завърти въпроса около някаква история, за да направи урока по-разбираем. Това помага много при случаи като абстрактните процеси, които се случват в клетката например, казва Дарин.

Приложните експерименти със сайта започват в Априловската гимназия в Габрово, която Дарин е завършил. Там учителката по химия Мария Николова решава да опита да преподава урок с помощта на клипчетата на Дарин. Резултатът е обещаващ - преди това двойките са масово явление, след това над 50% от учениците получават шестици, а двойката е само една.

В момента Николова помага на бившия си ученик Дарин в сайта и продължава да ползва видеоуроците в училище. Други учители по различни предмети също влизат в ucha.se, пишат на Дарин и му дават препоръки и съвети.

khanacademy.org

И към videouchitel.com, и към ucha.se има обвинения, че копират световно известната "Кан академия" (http://www.khanacademy.org). Дори да е така, в това няма нищо лошо. Трите платформи работят независимо една от друга, но имат една и съща цел - да подпомогнат учениците в процеса на обучение.

"Кан академия" преподава видеоуроци по математика, които се превеждат на 10 езика. От средата на 2011 г. част от клиповете се превеждат и на български (khanacademybulgaria.wordpress.com) благодарение на Иван Господинов, който живее в Германия. Той казва, че "си е патил" от образованието в нашата страна, затова харесва идеята на академията.

Неговата цел е в бъдеще тази инициатива да "обърне" класната стая - ученикът да учи по интернет вкъщи и после да отива в училище, за да обсъди с преподавателя трудностите в материала и да затвърди вече придобитото знание, обяснява Господинов. Според него има хора, които се страхуват, че видеоуроците целят дехуманизиране на образованието. Той вижда точно обратното - възможност за създаване на взаимоотношения, при които учител и ученик да бъдат равнопоставени в общуването. "Иска ми се да станем свидетели на един различен учител, чиято роля в обучението би била абсолютно незаменима", казва Иван Господинов

Скептиците твърдят, че уроците на "Кан академия" са неприложими в България заради различната традиция на образованието тук. "Не съм разбрал линейната алгебра да е различна на Балканите. Колкото до традициите: те се променят. Все пак ние правим това, за да променим именно традицията в образованието, и то за добро", отговаря на този упрек Господинов. Той се надява повече хора да се запалят по идеята за доброволно превеждане на уроците на български, защото "Кан академия" също прави всичко безвъзмездно.  

Според Иван Господинов между частните уроци и видеоуроците има една съществена разлика:  "Видеоуроците не дават знанието наготово, както се прави в частните уроци. Те няма да са ти от полза, ако сам не следиш мисълта на преподавателя, не си оставиш време да помислиш над урока и не се поупражняваш наистина, а не в кухнята на някоя учителка. Видеоурокът няма да ти каже: "Да, браво, хайде, че имам друг урок, 20 лв.", обобщава той.

Освен споменатите три сайта в мрежата съществуват и редица блогове, създадени от учители. Там те дават информация на учениците си и материали, с които да подпомогнат учебния процес. По този начин преподавателят продължава да изпълнява ролята си дори извън класната стая, като предоставя възможност да възпитаниците си да се развиват самостоятелно.

Не всички семейства имат възможност да плащат за скъпи частни уроци, така че алтернативите са повече от добре дошли.

В образованието на едно дете в България има три стресови момента: първи клас - заради новата среда, кандидатстването в гимназия - заради първите сериозни изпити, борбата за влизане в университет - заради конкуренцията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.