Емил Караниколов: Започваме конкурса за БДЖ "Товарни превози"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Емил Караниколов: Започваме конкурса за БДЖ "Товарни превози"

"В края на май ще е търгът за незавършения корпус на ИПК, като началната цена ще е 20 млн. лв."

Емил Караниколов: Започваме конкурса за БДЖ "Товарни превози"

Изпълнителният директор на Агенцията за приватизация пред "Капитал Daily"

6311 прочитания

"В края на май ще е търгът за незавършения корпус на ИПК, като началната цена ще е 20 млн. лв."

© Надежда Чипева


"Ще намалим критериите към стратегическите кандидати за БДЖ "Товарни превози". Надяваме се през септември да завършим приватизацията."

"Най-тежката сделка ще е за ВМЗ - Сопот, защото там има над 130 млн. лева дългове."

"Много е вероятно АДИС да бъде предложено на търг и да имаме продажба до края на годината."

Тази година трябва да е ударна за приватизацията - ще бъдат предложени няколко големи дружества и актива: БДЖ "Товарни превози", АДИС, фондовата борса, остатъчните дялове в ЕРП-тата и т.н., като очакваните приходи са за над 400 млн. лв. По тези теми разговаряме с изпълнителния директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол Емил Караниколов.

Кога ще започне най-голямата приватизационна сделка на годината - БДЖ "Товарни превози"?

В последния един месец водехме разговори със синдикатите. Mиналата седмица те изпратиха писмо до надзорния съвет, в което посочват основните социални и инвестиционни ангажименти, които според тях трябва да бъдат заложени в процедурата. До края на тази седмица ще внеса в надзорния съвет докладна, в която ще посочим какво е финансовото състояние на БДЖ "Товарни превози" и ще предложим метод за приватизация, който ще е конкурс.

Какви ще са критериите за допускане на кандидати в конкурса?

Първо искаме надзорния съвет да одобри целите на приватизационната сделка и метода, който предлагаме. И ако получим тяхното одобрение, ще предложим критерии за допустимост към кандидатите.

Ако я одобрят в пълния вид, който предлагате...

Ще допуснем и стратегически, и финансови инвеститори. Определено ще намалим критериите в сравнение с тези, които са в писмото на министъра на транспорта в частта за стратегически инвеститори (бел. авт. - 500 млн. евро оборот за последните три години).

В пъти ли?

Може да се наложи и в пъти, в зависимост от интереса. Направили сме маркетингово проучване кои стратегически инвеститори в региона могат да участват. За нас е приемливо да отговарят примерно десетина, които са в близост до България и които евентуално биха имали интерес от такава инвестиция.

До момента някой инвеститор декларирал ли е интерес?

Официално не.

А неофициално?

Неофициално има запитвания, разбира се.

Кога смятате, че може да стартира конкурсът?

В края на този месец или в началото на май. Нямаме повече време, нямаме и основание да не го направим в този диапазон от време.

А кога ще се подават оферти?

Обявяваме конкурса, след това решението трябва да се обнародва в Държавен вестник, после започва да тече срокът за подаване на документи. Процедурата ще върви по Закона за защита на класифицираната информация, с проучване на кандидатите за индустриална сигурност. Тоест и там ще се забавим около два месеца по закон. И реално виждаме приключване на процедурата през септември.

Приключване или подаване на оферти?

Приключване, т.е. обявяване на спечелилия. Самото сключване на договора изисква също около един месец.

Как ще класирате кандидатите?

В четвъртък ще предложим на надзорния съвет тежест от 70 или 80% за цената. Останалото ще е за изискване за инвестиции, като ще имаме искане за ударни вложения през първите три години - над 50 млн. лв.

Защо се забавиха и кога ще станат възможни сделките за миноритарните дялове в ЕРП-тата на CEZ и E.ON?

Трябваше да изчакаме да се изготвят новите отчети и одити към февруари-март. Те са готови. Надявам се, че може би до две седмици ще имаме готовност за внасяне на проспектите на дружествата на CEZ в Комисията за финансов надзор. При E.ON графикът е за края на май, когато се очаква чешката Energo pro да придобие мажоритарния пакет.

А има ли риск продажбите да попаднат точно в мъртвия летен сезон и да има по-слаб инвеститорски интерес?

Отдавна се знае, че българската държава ще продава миноритарните пакети. И е обявено, че това ще се случи към юни, т.е. считам че инвеститорите, които имат интерес за този сектор, си наблюдават процеса.

Очаквате ли мажоритарните собственици да проявят интерес към пакетите?

Мисля, че всички ще бъдат доволни от това, защото тогава всеки ще се опитва да купува и да продава на по-висока цена.  Мажоритарният собственик никога не би разкрил амбициите си да изкупи дружеството на 100%. Това означава, че той ще трябва да надхвърли предложенията на другите инвеститори. Вероятно това, което се случи с EVN, и това, което направи един пенсионен фонд за един ден разлика, този път ще се опитат много да го направят. Дали със спекулативна цел или не, но това ще вдигне цената на пакета, който продаваме.

Каква сума може да очакваме горе-долу от двете ЕРП-та?

От двете ЕРП-та не мога да кажа, но примерно мисля, че сумите ще бъдат сходни с тези на EVN (бел. авт. - над 90 млн. лв.) за всяка поотделно, като при CEZ може и да е по-голяма. Но това пазарът го решава в крайна сметка.

Кога ще започне продажбата на недовършения корпус на ИПК?

Сделката за ИПК "Родина" също тази седмица се внася в надзорния съвет. Там вече има оценка. Процедурата ще бъде с начална цена от 20 млн. лв., а стъпката за наддаване ще бъде между 0.5 млн. и 1 млн. лв. Инвеститорите ще имат две права – едното е в едногодишен срок да съборят сградата и тогава няма да дължат нищо повече освен даденото на търга. Другият вариант е да запазят сградата и до една година да осигурят документи за реконструкция на обекта. В такъв случай, ако те не бутнат сградата, ще дължат 100% от постигнатата цена, т.е. още 20 млн. лв.

А как ще подсигурите вторите 20 млн. лв., в случай че не се събаря?

Вероятно ще поискаме банкова гаранция.

Ако започнете продажбата следващата седмица, кога ще е търгът?

На 40-ия ден след обнародване на решението в Държавен вестник.

Към момента има ли проявен интерес?

Да, имаше запитвания от чешки и от азиатски инвеститори.

Тази година агенцията подготвя и други сделки за недвижими имоти. На какъв етап са те?

На първо време агенцията ще предложи 41 имота, частна държавна собственост. Другото имотно дружество, което е много интересно и във вторник отворихме документите за оценка и правен анализ, е АДИС.

Колко оферти получихте?

Осем, от които пет са юридически кантори и три са на оценители. Вече има и интерес за самото дружество, запитвания дали ще го продаваме на 100% , дали обособена част. До този момент считаме, че ще го продадем като едно цяло, тъй като, ако го разбием на парчета, може да постигнем на места по-добри цени. Но в крайна сметка, ако продаваме на парчета, може да се окаже, че в един момент ще остане нещо, което е непродаваемо.

Миналия път, когато имаше процедура, дори не се искаше достъп до класифицирана информация от кандидатите...

Да, и сега няма да се иска. Получихме писмо от дружеството – то няма регистратура за класифицирана информация.

Търг или конкурс?

На този етап още не сме мислили. От 2002 г. дружеството е в забранителния списък, не знаем към момента какво съществува в него, с какви активи разполага. Все пак за десет години се случват доста неща в правния мир.

Нека да видим какво има като вещни права, като заварени правни отношения. По принцип един търг би бил подходяща процедура, в който  да очакваме единствено коректно наддаване. Разбира се, може да поставим и критерии към евентуалните купувачи, все пак не може да продадем дружеството на случайни инвеститори.

Какво значи случаен?

На инвеститор, който е неясен, т.е. с никаква финансова история и без опит. Затова вероятно може да се наложи да поискаме участници да са стратегически инвеститор, които се занимават с такива дейности.

Тази година ли очакваме сделка за АДИС?

Ще направим всичко възможно да стане тази година. Въпреки че са имоти и се казва, че в момента този сектор от пазара е замрял, в агенцията от една-две седмици има страхотен интерес за АДИС.

От кого?

Обикновено от консултанти. До този момент са идвали само български, без да разкриват кои са клиентите им. Към момента има споменаване на италиански, испански инвеститори, немски.

Казахте, че започвате продажба на 41 държавни имота - кога и как?

Ние вече стартирахме продажбата на три или четири. Имотите ще ги продаваме на търг. Ако един-два търга се провалят, тогава ще мислим и за конкурс.

Защо?

Ами има имоти, примерно в "Надежда" има един, който е в тежко състояние и сградата е пред разпадане. А данъчната оценка на терена и на сградата не отговарят на справедливата пазарна стойност към момента. Ние по закон нямаме право да продаваме имоти под данъчна оценка.

Тези 41 имота в София ли са само?

Не, има в Бургас, има в Плевен, в Сливен. В първия пакет още нямаме имоти от София освен ИПК "Родина". Най-атрактивни са тези в Бургас, тъй като се намират в индустриалната зона.

Какво ще правите с "Техноекспортстрой", след като не получихте оферти?

Ще внесем в надзорния съвет докладна. Вариантите са няколко: отново търг със сваляне на цената или да преразгледаме критериите за допустимост. Те не бяха високи, но евентуално може да допуснем и консорциуми плюс малко по-ниски критерии с цел да разширим още повече кръга на потенциалните инвеститори. Те бяха за 30 млн. лв. оборот за три години и евентуално може да ги свалим с 50% на 15 млн.

А имахте ли разговори с тези, които все пак бяха купили документи, и защо не подадоха оферти?

Разбира се, проведохме разговори, в които обясниха, че чакат дружеството на по-ниска цена.

Колко по-ниска?

Ами техните очаквания са доста драстични надолу, около 45 млн. лв., но това няма как да се случи, просто е невъзможно. В случая с "Техноекспортстрой" имаме цена, под която няма да падаме. Но явно нивото от 68 млн. лв. беше доста високо.

Докъде е подготовката за приватизация на БФБ?

Имаме писмо от Министерството на финансите за избор на консултант. В план-сметката на агенцията нямаме разчет за консултант по тази приватизационна сделка. А няма как да стартираме процедура, без да имаме осигурено финансиране, затова ще се наложи и корекция на бюджета на агенцията. Надявам се към края на годината да сме готови.

С избора на консултант или със сделката?

Ако няма обжалване, консултантът може да бъде избран за около месец, месец и половина. Вероятно той ще е готов с разработките си за около три месеца.

Тоест самата процедура може да я чакаме късна есен?

Идеята е да се случи тази година.

Докъде стигнахте с приватизацията на "Аудио-видео Орфей"?

При "Аудио-видео Орфей" излизат доста проблеми. Специално с големите имоти в дружеството. Има един голям имот в Бояна и един в район "Изгрев".  

Апортът на големия терен от 548 дка в Бояна преди приватизацията на Киноцентъра е направен по много странен начин, без вътре да се отчете, че има редица реституционни претенции, включително възстановени имоти. До момента оставам с впечатление, че от тези 548 дка доста малка част, да не кажа около 10% от тях, могат да бъдат реално продадени.

Другият момент е, че голяма част от тези имоти попадат в природен парк "Витоша". Там не се позволява застрояване. В началото мислехме, че имотът в "Изгрев" е на "Аудио-видео Орфей", но след като влязоха нашите оценители, които правят и правен анализ, се оказа, че 2005 г. има решение, с което имотът е възстановен на трети лица и за него се водят съдебни дела.

Затова не знам дали ще стигнем до приватизационна процедура.

Докъде е приватизацията на ВМЗ "Сопот"?

Оценката трябва да е готова на 17 април. Имаме приета стратегия. Но за мен това ще е най-тежката приватизационна процедура. Задълженията са за над 130 млн. лв., от които 45 млн. лв. към държавата.

Интервюто взе Теодора Василева

"Ще намалим критериите към стратегическите кандидати за БДЖ "Товарни превози". Надяваме се през септември да завършим приватизацията."

"Най-тежката сделка ще е за ВМЗ - Сопот, защото там има над 130 млн. лева дългове."

"Много е вероятно АДИС да бъде предложено на търг и да имаме продажба до края на годината."

Тази година трябва да е ударна за приватизацията - ще бъдат предложени няколко големи дружества и актива: БДЖ "Товарни превози", АДИС, фондовата борса, остатъчните дялове в ЕРП-тата и т.н., като очакваните приходи са за над 400 млн. лв. По тези теми разговаряме с изпълнителния директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол Емил Караниколов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    n8299 avatar :-|
    n8299

    В България се продава печелившето а се преватезира губещето.

  • 2
    sushi avatar :-|
    sushi

    Дали сте некадърни , или сте предатели!?
    Приватизация на товарните превози е престъпление към България! Те са печеливши и по-печеливши ще стават! Лишавате страната от приходи за сметка на частни интереси! После бедни сме били. А може точно това да целите!?
    Кой ви дава право да продавате нещо , дето НЕ Е ВАШЕ!?
    Ако не можете да управлявате - МАХАЙТЕ СЕ !
    Разпродажбите не са управление, а са признание за несправяне със задълженията или обслужване на частни интереси!

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    "ВМЗ Сопот - 130 млн. лв. задължения, от които 45 млн. лв. към държавата. "

    Някой ще събере ли кураж да излезне и да сподели с данъкоплатците, колко още такива лимонки с издърпан предпазител се търкалят в държавния сектор? Болниците, ВМЗ Сопот, Софийски градски транспорт, ТЕРЕМ? Интересното е, че работниците заплати не вземат, но си стоят в списъка на заетите. Защо така? Защото така хем им върви стаж (и то тежък категориен труд), хем си копат доматите в работно време, хем краднатото - барут, скрап и нафта замества заплатата в приемлива степен.

  • 4
    Miles avatar :-|
    Милен

    До коментар [#1] от "n8299":


    До коментар [#2] от "sushi":

    на каква печалба е БДЖ, драги? кажете ми някакви цифри? Пътнически превози заедно с пътнически превози трябва да минат под частно крило! имате ли си на идея колко хрантутника храни товарни превози? знаете ли, че в едно от управленията в страната има 5 човека, които работят като охрана на труда точно в товарни превози? знаете ли някакви подробности или само си пръскате заучените фрази?

  • 5
    tanya_ivanova32 avatar :-|
    tanya_ivanova32

    По-смело !!! После ще останат ли пари ПОНЕ за една модерна влакова композиция и за пътническите превози на БДЖ ??? , все пак хората са европейци и искат качествени услуги и превози...

  • 6
    sushi avatar :-|
    sushi

    до Милен
    В държавата е и ножа и хляба! Ако едни държавно предприятие не е на печалба, то е заради некадърност или заради предателсто на интересите на страната!
    Нямаме икономика точно заради такава политика.
    Иточиха "Кремиковци", а седа щели частници да стоят завод/ краи Срелчаако не се лъжа/ и суровината ще идвала от Кремиковци!!!
    Хората са получавали златао преди новата ера, но ние го дадохме на концесия защото не можем да го добиваме в 21 век!!! Другите примери си ги допълнете.
    Истината е , че изпълняваме чужди поръяения в национален ощърб .
    Така става и с Биене, така става и с концесиите, така става и с историческия завод за боклук, така става и с финанстането на разкопки/ закопаване на пари в преносен и пряк смисъл/ и каво ли не още за да се обезкърви страната ни окончателно!

  • 7
    Miles avatar :-|
    Милен

    До коментар [#6] от "sushi":

    следя темата отблизо, защото железницата дълго време ме е хранила и така да се каже ме е направила това което съм. не отговарям, защото искам да се заяждам, но виждам, че не си запозната с проблемите и! а те не са от вчера и днес и не са заради некадърно управление за последните 10 години. железницата е зле, защото не е управлявана кадърно последните 40 години! всичката тази техника, която се употребява от служителите и, не е подменяна откакто я има и вина за това имат всички, които са я експлоатирали през годините, включително и тези в годините на силния социализъм когато са бухали здраво, без да мислят за бъдещите поколения! така че проблема е много по-дълбок и сегашното ръководство и предишните няколко са поставени едва ли не пред свършен факт и трябва да се справят някак с проблема! и по тази причина са принудени да спасяват положението по един или друг начин!

  • 8
    lordvee avatar :-P
    Др. Портокалов

    няма място за държавата в икономиката, или поне за нашата. така или иначе не може да се справи с управлението нито на товарни нито на пътнически превози както се е видяло, нито пък с инфраструктурата...

    най добре да остане регулатор на пазара и лека полека да го либерализира.

  • 9
    pavlin0511 avatar :-|
    pavlin0511

    До коментар [#6] от "sushi":
    Напълно те подкрепям,некадърност и слугуване на частни интерси. Целта е някой да намаже. Ролята на товарните превози ще нараства все повече и още повече с изграждането на европейските коридори.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK