Част от магистрала "Тракия" даде дефекти, преди да е готова
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Част от магистрала "Тракия" даде дефекти, преди да е готова

Строителният министър Лиляна Павлова поиска всички дефекти да бъдат отстранени до началото на май<br />

Част от магистрала "Тракия" даде дефекти, преди да е готова

Строителното министерство започва ежедневен контрол на новите участъци от пътя до морето

10522 прочитания

Строителният министър Лиляна Павлова поиска всички дефекти да бъдат отстранени до началото на май<br />

© МРРБ


Новостроящата се отсечка от автомагистрала "Тракия" между Стара Загора и Карнобат даде дефекти, преди да е готова. Това беше установено при проверка на трасето в сряда от строителния министър Лиляна Павлова. Заради нагънатите настилки, слегналите участъци асфалт и некачествените бордюри занапред изпълнението на проекта ще бъде наблюдавано денонощно от независимата лаборатория към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), чийто директор Лазар Лазаров също участва в инспекцията. Проблемите, открити преди ден, трябва да бъдат отстранени до началото на май, като целта е да се спази обявеният пусков срок на магистралата – 1 юли.

На публичните забележки, отправени от изпълнителната власт, строителите реагираха различно – едни обвиниха тежката зима, други изобщо отрекоха да има проблем. Експерти от пътния бранш обаче припомнят и спорните условия, при които бяха спечелени поръчките за трите нови лота от "Тракия" – победиха компаниите, предложили най-ниски цени. Рязкото поскъпване на горива и материали, след като проектите бяха спечелени с фиксирано заплащане, отдавна поражда съмнение за компромиси при изпълнението.

Проверката

Критиките към изпълнението не подминаха нито един лот от "Тракия".

В част от 32-километровото трасе между Стара Загора и Нова Загора основата, върху която трябва да бъде положен асфалтът, е нагъната, а бордюрите трябва да се сменят, заявиха от строителното министерство. Отсечката се изгражда от обединение "Магистрали Трейс" с водещ партньор "Трейс груп холд".

От дружеството обясниха, че става въпрос за незначителни отклонения, които ще бъдат отстранени и сроковете ще бъдат спазени. Към момента компанията се движи в график, като е изпълнила 70% от асфалтовите и 98% от земните работи. Усещането за неравности по пътя се дължи на факта, че още не са положени последните слоеве асфалт, уточниха от "Трейс груп холд".

Преди малко повече от година около изпълнявания от фирмата участък се разрази скандал след обвинения от БСП, че вместо инертни материали в основата на пътя се полага пепел от мини. Тогава обаче от строителното министерство опровергаха обвиненията, след като заявиха, че са взели проби от въпросния материал и той е бил изследван.

Строителят на участъка между Нова Загора и Ямбол - гръцката компания "Aктор", отрече каквито и да било проблеми с качеството на пътя. Проверяващите обаче установиха, че на места циментовата основа на трасето не е достатъчно плътна и разпоредиха тя да бъде положена наново. Има и недопустими слягания на пътния възел при Нова Загора, който също ще трябва да бъде преработен.

Най-изостанало е строителството на четвъртия лот от "Тракия" - между Ямбол и Карнобат. Водещ партньор в изпълнението му е "Холдинг Пътища" на Васил Божков. Заради снеговете през зимата и придошлите води на Тунджа след стопяването им е отнесен временният подход на строителите към пътя. Все още не е започнало и укрепването на преовлажнените почви, заради което бе удължен срокът за изпълнение на отсечката. Тя е 47 км, но само 15 км от тях трябва да бъдат пуснати до юли. Изпълнителният директор на "Холдинг Пътища" Иван Иванов не бе открит за коментар.

Сроковете

При проверката Лиляна Павлова бе категорична, че новата отсечка от автомагистралата от София до Южното Черноморие няма да бъде въведена в експлоатация, докато не бъдат отстранени всички дефекти. Самата тя лично щяла да проверява хода на строителството на две седмици. "Ще направя компромис със срока 1 юли, но не и с качеството", допълни министърът.

Магистрала "Тракия" се строи със средства по оперативна програма "Транспорт" на Европейския съюз. Трасето между Стара Загора и Карнобат е дълго 116 км, а общата му стойност е 250 млн. евро.

Новостроящата се отсечка от автомагистрала "Тракия" между Стара Загора и Карнобат даде дефекти, преди да е готова. Това беше установено при проверка на трасето в сряда от строителния министър Лиляна Павлова. Заради нагънатите настилки, слегналите участъци асфалт и некачествените бордюри занапред изпълнението на проекта ще бъде наблюдавано денонощно от независимата лаборатория към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), чийто директор Лазар Лазаров също участва в инспекцията. Проблемите, открити преди ден, трябва да бъдат отстранени до началото на май, като целта е да се спази обявеният пусков срок на магистралата – 1 юли.

На публичните забележки, отправени от изпълнителната власт, строителите реагираха различно – едни обвиниха тежката зима, други изобщо отрекоха да има проблем. Експерти от пътния бранш обаче припомнят и спорните условия, при които бяха спечелени поръчките за трите нови лота от "Тракия" – победиха компаниите, предложили най-ниски цени. Рязкото поскъпване на горива и материали, след като проектите бяха спечелени с фиксирано заплащане, отдавна поражда съмнение за компромиси при изпълнението.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

31 коментара
  • 1
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772

    Пак добре, че проверяват. Станишката като пуска магистрали отиваше да ги види на рязането на лентите. Затова 12-те километра на Хемус до Шумен се напукаха на 2-та година. Тракия до Стара Загора се слегна а до Карнобат има такава "вълна" на трасето, че има ограничение 70км.ч. (при нормални 130), което ако не спазиш или излиташ или оставаш без окачване.

  • 2
    felix avatar :-|
    Felix

    Четох известно време разни коментари в Дневник и съм силно впечатлен от негативизма и неразбирането на доста хора...

    Само на мен ли ми се струва, че един проект -било то строеж на магистрала или производство на натурален сок- е съставен от следните етапи:
    1. Начало на работата
    2. Проверка на качеството
    3. Отстраняване на дефектите
    4. Пускане в експлоатация
    5. Поддръжка на съоръжението.

    Има едни слухове, че Пирамидите в Гиза били построени от първия път и без предварителни познания за строежа на такива сгради, но ако приемем това изключиние съм прав на 99,99%. Сега ми е чудно къде виждат хората проблем в това, че има дефекти, които фирмите са задължени да отстранят?

    Нима ако метнете фризби 50 пъти, поне веднъж няма да го метнете накриво?

  • 3
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#1] от "Варненски": Една препоръка - песнопойката от политпросветата на ГЕРБ е добре да я синхронизираш кой участък по кое време е пускан, че съдейки по 'бисерите' написани от теб, Станишев ще да е бил премиер 2 последователни мандата :-)

  • 4
    shwarzspeht avatar :-P
    Клюводървец

    Олигарсите дето строят пътищата са едни и същи и при костов.аамед,симо горският,серго ,б.б.Те дават парите ,за избори и естествено всяко правителство е зависимо от тях.Б.б. може да реже хиляди ленти за нови строителства,но системата е проиграна.След време ще обикаля съдълища,да доказва че, не е, кожата на тялото не е по тъмна от тази на БЪЛГАРИТЕ.

  • 5
    a... avatar :-|
    Россприматрезил

    [quote#2:"Felix"]Нима ако метнете фризби 50 пъти, поне веднъж няма да го метнете накриво?[/quote]


    Магистралите( а и всички строителни обекти) не се строят с мятане. Поинтересувай се какви прецизни уреди се използват за измерване и контрол в строителството и ще разбереш каква голяма глупост си написал.

  • 6
    kitenik avatar :-|
    Натътрузен десебар, слуга на БСП

    До коментар [#2] от "Felix":

    Това в Дневник не е неразбиране. Чист негативизъм си е, тия там са строени само за да плюят по магистралите. Това, че се проверява качеството и се дават предписания на изпълнителите да оправят грешките за тях е повод за оплюване. Станишев щото никога не говореше за грешки, затова раздаваше в пъти повече пари на батко и братко и откриваше участици без износващ слой асфалт или без акт 16 и документация. Ама нека си лаят.

  • 7
    a... avatar :-|
    Россприматрезил

    [quote#6:"daniel defoe"]Това, че се проверява качеството и се дават предписания на изпълнителите да оправят грешките за тях е повод за оплюване.[/quote]

    Това до сега не го е имало. Строителите си даваха рушветите и никой за нищо не ги закачаше. Зная за улица, която по плана на съответното населено място се води асфалтирана, а в действителност е утъпкани, кални коловози от преминаващите автомобили и никой никога там не е преместил дори едно камъче за прекарването на улица.

  • 8
    blaf avatar :-|
    blaf

    Всичко е негативизъм за българите. Искат нещо да е гадно, да има нещо счупено или грозно, за да има повече драма, да има какво да плюят. Понякоа сме прави, но понякога наистина е негативизъм, които е вреден за нас самите. Обаче бавно ще се научим.

    По-малко драма, повече разум!

    (и по абсолютно никакъв начин не желая да се обвързвам политически с това си изказване. Знам, че някои личности (от драматизиращите) ще решат, че зашитавам ГЕРБ с това... реално не подкрепям никой.. подкрепям определени действия!)

  • kableshkov

    Мафия и далавери!

  • 10
    npaine avatar :-P
    NPaine

    Бай Ганьо прави магистрала...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK