Under construction*

Правителството се готви да инвестира още 30 млн. за доизграждане на електронното управление

Отваряне на офертите в най-големия търг за ускоряване на електронното правителство.
Отваряне на офертите в най-големия търг за ускоряване на електронното правителство.    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Отваряне на офертите в най-големия търг за ускоряване на електронното правителство.
Отваряне на офертите в най-големия търг за ускоряване на електронното правителство.    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

Електронното правителство е вероятно най-голямата надежда гражданите и бизнеса за улесняване на достъпа им до административните услуги. За него се говори над десет години. Нещо повече - то е "приоритет" за всяко от последните три правителства. Въпреки това реализацията му засега се случва със скоростта на побеснял градински охлюв.

В момента обаче електронният охлюв наистина показва признаци на живот. От началото на годината Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) стартира два проекта за доизграждане на е-правителството на обща стойност около 30 млн. лв., с които се опитва да превключи на по-бърза предавка. Те трябва да осъвременят някои от вече изградените елементи на е-управлението, да свържат ключовите регистри, да създадат система за издаване на е-идентификационни номера и да създадат базата за десетки нови административни услуги за гражданите и бизнеса. Всичко това са важни липсващи части от пъзела на е-правителството. Финансирането идва по оперативна програма "Административен капацитет" на ЕС.

Първият проект се нарича "Развитие на административното обслужване по електронен път". Той е на стойност от 15 млн. лв. (плюс 3 млн. за комуникационни кампании) и е в по-напреднала фаза - вече са отворени ценовите оферти на 13-те допуснати във финалния етап компании. Очаква се до няколко дни победителите да бъдат обявени официално.

Втората обществена поръчка е с предмет "Подобряване на административното обслужване на потребителите чрез надграждане на централните системи на електронното правителство". Тя е на стойност 12 млн. лв. и изостава с няколко месеца. При нея вече са подадени оферти от 14 фирми и консорциуми, а на 30 юли ще бъдат отворени и ценовите предложения на допуснатите до финалния етап участници. И двете поръчки трябва да бъдат изпълнени до края на първото тримесечие на 2013 г.

Каква е целта

Зад 13-те отделни обособени позиции със сложни наименования в двете процедури (виж таблицата), стартирани от транспортното ведомство, се крият важни за реалното създаване на работещи електронни услуги инициативи. Свързването на ключовите регистри в държавата например ще позволи отделните звена в администрацията да обменят по служебен път документи, като например свидетелство за съдимост, актуално състояние и др. Трябва да се стигне до разработването на нови административни електронни услуги и осъвременяване на напълно безполезния към момента електронен портал www.egov.bg. Освен това трябва да бъдат създадени регистър и пилотна система за издаване на електронни идентификационни номера за българските граждани.

Във втория проект е включено и разработване на платформа за обмяна текстови съобщения (SMS) между системата на електронното правителство, гражданите и бизнеса. Тя ще помага на администрацията да изпраща уведомителни и напомнящи съобщения, разясняват от МТИТС.

Включени са и някои екзотични идеи, като например изграждането на "централизирана система за обществено допитване", която според министерството трябва да представлява платформа за онлайн референдуми и дискусии, която да разшири гражданското участие в работата на администрацията.

След година

Ако всички дейности по двете поръчки бъдат изпълнени в срок, в средата на другата година българските граждани и бизнес ще могат да използват лесно и удобно над 100 е-услуги директно от своя компютър, използвайки осъвременения единен портал www.egov.bg. По-важно е, че на потребителите няма да се налага да разнасят удостоверения и документи, до които държавните служители ще имат директен достъп и ще изискват по служебен път (например: свидетелство за съдимост, актуално състояние и др.). Освен това потребителите ще получават SMS-и при входиране на заявление и при изпълнение на тяхната услуга.

Всичко това звучи добре, но съществуват и известни съмнения дали след година ИТ експертите на администрацията няма да кажат, че са все по-близко до реализацията на гореописаните услуги, но е необходимо още едно осъвременяване и пренаписване на вече създадени елементи на е-правителството. Това няма да е прецедент. Например през 2007 г. беше стартиран електронният портал на електронното правителство www.egov.bg, който трябваше да обединява наличните административни услуги. Поради липсата на работещи услуги и правила за съвместимост при създаване на нови този портал се превърна в онлайн информационно табло, съдържащо множество неактуални закони, наредби и документи. И до днес той не се използва от никого.

Не по-малко показателен е и случаят със създаването на три хардуерни центъра за нуждите на е-правителството на обща стойност от близо 20 млн. лв. - по един в София, Варна и Сливен. Едва две години след завършването им се оказа, че центърът в Сливен е напълно излишен. Той беше затворен, а апаратурата от него - прехвърлена в останалите два. Това обаче струва на държавата поне 5 млн. лв.

------

*Under construction - от англ. ез. - в процес на изграждане.