С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 27 апр 2012, 16:33, 7646 прочитания

Спецслужби във фризера

Консултативният съвет при президента запрати Закона за националната сигурност за близкото бъдеще

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Двама са малко, трима са много

В прочетения от Цветанов доклад с идеите на управляващите по отношение на правомощията на Съвета за сигурност се предвиждаше премиерът да може да упълномощава вицепремиер, който да го замества при необходимост и да ръководи съвета. Това според dnevnik.bg е предизвикало оживена дискусия и в крайна сметка участници казаха, че Цветанов с неохота е приел да премахне подобна фигура. Но на практика намеренията за конституиране на Съвета за сигурност към премиера са просто преписани от сега действащия "Правилник за функциите, задачите и организацията на работата съвета за сигурност към министър председателя", приети от Министерския съвет още преди 14 години. Нещо повече - и там съществува фигурата на заместник на този съвет - вицепремиерът, който наблюдава отбраната и вътрешните работи (Цветан Цветанов). Тази ръководна функция обаче е по право и не е свързана с допълнителни правомощия.

Фотограф: Георги Кожухаров

На практика няма нито една нова идея за структуриране на сектора за сигурност, а зад ожесточената дискусия в КСНС всъщност се крие един добре репетирана пиеса, в която премиерът Бойко Борисов "поставя" на мястото заместника си и така успокоява опозицията, че Цветанов няма да акумулира още повече власт. Иначе казано, "игра с публиката". Дали Борисов би позволил вътрешният му министър да вземе превес над неговите правомощия над службите? Едва ли. Не са един и два примерите, в които премиерът буквално скастря заместника си, когато последният набира инерция.

Амбициите на Цветанов

Според председателя на парламентарната група на БСП Ангел Найденов решенията на КСНС са спрели амбициите на Цветан Цветанов за концентрация на още правомощия в сектор "Сигурност", което личало от доклада на вътрешния министър: "Забележете абсурда на текстове, които започваха с това, че основен принцип е да не се допуска свръхсъсредоточаване на правомощия в един орган, след което следваше точно обратното. Това можеше да се види и чрез предвидено преупълномощаване, за което стана дума, както и неформалното звено, в което основна роля щеше да играе както председателят на Съвета по сигурността, така и главният секретар на МВР. Не на последно място основния за притеснения имаше и защото всичко това се предвиждаше да се регламентира в подзаконов нормативен акт, което пресичаше възможностите за контрол", казва депутатът от БСП.


Председателят на "Демократи за силна България" Иван Костов казва: "Това, което ГЕРБ си мислеше, че може да направи, е, че на целия този сектор на сигурността дори с цената на драстични нарушения на структурата на изпълнителна власт, зададена от конституцията, да сложат шеф на сектора сигурност в лицето на Цветан Цветанов. Това не стана. В края на краищата те се оттеглиха от тази претенция." Претенцията, за която говори Костов, се състои от две неща. Първо, цялата информация, която отива в този сектор, да минава през един орган и той да бъде ръководен пак от министъра, който отговаря за сектора за сигурност. Ако Цветанов отговаря за МВР, ДАНС, НРС и останалите институции, практически цялата информация ще минава през него. Това ще наруши основен принцип на сигурността – да няма концентрация  в един орган: "Защото, когато в този орган нещо не работи, се появява огромен риск за самата сигурност. Системата за гарантиране на националната сигурност е мрежеста, тя е опъната широко, за да не може да бъде поразена примерно с една атака", казва експремиерът Костов

Вторият момент е, че в определени ситуации Съветът за сигурност може да се председателства от вицепремиер, отговарящ за сектора за сигурност. Това автоматично щеше да означава свръхконцентрация на правомощия: "Щеше да излезе, че Цветанов може да раздава задачи на министъра на външните работи Николай Младенов, на военния министър Аню Ангелов, на министъра на финансите Симеон Дянков и шефовете на служби през главата на министър-председателя. Това е нонсенс. Ако това стане, ще означава че имаме двама премиери – единият се грижи за медиите, а другият управлява страната", добави още Костов.

Истината е, че страховете от създаването на втори или трети властов център са били винаги водещи при блокирането на реформата и конституирането на специалните служби. Дали това е било заради конфликтите между президент и премиер, Стоянов - Костов, Станишев - Първанов, Борисов - Първанов,  или вътрешнополитически страхове, водени от презумпцията, че който ръководи службите, той злоупотребява с тях, толкова години секторът за сигурност на практика е неуправляем и нелегален. Затова 20 години се разчита на крехкия баланс на интереси, който се оказва удобен и за политици, и за ченгета.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите

И още: Гръцката църква първа призна автокефалността на украинската; Предстои важна седмица за Brexit и европейското бъдеще на Северна Македония и Албания; Полша избира парламент с предизвестена победа за управляващите националисти

13 окт 2019, 1058 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 787 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
На уволнение…

Малко преди да бъде създадена нова комисия за престъпно имущество, старата се отдаде на странни реформи

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма