Новият брой: Пътят към Шенген
Close

В общинската чакалня

Няколко важни проекта за София и причините за забавянето им

Проблеми със схемите на градския транспорт, незаконна външна реклама...Решенията за София често са отложен за бъдещето
Проблеми със схемите на градския транспорт, незаконна външна реклама...Решенията за София често са отложен за бъдещето
Проблеми със схемите на градския транспорт, незаконна външна реклама...Решенията за София често са отложен за бъдещето    ©  Надежда Чипева
Проблеми със схемите на градския транспорт, незаконна външна реклама...Решенията за София често са отложен за бъдещето    ©  Надежда Чипева

"Приключваме до седмица." "До няколко дни класирането ще стане ясно." "Тези дни ще обявим победителя в конкурса."

Ако чуете тези реплики в сградата на Столичната община на ул. "Московска" 33, трябва да сте наясно, че финалът на съответния конкурс, търг или поръчка е отложен за неясно кога. Такива приключващи "ей сега" проекти всъщност са важни за София идеи. Най-пресният пример е влачещият се вече три-четири години конкурс за разполагането на външна реклама в столицата, от което общината трябваше да печели около 6 млн. лв. годишно. Той обаче изглежда направо дребен в сравнение с т.нар. завод за боклука, за който още не е избран изпълнител. Проектът е за над 200 млн. лв. София пък успя да си върне контрола върху Общинска банка след 4 години предимно закани и заявки и по-малко реални действия.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
25 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 83

    Както бях се изразил веднъж, ако схемите бяха в Община Мюнхен, щеше да става въпрос за свръхскоростен влак от летището, шумозащитни стени и сензори под асфалта за измерване на трафика. Понеже тук иде реч за циганската мааала София, то и приказките са за ориенталско-азиатски цигании и шмекерии, каквито са:

    1) грозните, ръждясали сергии и павилиони, които са окупирали централни улици, спирки, кръстовища, па и цели площади. Макар подпрени най-често на тухли чевторки и купчинки натрошени плочки, си стоят непоклатимо в това състояние вече 20 години, подплатени юридическ с най-различни "публично-частни партньорства" :-)

    2) билбордовете и рекламните колони по възможно най-неподходящи с теснотията си места. В тук изпъкват т.нар. телефонни "клетки" (обръщам внимание на формулировката), които са си едни 6-стенни билбордове и нищо друго. Не съм виждал от 5 години насам някой да звъни от тях, но пък милиони пешеходци трябва да се бутат един в друг заради тях

    3) индийско-виетнамската измишльотина, наречена "маршрутна линия". Особеното е, че Общинският съвет сам е разписал, гласувал и наложил като услвоие техническите изисквания за това недоразумение. То е придружено с недопускане на всякакъв вид частен транспорт, който може да ги конкурира. Направиш ли го, ще те сполети съдбата на Дирк Виземан - първият предприемач, основал лоу-кост въздушен превозвач (пратиха му барети с качулки, които тарашеха офиса, трошаха с лакти мебелите и крещяха на китайски ааа-чаууу, циаоо-хняууу, сияооо-донг...Цирк!). Ако беше като в Хонг Конг, всеки да може да открива градска линия, стига да съзре потенциал в нея, тогава и маршрутките щяха да са като в Хонг Конг или поне Истанбул. И на двете места са малки автобусчета, а не преправени товарни бусове ( и още 10 пъти допреправяни в процеса на работа - най-често чрез обратно заваряване на врати и аварийни изходи, и др. в ущърб на сигурността)

    4) Поголовното крадене на нафта в градския транспорт - дори в одитния доклад разходът на гориво на 100 км пробег подскача нагоре-надолу с +40 / -20%, в зависимост кой е шеф и дали годината е на избори). Обединиха го със синята зона, да може чрез крадената нафта да се източва и нейната печалба, но това няма да спаси нещата. Фалитът е въпрос на 2-3 години и в сравнение с него Кремиовци, Плама и Химко ще са като чавдарчета-сополанковци

    5) Масовото потопяване на града в трошки на трупчета - зарязани на улицата автомобили не се извозват от 5-6 години. Цялата столица мяза на автомобилна морга. И тук прозира някакъв цигански тип далавера - този обещал на оня, оня не може да намери паяк - банката му го взела, ама пък ние няма как да върнем рушвета...Затова и като питат общината колко такива коли вдига на година, съобщават 11 бройки, 21 бройки - до трицифрено число още не са стигнали...

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 62

    ПС. Изграждането на нови паркинги за посетители се обсъжда твърде много, за сметка на разчистването на улиците от бракуваните трошки. Може да го съпоставим с любимото сравнение на Плевнелиев: проекта АЕЦ Белене спрямо вложения в енергийна ефективност. Второто става веднага , носи ефект веднага, а от скрапа може и на плюс да се излезне.

    Второ подобно сравнение: налита се на крупни транспртни проекти, а се пренебрегват малките неща с голям ефект. Какво струва бившият ЖП-прелез на "Пиер Дегейтер" да се заравни и да се направи джоб за десен завой? Това е безконфликтно преминаване с "Д. Цанков", за подобно нещо на тв кула сега се изсипват милиони. Други второстепенни улици са опропастени и обърнати на паркинготротоари с вечно заето платно от автомобили на включени аварийки..."А. Карамитев", "Пловдивско поле" - ако се прогонят автоталибаните от тях, ще може да се прави десен завой по тях, вместо всичко да минава през светофарите.

    Докато сложат на спирките табла с часа на пристигане, хората си накупиха айпади и смартфони.

    Центрлна автогара? Като метрото е стигнало до Експо центъра, трябваше веднага да се отцепи някакъв парцел за нова в района. Колкото и да струваше отчуждаването, все щеше да е по-евтино, отколкото сегашното положение - южните линии да цепят през целия град до "Мария Луиза". Ако не се намери парцел - тогава на мост над булеварда - примери в света има достатъчно.

    Нередност?
  • 3
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • + 23

    До коментар [#2] от "cinik": Все адекватни приемри,ама къде интелект в кметството и администрацията :-)

    22 години пролетариазираното селячество се бори 'с комунизЪма',като гласува и дава властта в София на 'десни' субекти с 'партийно-милиционерски' произход - резултата се вижда !!!!!

    а последният път,когато ГРАЖДАНИТЕ на София са избирали своите съветници и кмет В ПРЕКИ, ЧЕСТНИ И ДЕМОКРАТИЧНИ избори е в далечната 1932 ! Резултатите се помнят!!!!

    от 1991 насам избира 'пософиянченото' селячество!

    Нередност?
  • 4
    brutester avatar :-P
    brutester
    • - 1
    • + 36

    До коментар [#1] от "cinik":
    До коментар [#2] от "cinik":

    На следващите избори "cinik" КМЕТ!!!

    Подкрепям Вашите примери и се сещам за още доста, но ще ги обсъдим в предизборната програма след 3 години :)

    Нередност?
  • 5
    ppopov_67 avatar :-|
    ppopov_67
    • - 10
    • + 16

    ГЕРБ заГРОБИ не само София, но и цялата ни нещастна Родина.
    Като профука НАШИТЕ ПАРИ за всевъзможни идиотщини (свързани с рязане на лентички, разбира се) и сега се готви да продаде всичко що е останало.
    За да пълни гушите на своите ченгета и лапачи, както и на приятелчетата си.
    Които, подобно на мухи върху ла-но, непрекъснато се увеличават.

    Нередност?
  • 6
    ppopov_67 avatar :-|
    ppopov_67
    • - 7
    • + 10

    ГЕРБ заГРОБИ не само София, но и цялата ни нещастна Родина.
    Като профука НАШИТЕ ПАРИ за всевъзможни идиотщини (свързани с рязане на лентички, разбира се) и сега се готви да продаде всичко що е останало.
    За да пълни гушите на своите ченгета и лапачи, както и на приятелчетата си.
    Които, подобно на мухи върху ла-но, непрекъснато се увеличават.

    Нередност?
  • 7
    kaddisfly avatar :-(
    kaddisfly
    • - 2
    • + 16

    Липсва силна ръка в Столична Община! Толкова много проблеми, а отсреща никакви, абсурдни или вяли решения!
    Мързеливи чиновници, които цакат 'пасианс' и кибичат около кафе-автоматите! К'во да праим..

    Нередност?
  • 8
    tukashen avatar :-|
    tukashen
    • + 16

    05.05.2012. тукашен."БЕЗЧУВСТВЕН,КОРУМПИРАН И НЕКОМПЕТЕНТЕН"-г-жа М. Тачър за Общ. съвет на Лондон ,причина да раздели Лондон на 36 общини,което осигурява ефективен граждански контрол върху действията на общ.служби.

    Нередност?
  • 9
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov
    • - 5
    • + 13

    циник
    ще ги махнат маршрутките. След това хората ще изкърцат с зъби и ще си купят по една трошка за под 1000 лева.
    Няма да има нито шумоизолации, нито електроника, нито нови коли за градски транспорт.

    Проблема е че нашата столица няма пари едновременно за метро, два вида трамвай, тролейбуси и обикновени автобуси.

    Хрумвало ли ти е че маршрутката с цената си (около 20к евро) е циганска република като нашата ?
    за цената на един модерен тролейбус ( 600к евро) може да се купи цяла флотилия микробуси - и то модерни.

    Ама някой папа и лапаааа. А ти си се загрижил за нафтата.

    Нередност?
  • 10
    m_style avatar :-?
    m_style
    • + 34

    До коментар [#2] от "cinik":
    ++++++++++++++++++++++++
    Освен изброените неща, добавям - София има възможност с много лесно преустройство да се възползва от т.нар. градски влакове, подобно на Рим и Виена. Свързването на няколко градски гари с летището, центъра и метрото са най-големия "скрит потенциал" за превоз в София:
    1. Ц. Гара - Летище /обхваща с гари възел Подуене, кв. Слатина, г. Искър/ - няма 10км общо разстояние, от които през голи ниви трябва да се построи и електрифицира само 1км ЖП линия, всичко друго го има!
    2. г. София Север - 3 мин. до Ц. Гара!, нужен е само ремонт на гарата!
    3. Г. Искър /източния вход/ - 2км до Летището! но също не е свързана поради въпросната липса на 1км. ЖП линия.
    Използването на "лека" железница и ремонта на няколкото гари може да се конкурира по скорост и удобство с градското метро, както и по брой превозени пътници /става въпрос за кв. Надежда, Банишора, Св. Троица, Дружба, Слатина, Подуене, Ст. Караджа, Х. Димитър, Левски - цяла София на север от центъра и всички близки градове и села на София - Верила, Казичане, Банкя, Сливница, Божурище, Перник, Владая и т.н./. Това би намалило автомобилния трафик в града поне двойно, защото именно от крайните райони хората най-много използват автомобилите за да свършат работа в центъра!

    Нередност?
Нов коментар