В общинската чакалня
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В общинската чакалня

Проблеми със схемите на градския транспорт, незаконна външна реклама...Решенията за София често са отложен за бъдещето

В общинската чакалня

Няколко важни проекта за София и причините за забавянето им

Елена Старидолска
9457 прочитания

Проблеми със схемите на градския транспорт, незаконна външна реклама...Решенията за София често са отложен за бъдещето

© Надежда Чипева


"Приключваме до седмица." "До няколко дни класирането ще стане ясно." "Тези дни ще обявим победителя в конкурса."

Ако чуете тези реплики в сградата на Столичната община на ул. "Московска" 33, трябва да сте наясно, че финалът на съответния конкурс, търг или поръчка е отложен за неясно кога. Такива приключващи "ей сега" проекти всъщност са важни за София идеи. Най-пресният пример е влачещият се вече три-четири години конкурс за разполагането на външна реклама в столицата, от което общината трябваше да печели около 6 млн. лв. годишно. Той обаче изглежда направо дребен в сравнение с т.нар. завод за боклука, за който още не е избран изпълнител. Проектът е за над 200 млн. лв. София пък успя да си върне контрола върху Общинска банка след 4 години предимно закани и заявки и по-малко реални действия.

Опозицията и мнозинството на ГЕРБ, което управлява от 2007 града, имат различно разбиране за причините за това. "Некомпетентност и некадърност стоят в основата на проблемите. Предимно на администрацията", твърди Жельо Бойчев, председател на групата на общинските съветници от БСП. Вили Лилков, зам.-председател на Столичния общински съвет (СОС) от ДСБ, използва друга формулировка - "нисък капацитет на подготовка на проектите", но добавя и "липса на ясна политика за управлението на града". За представителите на ГЕРБ обаче "няма забавени проекти". Неофициално и от опозицията, и от мнозинството признават, че някои от идеите са блокирани заради сблъсък на различни лобита. "Хубавото" в тези случаи е, че не може да се говори за корупция, защото по тях все няма реални парични потоци, но пък столицата пропуска много възможности", обобщава съветник от БСП.    

На всяко действие противодействие

"Сега кой оглавява комисията за конкурса за външна реклама?" Този въпрос си задаваха съветниците в комисията по бюджет в столицата на 17 април, докато обсъждаха предложението на Георги Кадиев от БСП процедурата да бъде прекратена. Тя трябваше да приключи още в края на лятото на 2011 г., след като два пъти беше отменяна през годините след 2007 г. Тогава председател на комисията беше Елен Герджиков от ГЕРБ, който сега оглавява СОС.

Решение още няма, а от година заради изискването за депозит в общината са блокирани 22 млн. лв. на кандидатите да разположат билбордове из града. Кадиев нарича поведението на администрацията саботаж, а пък според Жельо Бойчев "ситуацията устройва фирмите, които сега държат рекламните площи и нямат интерес от навлизане на нови играчи на пазара". От 2007 г. договорите им за наем с "Московска" 33 са изтекли, но част от тях плащат "по споразумение". От 2007 до 2011 г. например несъбираемите наеми за рекламни площи са 2 млн. лв. Затова и съветниците от БСП твърдят, че ако цялата реклама бъде свалена - така че досегашните наематели да нямат причина да блокират процеса по различни начини, до "два месеца конкурсът ще приключи".

Главният архитект Петър Диков предлага друго, частично решение - да бъде анулиран конкурсът, но само в частта му за малките рекламни обекти (т.нар. ракети) със странния аргумент, че през 2014 г. София ще кандидатства по европроект за ремонт на центъра на града и това може да повлияе върху разполагането на рекламата.

Въпреки че няма шанс нито едно от двете предложения да мине, не се вижда и краят на процедурата. Твърди се, че Герджиков по-скоро споделя аргументите на Диков, но понеже не го казва публично, мнозинството на ГЕРБ в общинския съвет не знае какво решение да вземе. Отмяната на конкурса за т.нар. ракети ще е в интерес на тези, които сега ги стопанисват. По неофициална информация това са фирми, близки до Красимир Гергов. Според справка на общината компании, които могат да се свържат с него, стопанисват около 400 рекламни елементи в столицата, или почти половината от всичките около 1000. Другите компании със стабилни позиции в София са близките до Любомир Павлов и съпругата му Диляна Грозданова. Вестник "24 часа", чийто съсобственик е Павлов, в последните месеци публикува няколко коментара с позиция срещу забавянето на конкурса. В гилдията се твърди, че интерес към пазара проявява и депутатът от ДПС Делян Пеевски, син на собственичката на "Нова българска медийна група".            

И докато сегашният председател на СОС се е ангажирал с рекламата, предишният Андрей Иванов беше силно пристрастен към градския транспорт във всичките му разновидности - маршрутни линии, търгове за доставка, ремонт и т.н. Сблъсък на интереси в тази сфера бави проекта за довеждащ транспорт до метрото, твърдят от опозицията. Схемите бяха изготвени още преди около година, но без обяснение стоят оттогава в нечии чекмеджета в столичната централна администрация.

Идеята на зам.-кмета по транспорта Любомир Христов беше из кварталите на града да се движат малки автобусчета по нови 8-9 линии, които да откарват живеещите там до крайните спирки на метрото. Имаше вариант дори пътниците да използват един билет. Схемите с движението им бяха показани на всички групи съветници в СОС. Проблемът дойде от неразбирателството кой да стопанисва линиите - да бъдат дадени на частни компании или да са част от публичния транспорт. Допълнително усложнение настъпи, когато изтекоха договорите на "Московска" 33 с фирмите, които управляват маршрутните линии. С анекси те бяха удължени с шест месеца, но вече трябва да се търси решение дали да бъдат закрити, или да пренасочени по други маршрути. Възможно е те да поемат функциите на довеждащ транспорт, въпреки че кметът Йорданка Фандъкова смята, че той трябва да бъде общински. Най-вероятно позицията й ще срещне силен отпор от лобито на Андрей Иванов в групата на мнозинството. 

Отворена остава и темата за съдбата на "Софийски имоти". Правният анализ на дружеството от 2008 г., който трябваше да покаже какви имоти има и как те се управляват, беше скрит от Андрей Иванов, когато той председателстваше общинския съвет, припомни Вили Лилков. Според него в компанията няма никаква промяна и развитие. Предстоят и конкурсите за назначенията в бордовете на дружества като "Топлофикация" и тези от системата на градския транспорт. Както преди известно време показа Валентин Димитров (известно като Топлото), средства от тях не е трудно да се отклонят.

Какво ще кажат хората

Рядък, но показателен пример за популистко решение в столицата е разширението на т.нар. синя зона за паркиране. Проектът за оскъпяването й в идеалния център на града беше готов още в началото на 2010 г., но се очаква да влезе в сила от септември. Според някои от представители на опозицията и тогава няма да се случи. "Причината за забавянето бяха предстоящите през 2011 г. местни избори, а и съмнението у мнозинството, че това е правилното решение", твърди Георги Свиленски, съветник от БСП. Разширението предвижда в идеалния център кратковременното паркиране да струва два пъти по-скъпо - 2 лв. на час. В по-широката периферия, или т.нар. зелена зона, то остава 1 лв. за час. Идеята е с оскъпяването да се ограничат шофьорите, които искат да влизат с колите си в центъра на София, а вместо това да ползват градския транспорт или буферни паркинги в покрайнините на столицата.

Паркинги обаче няма, въпреки че за тях се говори от години. Първият изграден е за 1300 коли, намира се на крайната станция на метрото на бул. "Цариградско шосе" и е предназначен предимно за хората, които идват от провинцията. Освен това все още не е променена наредбата за движение, така че да започне изработването на нови пътни знаци, които да указват синята зона. Сегашните трябва да бъдат сменени, защото се промениха и часовете за платено паркиране - от 8 до 19 ч. всеки работен ден (сега е от 8:30 до 18:30 ч.). По неофициална информация общината плаща за един знак 120 лв., а в сегашните граници на синята зона те са стотици. Ако обаче новият регламент не влезе сила до края на годината, за следващата може отново да е късно заради предстоящите парламентарни избори.

Материалът, с който разполагаме

"Администрацията е виновна. Каквото са поискали, всичко сме направили", казва Вили Лилков на въпрос чия е вината да не се случват проектите. "Те ни се присмиват, казват - толкова съветници сме сменили и вие ще си отидете", споделя съветник от БСП.

"Приключваме до седмица." "До няколко дни класирането ще стане ясно." "Тези дни ще обявим победителя в конкурса."

Ако чуете тези реплики в сградата на Столичната община на ул. "Московска" 33, трябва да сте наясно, че финалът на съответния конкурс, търг или поръчка е отложен за неясно кога. Такива приключващи "ей сега" проекти всъщност са важни за София идеи. Най-пресният пример е влачещият се вече три-четири години конкурс за разполагането на външна реклама в столицата, от което общината трябваше да печели около 6 млн. лв. годишно. Той обаче изглежда направо дребен в сравнение с т.нар. завод за боклука, за който още не е избран изпълнител. Проектът е за над 200 млн. лв. София пък успя да си върне контрола върху Общинска банка след 4 години предимно закани и заявки и по-малко реални действия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Както бях се изразил веднъж, ако схемите бяха в Община Мюнхен, щеше да става въпрос за свръхскоростен влак от летището, шумозащитни стени и сензори под асфалта за измерване на трафика. Понеже тук иде реч за циганската мааала София, то и приказките са за ориенталско-азиатски цигании и шмекерии, каквито са:

    1) грозните, ръждясали сергии и павилиони, които са окупирали централни улици, спирки, кръстовища, па и цели площади. Макар подпрени най-често на тухли чевторки и купчинки натрошени плочки, си стоят непоклатимо в това състояние вече 20 години, подплатени юридическ с най-различни "публично-частни партньорства" :-)

    2) билбордовете и рекламните колони по възможно най-неподходящи с теснотията си места. В тук изпъкват т.нар. телефонни "клетки" (обръщам внимание на формулировката), които са си едни 6-стенни билбордове и нищо друго. Не съм виждал от 5 години насам някой да звъни от тях, но пък милиони пешеходци трябва да се бутат един в друг заради тях

    3) индийско-виетнамската измишльотина, наречена "маршрутна линия". Особеното е, че Общинският съвет сам е разписал, гласувал и наложил като услвоие техническите изисквания за това недоразумение. То е придружено с недопускане на всякакъв вид частен транспорт, който може да ги конкурира. Направиш ли го, ще те сполети съдбата на Дирк Виземан - първият предприемач, основал лоу-кост въздушен превозвач (пратиха му барети с качулки, които тарашеха офиса, трошаха с лакти мебелите и крещяха на китайски ааа-чаууу, циаоо-хняууу, сияооо-донг...Цирк!). Ако беше като в Хонг Конг, всеки да може да открива градска линия, стига да съзре потенциал в нея, тогава и маршрутките щяха да са като в Хонг Конг или поне Истанбул. И на двете места са малки автобусчета, а не преправени товарни бусове ( и още 10 пъти допреправяни в процеса на работа - най-често чрез обратно заваряване на врати и аварийни изходи, и др. в ущърб на сигурността)

    4) Поголовното крадене на нафта в градския транспорт - дори в одитния доклад разходът на гориво на 100 км пробег подскача нагоре-надолу с +40 / -20%, в зависимост кой е шеф и дали годината е на избори). Обединиха го със синята зона, да може чрез крадената нафта да се източва и нейната печалба, но това няма да спаси нещата. Фалитът е въпрос на 2-3 години и в сравнение с него Кремиовци, Плама и Химко ще са като чавдарчета-сополанковци

    5) Масовото потопяване на града в трошки на трупчета - зарязани на улицата автомобили не се извозват от 5-6 години. Цялата столица мяза на автомобилна морга. И тук прозира някакъв цигански тип далавера - този обещал на оня, оня не може да намери паяк - банката му го взела, ама пък ние няма как да върнем рушвета...Затова и като питат общината колко такива коли вдига на година, съобщават 11 бройки, 21 бройки - до трицифрено число още не са стигнали...

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Изграждането на нови паркинги за посетители се обсъжда твърде много, за сметка на разчистването на улиците от бракуваните трошки. Може да го съпоставим с любимото сравнение на Плевнелиев: проекта АЕЦ Белене спрямо вложения в енергийна ефективност. Второто става веднага , носи ефект веднага, а от скрапа може и на плюс да се излезне.

    Второ подобно сравнение: налита се на крупни транспртни проекти, а се пренебрегват малките неща с голям ефект. Какво струва бившият ЖП-прелез на "Пиер Дегейтер" да се заравни и да се направи джоб за десен завой? Това е безконфликтно преминаване с "Д. Цанков", за подобно нещо на тв кула сега се изсипват милиони. Други второстепенни улици са опропастени и обърнати на паркинготротоари с вечно заето платно от автомобили на включени аварийки..."А. Карамитев", "Пловдивско поле" - ако се прогонят автоталибаните от тях, ще може да се прави десен завой по тях, вместо всичко да минава през светофарите.

    Докато сложат на спирките табла с часа на пристигане, хората си накупиха айпади и смартфони.

    Центрлна автогара? Като метрото е стигнало до Експо центъра, трябваше веднага да се отцепи някакъв парцел за нова в района. Колкото и да струваше отчуждаването, все щеше да е по-евтино, отколкото сегашното положение - южните линии да цепят през целия град до "Мария Луиза". Ако не се намери парцел - тогава на мост над булеварда - примери в света има достатъчно.

  • 3
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#2] от "cinik": Все адекватни приемри,ама къде интелект в кметството и администрацията :-)

    22 години пролетариазираното селячество се бори 'с комунизЪма',като гласува и дава властта в София на 'десни' субекти с 'партийно-милиционерски' произход - резултата се вижда !!!!!

    а последният път,когато ГРАЖДАНИТЕ на София са избирали своите съветници и кмет В ПРЕКИ, ЧЕСТНИ И ДЕМОКРАТИЧНИ избори е в далечната 1932 ! Резултатите се помнят!!!!

    от 1991 насам избира 'пософиянченото' селячество!

  • 4
    brutester avatar :-P
    brutester

    До коментар [#1] от "cinik":
    До коментар [#2] от "cinik":

    На следващите избори "cinik" КМЕТ!!!

    Подкрепям Вашите примери и се сещам за още доста, но ще ги обсъдим в предизборната програма след 3 години :)

  • 5
    ppopov_67 avatar :-|
    ppopov_67

    ГЕРБ заГРОБИ не само София, но и цялата ни нещастна Родина.
    Като профука НАШИТЕ ПАРИ за всевъзможни идиотщини (свързани с рязане на лентички, разбира се) и сега се готви да продаде всичко що е останало.
    За да пълни гушите на своите ченгета и лапачи, както и на приятелчетата си.
    Които, подобно на мухи върху ла-но, непрекъснато се увеличават.

  • 6
    ppopov_67 avatar :-|
    ppopov_67

    ГЕРБ заГРОБИ не само София, но и цялата ни нещастна Родина.
    Като профука НАШИТЕ ПАРИ за всевъзможни идиотщини (свързани с рязане на лентички, разбира се) и сега се готви да продаде всичко що е останало.
    За да пълни гушите на своите ченгета и лапачи, както и на приятелчетата си.
    Които, подобно на мухи върху ла-но, непрекъснато се увеличават.

  • 7
    kaddisfly avatar :-(
    kaddisfly

    Липсва силна ръка в Столична Община! Толкова много проблеми, а отсреща никакви, абсурдни или вяли решения!
    Мързеливи чиновници, които цакат 'пасианс' и кибичат около кафе-автоматите! К'во да праим..

  • 8
    tukashen avatar :-|
    tukashen

    05.05.2012. тукашен."БЕЗЧУВСТВЕН,КОРУМПИРАН И НЕКОМПЕТЕНТЕН"-г-жа М. Тачър за Общ. съвет на Лондон ,причина да раздели Лондон на 36 общини,което осигурява ефективен граждански контрол върху действията на общ.служби.

  • 9
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    циник
    ще ги махнат маршрутките. След това хората ще изкърцат с зъби и ще си купят по една трошка за под 1000 лева.
    Няма да има нито шумоизолации, нито електроника, нито нови коли за градски транспорт.

    Проблема е че нашата столица няма пари едновременно за метро, два вида трамвай, тролейбуси и обикновени автобуси.

    Хрумвало ли ти е че маршрутката с цената си (около 20к евро) е циганска република като нашата ?
    за цената на един модерен тролейбус ( 600к евро) може да се купи цяла флотилия микробуси - и то модерни.

    Ама някой папа и лапаааа. А ти си се загрижил за нафтата.

  • 10
    m_style avatar :-?
    m_style

    До коментар [#2] от "cinik":
    ++++++++++++++++++++++++
    Освен изброените неща, добавям - София има възможност с много лесно преустройство да се възползва от т.нар. градски влакове, подобно на Рим и Виена. Свързването на няколко градски гари с летището, центъра и метрото са най-големия "скрит потенциал" за превоз в София:
    1. Ц. Гара - Летище /обхваща с гари възел Подуене, кв. Слатина, г. Искър/ - няма 10км общо разстояние, от които през голи ниви трябва да се построи и електрифицира само 1км ЖП линия, всичко друго го има!
    2. г. София Север - 3 мин. до Ц. Гара!, нужен е само ремонт на гарата!
    3. Г. Искър /източния вход/ - 2км до Летището! но също не е свързана поради въпросната липса на 1км. ЖП линия.
    Използването на "лека" железница и ремонта на няколкото гари може да се конкурира по скорост и удобство с градското метро, както и по брой превозени пътници /става въпрос за кв. Надежда, Банишора, Св. Троица, Дружба, Слатина, Подуене, Ст. Караджа, Х. Димитър, Левски - цяла София на север от центъра и всички близки градове и села на София - Верила, Казичане, Банкя, Сливница, Божурище, Перник, Владая и т.н./. Това би намалило автомобилния трафик в града поне двойно, защото именно от крайните райони хората най-много използват автомобилите за да свършат работа в центъра!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK