Каквато железницата, такава и приватизацията

Продажбата на товарните превози на БДЖ

Погледнато на парче продажбата на активи на БДЖ звучи като добра спасителна операция за затъналата в дългове държавна компания. Но както винаги, дяволът е в детайлите.

Транспортният мастодонт може спокойно да е главен герой в учебник за дългосрочен лош мениджмънт. И макар че най-сетне има воля за промяна - съкращения на излишни работници и фокусиране на основната дейност, то напоследък във въпросната книга може да се допише глава за недобрата подготовка за приватизация. Тя първо започва с некомпетентно (случайно или умишлено) разделяне на активите. Например половината товарни вагони остават в компанията-майка, а другите в специализираното дъщерно дружество БДЖ "Товарни превози". И познайте, тъй като има повече поръчки се налага фирмата да плаща наем към холдинга. Сега тези вагони ще бъдат продадени и изниква въпросът с какво ще се превозват товарите. Много по-логично е те да бъдат прехвърлени към БДЖ "Товарни превози" и през приватизацията да бъде получена цена за тези активи. Но за това не се и говори. Така се ражда съмнението, че изпразването на фирмата от ключови за бизнеса й средства може да се прави в полза на някой. Примерно, доволен ще е кандидат, който се е подсигурил от търговете с евтини вагони и няма много конкуренция в приватизационния конкурс. А надпреварата едва ли ще е жестока след като се продава бизнес, в който изпълнението на поръчките е под въпрос заради недостиг от вагони.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.
    • - 1
    • + 5

    Е, айде сега .... то и първокласниците в България знаят, че всички търгове и обществени поръчки са нагласени.

    Нередност?
  • 2
    miles avatar :-|
    Милен
    • - 4
    • + 3

    ако искате от капитал си направете труда и отидете да видите колко работа имат служителите на Товарни превози! бързото продаване на дружеството е жизнено важно за тях! частните товарни превозвачи цакат държавното и напълно справедливо, защото предлагат далеч по-добра услуга! дано приватизацията на годината, както я определяте стане по-бързо и в крайна сметка всички да са доволни от нея!

    Нередност?
  • 3
    niki_m avatar :-|
    николай
    • - 1
    • + 5

    Защо БДЖ не се продаде на ДойчеБан, дори и за 1 Евро?

    Нередност?
  • 4
    bta avatar :-|
    bta
    • + 4

    До коментар [#3] от "niki_m":

    това ще е най добрата приватизация

    Нередност?
  • 5
    zombat avatar :-?
    zombat
    • + 1

    Прокуратурата спокойно може и трябва да се самосезира, а не да стои със вързани очи! Разбирам, че така е много по-удобно и не нарушава комфорта, но с превръзка на очите би следвало да е съдът, а не прокурорите...!!!

    Нередност?
  • 6
    uapu avatar :-|
    uapu
    • - 1

    До коментар [#2] от "Милен":

    глупости

    Нередност?
  • 7
    miles avatar :-|
    Милен
    • + 1

    До коментар [#6] от "uapu":

    от мнението ти разбирам доколко си навътре в проблема! също така издава и интелектуалния ти багаж

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал