Зонални войни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зонални войни

Досега силното натискане на бутона за активиране на синята зона във Варна остава без резултат.

Зонални войни

Битката между кмета и общинския съвет във Варна за контрол над поне 6 млн. лв. месечен приход от синята зона продължава вече повече от година

Спас Спасов
6851 прочитания

Досега силното натискане на бутона за активиране на синята зона във Варна остава без резултат.

© Спас Спасов


Въвеждането на синя зона във Варна вероятно става по най-скандалния начин в сравнение с останалите големи градове в България. Тя ту се стартира, ту изчезва (предизборно), след това пак се появява и накрая в града явно ще заработят две зони - едната подкрепена от кмета, другата от общинския съвет. Ако към тях прибавим и зоните за платено паркиране по близките курорти, Варна със сигурност ще се окаже рекордьор по различни сини зони. Но във Варна е така. 

На 3 октомври м.г., в разгара на предизборната кампания за местна власт, градът осъмна залят с бледосини листовки. Те информираха подробно за предстоящо въвеждане на платено паркиране само ден след изборите – на 24 октомври. В брошурата имаше лого, карта на зоната, примерен талон за платен престой, телефони за връзка и дори два адреса в интернет за допълнителна информация.

"Фалшификацията"

Заради съмненията, че преждевременното разпространение на новината може да провали кампанията на Кирил Йорданов, номиниран от ГЕРБ за четвърти пореден мандат като кмет на Варна, щабът му реагира истерично. Листовките бяха иззети, сайтовете - закрити, а корените на страха станаха ясни след справка в Търговския регистър. Тя разкри старателно подготвяна технология за приватизация на синята зона във Варна, която трябваше да изпревари встъпването на Йорданов в новия му мандат. 

Продукт на тази технология е командитното публично-частно дружество "Транспортен център за мобилност". В него общинската компания "Паркинги и гаражи" се оказа съдружник със създадения още в края на 2010 г. "Транспортен център за мобилност". Членове на Управителния й съвет са бившият шеф на "Интернешънъл асет банк – клон Варна" Валентин Василев, бизнесменът Бойко Георгиев и общинският съветник от ГЕРБ, собственик на маршрутки - Марио Шиваров. Според дружествения договор управлението на "Транспортен център за мобилност" е поето от Валентин Василев. Сдружението обаче се оказа в противоречие със Закона за общинската собственост (ЗОС). Това беше потвърдено и от председателя на Общинския съвет (ОбС) – Варна, Николай Апостолов. "Няма решение за създаването на смесено предприятие, което да е гласувано от съвета", каза той. 

По случая с листовките още на 3 октомври м.г. бе свикана извънредна пресконференция. На нея заместникът на Йорданов Коста Базитов обяви, че те са "груба фалшификация", с която общинската администрация и общинският съвет във Варна нямат нищо общо. Казаното бе вярно само наполовина, но това стана ясно по-късно. "Синя зона не може да бъде въведена, без да бъде приет Общ устройствен план на града и транспортен мастер план", обясни още той.

Финалният акорд по случая долетя от предизборен дебат на Кирил Йорданов. "Варна е на години от въвеждането на синя зона", успокои избирателите си той. На 30 октомври м.г. Йорданов спечели изборите.

Всичко тайно стана явно

Още през септември м.г. кметът на Варна Кирил Йорданов е подал жалба в съда, с която е оспорил наредбата на ОбС, регламентираща въвеждането на синята зона. Това разкри в средата на седмицата информационният сайт Vlastta.com. През януари т.г. съдът е отменил наредбата, а на 17 април по проблема е заседавал и Върховния административен съд. Решение все още няма.

Въвеждането на синя зона във Варна вероятно става по най-скандалния начин в сравнение с останалите големи градове в България. Тя ту се стартира, ту изчезва (предизборно), след това пак се появява и накрая в града явно ще заработят две зони - едната подкрепена от кмета, другата от общинския съвет. Ако към тях прибавим и зоните за платено паркиране по близките курорти, Варна със сигурност ще се окаже рекордьор по различни сини зони. Но във Варна е така. 

На 3 октомври м.г., в разгара на предизборната кампания за местна власт, градът осъмна залят с бледосини листовки. Те информираха подробно за предстоящо въвеждане на платено паркиране само ден след изборите – на 24 октомври. В брошурата имаше лого, карта на зоната, примерен талон за платен престой, телефони за връзка и дори два адреса в интернет за допълнителна информация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    antonalex avatar :-|
    OMUNVINGE

    "Битката между кмета и общинския съвет във Варна за контрол над поне 6 млн. лв. месечен приход от синята зона продължава вече повече от година"

    Айде по-полека с милионите, това са приходи от 72 млн. на година, което е малко над една трета от бюджета на Варна.
    23 491 места за паркиране по смъртно не могат да разчертаят. За да го направят трябва да разчертаят и жилищните кварталите на Варна.
    Моля автора малко по-сериозно по темата.

    ФАКТ!!!
    Синя зона в София има 11 500 паркоместа. Общо за 2010 и 2011 г. софиянци са платили над 18 млн. лева за СМС паркиране, глоби от наложени „скоби" на колите им или вдигането им от т. нар. "паяци".

  • 2
    spas avatar :-|
    Спас Спасов

    До коментар [#1] от "OMUNVINGE":

    Авторът е изключително сериозен по темата! Всички цитирани цифри могат да бъдат проверени в документите, гласуваните от ОбС Варна. Броят на местата в синята зона е точен до последното място така, както е описан в "Наретбата за организация на движението на територията на Община Варна" - http://tinyurl.com/6p8csqt

  • 3
    teob avatar :-(
    Теодоси Бялков

    От горната наредба се вижда че плановете на общината се простират на много по-обширна територия , ето една зона която е доста далеч от предложената до момента :"57 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.1 10
    58 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.8 40
    59 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.11 60
    60 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.14 66
    61 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.17 100
    62 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.16 70
    63 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.15 50
    64 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.13 80
    65 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.12 40
    66 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.9 80
    67 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.3 80
    68 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.2 75
    69 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.4 100
    70 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.5 40
    71 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.6 60
    72 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.7 30
    73 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.26 40
    74 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.25 60
    75 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.24 60
    76 ДЕТСКА ГРАДИНА МАЛКИЯ ПРИНЦ 140
    77 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.19 85
    78 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.18 76
    79 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.20 50
    80 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.21 40
    81 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.22 60
    82 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.23 20
    83 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.98 94
    84 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.100 40
    85 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.45 40
    86 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.44 60
    87 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.42 10
    88 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.41, 40 100
    89 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.27, 28 85
    90 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.29, 30, 31, 32 120
    91 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.39 20
    92 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.38 89
    93 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.36, 37 50
    94 МГ ПЕТЪР БЕРОН 15
    95 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.33 60
    96 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.49 50
    97 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.48 60
    98 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.47 50
    99 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.50 60
    100 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.52, 53, 54, 55 160
    101 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.56 50
    102 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.57 40
    103 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.58 40
    104 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.59 29
    105 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.60 40
    106 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.61 40
    107 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.62 40
    108 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.63 60
    109 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.64 20
    110 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.65 40
    111 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.66 40
    112 Ж.К.ЧАЙКА БЛ.67, 68 106


    Ако се продължи така може да се работи под наслов :" Цяла Варна синя зона "

  • 4
    varnenez avatar :-|
    varnenez

    Слави, върни си хонорара за статията.Не само защото е поръчкова, а защото е манипулативна и тенденциозна.Първо, нямаш правно образование, а се опитваш да дадеш тълкуване на правни въпроси по начин, който обслужва нечии интереси.Знаем чии.В крайна сметка в БГ е гарантирано върховенството на закона.И ако има дело във ВАС, който вече е заседавал и ще се поизнесе, това не променя съществено нещата.В най-лошия случай наредбата ще се прегласува в общ. съвет на Варна.И този, който ти е платил няма да остане доволен.Толкоз по правната ти култура.Сега да видим и икономическото ти образование.Говориш за печалба от шест милиона.Чудесно.Всеки среден българин с малък бизнес знае, че за да има печалба, първо има приходи, разходи, данъци и осигуровки.Нещо не те виждам да си ги сметнал и тях.Но пък си описал детайлно имената на доста хора.Някои от тях няма да ти го простят.Айде сега, да си напишеш отново домашното, че нещо стана смешен в напъните да си докараш някой лев, друже.

  • 5
    varnenez avatar :-|
    varnenez

    Допитване до гражданите през есента на няколко регионални печатни и електронни издания,с въпрос: "Кои са най-наболелите проблеми на града?" показа, че 15 % от жителите посочват проблема с паркирането.За това кмета на Варна и "Паркинги и гаражи" работят съвместно по въпроса с кратковременното паркиране.ДОКАЗАТЕЛСТВО-ПОДПИСАНО ОФИЦИАЛНО СТАНОВИЩЕ между тях за координиране на дейността.Каква война, какви пет лева?

  • 6
    spas avatar :-|
    Спас Спасов

    До коментар [#4] от "varnenez":

    Уважаеми анонимен! Радвам се, че следиш темата от есента на миналата година насам! Нямам представа кой е Слави, но тъй като текстът, който си коментирал, е мой, поемам задължението и отговорността да отговоря от негово име.
    1. Нямам правно образование. Но в работата си на журналист ползвам услугите на професионални юристи винаги, когато това се налага. Така съм направил и в конкретния случай, именно защото съм убеден, че в България законът трябва да има върховенство.
    2. Когато казваш „А“ и искаш да ти вярват, задължително трябва да кажеш и „Б“. За това щом го твърдиш, моля да уточниш, кой има интерес от „поръчването“ на подобна статия и с каква цел? С две думи – кой би ми платил?
    3. Ако и след произнасяне на ВАС „в най-лошия случай наредбата ще се прегласува в общ. съвет на Варна“, за какво върховенство на закона говорим? Не за това са избрани съветниците, нали?
    4. Никъде в статията си не споменавам и дума за „печалба“. Добре е да се чете внимателно и да се коментира аргументирано :) Шестте млн. лв, за които става дума в коментара ти, са именно „оборот“, а не „печалба“. Цитат: „сметката показва, че при 70% заетост на паркоместата, предвидени за таксуване в синята зона на Варна, само за месец оборотът, реализиран от "Транспортен център за мобилност", ще бъде не по-малък от 6 млн. лв. с ДДС“.
    5. Приемам като директна заплаха думите, че някои от хората, цитирани в статията, „няма да ми го простят“. За това смятам да уведомя, споменатите в текста хора, че съм предупреден да се пази от тях.
    6. Въпреки сериозните основания за съмнение, приемем, че „допитване до гражданите през есента на няколко регионални печатни и електронни издания,с въпрос: "Кои са най-наболелите проблеми на града?" е показал, че 15 % от жителите посочват проблема с паркирането“. Опашата лъжа е обаче, че така както е замислена, планирана и предстои да бъде въведена, синята зона ще го реши. Единственият ефект от влизането й в сила ще е осребряването на съществуващия в момента хаос, при това без да е ясно в чия полза.
    7. Анонимността крие гузна съвест! Обяснявам си я с липсата на аргументи и яснотата на мотивите, с които си коментирал текста ми.

  • 7
    r3tro avatar :-|
    r3tro

    Голям напън за синята зона, щом и в коментарите се опитват да ни убедят колко наложително ни трябва и час по-скоро трябва да влезе в действие. Някой май много се страхува да не му развалят бизнеса. Аз пък бих казал каква синя зона кви пет лева ? Вие видели ли сте на какво приличат улиците, за които искате да вземате пари за паркиране ? Като сте толкова загрижени за паркирането направете подземен паркинг и после събирайте пари, да видите как наистина се прави бизнес. Така на готово всеки може. Разликата с или без синя зона е, че пак ще е тъпкано с коли по улицата но някой ще взема пари за това. Проблема с паркирането няма да се реши.

  • 9
    leo_k avatar :-|
    Лео

    Предварително се извинявам за грубия коментар, но прочитайки наредбата от приложения в коментара файл се чудя какво са пушили в ОбС като са броили паркоместата...

  • zaza

    В момента има затруднения в паркирането в някои централни части на града, но никой не желае "синя зона". Тя дори не започва и не свършва с тези райони. Започва от "Гръцката махала", която нито вече е особено историческа, нито е "пренаселена", просто когато я застрояваха последните 15, общината не се сети да изисква 1,2 паркоместа на апартамент.
    В гръцката махала по обективни причини няма вече много офиси, магазини и т.н. Синя зона в тази част на града ще е подобно на синя зона в Чайка... Което определено очаквам да се случи - важното е пари да се взимат, а това е перфектен начин да правиш пари от нищо. да си държиш колата пред дома ти струва 150лв на година, ако я преместиш другаде из централната част - още лев и 20 на час...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK