Автобусните превози са поредният сектор, който ще бъде свързан с Националната агенция за приходите (НАП). Билетите на пътниците по градските, междуселищните и международните линии вече ще се издават от фискални устройства с директна връзка с приходната агенция, а традиционните билетчета със сериен номер няма да бъдат използвани повече.
Това гласят промени в Закона за автомобилните превози, приети в петък от парламента на първо четене. Целта е да се избегне укриването на данъци и да се увеличат постъпленията в бюджета. Друг аргумент е, че така ще се създаде и единен режим за всички фирми в сектора и ще се премахнат съществуващите различия.
Как ще се прави
Издаването на билета ще е по реда на Наредбата за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства и ще изпълнява функциите на договор за превоз, гласят промените в закона. Фискалният бон ще съдържа информация с името и адреса на превозвача, маршрута на превозното средство, номера на документа, датата на издаване и цената, решиха депутатите. Промените няма да засегнат пътниците с абонаментни карти.
Критиките
Предлаганите изменения срещнаха критика от страна на левицата, като нейни представители възразиха, че те ще бъдат в ущърб на малките фирми и ще ги натоварят с излишни инвестиции. Според депутати от БСП приетите текстове означават допълнителни разходи за фирмите, свързани с монтирането на фискални устройства във всяко превозно средство, което пък вероятно ще се отрази в цената на превозите за крайните потребители.
Срещу промените наскоро се обявиха и от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), чиито членове представляват над 60% от транспортната индустрия в България. В свое становище организацията отбелязва въвеждането на фискалните устройства като грешка, която ще натовари финансово превозвачите.
"Едно устройство струва около 800 лв. и ще обслужва само производители на такива устройства", пише в документа. От асоциацията отбелязват още, че цената за фирмите от градския транспорт ще бъде огромна, защото фискалните устройства трябва да се поставят във всеки автобус и будка за продажба на билети.
В същото време превозвачите отчитат, че сивият сектор в сектора е сериозен проблем, като в някои региони достига 40%. Според тях обаче трябва да се намери друг начин за борба с него.
Въпреки предупрежденията на КАТ и протестите на опозицията ГЕРБ гласува на първо четене в петък промени в Закона за движение по пътищата, според които максимално допустимата скорост по магистралите ще е 140 км/ч. По-високото ограничение щяло да важи единствено за новите участъци от магистралите според обяснения на Агенция "Пътна инфраструктура".
На заседание на парламентарната регионална комисия в четвъртък комисар Алекси Стратиев, зам.-директор на Главна дирекция "Охранителна полиция", изнесе данни, според които вдигането на максималната скорост с 10% води до 10% увеличение на катастрофите, 20% ръст на ранените и 40% повече загинали.
На първо четене бяха приети и по-тежки наказания за шофиране след употреба на алкохол. Водач, който кара с концентрация от 0.5 до 1.2 промила, ще бъде наказван с отнемане на книжката за срок от 6 до 12 месеца и глоба между 500 и 1000 лева. Повишават се и глобите за преминаване на червен светофар - от 50 на 200 лева, като за това нарушение вече ще може да се отнема и книжката за един месец.
Ако пък шофьорът повторно бъде хванат, че не спазва светлините на светофара и не дава път на минаващите по пешеходна пътека, санкцията ще е 400 лв. и отнемане на книжката за три месеца. Велосипедистите също ще бъдат глобявани, ако нямат светлоотразителни жилетки.
Автобусните превози са поредният сектор, който ще бъде свързан с Националната агенция за приходите (НАП). Билетите на пътниците по градските, междуселищните и международните линии вече ще се издават от фискални устройства с директна връзка с приходната агенция, а традиционните билетчета със сериен номер няма да бъдат използвани повече.
Това гласят промени в Закона за автомобилните превози, приети в петък от парламента на първо четене. Целта е да се избегне укриването на данъци и да се увеличат постъпленията в бюджета. Друг аргумент е, че така ще се създаде и единен режим за всички фирми в сектора и ще се премахнат съществуващите различия.
8 коментара
А сивото правителство кой ще контролира? Говори се, че ДПС и БКП ще се връщат да управляват. Това правителство големи подаръци им направи с този НАП.
"И автобусните превози ще бъдат свързани с данъчните"
Браво! Така и трябва да бъде!
"В същото време превозвачите отчитат, че сивият сектор в сектора е сериозен проблем, като в някои региони достига 40%. Според тях обаче трябва да се намери друг начин за борба с него."
А превозвачите имат ли някакви предложения в тази посока?
Част от малкия бизнес може да остане в сивата (не в черната) зона и това е полезно. Но контролът върху големия и средния бизнес трябва да е железен. Всички касови апарати трябва да са свързани с НАП. Въпросът е дали НАП има възможност да обработват данните.
Ха,сега да видим кой ще играе на криеница с държавата!
Good .
Do it..
Както беше казал бившия икономически министър Трайков : "По-добре сива икономика , отколкото никаква"
Глупост някаква се заформя. Сивият сектор в транспорта няма да бъде спрян с фискални машинки, колкото и да ги връзват със сървърите на НАП. Защото тъпанарите от МФ и от НАП не са схванали основната разлика между транспортната услуга и всяка друга продажба. Когато някакъв микробус извършва нерегламентиран превоз, той няма да сложи никакъв касов апарат, а собственикът на возилото (който обикновено е и шофьор) даже и фирма може да няма. Ето това са "черните курсове", които не плащат данъци и съсипват редовните превозвачи. За производителите от картела на четиримата ще има яка далавера - представям си хилядите автобуси по междуградските и градските линии, всеки от които кара по един касов апарат с мобилен интернет. Поредният жесток пример на безсрамен клиентелизъм от страна на ГЕРБ-овците, подплатен подобаващо с подходящата сума.
Вместо да им се усложняват условияа за работа на транспортните фирми, по-добре да му се напомни на Цецко Физкултурника за една негова парамилиционерска структура - т.н. ДАИ. Тези негодници вместо да дремят по цял ден и да дебнат някой тираджия да му ошушкат джобовете, да почнат да контролират автобусите и бусовете поголовно. Така ще изловят много нерегламентирани курсове, ще хванат нормални курсове по официални линии без пътни листи, ще хванат препълнени междуградски автобуси с правостоящи пътуващи и т.н. Тези нарушения са опасни за пътуващите, а не за фиска и може би затова се подминават небрежно, докато стане някое произшествие с жертви.
Естествено, че най-малкият проблем на НАП е в билетите - не помня от години да съм пътувал в междуградски автобус и да не ми е бил издаден билет. Проблемът е пред фирмите, които не могат да намерят пътници, които да превозят - затова фирмите отчитат минимални печалби или загуба, с което са станали подозрителни за данъчните. Колкото до градския транспорт - в София който не пътува с билет, едва ли ще му направ впечатление касов апарат с интернет-връзка.
Вместо да се борят с корупцията по върховете, захванали са се с дребните нещица. Колкото и да се пълни хазната, няма да има ефект, ако от нея се краде с пълни шепи и парите потъват в бездънна яма!