Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
84 20 май 2012, 19:19, 12287 прочитания

Новата връзка с Азия

България, Катар и Турция ще строят платен бърз път между Русе и Свиленград. Нуждата от трасето за 1 млрд. евро тепърва трябва да се докаже

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Едно от най-бързите решения за милиарден проект взе премиерът Бойко Борисов. Само седмици след като се разбра, че Европа няма да финансира скоростния път между Русе и Свиленград, държавата намери нови партньори за изграждането му - Турция и Катар. Новият път ще струва между 1.5 и 2 млрд. лева и ще е първото платено трасе в страната. За проекта (който е наречен скоростен, но има малко разлики с магистралите) засега има малко детайли, така че оценката за изгодността от инвестицията тепърва трябва да се доказва публично.

Три държави - един път
Новината за тристранния проект дойде след срещата в петък в резиденцията "Евксиноград" край Варна между министър-председателя Бойко Борисов, премиера и министър на външните работи на Катар шейх Хамад бин Джасем бин Джабер ал Тани и премиера на Турция Реджеп Тайип Ердоган. България, Катар и Турция обмислят реализирането на общи инфраструктурни проекти, а разговорите за трасето Свиленград - Русе ще започнат още тази седмица между ресорните министри от трите държави, обясни премиерът Борисов.


Ангажираността на българския премиер с проекта пролича още преди седмица, когато той обясни, че трасето ще осигури трафик от Азия към Дунав, а и по суша към Европа и "така ще прекроим транспортната карта на Европа". По неофициална информация пътната отсечка наистина е била харесана от катарските представители, а включването на Турция е станало на по-късен етап.

Концесия
с неизвестни
За проекта Русе - Свиленград се заговори интензивно в началото на месеца. Тогава Министерският съвет даде принципното си съгласие при наличие на интерес да инициира провеждане на процедура за сключване на концесионен договор за проектиране, строителство и експлоатация на 300-километровото трасе Русе – Велико Търново – Свиленград, което е връзката с Истанбул. Такъв вече е заявен от страна на Катар и Турция. След уточняване на параметрите на проекта трите държави най-вероятно ще създадат проектна компания или консорциум за строежа му. Тя ще има достатъчно работа, тъй като в момента липсва анализ за ползите и разходите по отсечката. Засега публично са обявени само шепа числа (виж графиката).

Липсата на състезание и предварително избран концесионер силно напомня на злополучния опит за концесия на магистрала "Тракия". Това стана при управлението на НДСВ, но след сериозни критики от страна на опозицията, Европейската комисия, неправителствени организации и др. договорът беше прекратен. Причината – непрозрачността и липсата на търг или конкурс при определяне на концесионера, както и твърденията, че договорът е изключително неизгоден за държавата и тя ще трябва да доплаща милиони за липсващ трафик. Засега единствената успокояваща новина, свързана с новия път, е обещанието на регионалния министър да не се дава държавна гаранция за проекта, т.е. да не се плаща на концесионера при недостиг на пътуващи автомобили. Затова пък държавата ще има разход по отчуждаване на земи - около 15-20 млн. лв. по думите на Борисов.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

KBC очаква свиване на българската икономика с 10% KBC очаква свиване на българската икономика с 10%

Оптимистичният вариант е за спад само с 4%, а най-лошият – за 12%

1 апр 2020, 698 прочитания

Вечерни новини: Още месец извънредно положение; Първи депутат с COVID-19 Вечерни новини: Още месец извънредно положение; Първи депутат с COVID-19

И още: Бюджетът излезе на дефицит през март; Производствената активност в еврозоната е намаляла рязко през март

1 апр 2020, 1024 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Зърнопроизводителите очакват 20% спад на реколтата

Най-тежко е положението в района на Стара Загора и Бургас

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10