Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 23 май 2012, 17:04, 8418 прочитания

София не диша

Общините все още не са убедителни в борбата с мръсния въздух

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Преди няколко години Дитер Янечек, член за Зелената партия и жител на Мюнхен, завежда иск срещу общината в Европейския съд за това, че местните власти не са предприели адекватни мерки за борбата с фините прахови частици и че повече от 35 дни в годната (каквато е позволената норма) въздухът в града е по-мръсен от допустимото. Делото става известно като "Янечек срещу свободната провинция Бавария". Янечек спечелва делото срещу града на BMW. Промените обаче са бавни.

Така че делото на жителите на Пловдив срещу общината не е прецедент. Фините прахови частици са проблем на почти всички големи градове в Европа. Около 20% от населението на ЕС живее в райони, където показателите са над нормата. Източници са промишлеността, отоплението на твърдо гориво, лошо поддържаните пътни настилки, строителството и най-вече транспортът. Допълнителен принос оказват неблагоприятните климатични условия като ниската скорост на вятъра или продължителните засушавания. Ако градът е разположен в ниското или до пристанище, това допълнително влошава положението. Фините прахови частици попадат директно в атмосферата първично или се образуват вторично от серния диоксид (от ТЕЦ-вете), азотните оксиди (от автомобилите) или амоняка (от земеделието). Общините трудно влизат в стандартите на директивата за качеството на въздуха. Успешните примери са в Германия и Скандинавия, а срещу Кипър, Италия, Испания и Португалия през 2010 г. са заведени и дела за неизпълнение.


България не прави изключение. "Замърсяването с фини прахови частици продължава да бъде основен проблем за качеството на атмосферния въздух на територията на цялата страна, като няма съществена промяна в нивото на това замърсяване през последните 10 години", гласят докладите за състоянието на околната среда на изпълнителната агенция към екоминистерството. На практика всички големи градове в страната имат проблем с постигането и поддържането на нормите за ФПЧ, като разрешените нормативно 35 превишения на средноденонощната норма се изчерпват още през първите три месеца на всяка календарна година, обясняват от Министерство на околната среда и водите (МОСВ). Основният източник на замърсяване е различен за всяко населено място (виж инфографиката). На 22 септември денят без автомобили София отчита с 80% по-малко въглероден оксид във въздуха и с 20% по-малко фини прахови частици.

С пълни гърди

Освен софиянци най-мръсният въздух в страната дишат в Перник и Видин, Враца и Пловдив. В София най-противопоказно да дишате е около Орлов мост. Районът около бул. "Стамболийски" също е коварен за белите дробове, тъй като високите сгради пречат на автомобилните газове да се разсейват. В "Дружба" и "Надежда" принос имат и близките топлоцентрали. Дори и в най-чистите райони на София, разположени в подножието на Витоша, има проблеми през зимата, когато повечето сгради в Бистрица, Симеоново и Драгалевци се отопляват с твърди и течни горива.



През септември 2010 г. България получи предупредително писмо от Брюксел за това, че страната значително надвишава нормите за замърсяване на въздуха с фини прахови частици в 30 големи града. Тогава от Европейската комисия дадоха срок до края на март тази година общините да представят планове, които да очертаят начините за решаване на проблема, за да не започне дело срещу държавата. От Българския енергиен форум изчислиха, че ако България не изпълни изискванията на ЕС до края на 2013 г., ще трябва да плаща годишно над 120 млн. евро глоби.

С плановете си все още не са готови Пирдоп и Хасково. Отношението на общините към проблема е различно. Докато в Бургас са спечелили средства по норвежка програма и са се оборудвали с мобилна лаборатория за измерване на въздуха, за да са по-бързи от регионалните екоинспекции, и глобяват всички строителни машини с непочистени гуми, кметът на Хасково Георги Иванов смята, че фините прахови частици са проблем на производителите на автомобили, а неговата работа като кмет е да подобри трафика в града. Той заяви, че общината не смята да предава програмата си, тъй като от общините постоянно се изискват някакви неща, "а кметовете не са роботи".

Дишам, следователно замърсявам


Мерките, които най-общо набелязват общините, са свързани с почистването на улиците, намаляването на трафика и промяната в горивната база. Така например от Столичната община изчисляват, че разширяването на метрото през 2011 и 2012 г. ще намали трафика с 18%, съответно въглеродният диоксид ще намалее с 12 хил. тона, азотният диоксид със 124 тона, а фините прахови частици с 3.6 тона на година (по-интересните моменти от Програмата на София виж в карето). От министерство на околната среда обаче изказаха опасението, че едва ли България ще успее да изпълни изискванията до края на 2013 г., както изисква директивата. Притеснението е породено от факта, че общините не разполагат с достатъчно средства. "Включили са в програмите такива мерки, които съответстват на бюджетите и възможностите им, но има и мерки, които не са осигурени финансово от общинските бюджети", коментират от МОСВ.

Проблем също е, че по-смелите решения в България трудно срещат голяма подкрепа. Пълната забрана на пушенето отне години, тъй като за много от хората тя беше равносилна на посегателство срещу личната свобода. Какво остава да се посегне на правото на всеки да използва личния си автомобил толкова интензивно, колкото желае, в центъра на София например. Според Драгомира Раева от "За земята" именно ограничаващите движението мерки дават най-бърз и голям ефект. "Интересното е, че преди въвеждането им в даден град обикновено населението гласува за и никъде не е имало негативен вот", коментира тя. Градовете в Западна Европа масово наблягат на обособяването на зони с ниски емисии. Така например центърът става скъпо място за преминаване на старите автомобили или пък над определен брой преминавания влизането и на по-новите се таксува. Таксата задръстване също е възпираща, а ограниченията на скоростта и практиката да се споделят автомобили също дават ефект. В Барселона пък 60% от хората са регистрирани в системата за използване на велосипеди. "Амстердам преди години например се отказа от строителството на стадион и път, тъй като прецени, че екологичният ефект няма да е приемлив", споделя още Драгомира Раева.

Кръстовищата на две нива, които строи София, са съмнителна крачка. Те, от една страна, отпушват трафика и намалят замърсяването, но, от друга, са стимул за активизиране на движението.

Явно концепцията все още не е съвсем избистрена.

Из решенията на столицата

Oграничаване на употребата на стари автомобили и модернизиране на градския транспорт.

Ограничаване на употребата на лични автомобили в центъра чрез разширяване на "синята зона" и увеличаване на използването на масовия градски транспорт.

Изграждане на велоалеи, като са изработени проекти за около 100 км.

Осигуряване на достатъчен капацитет за паркиране при строителство на нови сгради. Това ще доведе до намаляване на вредните емисии с 30% спрямо 2000 г.

Увеличаване на пропускливостта чрез оптимизиране посоките за движение чрез зелeни вълни и изграждането на кръстовища на две нива

Подмяна на настилките с такива с ниска изтриваемост и оборудването им с отводнителни системи, изнасящи падналия прах. Своевременно отстраняване на повредите и премахване на практиката при ремонт на платното, прахът, останал в дупките при рязане, да се издухва с въздух под налягане.

По-често миене на улиците. През 2011 г. улиците са били измити средно 3.55 пъти. Измити са 49 721 дка, което е четири пъти повече от измитите през 2010 г. За 2012 г. предвидени за миене са 33 906 дка.

Оросяване на улиците през сухи и горещи периоди. Увеличаване на механизираното метене за сметка на ръчното. Озеленяване на пространствата в близост до платната, за да се избегне вторичното замърсяване с прах.

Намаляване на емисиите чрез повишаване на енергийната ефективност, стимулиране топлоизолирането и разширяване газифицирането на жилищните райони. Към 2010 г. в Столичната община са изградени близо 400 км газоразпределителна мрежа, като са газифицирани 22 000 потребители.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Задържан зам.-министър на екологията в акция за отпадъци, още корона ограничения падат 2 Вечерни новини: Задържан зам.-министър на екологията в акция за отпадъци, още корона ограничения падат

И още: Прокуратурата няма да разследва Цветан Цветанов за апартамента от "Артекс", Китай затяга хватката над Хонконг

28 май 2020, 1310 прочитания

Прокуратурата обвинява зам.-министър, близък до Валентин Златев 1 Прокуратурата обвинява зам.-министър, близък до Валентин Златев

Според разследващите арестуваният Красимир Живков е участвал в схеми за внос и износ на отпадъци

28 май 2020, 1837 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
(Водо)източникът на проблемите

Само половината от българите пият вода, преминала през пречиствателна станция

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10