Този луд, луд 4-ти километър

Какво може да направи технологичния парк наистина успешен. Или да го провали

Близо половината от всички патенти в Холандия идват от тех парка в Айндховен
Близо половината от всички патенти в Холандия идват от тех парка в Айндховен
Близо половината от всички патенти в Холандия идват от тех парка в Айндховен    ©  High Tech Campus Eindhoven
Близо половината от всички патенти в Холандия идват от тех парка в Айндховен    ©  High Tech Campus Eindhoven

"Не трябва непременно да сте луд, за да работите при нас, но все пак помага." Фразата на Кърт Вонегът неизбежно изниква, когато става дума за бъдещия тех парк, удобно разположен между Специализирана болница за активно лечение по неврология и психиатрия "Свети Наум" на "4-ти километър" и корпусите на БАН. И да, след толкова много идеи за трансформация на пространството на бившия щаб на 1-ва българска армия, както и мрачни пророкувания, че в България такова нещо не може да стане, трябва малко повече от храброст, за да се надявате, че проектът ще успее.

Но ако все пак искаме за България да не се говори само като дестинация за алкохолен туризъм и домати, тех паркът трябва да успее. "Успешната иновация не е нещо, което компаниите могат да постигнат сами. Всичко е въпрос на умни контакти и споделяне на знанието." Така смята професор Сьорд Роме, който изследва факторите за успех на научно технологични паркове в света. Роме коментира по повод един от най-значимите световни центрове от такъв тип - високотехнологичния кампус Айндховен. Във него работят осем хиляди изследователи, производители и предприемачи от различни държави и повече от сто компании, 40 от които стартиращи. Точно тези сто произвеждат близо половината от всички предложения за патенти в Холандия.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове